Teejooscoop

Gestart door Teejoo, november 21, 2006, 23:02:16

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Teejoo

Citaat van: Kjelt op april 29, 2011, 23:58:27
Wat betreft je batterij voor de pronto, bewaar de originele nog even. Daar zit soms een 10k NTC in en in de china vervangers zit soms een diode. Dit moet je even checken anders gaat je lader soms te ver doorladen. Dit geld in ieder geval voor de oudere TSU9700 RU950 series, jij zult de nieuwere hebben daar weet ik niet het fijne van en zul je even aan willen meten. PM anders even dan praten we het een keer door als je wilt.
Ik begrijp je verhaal, maar niet van de technische zaken die je noemt. Hoe zie ik dat?

Teejoo

Citaat van: riwi op april 29, 2011, 23:31:45
Heb je nu een audio/speakerset gekocht of een Porsche? Of beide? :)
Beide :D De Bose set is de premium audio optie voor de Cayenne.

Dat verbruik is ook de reden dat ik geen turbo gekocht heb. De S heeft dezelfde motor, alleen zonder de twinturbo. En die drinkt al genoeg. Echter, gezien het feit dat ik per week meestal meer uren in de auto zit dan in mijn HT, mag een autoplezier ook wel iets kosten.

sneak peak:

Dit worden de zomervelgen (Cayenne Sportdesign)



En dit de wintervelgen(Cayenne SportTechno)




DD2

Gaaf hoor!

Persoonlijk vind ik de wintervelgen erg mooi!   8)

blue-eyes

Die "wintervelgen" zijn idd veel mooier!
Maar over smaak valt niet te twisten he ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Teejoo

Dat blijkt maar weer. In het echt vind ik de zomervelgen chiquer.

Kjelt

Citaat van: Teejoo op april 30, 2011, 00:18:55
Ik begrijp je verhaal, maar niet van de technische zaken die je noemt. Hoe zie ik dat?
Even kijken naar je accu,  hoeveel contactpunten zitten daar op? Als het er twee zijn dan is er niets aan de hand. Maar meestal zitten er meer op.
Bij mijn pronto accu zijn dat er drie. Er is een + en een - (logisch) en dan zit er bij mijn prontio accu nog een NTC weerstand (thermistor) naar de derde uitgang en intern aan de -.
De acculader gebruikt deze om meteen te stoppen als de accu's te ver geladen worden, want dan warmen de accu's zeer snel op. Daarnaast kijkt de acculader ook nog naar de delta V/delta T want de accuspanning loopt als deze 100% vol zit weer een heel klein beetje terug. Die combinatie gebruikt het laad ic om de beslissing te nemen dat de accu vol is.

Nou weet ik uit eigen ervaring en van diverse amerikaanse fora, dat de chinese kloonaccu's soms gewoon een vaste weerstand of diode erin hebben zitten. In dat geval laad de accu gewoon op alleen mocht er een keer tever doorgeladen worden dan beschadig je de accu's want deze koken dan droog (worst case) waardoor de levensduur extreem afneemt. Je wilt dus zeker weten dat de kloon accu ook 1 op 1 dezelfde specificatie en onderdelen bevat als het origineel. Als dit niet zo is dan is het nog niet erg want dan soldeer je zelf de juiste onderdelen uit de originele accu in de kloon accupack  ;)

Teejoo

Ik zie op de originele accu ook 3 contactpunten en kabels. De nieuwe heb ik nog niet. Maar hoe weet je of de nieuwe accu dezelde onderdelen heegt, zonder hem te slopen?

Ik heb deze besteld: http://www.batteryupgrade.com/shopBrowser.php#/assortmentProductId/19125443/shopGroupId/21656345

Kjelt

Citaat van: Teejoo op april 30, 2011, 17:09:52
Ik zie op de originele accu ook 3 contactpunten en kabels. De nieuwe heb ik nog niet. Maar hoe weet je of de nieuwe accu dezelde onderdelen heegt, zonder hem te slopen?
Ik heb deze besteld: http://www.batteryupgrade.com/shopBrowser.php#/assortmentProductId/19125443/shopGroupId/21656345
Heb je de beschikking over een multimeter? Nee dan wordt het moeilijk. Ja dan zet je deze eerst op de DC Volt (gelijkspanning) stand en meet tussen welke twee punten op de batterij de spanning staat (ongeveer 3,6 Volt). Noteer ook wat de minpool is en wat de pluspool is (ik neem aan dat je weet hoe dat werkt met een multimeter). Meet dan met dezelfde meter tussen de minpool en de derde aansluiting. Als dit dezelfde schakeling is als bij mijn accu dan meet je bijna geen spanning (10mV ofzo). Als je wel een spanning meet (3,6V) dan even de spanning meten tussen de pluspool en deze derde aansluiting.

Alleen als je GEEN spanning meet tussen de minpool en de derde aansluiting, dan de multimeter op weerstand zetten (ohms) en de weerstand meten tussen de minpool en de derde aansluiting, deze zal als de schakeling gelijk is aan de vorige rond de 10000 ohm liggen (10kOhm) bij kamertemperatuur. Leg de accu nu eens 15 minuten in een afgesloten plastick zakje in de koelkast. Haal hem er daarna uit en meet meteen weer de weerstand tussen min en derde aansluiting, deze zal (omdat het een NTC is) beduidend hoger zijn. Zo niet dan praten we verder  ;)

Dit doe je ook met de nieuwe accu uit China en deze zou hetzelfde moeten reageren. Als er een diode in zit meet je geen weerstand tussen min en 3, als er een vaste weerstand in zit dan is de weerstandsmeting voor en na de koelkast bijna identiek.

Teejoo

Citaat van: Kjelt op april 30, 2011, 17:26:01
Heb je de beschikking over een multimeter? Nee dan wordt het moeilijk. Ja dan zet je deze eerst op de DC Volt (gelijkspanning) stand en meet tussen welke twee punten op de batterij de spanning staat (ongeveer 3,6 Volt). Noteer ook wat de minpool is en wat de pluspool is (ik neem aan dat je weet hoe dat werkt met een multimeter). Meet dan met dezelfde meter tussen de minpool en de derde aansluiting. Als dit dezelfde schakeling is als bij mijn accu dan meet je bijna geen spanning (10mV ofzo). Als je wel een spanning meet (3,6V) dan even de spanning meten tussen de pluspool en deze derde aansluiting.

Alleen als je GEEN spanning meet tussen de minpool en de derde aansluiting, dan de multimeter op weerstand zetten (ohms) en de weerstand meten tussen de minpool en de derde aansluiting, deze zal als de schakeling gelijk is aan de vorige rond de 10000 ohm liggen (10kOhm) bij kamertemperatuur. Leg de accu nu eens 15 minuten in een afgesloten plastick zakje in de koelkast. Haal hem er daarna uit en meet meteen weer de weerstand tussen min en derde aansluiting, deze zal (omdat het een NTC is) beduidend hoger zijn. Zo niet dan praten we verder  ;)

Dit doe je ook met de nieuwe accu uit China en deze zou hetzelfde moeten reageren. Als er een diode in zit meet je geen weerstand tussen min en 3, als er een vaste weerstand in zit dan is de weerstandsmeting voor en na de koelkast bijna identiek.

Ja, ik heb een multimeter. Maar kan ik niet gewoon kijken of het laadlampje uitgaat? Dan zie je toch ook dat hij stopt met laden?

Kjelt

Citaat van: Teejoo op april 30, 2011, 19:17:56
Ja, ik heb een multimeter. Maar kan ik niet gewoon kijken of het laadlampje uitgaat? Dan zie je toch ook dat hij stopt met laden?
Ja maar dat kan dus puur op delta V/ delta T zijn. Het systeem is zo gemaakt dat als dit niet wordt gedetecteerd door de lader (kan in sommige uitzonderlijke gevallen) dan oververhitten de cellen (koken) en kunnen dan stoom afblazen, dat de lader dan weet dat het fout zit en ook stopt, een soort noodrem zeg maar, een extra safety precaution.

Teejoo

Vandaag de batterij al binnen gekregen. Gelukkig, die Pronto is toch echt een genot. Ik heb de batterij er gewoon ingedaan en op de lader gezet. Ik had even geen zin om te delta T'en etc. Maar het lampje is nadat hij vol was in elk geval uitgegaan, dus dat is al iets.

Teejoo

Ik zie trouwens net dat er een nieuwe softwareupdate is voor de Classe: V2.0.5. (net als voor mijn LX-91 trouwens). Dit weekend maar een updaten!

El Nino

Gefeliciteerd met je Porsche....hele gave auto! Denk wel dat het belangrijk is dat je ook nog een setje velgen voor het voorjaar en het najaar nodig hebt..... ;D ;D.

Kun je er geen DLS in laten bouwen.......dat komt nog enigzins in de buurt van je eigen set thuis?

Veel plezier ermee Snoop Dog  O0
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

riwi

Citaat van: Teejoo op mei  4, 2011, 22:45:41
Ik zie trouwens net dat er een nieuwe softwareupdate is voor de Classe: V2.0.5. (net als voor mijn LX-91 trouwens). Dit weekend maar een updaten!

Nice! kan ik gelijk upgraden als ik de nieuwe thuis krijg :)

Teejoo

Citaat van: riwi op mei  5, 2011, 00:21:07
Nice! kan ik gelijk upgraden als ik de nieuwe thuis krijg :)
Let even op, jij hebt voortaan andere firmware voor de hdmi 1.4 apparaten.

Teejoo

Citaat van: El Nino op mei  4, 2011, 22:46:08
Gefeliciteerd met je Porsche....hele gave auto! Denk wel dat het belangrijk is dat je ook nog een setje velgen voor het voorjaar en het najaar nodig hebt..... ;D ;D.

Kun je er geen DLS in laten bouwen.......dat komt nog enigzins in de buurt van je eigen set thuis?
Porsche heeft geen andere velgen meer in deze maat en dit bouwjaar. Anders had ik dat natuurlijk direct gedaan  ;)


Wat is DLS? Maar de Bose set voldoet prima voor in de auto hoor.

skyfox

Hey Snoop, gefeliciteerd met je auto. Wat een gave wagen!! Veel veilige kms toegewenst  :headbanging: O0
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

El Nino

Citaat van: Teejoo op mei  5, 2011, 08:31:12

Wat is DLS? Maar de Bose set voldoet prima voor in de auto hoor.

www.dls.se - dit is echte hifi car stereo...... heb dit 3x in Audi's gehad en nu voor het eerst ben ik over naar B&O wat ook erg goed is (en kun je gewoon af fabriek bestellen.
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

Teejoo

Citaat van: El Nino op mei  6, 2011, 23:15:33
www.dls.se - dit is echte hifi car stereo...... heb dit 3x in Audi's gehad en nu voor het eerst ben ik over naar B&O wat ook erg goed is (en kun je gewoon af fabriek bestellen.
Dat ziet er inderdaad wel spannend uit. De Bose set klinkt voor in de auto prima moet ik zeggen, ik heb de auto vanochtend opgehaald en het geluid inmiddels ook naar mijn smaak ingeregeld. Voordeel is dat de auto ook met de muziek uit vet klinkt  :D

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Teejoo


riwi

Mooi :) Is dat ook de echte kleur, type en bekleding zoals jij hem hebt?

Teejoo

Citaat van: riwi op mei  7, 2011, 21:47:28
Mooi :) Is dat ook de echte kleur, type en bekleding zoals jij hem hebt?
Kleur wel, type ook (Cayenne S), alleen bekleding heb ik zwart leer en andere velgen. Ik maak deze week wat foto's van de echte.

Kjelt

Mooie wagen, zo'n auto kost toch al gauw een ton, daar kun je ook heel wat Classe monoblokjes voor kopen  :D