Raspberry Pi als high-end audio streamer

Gestart door Gitaarwerk__, november 19, 2014, 20:45:01

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

gizmo2

Citaat van: Thanatos op februari  6, 2017, 13:35:32
Je kan het scherm apart voeden met 5V.

Je kan je RBP ook voeden vanaf de GPIO ipv USB. Ik heb dit ook gedaan. Je slaat dan wel de overspanning beveiliging over.
bedankt, dit was ook de bedoeling om rechtstreeks aan de gpio aan te sluiten maar ik wist niet of dat mogelijk was in combo met het scherm ik ben niet zo'n elektro technisch persoon en zie niet graag een boel vonken om mijn hooft vliegen het is maar 5 volt maar toch altijd een beetje angstig met dat soort dingen  ;D 
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Kjelt

#376
Waar hangen de grounds (-) polen nu aan elkaar? Want dat is mij nu niet duidelijk.
Als dat op meerdere connectoren tegelijk gebeurt kan het nuttig zijn om de (-) van de voedingen al bij de voedingen aan elkaar te knopen (experimenteren of je verschil hoort).

Daarnaast mogen de +5 van beide voedingen niet aan elkaar aangesloten worden (ook niet via de GPIO connector) anders zouden kleine verschillen in de voedingsspanning kunnen leiden tot vereffeningsstromen en niet alle voedingen vinden dit fijn. Stel bv dat voeding 1 5,0V is en voeding 2 5,2V en ze hangen ergens aan elkaar dan gaat voeding 2 stroom leveren aan voeding 1 die niet meer mee doet. Daarom is het verstandig even de schema's er bij te pakken en de connectoren bekijken of je dit met bv jumpers kunt kiezen.

paaj

De originele RPi heeft bij nooit goed gewerkt (streamen naar USB DAC). Ik ga binnenkort weer eens spelen, nu met een NanoPi, een onoficiele variant: klein bordje met alleen LAN en USB en wat GPIO punten voor slechts $10. Kijken wat dat doet met Roon Bridge en een leuke 5V voeding (moet ik nog zoeken, eerst standaard blokje).
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

DofN

Citaat van: Thanatos op februari  6, 2017, 13:30:37
Ik heb de RBP gevoed met mooie lineaire 5V voeding. De Hifiberry Digi+ pro met 3.3V zelfbouw voeding. Dit via BNC naar Yggdrasil en dit speelt beter dan mijn stock mac mini i7 (wel met Schiit Wyrd er tussen) met Audirvana.

Aantoonbaar beter is altijd wat.. maar omdat ik direct kan switchen van inputs op mijn dac heb ik 1:1 vergelijk gedaan tussen de 2. Zelfde album synchroon lopend en dan switchen tussen de 2. Ik hoor voornamelijk op het hoog wat meer detail, klinkt dus iets meer open ook.

Maz heeft m al gehoord als je wilt kom ik er ook eens mee langs bij jou. Jij speelt alleen via USB toch ? of ook SPDIF mogelijkheid ?

Dat zou ik heel leuk en interessant vinden, zullen we per PM de agenda's trekken? zowel USB als SPIDF zijn mogelijk :)


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

gizmo2

Citaat van: Thanatos op februari  6, 2017, 13:35:32
Je kan het scherm apart voeden met 5V.

Je kan je RBP ook voeden vanaf de GPIO ipv USB. Ik heb dit ook gedaan. Je slaat dan wel de overspanning beveiliging over.
inmiddels beide voedingen aangesloten en het werkt prima.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

#380
Citaat van: Kjelt op februari  6, 2017, 15:48:16
Waar hangen de grounds (-) polen nu aan elkaar? Want dat is mij nu niet duidelijk.
Als dat op meerdere connectoren tegelijk gebeurt kan het nuttig zijn om de (-) van de voedingen al bij de voedingen aan elkaar te knopen (experimenteren of je verschil hoort).

Daarnaast mogen de +5 van beide voedingen niet aan elkaar aangesloten worden (ook niet via de GPIO connector) anders zouden kleine verschillen in de voedingsspanning kunnen leiden tot vereffeningsstromen en niet alle voedingen vinden dit fijn. Stel bv dat voeding 1 5,0V is en voeding 2 5,2V en ze hangen ergens aan elkaar dan gaat voeding 2 stroom leveren aan voeding 1 die niet meer mee doet. Daarom is het verstandig even de schema's er bij te pakken en de connectoren bekijken of je dit met bv jumpers kunt kiezen.
ik heb de min doorgelust (aan elkaar geknoopt, aansluiting voeding naar voeding) en beide plus 5 volt apart naar elke gpio (niet aan elkaar).

imiddels werkt het al, tevens had ik hiervoor een klein probleempje dat was dat het icoontje dat er weinig stroom was heel even oplichtte met het opstarten en nog een 30 seconden aan bleef houden waarna het uitging,tijdens metingen stond er exact 5 volt op (voeding is 5 volt en 7 ampère) en toch de voedings waarschuwing dat probleem is nu ook weg.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Vhond

Citaat van: gizmo2 op februari  6, 2017, 13:46:23
het geluid komt iets meer naar voren en iets meer verfijning van de instrumenten volumio klonk iets doffer, het kan ook mijn verbeelding zijn omdat ik zo graag wil dat het beter gaat klinken.
ik moet er bij vermelden dat ik de output in picoreplayer op front:CARD=DA300USB,DEV=0 zet i.p.v de standaard usb settings.

ik ben nog bezig om alles in te bouwen in een oude behuizing van een teac th 500 en een reclocker of hifiberry ben ik nog niet aan toe gekomen.





Ok bedankt voor je antwoord en foto's. Ben benieuwd wat je bevindingen van Volumio versus de Picoreplayer op de lange duur zijn.

advr

Citaat van: gizmo2 op februari  6, 2017, 13:25:31
sorry ik zal proberen iets duidelijker te zijn.

ik heb een raspberry pi 3 en een 7 inch scherm touch scherm van de raspberry pi foundation (zie link) en nu heb ik deze aangeloten op de standaard 5volt micro usb van de raspberry pi en doorgelust vanuit de gpio pins (5volt pin 01 en ground 06 ) van de raspberry pi naar de gpio pins (5volt en ground) van het scherm, zie afbeelding 1.

nu is mijn vraag mag je deze apart voeden d.w.z  een aparte 5 volt voeding op de gpio pins van de raspberry pi en een aparte 5 volt voeding rechtstreeks op de gpio pins van het 7 inch scherm?

link  7 inch touchscreen: schema kan ik niet zo snel vinden van het scherm.

https://www.sossolutions.nl/7-touchscreen-voor-de-raspberry-pi-met-dsi-aansluiting-bundel


afbeelding 1 orginele aansluiting zoals in de handleiding staat.



afbeelding gpio pins raspberry pi.



Ze hebben beiden een micro usb ingang die je apart kan voeden. de kabeltjes heb je dan niet nodig.

(ik heb niet alle posts gelzen)

Sta zelf ook op het punt een 7'' scherm aan te schaffen.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

gizmo2

Citaat van: advr op februari  6, 2017, 19:33:07
Ze hebben beiden een micro usb ingang die je apart kan voeden. de kabeltjes heb je dan niet nodig.

(ik heb niet alle posts gelzen)

Sta zelf ook op het punt een 7'' scherm aan te schaffen.
van die micro usb wist ik al alleen ik wilde op de gpio aansluiten vanwege het verbeterde geluid (lineaire voeding en wat zoal op internet staat) en om in de toekomst een hifiberry of reclocker op aan te sluiten en ook omdat het geheel ook nog gelijktijdig op moet starten en ingebouwd moet worden met deze voedingen die ik nog had liggen.

tevens liep ik tegen een probleem aan met de standaard usb aansluiting en de voeding die ik daarmee gebruikte (niet standaard raspberry pi 3 ampère voeding) hij gaf de melding te weinig stroom.

inmiddels is het al opgelost en heb beide voedingen apart aan de gpio aangesloten en het klinkt nu prima, nu alleen nog alles inbouwen (oude behuizing teac TH-500) en alle aansluitingen voor usb/audio en de hele zwik ook dat ik makkelijk bij de micro sd kaart kan komen zodat ik niet elke keer de kap eraf moet halen.

al met al is zo'n schermpje wel de moeite waard en het staat ook nog leuk  ;D


alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

#384
Citaat van: Vhond op februari  6, 2017, 18:29:49
Ok bedankt voor je antwoord en foto's. Ben benieuwd wat je bevindingen van Volumio versus de Picoreplayer op de lange duur zijn.
na lang luisteren ben ik tot de conclusie gekomen dat volumio (laatste versie) beter klinkt dan de picoreplayer het klinkt allemaal net iets fijner en komt makkelijker uit de speakers (meer boddy) het enigste nadeel van volumio is dat het scherm op vol brightness staat en dit niet on the fly in te stellen is tevens is de interface minder dan picoreplayer en het gebruik van de logitech server is toch wel makkelijk.

heb je een 7 inch scherm en wil je er optimaal gebruik van maken zou ik voor picoreplayer gaan vind je het geluid belangrijker dan de interface en de bediening zou ik voor volumio gaan.

heb trouwens de raspberry pi inmiddels ingebouwd alle usb en audio aansluitingen enz... zijn aangesloten (links voor usb) onderop de bodem heb ik acces tot de micro sd kaart voor een snelle swap zonder de kap eraf te halen alleen links boven komt nog een infrarood oogje de hifyberry en sbooster botw voeding moeten er nog in komen.


ik vraag me wel af of een hifyberry digi + spdif veel uit zou maken ten opzichte van de usb naar mijn denon DA-300USB dac?



alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

advr

Heb je runeaudio ook geprobeerd? Daar draai ik nu mee en moet zeggen dat dat ook lekker werkt en klinkt.

Verstuurd vanaf mijn S7 edge met Tapatalk

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Thanatos

Citaat van: gizmo2 op februari 10, 2017, 14:04:10
ik vraag me wel af of een hifyberry digi + spdif veel uit zou maken ten opzichte van de usb naar mijn denon DA-300USB dac?


Ik heb de Hifiberry digi+ Pro genomen. BNC connector er aan en via BNC mijn DAC in. USB uit heb ik niet geprobeerd zou er dan wel een USB decrapifier tussen zetten.

Marco66

Mijn ervaring met Volumio is erg positief op de raspberry, zowel geluid als bediening.

Marco
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

gizmo2

Citaat van: advr op februari 10, 2017, 16:14:56
Heb je runeaudio ook geprobeerd? Daar draai ik nu mee en moet zeggen dat dat ook lekker werkt en klinkt.

Verstuurd vanaf mijn S7 edge met Tapatalk
bedankt voor de tip! we gaan het eens proberen.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

Citaat van: Thanatos op februari 10, 2017, 16:40:08
Ik heb de Hifiberry digi+ Pro genomen. BNC connector er aan en via BNC mijn DAC in. USB uit heb ik niet geprobeerd zou er dan wel een USB decrapifier tussen zetten.
een bnc connector wat is daar het voordeel van?
en waar maak je die vast of waar zit die?
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Thanatos

De Digi+ Pro heeft een optie om een BNC connector te solderen.

BNC is een mooie verbinding, meetinstrumenten gebruiken dit oa. Mijn DAC (Schiit Yggdrasil) heeft een BNC input. Doel is zo minimaal mogelijk verlies. En geen high-end kabeltjes maar gewoon een goede 75 ohm COAX.

Door direct van de bron, naar de DAC te gaan sla ik USB over. Nu is USB tegenwoordig geen echte bottleneck meer maar in dit geval heb ik gekozen voor de BNC SPDIF.

De Hifiberry Digi+ Pro heeft een optie om de benodigde 3.3V rechtstreeks te voeden. Dus de RBP verzorgt deze niet. Ik heb zelf een mooie stille 3.3V voeding gemaakt. De pro bied galvanische scheiding dmv een transformator dus enige vervuiling die zou kunnen meereizen van uit de Pi vervalt hiermee.

Dus samen met de mooie stille 5V lineaire voeding (KRP nog made in Holland  :) ) voor de RBP die via de GPIO binnenkomt een mooi gevoed geheel.

Daarnaast een flinke industriële Acrotronics EMI/RFI filter direct achter de netentree.

Ben er zelf over te spreken. Ik vond het tov de originele SQBT een verschil en tov mijn Mac Mini i7 met Audirvana kleiner maar wel waar te nemen verschil in 1:1 vergelijk. Dus tegen de kosten een prima oplossing voor iemand die niet vies is van wat knutselwerk.

gizmo2

Citaat van: Thanatos op februari 10, 2017, 20:25:38
De Digi+ Pro heeft een optie om een BNC connector te solderen.

BNC is een mooie verbinding, meetinstrumenten gebruiken dit oa. Mijn DAC (Schiit Yggdrasil) heeft een BNC input. Doel is zo minimaal mogelijk verlies. En geen high-end kabeltjes maar gewoon een goede 75 ohm COAX.

Door direct van de bron, naar de DAC te gaan sla ik USB over. Nu is USB tegenwoordig geen echte bottleneck meer maar in dit geval heb ik gekozen voor de BNC SPDIF.

De Hifiberry Digi+ Pro heeft een optie om de benodigde 3.3V rechtstreeks te voeden. Dus de RBP verzorgt deze niet. Ik heb zelf een mooie stille 3.3V voeding gemaakt. De pro bied galvanische scheiding dmv een transformator dus enige vervuiling die zou kunnen meereizen van uit de Pi vervalt hiermee.

Dus samen met de mooie stille 5V lineaire voeding (KRP nog made in Holland  :) ) voor de RBP die via de GPIO binnenkomt een mooi gevoed geheel.

Daarnaast een flinke industriële Acrotronics EMI/RFI filter direct achter de netentree.

Ben er zelf over te spreken. Ik vond het tov de originele SQBT een verschil en tov mijn Mac Mini i7 met Audirvana kleiner maar wel waar te nemen verschil in 1:1 vergelijk. Dus tegen de kosten een prima oplossing voor iemand die niet vies is van wat knutselwerk.
helaas heb ik niet zo'n bnc input op mijn dac zitten een ander filter heb ik nog over zitten denken (komt nog wel) maar voor nu heb ik een gewone stroom aansluiting, heb trouwens wel een stekkerblok met netfilter er tussen zitten.

laat ik eerst maar eens beginnen met een hifiberry digi+ en kijken of dat al wat uithaalt en dan nog een goede voeding.

al met al klinkt het allemaal wel mooi als ik het vergelijk met een oude olive melody 2.

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Thanatos

Gisteren een leuke luistersessie gehad bij doorofnight.

Daar kwam naar voren dat er toch meer resolutie waar te nemen is tov originele SQBT + BOTW. Ook inpluggen in het netwerk en aan de DAC en klaar. Meer handelingen waren er niet nodig voor een omgeving waar als een LMS draait.

:thumbs-up:voor de Pi en een waardige vervanger van de SQBT dus.

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Xander32

Ben benieuwd wat die doet t.o.v. een SBT & Kingpin voeding  ::).

@Thanatos: wat zijn de (materiaal) kosten van de door jouw gefrabriceerde stream set-up? Hoeveel uur heb je erin gestoken?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

hifiman

#395
Ik ga een dezer dagen ook beginnen om een poging te doen de raspberry pi streamer in te zetten als high-end streamer. Persoonlijk vind ik de pi i.c.m. met een hifiberry dac nog steeds een inferieur ding (als in beduidend slechter dan een squeezebox touch). Ik wil het dan ook gelijk goed aanpakken en ga de I2S bus gebruiken van de hifi berry DAC+ PRO om zo gelijk de DAC chip (AK4396 ga ik gebruiken) in te gaan. Uiteraard een en ander met mooie jung didden regulatoren als voeding voor de verschillende delen van de streamer.

Als begin heb ik alvast even de I2S bus op de scoop bekeken.

hifiman

#396
Eerste plaatje is de master clock van 24.5 MHz (ofwel 256 maal Fs, ik upsample namelijk alles via sox naar 96 kHz)
Tweede plaatje is de bit clock van 6.14 Mhz (64 maal Fs)
Derde plaatje is de word clock of wel 96 kHz in mijn geval.
Vierde plaatje is de data.

PS. Het feit dat het eerste plaatje geen nette blokgolf is heeft te maken met de beperkte bandbreedte van de gebruikte scoop.

PS2. Dit is nog met een schakelende voeding dus ook gratis wat HF troep erbij.

Waren er al meer mensen in dit topic die op basis van de I2S bus van de hifiberry een streamer gemaakt en beluisterd hebben?

Kjelt


hifiman

Citaat van: Kjelt op februari 16, 2017, 14:25:29
Kijk ook eens voor de lol naar die TI chip oplossing van Kingpin : http://www.ti.com/product/tps7a47
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=151864.msg2811383#msg2811383
De mooie DHZ voeding van Kingpin is mij bekend  :thumbs-up: Echter, ik heb al geinversteerd in jung didden regulatoren dus daar ga ik eerst eens mee aan de slag.

Thanatos

Citaat van: hifiman op februari 16, 2017, 14:20:45
Eerste plaatje is de master clock van 24.5 MHz (ofwel 256 maal Fs, ik upsample namelijk alles via sox naar 96 kHz)
Tweede plaatje is de bit clock van 6.14 Mhz (64 maal Fs)
Derde plaatje is de word clock of wel 96 kHz in mijn geval.
Vierde plaatje is de data.

PS. Het feit dat het eerste plaatje geen nette blokgolf is heeft te maken met de beperkte bandbreedte van de gebruikte scoop.

PS2. Dit is nog met een schakelende voeding dus ook gratis wat HF troep erbij.

Waren er al meer mensen in dit topic die op basis van de I2S bus van de hifiberry een streamer gemaakt en beluisterd hebben?

De I2S bus is niet echt gemaakt om afstanden te overbruggen. Ik zou je datalijn dan zo kort mogelijk houden. Maar je hebt een nette scope bij de hand dus je kan zo meten of je verlies hebt.