Het grote DALI Topic

Gestart door Maneblusser, februari 20, 2015, 10:00:08

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AndreC

#275
Hier een Marantz SR7007 met een set Dali. De Zensor 1 en Zensor 7 en de E-12F als sub.

Ben er zeer tevreden mee en meninge gingen vol verbazing naar buiten.
Ze hadden nooit verwacht dat een redelijk budget speakers zo'n indruk kon maken.
Woonkamer: Marantz SR7007 || Dali Zensor 1 en 7 || Dali SUB E-12F || Panasonic TX-P50VT50 || Eminent EM7380 || Synology DS212+
Slaapkamer: Samsung HT-D5200 || Panasonic TX-P42ST50 || Eminent EM7380

DofN

#276
:) Nou, zo'n Dali SUB E-12F is mooi spul, en ik heb wel vaker luidsprekers in een normale prijsklasse de sterren van de hemel horen spelen in de juiste ruimte!



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

pvd_66

Citaat van: doorofnight op juni  4, 2016, 15:40:34
Mooie luidsprekers, en staat mooi zo. Nu nog de akoestiek, als ik het goed lees  :pompom: :pompom:

Dank je, ja wil wat aan de akoestiek doen. Wil in ieder geval zo'n metal stud voorzetwand plaatsen,  geen idee of dat helpt qua akoestiek. Is misschien wel wat absorberender / dempend als een harde betonnen muur (hoop ik dan maar)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

ddex

Iemand de Dali Opticon 5 gehoord? Verschilt het veel met de Opticon 6? Las bij WhatHifi dat de OPticon 6 op 1 m. van de muren moet. Dat kan niet bij mij. En wil ook geen bassdreun. En ben nog benieuwd naar de Tannoy XT6F, maar denk met rock en metal dat de Dali beter is.

Siddartha

#279
heb zelf de ikon 6 mk2, is eigenlijk in wezen dezelfde speaker. Staat zeker niet op 1m afstand van de muur en klinkt prima. Hier en daar wel wat corner gain, maar ik houd daar wel van.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

jgpeggeman

Vanwege een schade (niet mijn schuld gelukkig > aansprakelijkheidsverzekeringwerk), moeten mijn Zensor 5's binnenkort vervangen worden voor nieuwe speakers.

Mijn twijfel gaat op dit moment uit naar het volgende:

- Gewoon weer Zensor 5's > Weet wat ik heb, en praktisch formaat
- Zensor 7's > Groter = beter? maar een minder praktisch formaat, wel weer stabieler, maar ook duurder
- Set Ikon5 mk2 > Zelfde prijsklasse als de Zensor 5 & 7's.. Maar zijn ze ook beter? Wel weer een praktischer formaat

Wie kan er wat licht over deze kwestie laten schijnen?
NAD T743, 2x DALI Zensor 7, 2x DALI Zensor 5, Magnat Needle Center, Indiana Line Basso 850, LG42", AppleTV2, Argon Stream 2, Audioquest / Monster kabels, Audioquest Dragonfly, Sennheiser Momentum 2 on ear

Siddartha

de Zensor kenmerkt zich door net wat meer 'oempf' in het laag. Vooral de 7 tov de 5. Ook de tweetersetup is anders. Bij de Ikon heb je de hybride setup met een dome en bandtweeter gecombineerd. De ikon heeft tov de Zensor een wat meer neutrale klank, warbij de zensor wat meer 'V-shaped' is getuned is de Ikon wat rechter.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

ddex

Is voor rock en metal (bepaald niet goed opgenomen) de Zensor of toch de Opticon de betere keus? Meende dat de Zensor zwakke bass heeft?

Siddartha

niet zo zeer zwakker, wel minder strak. Denk dat je voor die muziek beter de Zensor kunt pakken.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

jgpeggeman

Citaat van: darkdevil op juni  9, 2016, 14:32:26
Is voor rock en metal (bepaald niet goed opgenomen) de Zensor of toch de Opticon de betere keus? Meende dat de Zensor zwakke bass heeft?

Ik ben van de KEF iq5 (voorheen iq1) naar de Dali Zensor 5 gegaan. En eerlijk gezegd klonken de KEF's beter met rock en metal dan de dali's. Dit heeft mijns insziens primair te maken met de metalen tweeter van de KEF's tov de softdome tweeter van de Zensor. In jouw geval zou ik dan voor de opticon gaan, omdat deze ook een bandtweeter heeft.

Alleen snap ik de overweging niet tussen zensor en opticon. Deze zitten in een compleet andere prijsrange...
NAD T743, 2x DALI Zensor 7, 2x DALI Zensor 5, Magnat Needle Center, Indiana Line Basso 850, LG42", AppleTV2, Argon Stream 2, Audioquest / Monster kabels, Audioquest Dragonfly, Sennheiser Momentum 2 on ear

Siddartha

De Ikon heeft een meer open en helder karakter en de Zensor wat 'warmer' en ingetogener. Ik denk dat je bij slechte opnames berter voor de tweede optie kunt kiezen.
Maar misschien moet je zelf eens luisteren...
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

ddex

Precies! IK heb al het nodige gehoord, Soms te saai zoals Q acoustics en Kef R500, anderen zijn niet luisterbaar met slechtere rock en metalopnames. Dus een wat warmere vergevingsgezinde speaker. Moet aangestuurd worden door mijn Exposure 3010S2.

jgpeggeman

Vandaag hebben de Zenzor 5's plaats gemaakt voor een set Zensor 7!!!!

Klinkt heerlijk, en een stuk volwassener als de Zensor 5...

En het mooiste van al.... Het heeft heel weinig gekost, omdat de Zensor 5 volledig vergoed zijn door de verzekering! En ik kreeg 10% korting op de 7's...
NAD T743, 2x DALI Zensor 7, 2x DALI Zensor 5, Magnat Needle Center, Indiana Line Basso 850, LG42", AppleTV2, Argon Stream 2, Audioquest / Monster kabels, Audioquest Dragonfly, Sennheiser Momentum 2 on ear

DofN

Dat zijn de betere berichten!
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

pvd_66

Mooi  ;D
Kreeg je bijna geld toe  ;)
Heb je ze al binnen? ff voor de camera zetten  ;D
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

ddex

Is de klank van de zensor 7 anders als van de 5? Meer en scherper hoog b.v?

jgpeggeman

Speaker staan nu een halve dag te spelen.... Allereerst wel even wennen dat het flinke apparaten zijn! Gelukkig vind vrouwlief het niet erg

Verder klinken ze wat 'breder' als de Zensor 5. Met name het middengebied is wat voller. Het echte hoog is vergelijkbaar als de 5's... Maar met name mannen zangstemmen klinken een stuk volwassener.
NAD T743, 2x DALI Zensor 7, 2x DALI Zensor 5, Magnat Needle Center, Indiana Line Basso 850, LG42", AppleTV2, Argon Stream 2, Audioquest / Monster kabels, Audioquest Dragonfly, Sennheiser Momentum 2 on ear

jgpeggeman

zoals gevraagd een paar fotos van de speakers...

met normaal gebruik staan de speakers redelijk dicht tegen de kast aan (kast van +/- 80 cm hoog), maar wanneer ik de kinderen naar bed heb, dan komen ze wat naar voren. Het voordeel van deze Dali's zijn dat ze de bassreflex aan de voorkant hebben, en dus makkelijk te plaatsen zijn.

Je ziet ook de Indiana Line Basso 850 er naast staan (wat een waanzinnig goede sub overigens)





En nog eentje om te laten zien hoe groot ze eigenlijk wel niet zijn:

NAD T743, 2x DALI Zensor 7, 2x DALI Zensor 5, Magnat Needle Center, Indiana Line Basso 850, LG42", AppleTV2, Argon Stream 2, Audioquest / Monster kabels, Audioquest Dragonfly, Sennheiser Momentum 2 on ear

Siddartha

#293
Door de 18 cm woofers heb je wat meer 'oempf' in het laag en klinkt jet middengebied wat voller.
Heb toen serieus getwijfeld tussen deze en de ikons..

En een leuke dochter heb je!
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

jgpeggeman

Citaat van: Siddartha op juni 11, 2016, 21:48:54
Door de 18 cm woofers heb je wat meer 'oempf' in het laag en klinkt jet middengebied wat voller.
Heb toen serieus getwijfeld tussen deze en de ikons

Ik heb hier ook over getwijfeld! Ben toch voor de zensors gegaan, omdat de ikons niet mee nieuw te krijgen zijn, en de zensors zo enorm veel waar voor hun geld bieden, dat je minimaal voor de opticon moet gaan om beter te zijn.
Citaat
En een leuke dochter heb je!

Dank je! Vind ik ook.... Vooral omdat zij ook gek is op muziek, en dan vooral de muziek die pappa draait
NAD T743, 2x DALI Zensor 7, 2x DALI Zensor 5, Magnat Needle Center, Indiana Line Basso 850, LG42", AppleTV2, Argon Stream 2, Audioquest / Monster kabels, Audioquest Dragonfly, Sennheiser Momentum 2 on ear

DofN

Citaat van: jgpeggeman op juni 11, 2016, 21:14:08
zoals gevraagd een paar fotos van de speakers...

met normaal gebruik staan de speakers redelijk dicht tegen de kast aan (kast van +/- 80 cm hoog), maar wanneer ik de kinderen naar bed heb, dan komen ze wat naar voren. Het voordeel van deze Dali's zijn dat ze de bassreflex aan de voorkant hebben, en dus makkelijk te plaatsen zijn.

Je ziet ook de Indiana Line Basso 850 er naast staan (wat een waanzinnig goede sub overigens)





En nog eentje om te laten zien hoe groot ze eigenlijk wel niet zijn:



De foto's doen het bij mij niet?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

jgpeggeman

Vreemd... Zijn publieke fotos van mijn google album... Werkt normaal op alle fora probleemloos
NAD T743, 2x DALI Zensor 7, 2x DALI Zensor 5, Magnat Needle Center, Indiana Line Basso 850, LG42", AppleTV2, Argon Stream 2, Audioquest / Monster kabels, Audioquest Dragonfly, Sennheiser Momentum 2 on ear

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Siddartha

Citaat van: jgpeggeman op juni 11, 2016, 22:02:26
Ik heb hier ook over getwijfeld! Ben toch voor de zensors gegaan, omdat de ikons niet mee nieuw te krijgen zijn, en de zensors zo enorm veel waar voor hun geld bieden, dat je minimaal voor de opticon moet gaan om beter te zijn.
Dank je! Vind ik ook.... Vooral omdat zij ook gek is op muziek, en dan vooral de muziek die pappa draait

Ik had toen het laatste paar ikons wat mijn dealer bij de importeur kon krijgen. Een vriend van me heeft toen inderdaad de opticiens aangeschaft.
Maar inderdaad, veel waar voor je geld!
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Xander32

Volgens mij probeer je nu tegelijkertijd op zowel de reactie van doorofnight als op die van jgpeggeman te reageren ;D.


Citaat van: Siddartha op juni 11, 2016, 22:52:26
Ik had toen het laatste paar ikons wat mijn dealer bij de importeur kon krijgen. Een vriend van me heeft toen inderdaad de opticiens aangeschaft.
Maar inderdaad, veel waar voor je geld!
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT