Optoma projector (scheef beeld)

Gestart door jdl15, augustus 14, 2023, 15:05:53

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jdl15

Dag team HT forum,


Ik ben een redelijke newby hier en ook op het gebied van projectoren. Heb zelf sinds een jaar de Optoma HD29HLV HD, die ik gebruik voor onder de overkapping in de warme zomeravonden middels een beugel (of eventueel op zolder ofzo als er kids op bezoek zijn, vanaf het pootje op de vloer).

Heb een vraag die jullie waarschijnlijk al vaker voorbij hebben zien komen, maar waar zeer weinig praktische tips over zijn te vinden:

Ik krijg het beeld niet recht, in de zin van onder- en/of bovenkant lijken scheef te lopen.
Ik had al wat tips gelezen op het forum qua installatie, maar ik krijg het niet voor elkaar:


Als ik binnen projecteer middels het voetje in het midden dat uit te draaien is, lopen boven- en/of onderkant scheef, zie foto bijlage (is wellicht wat moeilijker te zien, maar het loopt schuin af). De projector staat volgens mij echt haaks op de muur en het beeld gaat wat rechter staan als ik de rechterachterkant van de beamer wat optil (er zit daar ook een voetje, maar als ik die uitdraai dan lukt het weer niet).

Ik blijf hier flink mee spelen, maar echt helemaal recht krijg ik het niet.


Buiten, waar ik hem het meeste gebruik is het nog een heel ander verhaal. Hier projecteer ik op een wit gestucte muur en hangt de beamer in een beugel die ik in een houten balk heb geboord. Ik heb de beamer hier ook (IMHO) haaks op de muur geprojecteerd, maar hier loopt hij echt heel erg scheef. Als ik hem wat kantel lijkt het iets rechter te worden, maar verre van recht blijft het resultaat.

Wie o wie zou mij echt een newby stappenplan willen delen? Mijn dank is echt enorm groot. Buiten ben ik overigens beperkt tot het boren in de houten balken, die ook een schuin in een hoek naar beneden lopen.

Waar ik zelf aan denk wat het zou kunnen zijn:

1. Beamer hangt niet helemaal recht in het midden, maar dan vind ik het vreemd dat het mij in bijvoorbeeld de woonkamer ook niet lukt
2. Misschien is er iets fout met de plaatsing van de lens in de beamer? Want ik krijg het beeld gewoon nergens helemaal recht
3. ......

Alle hulp en replies zijn echt welkom, weet gewoon echt even niet wat te doen en ik ben normaliter vrij handig in dit soort dingen (althans thuisinstallaties van HT systemen word ik vaak zat voor gevraagd).

Grtz,
Jan

J.A.F._Doorhof

Het beste is even alle auto setup dingen uit te zetten en dingen als Keystone of corner allemaal resetten.

Daarna zou het een kwestie van perfect plaatsen zijn en eventueel een lensshift gebruiken.


Dit geldt voor alle projectoren;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jdl15

Hoi,

Hartstikke bedankt voor je reactie.
Keystone heb ik sowieso al uitstaan, en er is verder ook geen auto setup functie. Lens shift heeft hij ook niet (althans niet in de manual vanochtend tegen gekomen).. Ik ga sowieso weer aan de slag met plaatsing, maar ik blijf het knap lastig vinden tot op heden. Kom sowieso even terug hier als het is gebeterd...

Zou het te maken kunnen hebben met de beugel waaraan hij is gemonteerd?

J.A.F._Doorhof

In Principe is een LCD altijd recht, tenzij je een hele slechte lens hebt maar dan nog is het alleen wat pincushion dus als iets scheef staat is het altijd de uitlijning.

Vergeet niet 1mm op de beugel is VELE malen groter op het scherm.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

riwi

Hij moet niet alleen haaks op de muur, maar ook midden voor het scherm horizontaal gezien (als je geen lensshift hebt).
En waterpas want anders krijg je een soort trapezium vorm. Een beetje tilt naar voor of achter, op opzij geeft al zulke vervormingen.

jdl15

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 14, 2023, 17:58:39In Principe is een LCD altijd recht, tenzij je een hele slechte lens hebt maar dan nog is het alleen wat pincushion dus als iets scheef staat is het altijd de uitlijning.

Vergeet niet 1mm op de beugel is VELE malen groter op het scherm.


Hoe bedoel je op de beugel? Waar ik een beetje aan twijfel is of ik hem goed op de schroefgaten heb gezet middels die "spin"? Dus ik vraag me af, of ik elke schroef even strak moet aandraaien om daar geen speling tussen te hebben, of is dat niet wat je bedoelt?

jdl15

Citaat van: riwi op augustus 14, 2023, 18:17:05Hij moet niet alleen haaks op de muur, maar ook midden voor het scherm horizontaal gezien (als je geen lensshift hebt).
En waterpas want anders krijg je een soort trapezium vorm. Een beetje tilt naar voor of achter, op opzij geeft al zulke vervormingen.

Thanks, damn! Had niet verwacht dat elke klein beetje tilt al zo'n vervorming kon opleveren. Ik zal echt even alles tot in detail gaan nameten en opnieuw proberen, wordt een gepriegel. Wilde alleen even uitsluiten dat het geen fout in de beamer kon zijn (dus dat er iets defect in de beamer zat), maar aan jullie comments te lezen zal ik toch echt zelf even goed aan de slag moeten gaan :o

jdl15

#7
Hoi,


Hier even een update vanuit mijn kant:


Ik heb de projector verhangen, heb echt even flink wat zitten meten en aanpassen en ik heb de beamer nu praktisch recht in het midden gehangen en ongeveer haaks op de muur. Nu is hij (voor het blote oog) nagenoeg recht. Heerlijk, wat een verschil.

Hartelijk dank voor het meedenken, dit is genieten  :)