is 3d alweer aan het weg vallen.

Gestart door eduard, juli 3, 2011, 16:09:36

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

johan d

ik ben ervan overtuigd dat na 2012 we nog weinig gaan horen over 3D...

Zymotic


Perely2005

Heb jij goede 3d animatie gezien of demo? Dat de beelden uit de scherm komt?
Probeer de blue ray 3d sammy adventures. Of alle vier delen van shrek in sbs mkv format
Of gewoon demos van LG cinema 3D
3D is nog in begin fase, ik vind dat bij sommige beamers de zelfde 3d demo of film verschil
De enne gaat meer de diepte en de andere gaat de scherm uit, en dat wil ik meer zien.
De animatie films zijn echt mooi in 3D maar gewoon films zijn nog niet helemaal, je ziet af en toe 3D bij bepaalde actie en dat was het, wel de film van nova zembla die was constant in 3D en ook mooi, maar wel donker eenkleurig film, maar de 3D effecten waren goed, ook de meeste 3D film die op dit moment zijn, zijn niet van mijn smaak, of is horror of futuristisch, heb liever een actie of thriller film
Ik heb hoop op 3D  moet nog hier en daar verbeterd woorden
Ik vind dat er ergens in de 3D menu van een beamer of 3D tv dat je dan de 3D effect zelf kan regelen, meer diepte of meer uit de scherm, dan word het leuk, bijvoorbeeld
Shakira of black eye peas, metallica in je woonkamer optreden
Gevoelsmatig alsof je zelf in de concert bent

Nooff

Citaat van: johan d op januari 26, 2012, 16:32:46
ik ben ervan overtuigd dat na 2012 we nog weinig gaan horen over 3D...
Nog meer bedoel je?

Overigens zijn 3D films nu op hetzelfde prijsniveau als waar blu-ray uberhaupt op begon, niche market met hoge prijzen, zo vreemd is dat allemaal niet.


johan d

#129
Citaat van: Zymotic op januari 26, 2012, 16:50:36
En dat baseer je op?
gewoon mijn idee...
Citaat van: Nooff op januari 26, 2012, 17:55:25Nog meer bedoel je?
Nee ik denk weinig (tot niets...)

MaxxMark

Noem me maar een optimist, maar ik denk dat het uiteindelijk net zo "speciaal" wordt als kleur of geluid in een film. Niet speciaal, maar iets dat er bij hoort.

3D (diepte) is een onderdeel van de echte wereld. En in de echte wereld houden we ook geen extra rekening met 3d of diepte. Dus waarom zouden we dat in een film wel doen?

Natuurlijk zijn er nog struikelblokken, valkuilen en nadelen aan huidige techniek of implementaties. Maar als die eenmaal opgelost zijn is hetgteen dat je over houd iets dat een extra dimensie (letterlijk en figuurlijk) aan een film geeft.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Mart1001

Citaat van: MaxxMark op januari 26, 2012, 20:37:45
Noem me maar een optimist, maar ik denk dat het uiteindelijk net zo "speciaal" wordt als kleur of geluid in een film. Niet speciaal, maar iets dat er bij hoort.

3D (diepte) is een onderdeel van de echte wereld. En in de echte wereld houden we ook geen extra rekening met 3d of diepte. Dus waarom zouden we dat in een film wel doen?

Natuurlijk zijn er nog struikelblokken, valkuilen en nadelen aan huidige techniek of implementaties. Maar als die eenmaal opgelost zijn is hetgteen dat je over houd iets dat een extra dimensie (letterlijk en figuurlijk) aan een film geeft.
Wel verwoord.
Only exceptionally rational men can afford to be absurd.

alexander2

Noem mij maar een pessimist maar 3D kijken in een verduisterde ruimte met een ongemakkelijke bril op en content die je niet eens de moeite waard vindt om te kijken is naar mijn mening gedoemd om te mislukken.
Een vergelijking met kleur gaat mank want dat is een kwestie van zitten en kijken en niet je huiskamer prepareren en alle gezinsleden en uiterst ongemakkelijke bril op te zetten en hopen dat je geen pijn in je knar krijgt. :D

Martijn76

Citaat van: johan d op januari 26, 2012, 16:32:46
ik ben ervan overtuigd dat na 2012 we nog weinig gaan horen over 3D...

Wist niet eens dat 'ie in 3D uitgebracht was...  :popcorn:

Zymotic

Citaat van: alexander2 op januari 27, 2012, 13:47:54
Noem mij maar een pessimist maar 3D kijken in een verduisterde ruimte met een ongemakkelijke bril op en content die je niet eens de moeite waard vindt om te kijken is naar mijn mening gedoemd om te mislukken.
Een vergelijking met kleur gaat mank want dat is een kwestie van zitten en kijken en niet je huiskamer prepareren en alle gezinsleden en uiterst ongemakkelijke bril op te zetten en hopen dat je geen pijn in je knar krijgt. :D


Over een paar jaar kijken we misschien wel zonder 3d bril...

johan d

Citaat van: Martijn76 op januari 27, 2012, 13:49:55
Wist niet eens dat 'ie in 3D uitgebracht was...  :popcorn:
Ook een 3D TV, BR speler ed... gekocht?

Kjelt

#136
Citaat van: MaxxMark op januari 26, 2012, 20:37:45
Noem me maar een optimist, maar ik denk dat het uiteindelijk net zo "speciaal" wordt als kleur of geluid in een film. Niet speciaal, maar iets dat er bij hoort.
en toch zijn er zat voorbeelden die ook normaal leken maar gewoon niet doorgebroken zijn.
Bv bij audio zijn de kwadrafonische platen ook niet aangeslagen en SACD multi surround ook niet. Ok er zijn wel concerten en speciale uitgaves in multi channel te verkrijgen maar 90% van de vandaag de dag uitgebrachte muziek is gewoon 2 kanaals stereo en dat verwacht ik zelf bij film dat wat betreft 2D/3D beeld dit ook zal gebeuren.

Martijn76

Citaat van: johan d op januari 27, 2012, 14:05:49
Ook een 3D TV, BR speler ed... gekocht?

Nee, nog niet moet ik zeggen, eerlijk gezegd vind ik 3D op een TV niet goed tot z'n recht komen (te klein), maar wat ik tot nu toe van projectie heb gezien vind ik 't een erg leuke nice-to-have.

Er is natuurlijk een hele periode geweest dat 3D niet in consumentenelectronica beschikbaar was en dat dit een (extra) reden was om naar de bioscoop te gaan, deze aanpak heeft behoorlijk goed gewerkt volgens mij want men spreekt over een recordjaar qua bezoekersaantallen.

Zoals gezegd vind ik het effect op TV te beperkt en ik ga er van uit dat dit voor meer mensen zo is, hierdoor is het wellicht het aanbod van titels beperkt tot de bioscoopkaskrakers, zodra een beter effect of het product nog toegankelijker wordt zullen ook het aantal titels uitgebreid worden.

Ik denk dat het te vergelijken is met het verloop en acceptatie van hdtv, dit heeft ook 'even' geduurd maar inmiddels ook behoorlijk mainstream.

Zodra de bandbreedte voor TV-ontvangst ook 3D TV uitzendingen mogelijk maakt (bijv. Formule 1, Olympische spelen, maar ook (american) voetbal en andere sporten), dan heb je kans dat dit de populariteit flink vergroot.

alexander2

jongens kom op niet muggenziften over spelling. :D
laten we het gezellig houden. ;)

blue-eyes

Graag deze discussie niet verder voeren!


Ook al is dit geen brief naar de koningin, ook hier wordt je geacht netjes te schrijven, conform de spellingregels, geen populair straattaal te gebruiken en normaal gebruik van leestekens.
Er zijn mensen die minder goed de Nederlandse taal beheersen, dat is geen issue, en leden hoeven daar andere leden niet continue op te wijzen!

On topic!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

DTS-ES-Extreme

Volgens mij gaat het een feature zijn voor de komende jaren en zeker GEEN standaard product.
Ik zelf ben denk ik de grootste 3D fan van België en heb ook namelijk alle 3d film's die over de hele wereld uit zijn gebracht en geloof mij maar het zijn er al veel hoor, exclusief "the hole en Clash of the titans"
The hole goede 3D namelijk maar de film trek op niets dus 0/10 met andere woorden, en ja clash hoeveel ik niets over te vertellen want da weet normaal gezien iedereen dat het de grootste flop was tot nu toe van het hele 3D gebeuren.
Dus wat ik zoal heb gelezen is dat de fabrikanten niet meer gaan focussen op het 3D gebeuren maar wel laten voor een feature.
Dat word dus afwachten, maar ja voor dit jaar zijn er al zo'n 40 tal in productie waarvan 90% in native 3D is "super dus voor alle 3D fans  :headbanging: :headbanging:, dus ik denk zeker niet dat ze er nu al mee gaan stoppen.
Bye the way Microsoft is met holograms gestart en Sony met een soort van Virtual Reality maar dat gaan ze zeker nog niet voor mekaar krijgen de eerste 5 jaar denk ik.
mijn Conclusie: 3D weg gevallen ZEKER NIET!!!!

MaxxMark

Citaat van: alexander2 op januari 27, 2012, 13:47:54
Noem mij maar een pessimist maar 3D kijken in een verduisterde ruimte met een ongemakkelijke bril op en content die je niet eens de moeite waard vindt om te kijken is naar mijn mening gedoemd om te mislukken.
Een vergelijking met kleur gaat mank want dat is een kwestie van zitten en kijken en niet je huiskamer prepareren en alle gezinsleden en uiterst ongemakkelijke bril op te zetten en hopen dat je geen pijn in je knar krijgt. :D


Nou dat noem ik niet pessimisme, maar dat noem ik kijken naar de huidige situatie, niet naar de toekomst. Er zat dingen die op dit moment 3d tot een "leuke feature" verlagen. Ik had het ook over uiteindelijk en niet over op dit moment. Alle nadelen die nu aan 3d hangen zijn hoofdzakelijk problemen in de huidige techniek en niet in het concept op zichzelf.

Verduisterde ruimte: lightoutput; niet iets wat niet opgelost kan worden
ongemakkelijke bril; in de zomer loopt 95% van de mensen met een zonnebril op hun snufferd, nog nooit iemand over horen klagen, dus waarom zou een 3d bril niet zo kunnen zijn? (en uiteindelijk ga je natuurlijk naar bril loos)
content die niet de moeite waard is; als het mainstream wordt kan elke film in 3d uitgebracht worden. Zoals gezegd de wereld is ook in 3d, dus waarom zou dat met een film niet zo kunnen zijn. Als ik denk aan die camera systemen waarmee je achteraf nog kunt instellen waar de focus op ligt in een foto., dan denk ik dat 3d films in de toekomost ook die feature kunnen hebben zodat het focussen van ogen (wat op dit moment bij veel mensen voor problemen zorgt; "ik wil focussen op X wat niet kan").
knipperend beeld/stotterend beeld; 48fps (waar al voldoende mee gedaan wordt) zou dit als het goed is voor een groot deel moeten ondervangen.

En je huiskamer prepareren; dat is nu zo. Kijk eens naar de Barco projector, er zijn genoeg mensen die daar aan willen sleutelen en moeten sleutelen voor ze een film gingen kijken. Dat was voor de die hards. Maar ondertussen zijn er genoeg projectoren waar al die poespas niet meer hoeft. Aanzetten en gaan. 3d komt voor de consument net om de hoek kijken en is qua produceerbaarheid voor live action movies sinds kort pas écht goed te maken. Ik vind het dan een beetje crux om dan een techniek die eigenlijk pas 2 jaar echt van de grond aan het komen is gedoemd ziet te mislukken.

Citaat van: Kjelt op januari 27, 2012, 14:40:32
en toch zijn er zat voorbeelden die ook normaal leken maar gewoon niet doorgebroken zijn.
Bv bij audio zijn de kwadrafonische platen ook niet aangeslagen en SACD multi surround ook niet. Ok er zijn wel concerten en speciale uitgaves in multi channel te verkrijgen maar 90% van de vandaag de dag uitgebrachte muziek is gewoon 2 kanaals stereo en dat verwacht ik zelf bij film dat wat betreft 2D/3D beeld dit ook zal gebeuren.

Grote verschil is dat die technieken "te vroeg" waren. Niemand had de apparatuur om een quadrofonische plaat af te spelen en dus niemand die content ging maken. Niemand had bovendien geld om een surround setup neer te zetten (veel te duur in die tijd). SACD, hetzelfde. De mainstream markt hecht geen waarde aan de verbeterde kwaliteit er van dus gaat niemand het kopen. En als niemand het koopt maakt niemand content. 3D is gewoon de markt op gepushed waardoor je een heel andere situatie krijgt. Bovendien wordt het voor de tv producent steeds makkelijker om het op zn tv te implementeren (3d ready te maken) dat er geen reden om het niet te doen is. Het kip-ei verhaal gaat daar dus niet op.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

bjaytee

Denon AVR 2313 - B&W 7NT - JVC HD 550 - PS3 - Xtreamer Prodigy - Panasonic P50VT30 - SVS PB12-Plus DSP

Raphie

Zoals ik vorig jaar al zei: Het feest is allang over, de stekker is eruit.
lullig voor de mensen die erin hebben geinvesteerd maar het is gedaan met de releases, de brillen kunnen weer in de kast.... :D
over 2 jaar net zo obscuur en niet meer supported als VCD of HD-DVD
JBL PRX Power!

john2910


Job

Ik denk dat het pas wat wordt als die brilletjes niet meer nodig zijn.

Gaeje

Citaat van: john2910 op februari 14, 2012, 16:55:45
Voor 3d tvs kan ik begrijpen

Maar ik denk dat 3d projectoren een langer leven hebben. ;)

Het probleem is niet de levensduur, het probleem is de rotzooi van 3D films die je erop moet weergeven

Fox

Wordt het nog wat met 3D TV?

5 januari 2012 11:26


Wordt het nog wat met 3D TV? Kent u die uitdrukking, zou dominee Gremdaat zeggen. Ook wij worden regelmatig benaderd met de vraag wat wij denken van de toekomst van 3D op de HD TV.

Fabrikanten grepen de 3D introductie gretig aan om een nieuwe impuls en prijs verhoging te kunnen brengen in HDTV land. De spectaculaire 3D film Avatar zorgde daarbij zeker voor de nodige hype.

We kunnen ons echter de vraag stellen of de zoveelste poging om 3D op de kaart te zetten, ook al gebeurt dat nu met veel betere techniek dan bij eerdere pogingen, ook werkelijk zal slagen.

Er zijn nogal wat factoren die een rol spelen bij de introductie van 3D TV en we proberen ze nog eens op een rijtje te zetten.

• Er zijn geen reguliere 3D TV uitzendingen beschikbaar. Er zijn enkele demo zenders beschikbaar (voornamelijk op de satelliet) maar in Frankrijk heeft CanalDigiaal recent al weer besloten om hun 3D zender te sluiten wegens gebrek aan belangstelling. 3D is voor de televisiemakers duidelijk een brug te ver en dat geldt zowel voor de publieke als de commerciële omroepen die nog steeds druk in de weer zijn om het percentage HD uitzendingen op een enigszins redelijk niveau te krijgen.

• In de bioscopen raakt het nieuwe van 3D er inmiddels ook al wat af en ook daar begint de bril, die voor het kijken naar 3D nog steeds vereist is, steeds meer weerstand op te roepen. Aan de andere kant kunnen we wel constateren dat de 3D film "Nova Zembla" weer goed loopt in de Nederlandse bioscopen.

• Het aanbod van echt in 3D opgenomen films op Blu-ray groeit maar zeer langzaam. Het aanbod in animatiefilms is redelijk maar bij andere films wordt vaak content aangeboden die zeer matig is omgezet van 2D naar 3D. Slecht geconverteerde content is natuurlijk geen reclame voor 3D.

• Het aantal HD TV's met 3D aan boord is weliswaar sterk gestegen vorig jaar maar dat betekent echter niet dat de consument ook daadwerkelijk 3D kijkt op deze TV's. Elke behoorlijke HD TV vanaf de middenklasse heeft inmiddels wel 3D aan boord maar van deze kopers heeft slechts een zeer klein percentage een geschikte 3D Blu-ray speler en zoals eerder opgemerkt ontbreken de 3D TV uitzendingen. Verkoopcijfers van TV's met 3D zijn dus zeker nog geen goede indicatie van de daadwerkelijke acceptatie van 3D. Marktonderzoeker GfK probeert hier wat meer duidelijkheid in te scheppen maar de cijfers zijn nog niet beschikbaar.

• De strijd tussen de fabrikanten met een actief 3D systeem (met schakelende 3D bril) en het passieve 3D systeem (met polarisatie bril) betekent dat in deze opstartende markt weer twijfel komt over de standaards. Een dergelijke strijd, waarbij het er soms hard aan toegaat, helpt niet bij de acceptatie van 3D. Ook zijn er nog steeds verschillende soorten actieve 3D brillen die niet uitwisselbaar zijn. Er wordt gewerkt aan een standaard maar de vraag is of dat al niet te laat is.

• Niet elke consument is in staat vanuit een stereoscopisch beeld diepte te zien zonder ongemakken als hoofdpijn of duizeligheid. Er wordt door de fabrikanten zelfs op gewezen dat langdurig 3D kijken niet verstandig is. Sommige 3D televisies hebben zelfs een ingebouwde waarschuwing die verschijnt als te lang 3D wordt gekeken.

• De eerste modellen van een type 3D TV zonder bril beginnen op de markt te verschijnen. De prijzen liggen echter nog bijzonder hoog omdat voor deze techniek een zeer kostbaar 4K scherm nodig is in 3D nog een redelijke resolutie te behouden. Van deze ontwikkeling mogen we dan ook pas op langere termijn invloed verwachten.

We zullen zien of de komende CES beurs in Las Vegas 3D weer wat nieuw leven in kan blazen.

De Nederlandse omroepen hebben voorlopig hun handen nog vol om te zorgen dat we eindelijk eens wat meer echte HD content op onze dure HD TV te zien krijgen.


http://www.hdtvnieuws.nl/hdtv/wordt-het-nog-wat-met-3d-tv-20120105/

Samsung 3D TV, de klok en de klepel

15 februari 2012 19:11


Het is boeiend om te zien hoe, bij gebrek aan echt 3D TV nieuws, verschillende websites berichten hebben geplaatst met titels als "Samsung stopt marketing 3D-tv", "Samsung trekt handen van 3D af" en "Samsung gelooft niet meer in 3D TV‎". Dit soort berichten zouden gebaseerd zijn op uitlatingen van de Marketing Manager Consumer Electronics van Samsung, Tristan van Overbroek, op het Samsung Forum dat momenteel voor dealers wordt gehouden in Praag.

Nu zijn we zelf ook behoorlijk kritisch over 3D TV zoals u op HDTV Nieuws heeft kunnen lezen in ons artikel Wordt het nog wat met 3D TV maar de genoemde titels zijn wellicht toch wel heel stevig gesteld.

Naar onze mening zal een consument niet vaak naar de winkel gaan om een 3D TV te kopen. Zoals we eerder al aangaven zijn er in Nederland niet of nauwelijks 3D TV uitzendingen en is de beschikbare 3D content op Blu-ray nog beperkt. Om die reden loont het in feite niet om een 3D TV te kopen. Wel is het zo dat elke betere HD TV tegenwoordig 3D kan weergeven. Elke consument die een goede digitale TV aanschaft koopt daarmee dus, bewust of onbewust, een 3D TV. 3D is daarmee één van de beschikbare functies of features van een goede HD TV, net zoals een moderne HD TV een Internet koppeling heeft waarmee content van het web kan worden weergegeven.

Uiteraard hebben we even navraag gedaan bij Samsung om te horen wat nu precies het standpunt is van de marktleider op HD en 3D TV gebied.

Tonnie van Schijndel, Product Manager TV bij Samsung Benelux reageerde als volgt: "De woorden van Tristan van Overbroek zijn enigszins opgeblazen, maar waar het op neer komt is dat wij in onze communicatie geen nadruk leggen op 3D. Juist convergence en Smart functionaliteit, zoals Smart interaction en AllShare Play zijn noviteiten die nu iets toevoegen aan het product TV. 3D is een feature die in het belangrijkste deel van onze line-up voorkomt, maar het is niet de driver achter de verkoop van nieuwe TV's. Daarom richten we ons op features die daadwerkelijk dagelijks functioneel voordeel bieden aan de consument."

Wij kunnen ons wel vinden in die bewoordingen van Samsung en vinden dat daarmee een wat evenwichtiger positie wordt afgegeven rondom de positie van 3D TV bij Samsung.



http://www.3dtvnieuws.nl/3dtv/samsung-3d-tv-de-klok-en-de-klepel/

Hans47

Een zijsprong, ik was in de markt voor een wat grotere LCD dan ik tot en met gisteren had.
Ik had een Sony 40EX500.

Grappig genoeg kwam ik terecht op LG en door een folder van de Media Markt (God draait zichzelf om) trok de LG 47LW4500 mijn aandacht, gezien de prijs dacht we doen een gok.
Tot dan had ik niet echt door dat het een LCD is met ook de passieve 3D techniek aan boord omdat 3D mij helemaal niet boeit (ga wel eens in de Bios naar een 3D film maar das omdat mijn Bios vriend dat leuk vindt).
Afijn gisteren de wissel gedaan en oeps de LG heeft een veel mooier beeld dan de Sony ahem...
Maar het kriebelde en ik heb een Popcorn C-300 die 3D MKV SbS aankan.

Dus wat binnengehaald en de ISO met DVDFab omgezet, in dit geval dus Avatar (heb ik ook in de Bios in 3D gezien).
Hier komt mijn bekentenis: ik was zeer prettig verrast, ik ken de actieve versie al van 3D (mijn Bios vriend heeft een peperdure Philips met actieve brillen) en da werkt voor mij niet, de shutter bril zorgt ervoor dat ik druk op mijn ogen een voorhoofd krijg en ik vind de kwaliteit van het beeld niet top, onrustig zal ik maar zeggen (ligt aan mij weet ik).
Maar de passieve techniek van LG doet het erg goed, Avatar zoals ik em herken van de Bios (dus met vonkjes en insecten die het scherm uitkomen) mooi scherp, rustig, pan en scan van grote beelden gaat ook goed.
Kortom ik ben een beetje 3D fan geworden :-)
Terwijl het niet mijn eerste doel was met aanschaf van deze LCD....


MaxxMark

Zelf hoop ik nog steeds dat 3D blijft. Vooral gezien mijn eerder genoemde standpunten denk ik dat heel veel van de negatieve punten van 3d vooral komen door tekortkomingen in de techniek en implementatie. Deze zijn mijns inziens overkomelijk in de komende tijd en ik hoop dat de markt niet afstapt van 3d, maar het gewoon laat uitkristalliseren en doorgroeien. Zolang er content is zullen er media apparaten en weergave apparaten ontwikkeld blijven worden. Deze zullen ook niet stil blijven staan. Als er maar 1 fabrikant is die door blijft gaan zullen er altijd meerdere (blijven) volgen. Niemand wil namelijk een stuk marktaandeel inleveren en/of de boot missen als een ander opeens een doorbraak maakt.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com