Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Gestart door Cyreg, juli 24, 2011, 14:57:21

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mr.M

Citaat van: Marino op februari 24, 2014, 21:33:54
Erg leuk en boeiend topic om te lezen, vooral met apparatuur wat voor mij misschien onbereikbaar blijft. Goed om te lezen dat de passie en het genieten voorop staat.

Veel luisterplezier!

Tnx.. moet zeggen muziek luisteren op de shl5 is genieten..

Ik speel nu all de heele tijd met de audio note M3 /kharma eindtrap  en nu begint de audio note echt los te komen lijkt wel... me ouders waren net op bezoek en eerste wat me ma zei was wauw maz dit klinkt als live...
Ik denk dat de buizes opgewarmd zijn want alles is stukken losser en luchtiger dan begin...
Heb net zitten google en die kreng koste nieuw rond 7000 euries... en niet eens een afstandbediening....pffff
Ik speel aardig op volume nu en geen moment heb ik idee dat ik het zachter moet zetten.
Sterker nog ikbheb de neiging steeds harder te spelen want alles wordt alleen echter , groter en emotievoller. Lijkt alsof ik tussen de instrumenten en de band van anouar brahem in zit...hahaha
Dit is puur genieten van een live voorstelling in een levensgroote zaal effect.

Een woord .... wauwwww...

Morgen avond komen lynch en mitch langs  ik denk dat ze ellendig  naar huis gaan als ze dit horen...
Hahaha



**UNDER CONSTRUCTION**

Mitch--

Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Mr.M

Citaat van: Mitch-- op februari 24, 2014, 22:10:33
hahaha oooo boy!
Komende uit de wereld van kharma ( ultra high end ) en de ces van las vegas  te hebben bezocht in januari met sets van over half mil...
Kan ik je gerust vertellen dit verslaat de meerendeel van wat ik heb gehoord met gemak....

Nu ik over de ces heb. Dit was een van me favorieten...

De vivid audio...
**UNDER CONSTRUCTION**

Rock Solid

Hoi Maz,

Dankje voor je uitgebreide uitlech  ;D ... recht-door-zee, oprecht geschreven.
Ik vind het knap dat je gewoon eerlijk hier neerknalt wat je ervan vindt; zeker als je van een ueber-highend speaker naar een muzikale/emotionele speaker die er ook nog eens (voor jou) lelijk uitziet.
Laat je leiden (en dat doe je ook, zo te lezen) door je gevoel en beoordeel de set op de kalmte en plezier die het bij je teweeg brengt.

Niet om een statement te maken, maar ik heb mijn 'quest' nu ook meer ingestoken op 'muzikaliteit', dan - als in het verleden - op 'weergavekwaliteit' Alleen is het zo verleidelijk om terug te vallen ... zelfs nu nog.

Succes, ik lees je relaas met plezier  :colgate:

Mitch--

Citaat van: maz op februari 24, 2014, 22:32:31
Komende uit de wereld van kharma ( ultra high end ) en de ces van las vegas  te hebben bezocht in januari met sets van over half mil...
Kan ik je gerust vertellen dit verslaat de meerendeel van wat ik heb gehoord met gemak....



precies wat er gebeuren gaat, en ineens wil ik dan ook die kisten in de kamer ;) hehe

Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Mr.M

Citaat van: Rock Solid op februari 24, 2014, 22:48:12
Hoi Maz,

Dankje voor je uitgebreide uitlech  ;D ... recht-door-zee, oprecht geschreven.
Ik vind het knap dat je gewoon eerlijk hier neerknalt wat je ervan vindt; zeker als je van een ueber-highend speaker naar een muzikale/emotionele speaker die er ook nog eens (voor jou) lelijk uitziet.
Laat je leiden (en dat doe je ook, zo te lezen) door je gevoel en beoordeel de set op de kalmte en plezier die het bij je teweeg brengt.

Niet om een statement te maken, maar ik heb mijn 'quest' nu ook meer ingestoken op 'muzikaliteit', dan - als in het verleden - op 'weergavekwaliteit' Alleen is het zo verleidelijk om terug te vallen ... zelfs nu nog.

Succes, ik lees je relaas met plezier  :colgate:

graag gedaan ,

, tis inderdaad zeer verleidelijk, dat heb ik vandaag weer ervaren toen ik in breda was en de nieuwe kharmas heb beluisterd met de nieuwe omega drivers en berrylium tweeters...
als je de audiofiele kwaliteiten hoort gaat het weer kribelen en jeuken..

maar eenmaal thuis , zit ik  te luisteren naar   cds en ik denk  bij mezelf, maz ben je gelukkig met wat je nu hoort? en de  antwoord is een dikke ja....  zo dik dat ik het eigelijk zonde  vind om voor de laatste 15% a 20 procent aan audiofiliteit(strak laagfundament en ultra resolutie en super 3d) 5x meer te betalen als je zuur verdiend geld heb...

heb je zat dan kan je het zo gek maken als je wilt.

als uiterlijk geen rol speelt dan ben je er all eigelijk met de shl5 in mijn beleving..

heb ze nooit op een normaal  versterking  gehoord,  heb het  hier over versterking rond 2000 euro nieuw. het  kan onmogelijk slecht klinken als ik de karakteristiek van deze ls beoordeel.

mijn advies koop een betere tweedehands versterker met dezelfde geld,, heb je meer waard voor je geld,

kan er niets aan doen ze blijven een doorn in me ogen die harbeths...als ik ooit aan de uiterlijk kan wennen denk niet dat ik ze wegdoe... want ik zou niet weten wat ik er in plaats moet gaan kopen , ik weet wel speakers dat verder gaan dan de harbeth alleen heb geen zin om me auto ervoor in te ruilen..hahah


gr maz
**UNDER CONSTRUCTION**

Rock Solid

Hoi Maz,

Dankje.
Hoe je het wendt of keert, je gaat weer een keer terugvallen in 'high-end'. Ik weet zelf ook niet, hoe ik me hiervoor moet gaan beschermen. Ik probeer het nu met 2 sets in balans te houden; 1 puristisch - all-the-way en 1 highend, maar dan quarter-the-way (ik hoop dat je mijn cryptische omschrijving begrijpt  8)). Ik ben er nog niet uit of dit werkt, maar ik ben er toch wel van overtuigd dat je niet met 1 set speakers kunt volstaan ... net zoals, een cabrio een ander doel bereikt dat met een station. Soms wil je wijn en soms wil je bier ...

Als je er aan gaat rekenen, compenseert 'een Harbeth erbij' nog niet eens een deftige upgrade voor een Kharma. Kortom, je hebt 2 paar speakers en je houdt geld over !!!  :clapping:

mradem

Kwaliteit beoordelen adv een prijs is volgens mij iets wat vaak gebeurd. Speakers zijn zo persoons gebonden dat je het moet beluisteren om er een goed oordeel over te hebben. Ik heb zelf ook pas geleden een aantal speakers beluisterd (waaronder ook de harbeths) en ben uiteindelijk naar huis gegaan met een speaker die de helft kost omdat ik die het beste vond klinken (Revel). De klank moet je maar net aanstaan. En matchen met je versterker en ruimte.

Hoe vaak ik hier wel niet heb gezien dat spullen gekocht worden en even later weer verkocht omdat het toch niet hun ding is. Niet te spreken over het geld dat in korte tijd afgeschreven wordt. Tweedehands kan ook duurkoop zijn 😃😉.


Martin!!!

Citaat van: mradem op februari 24, 2014, 23:58:16
Hoe vaak ik hier wel niet heb gezien dat spullen gekocht worden en even later weer verkocht omdat het toch niet hun ding is. Niet te spreken over het geld dat in korte tijd afgeschreven wordt. Tweedehands kan ook duurkoop zijn 😃😉.

Met hier bedoel je waarschijnlijk het HTforum in algemene zin. In dit Harbeth topic ben ik nog niet tegengekomen dat men al snel weer overging tot verkoop van zijn Harbeth's.....

Het feit dat MAZ een paartje SHL5's tweedehands op de kop heeft weten te tikken is al redelijk uniek volgens mij.
mainly British stuff

mradem

Ja klopt, het forum in het algemeen 😉. Je ziet ze inderdaad niet veel in de verkoop.

Mr.M

dat is mij ook opgevallen dat er haast geen harbeth tekoop is. vorige week eentje in belgie de oud hl5 en die was binnen 2 dagen weg..
harbethiers zoals ik ze noem zijn over algemeen niet zo wisselaars..

ik mag zeker van geluk spreken dat ik de shl5 voor minder heb mogen ervaren,,

ik snap  nu volkomen waarom harbeth eigenaren niet gauw van ls wisselen..

de volgende stap is bijna niet te doen prijstechnisch,,en belangerijker nog ze zijn tevreden met wat ze hebben..

gr maz
**UNDER CONSTRUCTION**

RubenV.

Citaat van: Martin!!! op februari 25, 2014, 09:58:10
Met hier bedoel je waarschijnlijk het HTforum in algemene zin. In dit Harbeth topic ben ik nog niet tegengekomen dat men al snel weer overging tot verkoop van zijn Harbeth's.....

Het feit dat MAZ een paartje SHL5's tweedehands op de kop heeft weten te tikken is al redelijk uniek volgens mij.

In Duitsland staan ook nog twee sets in de verkoop(SHL5's), en hier in Nederland ook nog een Reference HL5 voor "maar" 950 euro. Wellicht een leuke speaker voor de wat meer budgetminded liefhebber?
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

LeonArdusS

Citaat van: maz op februari 24, 2014, 14:20:27
Kijk eens aan.
Weer wat mooies om mee te hobbyen..

Compleet kharma voor-eind en een audio note buize voortrap voor op de kharma eind blokken.

Drie totaal verschillende versterker combies  onder een dak. :headbanging: :clapping:
Benieuwd wat se harbeths leuker vinden..


Die Audio note heb ik thuis gehad, klonk erg lekker maar het vond met mijn eindtrap erg overkill.

HiFi: Naim Uniti STAR
Speakers: Monitor Audio Gold 200
Bronnen: Technics SL-120 + Stanton 681EEE, Phono Box DS
Kabels: LS - Ocos, SET - Sharkwire

tompj

Citaat van: maz op februari 25, 2014, 10:23:50
de volgende stap is bijna niet te doen prijstechnisch,,en belangerijker nog ze zijn tevreden met wat ze hebben..
Klopt. De Harbeths zijn de eerste en enige speakers die ik niet weg kan doen in een rij van vele.....zeer vele vrees ik. En in de meeste gevallen veel duurdere.

Ik kan me overigens voorstellen dat mensen niet voor de Harbeth sound vallen, maar als je er voor valt, hoef je niet snel iets anders.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

twani

Citaat van: tompj op februari 25, 2014, 21:34:26
Klopt. De Harbeths zijn de eerste en enige speakers die ik niet weg kan doen in een rij van vele.....zeer vele vrees ik. En in de meeste gevallen veel duurdere.

Ik kan me overigens voorstellen dat mensen niet voor de Harbeth sound vallen, maar als je er voor valt, hoef je niet snel iets anders.
Waarvan akte.

Mr.M

Heb net lynch en mitch over de vlor gehad en meningen waren beetje zelfde..

In eerste instantie vond ik audio noot beetje te rustig en chill maar daar ben ik nu vanaf..
Als de audio noot op temperstuur is gaat alles los ..
Ik vind met de harbeths audionoot buize en kharma eindrap heel mooi  Klinken de emotie van buize en kracht van klasse d.
Aangezien de shl5 een zachtaardig ls is mag een levendige en snelle klasse d eindtrap heel goed.

Met kharma voor en eind is het net teveel  van gooie, beetje teveel van gooie waardoor bij bepaalde muziek hoogste hoog beetje teveel wordt en ben je geneigd steeds de volume te verlagen.

Daartegen is de asr een zachte reus , veeeeel rust en gemak.met de kharma waren ze heel loyaal, daarmee bedoelnik dat ze de khamas een zacht randje geven.
Nu snap ik wat ze bedoelen met asr is een transistor met buize geluid.
Met de asr kan je veel harder draaien dan de andere 2 sets en nog het idee te hebben kan nog verder zonder een koment aandringerig te zijn.
Misschien is asr en harbeth teveel rust,, wel muzikaal maar twee warme componenten bijelkaar die elkaars eigenschappen versterken.
Wil je uren relax en layback luisteren dan is asr je ding.
Wil je alles ondr de loep horen , daarmee bedoel ik alles vergroot en versterkt , dan is kharma voor eind mooi.maar ik vond het beetje aandringerig ,niet relax.
Wil je beetje van beide wereld , dan is buize voor en kharma eind een gouden combi.
Tis ma net wat je smaak is..
De kharma vv heb ik in de doos gestopt , dat wordt hem niet voor me.

Nu is het tussen audionoot /kharma en asr...

Asr is een versterker welke klinkt als buize voor en eind combi...maar dan met  kracht en snelheid.
Ik kan ook de audio noot aan de asr hangen en de asr als eindtrap gebruiken. Maar dat is teveel van gooie .. daar is de asr niet voor gemaakt.
Moeilijk....

Ik denk dat de lynch en mitch de kharma / buize prefereren gezien het geluidsmatig tussen de de rust van asr en felheid van kharma vv/ev staat.
Beetje beide van beide werelden.

Ik weet het nog niet.. vind beide mooi maar anders....
de audionoot  heeft geen afstandbediening heeft welke vervelend is.

Ik moet ook rekeninghouden dat de khama audionoot combi mij behalve de asr verkopen ook noveens cash gaat kosten en of dat waard is ....
Ben ieder geval onder indruk van buize en klasse d  icm harbeth. Zeer muzikaal combinatie...

Gr maz

**UNDER CONSTRUCTION**

LABO

Goed verhaal Maz  :clapping:  sterkte met je keuze ....


Maar als je in je achterhoofd toch nog eens terug naar Kharma speakers wilt dan is het misschien verstandig om de Kharma eindversterker te houden en te bezien of dat er nog een ander merk voorversterker ingepast kan worden om het beste uit beide werelden te behouden.


Hoe dan ook het blijft moeilijk (keuzes maken)
Devialet Le200 | Vivid Audio V1.5
Transrotor Zet 2 - Reed 2A - AT 150MLX | Linn Akurate DS | HBM2260
Siltech Classic Anniversary 330L LS | Siltech 330i RCA | AudioQuest Vodka RJ/E + Optilink
PS Audio Quintet Power Centre | PS Audio AC-3 | 2 Siltech SPX-30 MkII

Mitch--

dank maz voor de openbarende avond! en inderdaad de AudioNote en Kharma eindblokken is mijn keuze!

Zal even de combinaties nalopen, als eerste de ASR. Zoals je al zeg inderdaad de grote vriendelijke reus, echt een sound samen met de Harbeth als een enorme warme deken, misschien wel een btje 'warm' en zijig waardoor het wel eens vermoeiend kan worden of zelfs 'saai'. Misschien was dit met juist de Kharma speaker, een analytische speaker die alles laat horen van heel hoog tot heel laag, wel de juiste combinatie. Een laidback versterker met een zeer puntige en analytische speakers, heeft het juiste eindresultaat.

De Kharma voor en eind was voor mij persoonlijk te analytische en te puntig, sommige passages in het hoog vond ik echt te schel en te vermoeiend waardoor we zelf ook merkte dat je eigenlijk constant het volume wil aanpassen naar een aangenaam luister niveau. Wel was de stage en spreiding enorm, het podium was immens met wel super gecontroleerd laag, maar voor mij persoonlijk teveel 'afzonderlijke geluiden' ipv een warme muzikale deken.

De AudioNote en Kharma eindblokken zou inderdaad mijn keuze zijn. De warmte van buizen op Harbeth is erg mooi, dat vloeiende en vriendelijke is meeslepend, terwijl de eindblokken juist hun deel puntigheid en controle laten horen waardoor het niet een te 'soft' geheel word, zoals dat misschien met de ASR wel het geval was. De stage was iets minder groot dat bij de Kharma voor/eind maar dat werd compleet goed gemaakt door het buizen karakter. Het volume is ook constant op hetzelfde niveau gebleven zonder de wil om het te willen aanpassen, zelfs in de nummer waar dit bij de Kharma voor juist wel het geval was. De speakers zijn compleet weg in het beeld, en ook een 'sweetspot' was niet echt aanwezig, het klonk eigenlijk overal goed.

Dank Maz voor de gastvrijheid, en ik ben er voor mezelf ook uit, die Harbeth's komen hier ook, hopelijk zo snel mogelijk!
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Mr.M

Graag gedaan mitch, was leuk jullie hier te hebben gehad.
Gelukkig heb  je beetje idee kunnen vormen betreft de harbeth in een huiselijk sfeer en wat die kan  en hoe die klinkt.
Tis absoluut mijn sound in een lelijk hoes..


Pfffffff... het lukt kharma  ieder keer om een stage en  podium neer te zetten waar je eng van wordt ...echt kharma...
Alleen ten kosten van beetje emotie en warmte.

Was weer een gezellig avondje audio verhalen delen en drankje doen onder het genot van de habeths.
Gr maz.



**UNDER CONSTRUCTION**

Bas Akkerman

#3494
Misschien Spectral of Chord als alternatief eens proberen?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Ben benieuwd waar de zoektocht van Maz eindigd, want hoe je het ook wendt of keert, het zal een compromis worden.

Hoelang kan Maz tevreden zijn met een compromis ;).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

lynch1979

Citaat van: maz op februari 25, 2014, 23:14:23
Heb net lynch en mitch over de vlor gehad en meningen waren beetje zelfde..

In eerste instantie vond ik audio noot beetje te rustig en chill maar daar ben ik nu vanaf..
Als de audio noot op temperstuur is gaat alles los ..
Ik vind met de harbeths audionoot buize en kharma eindrap heel mooi  Klinken de emotie van buize en kracht van klasse d.
Aangezien de shl5 een zachtaardig ls is mag een levendige en snelle klasse d eindtrap heel goed.

Met kharma voor en eind is het net teveel  van gooie, beetje teveel van gooie waardoor bij bepaalde muziek hoogste hoog beetje teveel wordt en ben je geneigd steeds de volume te verlagen.

Daartegen is de asr een zachte reus , veeeeel rust en gemak.met de kharma waren ze heel loyaal, daarmee bedoelnik dat ze de khamas een zacht randje geven.
Nu snap ik wat ze bedoelen met asr is een transistor met buize geluid.
Met de asr kan je veel harder draaien dan de andere 2 sets en nog het idee te hebben kan nog verder zonder een koment aandringerig te zijn.
Misschien is asr en harbeth teveel rust,, wel muzikaal maar twee warme componenten bijelkaar die elkaars eigenschappen versterken.
Wil je uren relax en layback luisteren dan is asr je ding.
Wil je alles ondr de loep horen , daarmee bedoel ik alles vergroot en versterkt , dan is kharma voor eind mooi.maar ik vond het beetje aandringerig ,niet relax.
Wil je beetje van beide wereld , dan is buize voor en kharma eind een gouden combi.
Tis ma net wat je smaak is..
De kharma vv heb ik in de doos gestopt , dat wordt hem niet voor me.

Nu is het tussen audionoot /kharma en asr...

Asr is een versterker welke klinkt als buize voor en eind combi...maar dan met  kracht en snelheid.
Ik kan ook de audio noot aan de asr hangen en de asr als eindtrap gebruiken. Maar dat is teveel van gooie .. daar is de asr niet voor gemaakt.
Moeilijk....

Ik denk dat de lynch en mitch de kharma / buize prefereren gezien het geluidsmatig tussen de de rust van asr en felheid van kharma vv/ev staat.
Beetje beide van beide werelden.

Ik weet het nog niet.. vind beide mooi maar anders....
de audionoot  heeft geen afstandbediening heeft welke vervelend is.

Ik moet ook rekeninghouden dat de khama audionoot combi mij behalve de asr verkopen ook noveens cash gaat kosten en of dat waard is ....
Ben ieder geval onder indruk van buize en klasse d  icm harbeth. Zeer muzikaal combinatie...

Gr maz

Ik kan het niet beter verwoorden, en qua mijn smaak zou ik gaan voor de AudioNote en de Kharma eindtrappen.
Het enige wat ik mis bij de Harbeths SHL5, is een beetje meer pit in het hoog, het is naar smaak soms te lief.

Maar het zijn hele mooie speakers en een genot om naar te luisteren, het laag is erg strak dus geen subwoofer nodig, dat kwam het beste naar voren met de AudioNote/Kharma combinatie.
Het is eigenlijk een speaker die in mijn ogen niks fout doet, alles (op het hoog na, kwestie van smaak) doet de SHL5 goed.
Niet meer veranderen Maz qua speakers, voor het geld krijg je wat mij betreft geen betere allround speaker.

Ben ook zeer benieuwd wat je keuze gaat worden Maz.

Maz en Mitch dank voor de gezellige avond.

Xander32

Citaat van: lynch1979 op februari 26, 2014, 08:05:52
Ik kan het niet beter verwoorden, en qua mijn smaak zou ik gaan voor de AudioNote en de Kharma eindtrappen.
Het enige wat ik mis bij de Harbeths SHL5, is een beetje meer pit in het hoog, het is naar smaak soms te lief.
Mooie verslagen mannen  :thumbs-up:.

Het hoog; veel van de nieuwerwetse speakers hebben m.i. juist een overdreven, opgeblazen hoog, wat de illusie moet wekken van transparantie, van een grote resolutie ... Dat geeft een andere balans, een andere tonaliteit. Smaak. Slechts 1 maal heb ik de SHL5 mogen beluisteren, hetgeen wat is blijven hangen is idd. een vol, dynamisch, ietwat warm geluid.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mr.M

Het verbaasd mij, heb de asr op verschillende ls gehoord en allee  bij de hsl5 heb ik idee dat het geluid heel relax wordt wat overigens niet negatief is ... ik draai vaak wat harder muziek en dan is het heel aangenaam als je absoluur geen randjes heb.
Bij de master 3 was het absoluut niet het geval dat je hard kon draaien en rustig zitten luisteren.
Bij de kharma ls  met de ceramic componenten en tweeter was het juist heeel levendig en super helder en 3d als maar kan.
Nu ben ik helemaal op de hoogte van asr en zijn eigenschappen.... is echt een zachte reus die niet straft maar alles laat horen en onder controle houd.
Tis echt een zacht buize geluid welke met veel speakers ook de harder  en scherper klinkende de harde randjes vanaf haalt.
Gezin de shl5 van zichzelf all geen randjes heeft wordt het een layback ,chill , relax combi.

Wat de asr in versterking doet, doet de de hatbeth als speaker zijnde. Daarmee bedol ik alles aangenaam en relax maken om te horen.

Moest om 9 uur op de zaak zijn en zit nu nog in de trein. Pfffff leuk hoor muziek luisteren tot laat in de nacht met JACKIE ...
Gr maz
**UNDER CONSTRUCTION**

chansig

Wat een leuke verhalen. Puur enthousiasme zonder betweterig of patserig over te komen.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.