Interieurfotografie, hulp/tips gevraagd

Gestart door neptune, augustus 15, 2009, 20:22:21

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

neptune

Hi,

Ten eerste, ik ben niet gehinderd door enige kennis, dus vergeef enige onwetendheid :)
Ik heb een Canon EOS350D, een ouder model dus.
Daarbij heb ik een Canon EFS 18-55 mm lens.
Nu wil ik dus (beter dan nu) meubels fotograferen in mijn showroom die daarvoor op zich wel geschikt is.
Alleen het licht is een probleem, de ruimte is diep (15 mtr) en wel geheel wit, maar heeft alleen 2 grote ramen.
Ik heb vaak ruzie met de Canon want het apparaat wil vaak niet schieten en blijft maar focussen, erg irritant.

Ben ik beter af met een andere lens gelet op bovenstaande situatie?
Of kan ik de camera beter meteen helemaal upgraden?

Of kan ik beter zorgen voor zo'n foto paraplu voor het licht (noob :)) ?

Dank voor de input
zet hier iets neer

Jimmy Conway


neptune

heb ik al wel geprobeerd, helpt niet echt. De foto's blijven niet scherp genoeg, vermoedelijk door te weinig licht...Maar nogmaals ik heb er verder niet echt verstand van, misschien dat een andere lens mooiere foto's maakt onder deze wat donkere lichtomstandigheden?
zet hier iets neer

Bart_M


neptune

Een statief is sowieso een goede tip idd, ga ik eens naar kijken, maar dat zal het lichtprobleem niet oplossen.
Die lens van Canon, EFS 18-55 , is een groothoek toch? Weet iemand of dit een lens is met een lage lichtgevoeligheid? ben benieuwd of ik door een andere lens te gebruiken er een stuk op vooruit zou gaan.
zet hier iets neer

beunky

Met een statief kun je er voor zorgen dat de sluitertijd het probleem niet meer is. Als je dan ook nog handmatig focust, zoals Jimmy voorstelt, moet het geen probleem meer zijn.
Wat een probleem kan zijn waardoor je lens gaat hunten, is dat er te weinig contrastverschil is waardoor de lens niet kan focussen.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

neptune

Citaat van: beunky op augustus 15, 2009, 22:54:39
te weinig contrastverschil is waardoor de lens niet kan focussen.
Ik denk dat je hier de spijker op zn kop slaat.
De tips zal ik zeker uitproberen.
Ik zal een statiefje gaan zoeken, enig idee iemand? MM ?
Oh ja, sluitertijden wat is dat? :D nee zonder gekheid wel eens van gehoord, maar heeft het met de ISO instelling te maken?
zet hier iets neer

beunky

Check deze site eens, heel handige uitleg van dit soort begrippen: http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/basis1.htm

Wat een goed statief is, is heel persoonlijk. Ik zou naar een goede speciaalzaak (Foto Konijnenberg, Cameranu) gaan en je daar laten voorlichten. Daar verkopen ze statieven vanaf 30 euro tot 3.000 euro zeg maar.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

neptune

Citaat van: beunky op augustus 15, 2009, 23:03:34
Check deze site eens, heel handige uitleg van dit soort begrippen: http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/basis1.htm

Wat een goed statief is, is heel persoonlijk. Ik zou naar een goede speciaalzaak (Foto Konijnenberg, Cameranu) gaan en je daar laten voorlichten. Daar verkopen ze statieven vanaf 30 euro tot 3.000 euro zeg maar.
Thx, ga ik doen, ziet er uit als een duidelijke uitleg.
Dan ga ik daarna eens kijken naar een betere lens denk ik ;)
zet hier iets neer

neptune

Maarre die camera die ik heb, is dat nog wat tegenwoordig?
zet hier iets neer

beunky

Is een uitstekende camera, helemaal niets mis mee.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

FrankB

Wat je kunt doen als de lens niet focused, is een punt opzoeken op gelijke afstand van je onderwerp met wel een duidelijk contrastverschil. Bijvoorbeeld de bank zelf biedt in low light omstandheden weinig contrast, maar bijvoorbeeld eventuele kussen of de afscheiding tussen bank en achterwand wel. Focus dan daarop en maak dan je compositie. Handmatig focussed zou ik niet doen, de resultaten zijn niet optimaal met de moderne spiegelreflex camera's waarbij je geen enkel hulpmiddel hebt om handmatig te focussen.

Groet,
Frank
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

denoontje

je kunt natuurlijk alles als statief gebruiken, barkruk, tafel etc
maar ook ik zeg: handmatig focussen, spelen met sluitertijd en diafragma (gewenst scherpte diepte) en evt iso als het echt niet meer lukt.
Dus camera op het groende veorkantje zetten ;-)

neptune

Citaat van: FrankB op augustus 16, 2009, 08:23:05
Wat je kunt doen als de lens niet focused, is een punt opzoeken op gelijke afstand van je onderwerp met wel een duidelijk contrastverschil. Bijvoorbeeld de bank zelf biedt in low light omstandheden weinig contrast, maar bijvoorbeeld eventuele kussen of de afscheiding tussen bank en achterwand wel. Focus dan daarop en maak dan je compositie. Handmatig focussed zou ik niet doen, de resultaten zijn niet optimaal met de moderne spiegelreflex camera's waarbij je geen enkel hulpmiddel hebt om handmatig te focussen.

Groet,
Frank
Thanks, ben al druk aan het experimenteren.
PM.
zet hier iets neer

neptune

Citaat van: denoontje op augustus 16, 2009, 10:26:33
je kunt natuurlijk alles als statief gebruiken, barkruk, tafel etc
maar ook ik zeg: handmatig focussen, spelen met sluitertijd en diafragma (gewenst scherpte diepte) en evt iso als het echt niet meer lukt.
Dus camera op het groende veorkantje zetten ;-)
Groen vierkantje is volautomatisch, dat is toch dan niet de bedoeling?
zet hier iets neer

denoontje

oeps je hebt gelijk....de m-stand dus ;-)

neptune

Citaat van: denoontje op augustus 16, 2009, 11:09:07
oeps je hebt gelijk....de m-stand dus ;-)
:D

Heb de camera nu op Raw+L gezet en ben flink aan het schieten....ga zo eens kijken of scherpte diepte op de monitor te zien is...
zet hier iets neer

denoontje

we willen natuurlijk wel wat plaatjes zien ;-)

neptune

Citaat van: denoontje op augustus 16, 2009, 11:29:38
we willen natuurlijk wel wat plaatjes zien ;-)
Dat doe ik wel over een paar jaar als het dan tenminste beter is geworden;)

zet hier iets neer

neptune

De link met basisinfo van Beunky gelezen en begrepen.
Alleen is het nu worstelen met de instellingen van het apparaat zelf.
Kijk de manual van van 172 pagina's nu door.
Ik had om het principe te begrijpen dat ik veel nodig heb, nl. scherpte diepte - diafragma een aantal testfoto's gemaakt, maar ik vond het verschil voorgrond achtergrond, scherp onscherp niet gelukt en vraag me nu dus af hoe dit kan...
zet hier iets neer

neptune

Inmiddels een dag gewijd aan aan het maken van foto's. Met wat hulp heel wat meubels heen en weer gesjouwd.
Het resultaat leek heel redelijk te worden, maar nu net kom ik er achter dat er op alle foto's vlekken zitten.
Volgens mij gaat het hier om kleine stukjes op de lens waar de ontspiegeling ontbreekt. Op de lens zelf is eigenlijk niet veel te zien, misschien een paar hele kleine plekjes.
Maar volgens mij komen die plekjes dus wel overeen met de plaats waar de vlekken optreden.
Balen dus aangezien de meeste foto's nu niet bruikbaar zijn.
Naast de vlekken is er ook een probleem met onscherpte aan de linkerkant van het beeld, weet niet of dit ook aan de lens licht, heb wel alles gedaan met goede belichting (geprobeerd dan) en autofocus en focus punten zelf instellen op de plekken waar ik dat nodig vond.

Kan wel even een foto plaatsen van wat ik bedoel:

zet hier iets neer

beunky

Je sensor lijkt vies te zijn. Dit kun je wegpoetsen in Photoshop.

Maar ik zie dat je een diafragma van F22 hebt gebruikt, die vlekken manifesteren zich het meest bij de kleinste diafragma's.
Volgens mij kan zo'n foto als deze prima op F8, dan heb je én minder last van die vlekjes én je hebt geen last van difractieverschijnselen.

Als ik jou was zou ik het volgende doen:
- droge reinigingsdoekjes halen voor je lens (kosten een tientje voor 100 stuks, kun je meedere keren gebruiken);
- sensor laten reinigen;
- blaasbalgje kopen (kost ook een tientje) waarmee je af en toe voorzichtig het stof van je sensor kunt blazen.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

neptune

#22
Het wazige aan de linkerkant van de foto (aluminium-greep) is in mijn eerdere geschoten foto's van vandaag niet zichtbaar (bij banken), wellicht licht dit dus aan mijn onkunde.
De vlekken zijn er helaas wel telkens te zien. Ik hoop dat ik die op de witte achterwand wat kan uitgummen met photoshop, want sommige foto's vind ik zeker goed om te gebruiken.
Tips welkom, misschien een andere lens kopen ivm de vlekken? of zou het in de body kunnen zitten en moet ik geheel nieuw aanschaffen? heb dit toestel circa 1,5 jr geleden van mijn broer overgenomen die is gaan upgraden naar een nw toestel, dus het is een 2e handsje.
Edit: antwoord van Beunky kwam gelijk met deze post en zal ik naar kijken, wilde dit toch nog even posten.
zet hier iets neer

neptune

Citaat van: beunky op augustus 17, 2009, 19:51:44
Je sensor lijkt vies te zijn. Dit kun je wegpoetsen in Photoshop.

Maar ik zie dat je een diafragma van F22 hebt gebruikt, die vlekken manifesteren zich het meest bij de kleinste diafragma's.
Volgens mij kan zo'n foto als deze prima op F8, dan heb je én minder last van die vlekjes én je hebt geen last van difractieverschijnselen.

Als ik jou was zou ik het volgende doen:
- droge reinigingsdoekjes halen voor je lens (kosten een tientje voor 100 stuks, kun je meedere keren gebruiken);
- sensor laten reinigen;
- blaasbalgje kopen (kost ook een tientje) waarmee je af en toe voorzichtig het stof van je sensor kunt blazen.
Bedankt voor je tips!

waar kan je je sensor laten reinigen? en kan dit snel gebeuren? ga nl. op vakantie dit weekend.
zal eens kijken bij een fotozaak voor het blaasbalgje en de reinigingsdoekjes.

Wat betreft F8 en F22. Wat ik van de basisbegrippen heb begrepen is met F22 alles scherp? ik wilde nl. vrijwel alles scherp stellen. Is dit een goede gedachte?
Ik zal F8 ook eens proberen.
zet hier iets neer

neptune

overigens: hoe kan je zien wat voor diafragma ik gebruik?
zet hier iets neer