Aankoopadviezen stereoset, budget €7000. Luxe is vanaf morgen een vaste bewoner!

Gestart door Bas Akkerman, juni 9, 2011, 21:45:44

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Poldo

ik zou eens de AVI ADM 9.1 gaan beluisteren, zeker in jouw vrij kleine kamer.
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Bas Akkerman

Ga ik ook doen, alleen is dat in Houten, dus net wat verder weg. In ieder geval eerst naar Rik Stoet in Den Haag.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

chansig

Neem je daarbij de AVI cd speler van Huub welke te koop staat en dan ben je volgens mij bijna klaar.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Bas Akkerman

Ik ga eerst eens luisteren of het me bevalt en dat in de loop der tijd afzetten tegenover de favorieten die ik tot nu toe heb beluisterd ;)
Haha, volgens mij hebben veel mensen nu zoiets van "maaannnn, wanneer gaat die gast nou eens zijn set kiezen!?"  :o :crazy: :D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Neuh, vind het juist wel leuk om steeds de luisterverslagen te lezen. Zodra je beslist is dat ook over.

Ben wel erg benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden, dat wel  ;D
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

chansig

Zeker...er zouden er meer moeten zijn die zoveel tijd nemen om tot een weloverwogen keuze te komen.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Xander32

Geheel mee eens!

Ik denk echter wel dat vele aanbieders daar minder gelukkig mee zijn: ben er namelijk van overtuigd dat velen (van ons) heel wat euris hebben verspeeld met het te snel/voorbarig aankopen van producten welke vervolgens binnen no-time weer te koop worden aangeboden op fora en andere sites.


Sander.

Citaat van: chansig op juli 17, 2011, 10:41:32
Zeker...er zouden er meer moeten zijn die zoveel tijd nemen om tot een weloverwogen keuze te komen.

Gr Hans
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

S@m

Citaat van: Xander32 op juli 17, 2011, 12:01:48
Geheel mee eens!

Ik denk echter wel dat vele aanbieders daar minder gelukkig mee zijn: ben er namelijk van overtuigd dat velen (van ons) heel wat euris hebben verspeeld met het te snel/voorbarig aankopen van producten welke vervolgens binnen no-time weer te koop worden aangeboden op fora en andere sites.


Sander.


Inderdaad leuk om te lezen dat iemand enthousiast gaat luisteren alvorens tot aanschaf over te gaan. Toch denk ik dat er ook niets mis is met af en toe een impulsieve aankoop. Dat zijn toch de leermomenten, een beetje ervaring op doen (langer dan een luistersessie)...

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op juli 16, 2011, 17:44:37Gezien mijn vorige ervaringen kom ik tot de conclusie dat ik gevoelig lijk te zijn voor de cross-over op het moment dat bijvoorbeeld de hoog weergave-unit het overneemt van de midden weergave-unit. Een boude uitspraak wellicht, wel interessant en hoor dan ook graag jullie meningen daarover!
In dat geval zijn electrostaten misschien toch wel interessant voor je (geen xo in dat gebied) of actieve speakers (wel xo maar minder issues daarmee) of 'gewoon goede' passieve speakers (kan best meevallen). 

Citaat van: S@m op juli 17, 2011, 12:43:07
Inderdaad leuk om te lezen dat iemand enthousiast gaat luisteren alvorens tot aanschaf over te gaan. Toch denk ik dat er ook niets mis is met af en toe een impulsieve aankoop. Dat zijn toch de leermomenten, een beetje ervaring op doen (langer dan een luistersessie)...
Ja (laat ik het hier maar weer eens met S@m eens wezen...  :D )
en dat hoeft niet eens impulsief of duur te zijn.  Kan wel lering en vermaak opleveren.

Bas Akkerman

Citaat van: S@m op juli 17, 2011, 12:43:07
Dat zijn toch de leermomenten, een beetje ervaring op doen (langer dan een luistersessie)...
Helaas laten mijn financieen zulke leermomenten niet toe ;) Maar uiteindelijk zal ik de combinaties eerst een tijdje thuis hebben (zo lang als van de dealer mag) en dan zal ik nog veeeel meer gaan luisteren en vooral genieten. Ik kies in ieder geval niet alleen naar aanleiding van deze snelle luistersessies!

Citaat van: AbZ op juli 17, 2011, 13:56:05
In dat geval zijn electrostaten misschien toch wel interessant voor je (geen xo in dat gebied) of actieve speakers (wel xo maar minder issues daarmee) of 'gewoon goede' passieve speakers (kan best meevallen).  
Ik denk dat een hybride electrostaat best wel eens "the best of both worlds" voor mij zou kunnen betekenen. Echter kan het ook allemaal te neutraal zijn voor mijn smaak. Maar dat moet ernaar luisteren uitwijzen...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Toch weer even over de akoestiek en dan met name de plaatsing van de speakers, het andere topic wordt toch niet gevuld ;).
Nu ben ik van plan om in de lengterichting te gaan zitten (dus beide lange zijden links en rechts naast me). Ik hoor echter ook dat het beter is om in de breedterichting te gaan zitten voor de ruimtelijke weergave. Dat zou praktisch niet haalbaar zijn in die bewuste kamer, maar wat zijn jullie gedachten hierover?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Poldo

Citaat van: Bas Akkerman op juli 19, 2011, 21:04:38
Toch weer even over de akoestiek en dan met name de plaatsing van de speakers, het andere topic wordt toch niet gevuld ;).
Nu ben ik van plan om in de lengterichting te gaan zitten (dus beide lange zijden links en rechts naast me). Ik hoor echter ook dat het beter is om in de breedterichting te gaan zitten. Dat zou praktisch niet haalbaar zijn in die bewuste kamer, maar wat zijn jullie gedachten hierover?

daar is je kamer te smal voor, audio physic kan een breedte opstelling hebben met extreme toe in.
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Kingpin

Citaat van: Poldo op juli 19, 2011, 21:15:28
daar is je kamer te smal voor, audio physic kan een breedte opstelling hebben met extreme toe in.
AP moet juist geen extreme toe-in hebben  ;) Sterker nog AP is een speaker die vrij ver uit elkaar hoort te staan (verhouding: afstand frontspeakers=1.2x luisterafstand tot 1 speaker, dus vb luisterafstand = 3 meter dan zouden de frontspeakers ongeveer 3,6m van elkaar moeten staan).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Bas Akkerman

Dat is een beetje het probleem in mijn luisterkamer. De breedte is 2 meter waar er ruimte voor de speakers is, de lengte 4 meter. Vandaar het idee om de speakers twee meter uit elkaar te zetten en op een afstand van 2-3 meter te gaan zitten. Ik zit er dus sterk aan te denken om een kastenwand te verplaatsen (de andere is vast) waardoor ik weer een kleine meter in de breedte erbij smokkel. Al krijg ik dan wel aan één kant een kastenwand en aan de andere kant alleen een muur. Maar dat moet akoestisch gezien op te lossen zijn.

Je was trouwens lekker vroeg op Kingpin of je kon niet slapen, één van de twee. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

S@m

Citaat van: Bas Akkerman op juli 20, 2011, 08:38:53
Dat is een beetje het probleem in mijn luisterkamer. De breedte is 2 meter waar er ruimte voor de speakers is, de lengte 4 meter.

Kan je niet beter voor de optie 'hoofdtelefoon' gaan...?

chansig

Ik heb jaren op 2,50 meter gezeten van mijn speaker en ze stonden dan 2 meter uit elkaar. Hoeft geen probleem te zijn. Stond bij mij dan nog een audiomeubel met tv erop tussen. Veel setups hier op het forum staan zo opgesteld...Ik zie Ushers van een aantal duizenden euro's opgesteld staan en dan klinkt het volgens de luisteraar best goed. Ik heb een grote KEF speaker gehoord in een studentenhuis en dat klonk ook goed.

Nu heb ik gelukkig een andere situatie waarin de speakers redelijk vrij kunnen staan. Hoe staan de speaker bij jou in deze ruimte..In de hoeken gepropt of hebben ze dan nog wat ruimte ?

Als je de mogelijkheid hebt dan zou ik zoeken naar meer lengte...

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

S@m

Citaat van: chansig op juli 20, 2011, 08:52:00
Ik heb jaren op 2,50 meter gezeten van mijn speaker en ze stonden dan 2 meter uit elkaar.

En stonden de luidsprekers dan strak tegen de muur?


Bas Akkerman

Citaat van: S@m op juli 20, 2011, 08:42:09
Kan je niet beter voor de optie 'hoofdtelefoon' gaan...?
Het zou wel een bak zijn... Al deze berichten en dan tot de slotsom komen dat een koptelefoon beter is. Maar ik ben nogal eigenwijs en kan me niet voorstellen dat veel mensen hun adviezen hebben gegeven zonder mijn kamermaten te hebben gelezen (meer hoop dan realiteit wellicht ::)). Dus ik blijf nog even op het speakerspoor.

Ik heb aan weerszijde kasten staan. Eén kledingkast (die ik dus bij het luisteren open zou kunnen laten voor de nodige demping) en aan de andere kant kast die bestaat uit een vakkenkast (heeft denk ik hetzelfde effect als een boekenkast) en een gedeelte bureau voor de pc. Daar (vakkenkastgedeelte) komen de speakers dan vlak naast. Alles bij elkaar is de lengte van de kamer 4,5 meter. Als ik dus achter de speakers 1 meter vrij houd en achter de luisterpositie een halve meter, wordt de afstand tussen luidsprekers en luisterpositie maximaal 3 meter.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

S@m

Citaat van: Bas Akkerman op juli 20, 2011, 09:00:35
Het zou wel een bak zijn... Al deze berichten en dan tot de slotsom komen dat een koptelefoon beter is. Maar ik ben nogal eigenwijs en kan me niet voorstellen dat veel mensen hun adviezen hebben gegeven zonder mijn kamermaten te hebben gelezen (meer hoop dan realiteit wellicht ::)). Dus ik blijf nog even op het speakerspoor.


Was ook niet erg serieus bedoelt Bas, ik zou ook voor luidsprekers gaan. En da's ook best mogelijk, ik denk met niet te grote monitoren en dan met wat ruimte van de wanden en achterwand zouden ze max. 150 cm uit elkaar komen te staan. Kan je er lekker dicht op zitten...eigenlijk zit je dan in een grote koptelefoon  ;)

Lars_Portman

Ik zou ze niet te dicht in de muur zetten. Ook al verschild dat natuurlijk ook per speaker want sommige kunnen echt niet dicht in de hoek staan.

Versterking : LINN - PRETEK (Phono)- LINN Powertek SE.
Bron:TeraDac PSU| SB3 SE MOD. |Airfix Feeds
Acoustic Energy AE100 – Filter MOD.

Bas Akkerman

Citaat van: S@m op juli 20, 2011, 09:06:44
Was ook niet erg serieus bedoelt Bas, ik zou ook voor luidsprekers gaan. En da's ook best mogelijk, ik denk met niet te grote monitoren en dan met wat ruimte van de wanden en achterwand zouden ze max. 150 cm uit elkaar komen te staan. Kan je er lekker dicht op zitten...eigenlijk zit je dan in een grote koptelefoon  ;)

En laat ik dat nou net niet vervelend vinden. Tijdens de luistersessies heb ik ook de neiging om iets dichter op de luidsprekers te gaan zitten, bevalt me meestal wel. En wat betreft de koptelefoon, een duurdere (van Grado?) komt er zeker nog een keer, maar dat is dan echt voor de momenten dat ik wat technischer wil luisteren en meer van de opnametechnieken en gebruik van instrumenten wil horen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

S@m

Citaat van: Lars_Portman op juli 20, 2011, 09:08:48
Ook al verschilt dat natuurlijk ook per speaker want sommige kunnen echt niet dicht in de hoek staan.



Ik denk dat vooral dit aspect in de zoektocht naar de geschikte set van belang is. Een goede bron en versterker is niet zo moeilijk te vinden, de juiste luidsprekers daarentegen is van het grootste belang en daar mag (lees: moet) mi ook het grootste gedeelte van het budget naar toe...

erik s.

in je openingspost staat dat de ruimte 3 x 5 meter is. met kasten. een plaatje kan misschien duidelijk maken of je luidsprekers aan de overzijde een optie is.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Bas Akkerman

Ik zal het plaatje eventjes in de beginpost zetten, inderdaad handiger.
*Edit gedaan.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Kingpin

Citaat van: Bas Akkerman op juli 20, 2011, 08:38:53
Dat is een beetje het probleem in mijn luisterkamer. De breedte is 2 meter waar er ruimte voor de speakers is, de lengte 4 meter. Vandaar het idee om de speakers twee meter uit elkaar te zetten en op een afstand van 2-3 meter te gaan zitten. Ik zit er dus sterk aan te denken om een kastenwand te verplaatsen (de andere is vast) waardoor ik weer een kleine meter in de breedte erbij smokkel. Al krijg ik dan wel aan één kant een kastenwand en aan de andere kant alleen een muur. Maar dat moet akoestisch gezien op te lossen zijn.

Je was trouwens lekker vroeg op Kingpin of je kon niet slapen, één van de twee. ;)

Om 3:30 was ik klaarwakker  :sleep: heel vervelend.

Ik zou in de lengte gaan spelen als dat een optie is in jou geval.
Als je dan pakweg 2 meter van 1 speaker verwijderd bent kun je ze altijd nog +/- 2,5m uit elkaar zetten.
ik zou in dit geval voor een paar mooie monitoren gaan, misschien aangevuld met een goede kleine sub.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack