Rha007's dedicated stereo and ht setup

Gestart door Rha007, maart 26, 2013, 15:15:01

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Xander32

Citaat van: W.Otter op maart 30, 2013, 21:45:49
*facepalm
Heb Bonamassa vandaag nog weer een kans gegevem met z'n acoustic optreden in The Vienna Opera House ... Zijn gitaarspel is subliem maar zo gauw hij zijn mond open doet haak ik subiet af :crazy:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Rha007

Tsja, smaken verschillen (gelukkig).
Ik moest ook wel een beetje wennen aan dit album.

Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

Rha007

Afgelopen Zaterdag zijn we bij Stassen geweest voor een luistersessie. Ze hadden de opstelling klaar staan, zoals ik van te voren op had gegeven met een stuk of 8 verschillende speakers. Ook de kamer (akoestiek) was redelijk hetzelfde, zoals die bij ons thuis was.
Tijdens het luisteren, schakelde we over op de speakers van TMA en ja hoor: deze staken met kop en schouders boven alle andere merken uit. Direct moest ik aan de vele verhalen denken die inmiddels geschreven zijn over dit feit.
Verder alleen maar lof over Stassen begrijp me niet verkeerd, maar ik blijf het toch een beetje vreemd vinden  :sneaky2:

Als ik de tma speakers achterwege laat, dan spreken de B&W CM8 en Focal 826V mij het meest aan. Het enige wat ik bij de focals vond, is dat deze wat rommelig werden in het laag tijdens het luisteren op een hoger volume. De CM8's hebben wat meer controle op alle fronten, naar mijn beleving.

Binnenkort maar eens deze twee naast elkaar luisteren en dan nog eens kijken wat ik ervan vind.
Wat mij nog steeds niet los laat, zijn de GX200 van MA. Deze liggen in een andere prijsklasse als de CM8 en 826V, maar ben helemaal weg van het geluid wat deze speakers laten horen.

Misschien toch maar eerst door sparen voordat ik weer een luisterafspraak in plan  ::)

Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

Xander32

Citaat van: Rha007 op april  8, 2013, 11:15:47
Afgelopen Zaterdag zijn we bij Stassen geweest voor een luistersessie. Ze hadden de opstelling klaar staan, zoals ik van te voren op had gegeven met een stuk of 8 verschillende speakers. Ook de kamer (akoestiek) was redelijk hetzelfde, zoals die bij ons thuis was.
Tijdens het luisteren, schakelde we over op de speakers van TMA en ja hoor: deze staken met kop en schouders boven alle andere merken uit. Direct moest ik aan de vele verhalen denken die inmiddels geschreven zijn over dit feit.
Verder alleen maar lof over Stassen begrijp me niet verkeerd, maar ik blijf het toch een beetje vreemd vinden  :sneaky2:

Als ik de tma speakers achterwege laat, dan spreken de B&W CM8 en Focal 826V mij het meest aan. Het enige wat ik bij de focals vond, is dat deze wat rommelig werden in het laag tijdens het luisteren op een hoger volume. De CM8's hebben wat meer controle op alle fronten, naar mijn beleving.

Binnenkort maar eens deze twee naast elkaar luisteren en dan nog eens kijken wat ik ervan vind.
Wat mij nog steeds niet los laat, zijn de GX200 van MA. Deze liggen in een andere prijsklasse als de CM8 en 826V, maar ben helemaal weg van het geluid wat deze speakers laten horen.

Misschien toch maar eerst door sparen voordat ik weer een luisterafspraak in plan  ::)
... i.v.m. met het rommelig worden op hoger volume; met welke versterking vond de demo plaats?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Rha007

De speakers werden aangestuurd door een Marantz SR7007.
Ik had speciaal gevraagd om een surround receiver, zodat ik een eerlijk vergelijk kon doen.
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

Xander32

Citaat van: Rha007 op april  8, 2013, 17:42:29
De speakers werden aangestuurd door een Marantz SR7007.
Ik had speciaal gevraagd om een surround receiver, zodat ik een eerlijk vergelijk kon doen.
Die zou de speakers toch redelijk in hun grip moeten hebben.
Wel twee heel verschillende speakers overigens. Wat spreekt jou aan in de ene en de andere?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Rha007

Het totale klankbeeld wat de B&W's lieten horen sprak mij het meest aan.
De focals deden dit ook wel, maar werden bij sommige genre's niet gedetailleerd genoeg en het laag werd iets minder strak weergegeven naar mijn mening.
Nu moet ik wel opmerken dat ik mijzelf absoluut niet tot audiophile bestempel: ik vind het altijd zeer moeilijk om dit soort dingen te verwoorden. Ik lees vaak termen als rommelig, wollig en dat soort dingen. Dit zegt mij eerlijk gezegd (nog) niks, ik sta immers aan het begin van mijn hifi carriere  ;)

Ook vind ik dat het eea een vertekend beeld geeft, als je met een luistersessie bezig bent waar zoveel verschillende speakers staan opgesteld. De speakers staan dan in een halve kom opgesteld en de ene speaker staat dichter bij de luisterplek als de andere. Volgens mij geeft dit niet een eerlijk beeld.

Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

Xander32

Citaat van: Rha007 op april  9, 2013, 00:26:09
Het totale klankbeeld wat de B&W's lieten horen sprak mij het meest aan.
De focals deden dit ook wel, maar werden bij sommige genre's niet gedetailleerd genoeg en het laag werd iets minder strak weergegeven naar mijn mening.
Nu moet ik wel opmerken dat ik mijzelf absoluut niet tot audiophile bestempel: ik vind het altijd zeer moeilijk om dit soort dingen te verwoorden. Ik lees vaak termen als rommelig, wollig en dat soort dingen. Dit zegt mij eerlijk gezegd (nog) niks, ik sta immers aan het begin van mijn hifi carriere  ;)

Ook vind ik dat het eea een vertekend beeld geeft, als je met een luistersessie bezig bent waar zoveel verschillende speakers staan opgesteld. De speakers staan dan in een halve kom opgesteld en de ene speaker staat dichter bij de luisterplek als de andere. Volgens mij geeft dit niet een eerlijk beeld.
Het beschrijven van jouw ervaren gaat je goed af hoor :).

Betreft het beluisteren van zoveel speakers in 1 x; dat geeft idd. een vertekend beeld en daarbij, wil je echt kritisch luisteren dan heb je aan twee paar speakers de handen al vol.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Pjotr

Citaat van: Rha007 op april  8, 2013, 11:15:47
Afgelopen Zaterdag zijn we bij Stassen geweest voor een luistersessie. Ze hadden de opstelling klaar staan, zoals ik van te voren op had gegeven met een stuk of 8 verschillende speakers. Ook de kamer (akoestiek) was redelijk hetzelfde, zoals die bij ons thuis was.
Tijdens het luisteren, schakelde we over op de speakers van TMA en ja hoor: deze staken met kop en schouders boven alle andere merken uit. Direct moest ik aan de vele verhalen denken die inmiddels geschreven zijn over dit feit.
Volgende keer kun je ook vragen of ze een andere speaker met de plaats van de TMA's kunnen wisselen. Het kan best zo zijn dat juist die speakers het beste waren opgesteld t.o.v. de luisterpositie. TMA is samen met Phonar zo'n beetje het speakerhuismerk van Stassen. Beide merken maken absoluut goede speakers. Ik weet het, mijn mening is gekleurd omdat ik zelf Phonar speakers heb ;)
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Rha007

Citaat van: Xander32 op april  9, 2013, 07:02:12
Het beschrijven van jouw ervaren gaat je goed af hoor :).

Betreft het beluisteren van zoveel speakers in 1 x; dat geeft idd. een vertekend beeld en daarbij, wil je echt kritisch luisteren dan heb je aan twee paar speakers de handen al vol.
Thks en de volgende keer ga ik me ook beperken tot 2 speakers.

Citaat van: Pjotr op april  9, 2013, 08:49:54
Volgende keer kun je ook vragen of ze een andere speaker met de plaats van de TMA's kunnen wisselen. Het kan best zo zijn dat juist die speakers het beste waren opgesteld t.o.v. de luisterpositie. TMA is samen met Phonar zo'n beetje het speakerhuismerk van Stassen. Beide merken maken absoluut goede speakers. Ik weet het, mijn mening is gekleurd omdat ik zelf Phonar speakers heb ;)
Dat TMA en Phonar het huismerk zijn wist ik, vandaar dat ik meteen aan de betreffende verhalen moest denken die oa hier op het forum waren geschreven. Maar het kan idd heel goed zijn dat juist van deze speakers de opstelling het meest optimaal was.
Nogmaals, verder niks dan lof over Stassen.
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

frank2

Als ik je een raad mag geven, begin eerst eens met een aparte audiogroep en een zeer goede stekkerdoos zoals Vibex koper. Dan zijn al je problemen dat je het geluid te vlak vind opgelost.

Ik heb hier thuis een aparte audiogroep en goede bekabeling, heb laatst eens een standaard snoertje op mijn sat tuner gedaan en deze rechtstreeks in de normale WCD gestopt, het verschil is dusdanig groot, vlak emotieloos, en dat schrijf je precies ergens in het begin, te vlak.

Heb pas geleden bij iemand van dit forum die monitor audio en onkyo heeft precies hetzelfde meegemaakt, gamma blokje en wcd, dat klinkt niet, andere speakers helpen zeker, maar ik denk dat je nu met je huidige speakers hooguit 40% eruit haalt, dus eerst goede stroomsnsoeren, 100 euro per snoer en je hebt al heel aardige goede snoeren, goed blok, 300 euro en aanleg ahp module in de meterkast, kun je zelf 120 euro, plus wat belden kabel naar je set.

Als je dat zou doen en even laten inspelen heb jij geen probleem meer met vlakheid van je speakers
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

AbZ

Citaat van: frank2 op april  9, 2013, 11:03:39
Als ik je een raad mag geven, begin eerst eens met een aparte audiogroep en een zeer goede stekkerdoos zoals Vibex koper. Dan zijn al je problemen dat je het geluid te vlak vind opgelost.
Dit heeft in alle situaties even veel effect.

Rha007

Thks voor de tip, maar nu je erover begint zie ik dat ik het eea vergeten ben te melden in mijn openings post.
Er ligt nl een monster stekkerblok en heb ook al geexperimenteerd met powercables van essentiel audio tools. Dit gaf wel enigzins een verbetering, maar was niet de stap voorwaarts die ik uiteindelijk wil maken.

Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

frank2

Monster blokken zijn geen beste blokken en zijn die aangesloten op een aparte audiogroep, zo niet dan doet zo'n blok wel iets maar niet veel. Maar monster is wel een van slechtere die er zijn.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Rha007

Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

magicbas

Ik zou me ook niet teveel blinddoof starenluisteren naar andere stroomkabels en groepen. Wellicht voor de finetuning een toegevoegde waarde, maar je eerste prioriteit zal toch echt de acoustiek zijn, daar valt veel meer winst te behalen. Overigens begrijp ik dat dat in jouw geval niet een gemakkelijk opgave gaat worden, aangezien er ook nog "geleefd" wordt in de woonkamer :D
Source: Synology DS713+ | Humax iHDR-5200c |  PS4 | Nintendo Wii |  Nvidia Shield TV | Logitech Squeezebox Touch + BOTW
Amp: Marantz NR1607 | Metrum NOS DAC Octave | Emotiva UPA-1 (x2)
Speakers: Tannoy Revolution Signature DC6T (x2) / DC6LCR / DC4 (x2) | Boston Acoustics VPS210
Display: Samsung UE55HL8500L

Rha007

Haha, helaas moet er ook nog geleefd worden ja.
Ik ben het volledig met je eens dat het vervangen van kabels meer een kwestie van finetunen is.
Wat de akoestiek betreft, lijkt het me dat onze situatie uniek is.
Dus alle verdere input is van harte welkom.

Edit: wat de akoestiek betreft, lijkt het me dat onze situatie NIET uniek is.
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

AbZ

Citaat van: Rha007 op april  9, 2013, 12:12:52Wat de akoestiek betreft, lijkt het me dat onze situatie uniek is.
Er zijn grenzen aan wat je kunt doen met speakers.
Probleem zit nog meer in de afstand dan in de akoestiek an sich, denk ik.

johan d

Leven kan je toch in elke woonkamer, ontdanks de opstelling van meubilair en speakers...? Neem es een mooie afdruk van de kamer en probeer tot een andere opstelling te komen (waarover ik in mijn 1ste post sprak), kost je echt niks (buiten wat overtuigingskracht tov familieleden)...

Of ja... investeer es een slordige 500-600€ in stroomkabels en -groepen... :notify:
Zet es een namiddagje een lekkere bank neer op correcte afstand van de speakers en luister daar eens naar uw set, wie weet.

AbZ

Citaat van: johan d op april  9, 2013, 12:29:32
Leven kan je toch in elke woonkamer, ontdanks de opstelling van meubilair en speakers...? Neem es een mooie afdruk van de kamer en probeer tot een andere opstelling te komen (waarover ik in mijn 1ste post sprak), kost je echt niks (buiten wat overtuigingskracht tov familieleden)...

Of ja... investeer es een slordige 500-600€ in stroomkabels en -groepen... :notify:
Zet es een namiddagje een lekkere bank neer op correcte afstand van de speakers en luister daar eens naar uw set, wie weet.
Helemaal mee eens.
Familieleden zouden het zomaar leuk kunnen vinden om het ook te horen.
Met de huidige opstelling is een nieuwe aanschaf weggegooid geld.

frank2

Ik zou als eerste een audiogroep aanleggen. Dat geeft meer dynamiek en zeker een mooier geluid. De vlakheid is dan zeker weg. Probeer anders het eens uit bij iemand die zo'n audiogroep heeft, kun je het verschil horen.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

evilniek

Citaat van: AbZ op april  9, 2013, 12:21:44
Er zijn grenzen aan wat je kunt doen met speakers.
Probleem zit nog meer in de afstand dan in de akoestiek an sich, denk ik.

Wat mij betreft is het een combinatie van opstelling en akoestiek, zo te zien is het ook een vrij grote, kale, harde ruimte. Misschien een stomme vraag, maar is dit de enige ruimte die je hebt?
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

AbZ

Citaat van: frank2 op april  9, 2013, 13:18:14
Ik zou als eerste een audiogroep aanleggen. Dat geeft meer dynamiek en zeker een mooier geluid. De vlakheid is dan zeker weg. Probeer anders het eens uit bij iemand die zo'n audiogroep heeft, kun je het verschil horen.
Of je nu in stroomtweaks gelooft of niet,
dit heeft toch echt geen donder te maken met het probleem waar de TS voor staat. 

evilniek

Citaat van: frank2 op april  9, 2013, 13:18:14
Ik zou als eerste een audiogroep aanleggen. Dat geeft meer dynamiek en zeker een mooier geluid. De vlakheid is dan zeker weg. Probeer anders het eens uit bij iemand die zo'n audiogroep heeft, kun je het verschil horen.

Het zal vast "iets" doen zo'n aparte audiogroep, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat dit in het geval van TS zoden aan de dijk gaat zetten. Overigens is het denk ik totaal nutteloos om bij iemand anders te gaan luisteren naar het effect van een aparte audiogroep, zegt helemaal niks over de eigen situatie.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

johan d

Citaat van: evilniek op april  9, 2013, 13:42:04Overigens is het denk ik totaal nutteloos om bij iemand anders te gaan luisteren naar het effect van een aparte audiogroep, zegt helemaal niks over de eigen situatie.
idd - hier wordt de ene kwakel na de andere gepost... Ik ken Frank2 niet, maar ik vermoed dat hij deze componenten zelf verkoopt?