Het Linn topic

Gestart door royal d, september 16, 2012, 01:12:02

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

mradem

Had ik mijn Akurate dsm eindelijk eens een update gegeven met de katalyst dan had je deze wel mogen vergelijken met de Sagatun icm majik maar het komt er bij mij maar steeds niet van. Wel leuk om te lezen dat je zo geniet van de Lejonklou ;)

Mitch--

Citaat van: mradem op februari 12, 2021, 18:53:42
Had ik mijn Akurate dsm eindelijk eens een update gegeven met de katalyst dan had je deze wel mogen vergelijken met de Sagatun icm majik maar het komt er bij mij maar steeds niet van. Wel leuk om te lezen dat je zo geniet van de Lejonklou ;)

Thanks voor je gedachte en aanbod! :) Goed excuus als jij Lejonklou wilt horen om toch van die Katalyst upgrade een beetje werk te gaan maken.... :tongue2:
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Barry32

#3527
Hier een tijdje met een Lejonklou Kikkin gespeeld tussen de DS-I en een Akurate 2200. Er was een waarneembare vooruitgang.  Dus de streamer in de dsm / ds-i lijkt mij beter dan de volume regeling/voorversterking in de dsm. Een Sagatun gaat zover ik van het Lejonklou forum begrijp natuurlijk weer verder dan de Kikkin maar dat zelf niet waargenomen.
Innuos Zen MKII - Linn Akurate DS/1 - Tentlabs b-AMPsi - Phonar Veritas M3.5 Edma

raindog

Het is misschien vloeken in de kerk in dit topic.. maar ik denk dat de voorsprong die Linn ooit had op streamergebied inmiddels wel voorbij is.

Het is nu dik 10 jaar geleden dat ik mijn eerste DS in huis haalde, dat was een Majik DS met dynamik voeding. Ik was er toen helemaal mee in de wolken en daarna heb ik nog een DSi, een Akurate DS/1, een Akurate DSM en een Klimax RDSM/1 gehad. Stuk voor stuk fijne streamers. Uiteindelijk de KRDSM verkocht en in de woonkamer terug gegaan naar een eenvoudige set met als hart een Majik DSM.

Voor mijn gevoel is Linn te lang stil blijven staan waar andere zich doorontwikkeld hebben. Natuurlijk, de katalyst dacs in de nieuwere Akurate en Klimax modellen zijn mooie updates maar qua prijs-kwaliteit vind ik dat ze zichzelf inmiddels uit de markt prijzen. Ook in het speelveld waar de Majiks voorheen de toon zetten is nu veel te krijgen dat moderner oogt en makkelijker bedienbaar is, met minstens dezelfde geluidskwaliteit. Een Bluesound Node 2i bijvoorbeeld speelt echt niet veel minder dan een Majik DSM, en gekoppeld aan een externe dac vind ik de Node zelfs beter. Qua bediening is een Bluesound een stuk moderner en mij bij ook stabieler.

Grote voordeel bij Linn is nog altijd de ondersteuning die het bedrijf bied aan bestaande klanten. Ook 12 jaar oude DS-en profiteren van de nieuwste functie en mogelijkheden via gratis firmware updates, dat is en blijft echt uniek. Maar ik denk niet dat dat aspect voor mij nog voldoende is om bij een volgende aankoop weer voor een Linn te gaan. Ik draag het merk een heel warm hart toe maar ik vind hun huidige producten niet meer aantrekkelijk, in vergelijking tot de huidige concurrentie.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Barry32

#3529
Premium audio (en bijvoorbeeld ook auto en mode) merken richten zich op de Aziatische markt en Midden Oosten daar zitten de kapitaalkrachtige consumenten. Kijk maar eens naar de winkeltjes in de Bijenkorf in Amsterdam op de begane grond. De pricing richt zich op deze consumenten voor de Akurate en Klimax lijn. De nieuwe Linn Majik DSM is naar mijn idee goed geprijsd. De Majik ds-i kostte EUR 3000 in 2009 en de nieuwe EUR 3600 in 2021.

Desalniettemin al meer dan 5 jaar een tevreden Linn bezitter, zonder haperingen iedere dag muziek. Space optimization, Spotify en Roon support in die tijd kosteloos toegevoegd en dat doen niet veel concurrenten Linn na.

Innuos Zen MKII - Linn Akurate DS/1 - Tentlabs b-AMPsi - Phonar Veritas M3.5 Edma

Mitch--

Citaat van: raindog op februari 13, 2021, 16:40:14
Het is misschien vloeken in de kerk in dit topic.. maar ik denk dat de voorsprong die Linn ooit had op streamergebied inmiddels wel voorbij is.

Het is nu dik 10 jaar geleden dat ik mijn eerste DS in huis haalde, dat was een Majik DS met dynamik voeding. Ik was er toen helemaal mee in de wolken en daarna heb ik nog een DSi, een Akurate DS/1, een Akurate DSM en een Klimax RDSM/1 gehad. Stuk voor stuk fijne streamers. Uiteindelijk de KRDSM verkocht en in de woonkamer terug gegaan naar een eenvoudige set met als hart een Majik DSM.

Voor mijn gevoel is Linn te lang stil blijven staan waar andere zich doorontwikkeld hebben. Natuurlijk, de katalyst dacs in de nieuwere Akurate en Klimax modellen zijn mooie updates maar qua prijs-kwaliteit vind ik dat ze zichzelf inmiddels uit de markt prijzen. Ook in het speelveld waar de Majiks voorheen de toon zetten is nu veel te krijgen dat moderner oogt en makkelijker bedienbaar is, met minstens dezelfde geluidskwaliteit. Een Bluesound Node 2i bijvoorbeeld speelt echt niet veel minder dan een Majik DSM, en gekoppeld aan een externe dac vind ik de Node zelfs beter. Qua bediening is een Bluesound een stuk moderner en mij bij ook stabieler.

Grote voordeel bij Linn is nog altijd de ondersteuning die het bedrijf bied aan bestaande klanten. Ook 12 jaar oude DS-en profiteren van de nieuwste functie en mogelijkheden via gratis firmware updates, dat is en blijft echt uniek. Maar ik denk niet dat dat aspect voor mij nog voldoende is om bij een volgende aankoop weer voor een Linn te gaan. Ik draag het merk een heel warm hart toe maar ik vind hun huidige producten niet meer aantrekkelijk, in vergelijking tot de huidige concurrentie.

Ben ik behoorlijk met je eens nu ik het zo lees, een huidige spec Akurate DSM met Katalyst heeft inmiddels een listprice van 10k oid.... dat gaat snel de hoogte in.

Ik denk dat Linn veel heeft gegokt en inmiddels inzet, op inderdaad mogelijk de Aziatische markt, met hun Exakt systemen, en die zijn duur, maar voordeel dat je wel in een keer klaar bent.

Kwa 'instap' streamer komt de Majik in vele gevallen ook niet meer voor, voor 3.5k heb je op streaming gebied zeer goede en complete alternatieven die een stuk minder kosten, en ik heb ook het idee dat de all-in-one markt niet meer zo actueel is op de een of andere manier.... wel vind ik een voordeel is de compleetheid, wat je al zegt met een Bluesound moet je alweer richting een losse dac werken, en die heeft geen HDMI aansluiting wat ik hier met ARC wel verdomd handig vind moet ik zeggen voor het geluid van de tv.

Citaat van: Barry32 op februari 13, 2021, 20:23:29
Premium audio (en bijvoorbeeld ook auto en mode) merken richten zich op de Aziatische markt en Midden Oosten daar zitten de kapitaalkrachtige consumenten. Kijk maar eens naar de winkeltjes in de Bijenkorf in Amsterdam op de begane grond. De pricing richt zich op deze consumenten voor de Akurate en Klimax lijn. De nieuwe Linn Majik DSM is naar mijn idee goed geprijsd. De Majik ds-i kostte EUR 3000 in 2009 en de nieuwe EUR 3600 in 2021.

Desalniettemin al meer dan 5 jaar een tevreden Linn bezitter, zonder haperingen iedere dag muziek. Space optimization, Spotify en Roon support in die tijd kosteloos toegevoegd en dat doen niet veel concurrenten Linn na.



Ik ben ook erg happy met Linn nog steeds en doe er niet snel afstand van, en het blijft actueel, dat is wel een enorm voordeel aan Linn, hoe oud ook maar je kan je apparaat gewoon nog  updaten :)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Barry32

Naast de Selekt serie lijkt de innovatie inderdaad echt bij Exact / actieve luidsprekers te zitten met ook een groei pad in lifestyle met series 5 en 3. Niks mis mee want zowat alle luidspreker en elektronica fabrikanten hebben inmiddels actieve luidsprekers.
Innuos Zen MKII - Linn Akurate DS/1 - Tentlabs b-AMPsi - Phonar Veritas M3.5 Edma

denoontje

#3532
Sinds december software update van de ds/dsm is tidal connect erin gekomen.
Tidal speel ik normaliter af via de ios linn app via mijn telefoon.

Connect kende ik voorheen van spotify...je gebruikt de spotify app en dan connect je naar de ds/dsm (switch telefoon of dsm of evt andere weergevers).
Op zich toen handig omdat de spotify app veel uitgebreider was dan via linn kazoo app.

Ik net even kort (ab test geen abx ofzo) zowel via de linn app als via de tidal app gespeeld op mijn dsm.
Ik heb het id dat via de linn app het net wat lekkerder klinkt (iets voller iets meer ruimtelijk).

Op de tidal app geeft hij "master" als kwaliteit (zo ingeschakeld in de config), maar dit kan volgens mij de linn ds/dsm zowieso niet weergeven (althans dat dacht ik dus ook niet via de app???).

Bij tidal app springt de speler op de "net aux" en via de linn app geeft hij "playlist" weer.

Iemand ook een vergelijk gedaan tussen de 2 apps mbt geluidskwaliteit (als dit er al zou zijn)?



Tidal app met master


Tidal app weergave in linn app —) alac


Linn app Tidal bron --> flac

bmateijsen

MQA kan ook software gedecodeerd worden, maar dan heb je een deel van de MQA decoding.

raindog

Citaat van: denoontje op februari 23, 2021, 00:03:03
Sinds december software update van de ds/dsm is tidal connect erin gekomen.

Zojuist alles even ge-update maar ik zie nog geen mogelijkheid voor Tidal Connect. Vergt het nog een speciale instelling?
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

denoontje

Citaat van: raindog op februari 23, 2021, 13:44:24
Zojuist alles even ge-update maar ik zie nog geen mogelijkheid voor Tidal Connect. Vergt het nog een speciale instelling?
Tidal app installeren op telefoon en dan kiezen bij afspelen voor de linn

Klik op luidsprekertje linksonder



Airplay



Dan staat je linn erbij (staat op moment bij mij niet aan

Kies je linn


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

raindog

#3536
Dankjewel Thuur, ja zo zou het moeten werken en zo werkt het ook met de Bluesound Node 2i die in de HT staat. Daar gebruik ik TIDAL Connect al een tijdje tot grote tevredenheid.

Vooralsnog krijg ik het hier niet werkend op de Linn, hij komt gewoon niet in het lijstje er bij. Via config staat de meest recente FW er op nu. Ook de Apps zijn allemaal bijgewerkt.

Edit: Ik lees je bericht nog keer en daarin geef je aan dat je jouw Linn in de Tidal app onder 'AirPlay' moet selecteren en dat de Linn daarna 'Net aux' aan geeft. Volgens mij stream je dan vanuit de Tidal app muziek via Apple AirPlay. Dat is iets heel anders dan Tidal Connect en zou dat zou dan tevens verklaren waarom het minder klinkt dan via de Linn app.

Zowel op de website van Linn als die van Tidal zie ik nergens vermeld staan dat Tidal Connect al op Linn ondersteund zou worden.

Hieronder zie je het TIDAL Connect symbool dat zou moeten verschijnen.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

mradem

#3537
In de Linn app kan je toch Tidal als music source toevoegen? Werkt dat dan niet volgens de connect methode?

Via de tidal app gaat het volgens mij idd via AirPlay en dat zou kwalitatief minder moeten zijn..

Mitch--

Citaat van: mradem op februari 24, 2021, 11:54:39
In de Linn app kan je toch Tidal als music source toevoegen? Werkt dat dan niet volgens de connect methode?

Via de tidal app gaat het volgens mij idd via AirPlay en dat zou kwalitatief minder moeten zijn..

Als je het inderdaad op de bovenstaande manier doet speel je ook via Airplay, misschien een verklaring voor de gehoorde verschillen:

Citaat van: denoontje op februari 23, 2021, 00:03:03
Ik net even kort (ab test geen abx ofzo) zowel via de linn app als via de tidal app gespeeld op mijn dsm.
Ik heb het id dat via de linn app het net wat lekkerder klinkt (iets voller iets meer ruimtelijk).

Ik heb nergens een Tidal Connect optie kunnen ontdekken overigens, alleen een mogelijkheid tot Airplay, tevens een verklaring waarom ie dan op 'Net Aux' schiet, doet ie hier ook namelijk zodra ik een Airplay bron speel
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

mradem

Citaat van: Mitch-- op februari 24, 2021, 15:09:22
Als je het inderdaad op de bovenstaande manier doet speel je ook via Airplay, misschien een verklaring voor de gehoorde verschillen:

Ik heb nergens een Tidal Connect optie kunnen ontdekken overigens, alleen een mogelijkheid tot Airplay, tevens een verklaring waarom ie dan op 'Net Aux' schiet, doet ie hier ook namelijk zodra ik een Airplay bron speel
Ook via de linn app als music source? Hij speelt dan niet via Net Aux.

Zo stream ik ook qobuz en dat gaat volgens mij niet via AirPlay want ik kan tegelijkertijd AirPlay nog gebruiken op een ander device

Mitch--

Citaat van: mradem op februari 24, 2021, 15:27:57
Ook via de linn app als music source? Hij speelt dan niet via Net Aux.

Zo stream ik ook qobuz en dat gaat volgens mij niet via AirPlay want ik kan tegelijkertijd AirPlay nog gebruiken op een ander device

nee dan niet, in de Linn app speelt ie gewoon via Tidal (in mijn geval) in ieder geval
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

mradem

Oké ik dacht al [emoji28]. Qobuz en tidal zijn tot nu toe volgens mij de enige diensten geïntegreerd in de linn app. Andere vallen dan al af voor mij.

Kerkhoffd

Volgens mij spotify ook.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

mradem

Citaat van: Kerkhoffd op februari 24, 2021, 17:34:40
Volgens mij spotify ook.
Je hebt gelijk, net even opgezocht. Je gebruikt echter wel de spotify app

denoontje

Dan zal het idd airplay zijn.

Speel normaliter gewoon via de linn app.
Dus niet direct een issue.
[emoji16]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

garmtz

Qobuz en TIDAL vink je aan in Konfig als je ze in-App wilt gebruiken. Spotify gebruik je niet 'geïntegreerd', want met Spotify Connect stream je vanzelf vanuit de cloud direct je Linn in, dus geen Airplay!

Torch

#3546
Citaat van: raindog op februari 13, 2021, 16:40:14
Het is misschien vloeken in de kerk in dit topic.. maar ik denk dat de voorsprong die Linn ooit had op streamergebied inmiddels wel voorbij is.

Mogelijk heb je gelijk dat Linn niet meer voorop loopt kwa streamers. Wat ik mijzelf wel eens afvraag is of ze op het gebied van versterkers inmiddels niet een stuk achterlopen. De huidige Majik en Akurate eindversterkers zijn, op de Dynamik voeding na, volgens mij technisch nog steeds gelijk aan de C2100 en C2200 ten tijde van hun introductie. En dat is inmiddels meer dan 10 jaar geleden. Of het ontwerp van die versterkers was zijn tijd heel ver vooruit, dat kan natuurlijk ook  :)


Torch

Citaat van: Mitch-- op februari 14, 2021, 12:43:53
Ik denk dat Linn veel heeft gegokt en inmiddels inzet, op inderdaad mogelijk de Aziatische markt, met hun Exakt systemen, en die zijn duur, maar voordeel dat je wel in een keer klaar bent.

De Exakt luidspreker systemen zijn voor de meesten onbetaalbaar. Wat ik jammer vind is dat er blijkbaar geen upgrade pad meer is.
Vroeger, in de tijd van de 'LK' afmetingen, had een Linn klant de mogelijkheid met één eindversterker te beginnen en daar later een tweede bij te kopen. Gratis actieve filterkaarten waren regelmatig onderdeel van een zomer promo. Ik heb laatst nog eens naar een Mimik/Majik set uit het begin van de jaren 90 zitten luisteren en dat geeft nog altijd enorm veel muzikaal plezier  :headbanging:

mradem

Ik ben nooit echt weg geweest van de eindversterkers (Klimax ken ik niet) maar op gebied van de DS/DSM deel ik die mening niet. Het loopt bij mij als een trein en de kwaliteit vind ik top. De mogelijkheid om een apparaat te upgraden in zowel hardware als software vind ik ook erg prettig.
Enige nadeel kan wellicht de nieuwprijs zijn maar goed er zijn meerdere wegen naar Rome.

Kerkhoffd

Mee eens. Als ik de mogelijkheden en klank van mijn DS/1 (digitaal uit) vergelijk met hedendaagse exemplaren mis ik niets. Mocht je de ingebouwde DAC wel gebruiken dan is de Katalyst uitvoering mooier, maar doet de streaming techniek of interface van 10 jaar geleden niet onder voor die bij veel concurrenten. De liefde voor Linn versterkers (of luidsprekers) heb ik overigens ook nooit gedeeld. Het waren juist de streamers (wat mij betreft de DS) die me in het merk aantrokken.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio