The Confidence Mansion... En weer lekker verder met genieten :-)

Gestart door Jean Sibelius, mei 25, 2008, 23:30:20

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Tabcam

Van harte gefeliciteerd :pompom: :pompom:.

Had je graag een gouden tip gegeven, maar weet het niet :nopompom:.

Hoop dat je ondanks de situatie toch lekker kan genieten van je nieuwe rondje om de zon :clapping:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Jean Sibelius

Citaat van: anton op maart 12, 2021, 12:14:00
Ffe iets heel anders Jan, ik zie dat je vandaag jarig bent dus van harte gefeliciteerd 🥳, tot gauw  :pompom:

Bedankt Anton! :pompom: En inderdaad to gauw.

Citaat van: Marco66 op maart 12, 2021, 12:36:50
Gefelicteerd Jan, fijne verjaardag!

Dankjewel Marco  :)

Citaat van: PascalP op maart 12, 2021, 12:52:06
van harte dan maar Jan  :coffee:

Bedankt Pascal :D

Citaat van: skyfox op maart 12, 2021, 13:00:14
Ook via deze weg een fijne verjaardag gewenst, Jan! Heb je nog leuke cadeautjes gehad? Of jezelf gegeven? ;)

Dank je Richard. Heb van Angelie een luxe ontbijt en diner gekregen en verder nog wat geld en wat mooie spulletjes.

Heb mezelf niets gegeven. Vond mijn kerstkadootje voorlopig even genoeg :D

Citaat van: TabCam op maart 12, 2021, 20:44:55
Van harte gefeliciteerd :pompom: :pompom:.

Had je graag een gouden tip gegeven, maar weet het niet :nopompom:.

Hoop dat je ondanks de situatie toch lekker kan genieten van je nieuwe rondje om de zon :clapping:.

Dank je Douwe :coffee:

Ben weer wat verder met het 'prullen'. Straks of morgen testen of het nu wel werkt :colgate: ::)

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Staaled

Wat laat.....gefeliciteerd. :thumbs-up:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Jean Sibelius

The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Teejoo

Hoe is het eigenlijk met de optische kabeltest?

Jean Sibelius

Citaat van: Teejoo op maart 14, 2021, 21:01:37
Hoe is het eigenlijk met de optische kabeltest?

Zie onder :). Het heeft wat langer geduurd dan verwacht, maar het besluit is genomen.
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Ondertussen ben ik een paar weken verder met het evalueren van de CineMike fiber HDMI en ben ik er voor mezelf wel uit... de CineMike fiber HDMI gaat een vast onderdeel worden van de Mansion :D.

Sterker nog... omdat ik straks niet opnieuw c.q. extra kabels wil moeten trekken naar de projector - met alle risico's van dien – en daarbij o.a. opnieuw de projector van het plafond moet halen, achter de set-up moet kruipen, et cetera houd ik alvast rekening met de mogelijkheid dat er straks twee CineMike HDMI's naar de projector kunnen lopen (dit met in het achterhoofd een mogelijke aanpassing in de set-up).

Omdat de CineMike HDMI 'modulair' is opgebouwd trek ik alvast twee optische fibers - voor CineMike HDMI's - en uiteraard de RU-connect fiber HDMI door het plafond. Verder komt er nog een mooie afgeschermde Cat7 netwerkkabel in het plafond te liggen. Verder houd ik voor mezelf de optie nog even open of ik de 5V USB vanuit de Oppo en NX9 wil blijven halen of dat ik daar op een later moment nog een dedicated supply voor aanschaf (je moet wat te wensen overhouden natuurlijk). Ben ik voorlopig weer op de toekomst voorbereid.

Mocht er ooit 'betaalbare' 8K Native projectie voor thuisgebruik komen (die ik perse wil hebben), dan heb ik pech heb ik al besloten. Dan zijn we sowieso weer een paar jaar verder en ik weet niet of ik dan nogmaals zo'n uitgave aan een projector aan mezelf wil verantwoorden.

Daarnaast had ik nog wat geld uitgegeven aan een nieuwe HP-laptop (incl. een GeForce 4K HDR videokaart) om daarmee in ieder geval ChromaPure3 Plus, AutoCal JVC en MadVR (wat achteraf dus niet werkt) te kunnen draaien en tot slot nog een tweede RU-connect fiber HDMI die ik kan gebruiken om de laptop aan te sluiten op de projector tijdens het kalibreren. Nu wel weer even klaar met geld uitgeven ;).

Vwb de HDR-kalibratie procedure begint er eindelijk einde aan het licht van de tunnel te komen. Heb ondertussen de complete procedure doorlopen en ben nu links en rechts wat 'puntjes op de i' aan het zetten. Dat kost zoals altijd de meeste tijd, maar ik hoop binnen afzienbare tijd wat resultaten hier te kunnen laten zien.

Gisteren Angelie alvast een sneak preview laten zien met wat referentie materiaal en ze was aangenaam verrast over het resultaat dusver.


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

reza

Het is even zoeken maar als ik het goed begrijp/lees geen CM?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Jean Sibelius

#4358
Citaat van: reza op maart 23, 2021, 07:45:13
Het is even zoeken maar als ik het goed begrijp/lees geen CM?

Anders:
Er komt nu 1 CM fiber HDMI en ik bouw alvast de optie in voor eventueel een tweede CM HDMI (of ik die ooit nodig heb kan ik nu nog niet voorspellen, maar dan is de basis vast klaar) ;)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

MLCinema

Wow! Dus die klap die ik hoorde laatst was jij echt kan die van de bank viel[emoji6]. Mooie definitieve upgrade. Had het ook wel verwacht op basis van het laatste contact.

Ben ook benieuwd naar je calibratie resultaten. Ga je ook het verloop van het licht meten?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Marco66

Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

jahtari

Is dat die kabel waar is het is alsof je tussen het publiek zit bij een queen concert, en de rest (lees de paupers die geen 3.000 euro willen uitgeven aan zo'n kabel) het moeten ervaren of ze op de wc zitten bij dat concert?  :D
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

skyfox

Gefeliciteerd, Jan, zo te lezen is dit weer een stap vooruit in The Mansion. Bizar hoe je toch elke keer weer een verbetering weet aan te brengen in beeld of geluid.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

denoontje

#4363
Gaaf jan...is idd een hele mooie kabel die in de cm keten echt wat doet.
Goed dat je alvast een extra fiber erbij legt..dat zijn tenslotte de kosten niet.

Snel corona weg en een m&g!

En dan die center nog he [emoji6]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

papaleo

Mooi Jan dat de CM fiber uiteindelijk toch een blijvertje is geworden...ik was al nieuwsgierig nu helemaal  ;)
Ik zal dan wat langer moeten wachten op Vik dat hij een andere kabel tot zijn beschikking heeft voor hier een demo te kunnen geven.

Wbt 8k,wil je werkelijk een native 8k projector aan gaan schaffen als deze tzt op de markt gaat komen en betaalbaar gaat worden?
Ik vraag dit omdat je met 4k al niet meer de evt pixels kan zien op 'normale' kijk afstand...met 8k is het met een menselijke oog al helemaal niet meer mogelijk.
Dus ben ik benieuwd welke voordelen een 8k weergever kan bieden tov jouw 4k weergever....voor 8k native content hoef je het helemaal al niet te gaan doen want ik schat in dat niet nooit gaat komen/doorbreken.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

anton

Vind Gemini Man met 60 frames al zo ongelofelijk "levensecht"  :worship:, .....we gaan het hopelijk zien  :headbanging:.
Wat bewonder ik jou perfectionisme Jan,  :clapping:

PascalP

Mooi Jan, een waardige upgrade voor de Mansion!  :clapping:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Jean Sibelius

Citaat van: Kamdioblitz op maart 23, 2021, 08:11:03
Wow! Dus die klap die ik hoorde laatst was jij echt kan die van de bank viel[emoji6]. Mooie definitieve upgrade. Had het ook wel verwacht op basis van het laatste contact.

Dat was ik inderdaad, maar vooraf niet verwacht dat het zou gebeuren >:(. Eigenlijk was ik na het eerste weekend al om qua weergave (toen je de knal hoorde), maar toen had ik nog wat last van handshake problemen. Na overleg met Viktor heb ik een andere USB-output op de Oppo gebruikt en sindsdien werkt(e) de kabel probleemloos. Dat is overigens wel de reden waarom ik serieus overweeg om een dedicated USB-voeding te gebruiken voor deze kabel (een stabiele voeding geeft sowieso op bijna alle plekken een verbetering).

Citaat van: Kamdioblitz op maart 23, 2021, 08:11:03
Ben ook benieuwd naar je calibratie resultaten. Ga je ook het verloop van het licht meten?

Zodra ik iets heb dat helemaal goed en naar tevredenheid is dan zal ik het hier zeker posten. Ga regelmatig de licht output meten, dan weet ik op een gegeven moment wel wanneer het weer eens tijd wordt om alle kalibratie spulletjes uit de kast te halen. Vooralsnog staat de sensor nog naar het scherm gericht (eerst nog even alle gevoeligheden controleren en nagaan wat daarbij zin en onzin is).

Citaat van: Marco66 op maart 23, 2021, 08:17:32
Mooi werk weer!

Dank je Marco :).

Citaat van: jahtari op maart 23, 2021, 08:22:11
Is dat die kabel waar is het is alsof je tussen het publiek zit bij een queen concert, en de rest (lees de paupers die geen 3.000 euro willen uitgeven aan zo'n kabel) het moeten ervaren of ze op de wc zitten bij dat concert?  :D

Yup, dat is zo'n kabeltje maar bij mij klinkt het met en zonder exact hetzelfde :D. Bij mij gaat de kabel direct naar de JVC en gaat een andere HDMI-kabel naar de Trinnov. Als ik overigens op de WC zit, dan hoor ik hier helemaal geen concert :D.

Citaat van: skyfox op maart 23, 2021, 08:36:42
Gefeliciteerd, Jan, zo te lezen is dit weer een stap vooruit in The Mansion. Bizar hoe je toch elke keer weer een verbetering weet aan te brengen in beeld of geluid.

Dank je Richard. Dat is het mooie van weer met iets nieuws en onbekends beginnen (~4K Native HDR projectie). Je weet dat het nooit optimaal uit de doos komt, dus er kan altijd wat verbeterd worden. Gelukkig is er erg veel expertise hier op het forum en op het AVS-forum waar je ongegeneerd vragen kunt stellen :inlove: En verder heel veel lezen en dingen uitproberen.

Citaat van: denoontje op maart 23, 2021, 08:40:01
Gaaf jan...is idd een hele mooie kabel die in de cm keten echt wat doet.
Hoed dat je albast een extra fiber erbij legt..dat zijn tenslotte de kosten niet.

Dank je. De kabel doet echt meer dan dat ik vooraf had verwacht. Uiteindelijk was de zoektocht vwb de extra kabel hetgeen wat even wat langer heeft geduurd, maar nu is er een mooie oplossing.

Citaat van: denoontje op maart 23, 2021, 08:40:01
Snel corona weg en een m&g!

En dan die center nog he [emoji6]

Helaas is Corona voorlopig nog niet weg :-\. Als jij voor mij een Von Schweikert center meeneemt (liefst een VR10-Mk2 main tower), dan zal ik hem aansluiten :colgate:. Het wordt druk met de post-Corona M&G's (maar wel gezellig)!

Citaat van: papaleo op maart 23, 2021, 08:49:03
Mooi Jan dat de CM fiber uiteindelijk toch een blijvertje is geworden...ik was al nieuwsgierig nu helemaal  ;)

Ik zou er volledig blanco instappen en kijken of het in jouw situatie wat doet en zo ja, wat. Of er verschil waarneembaar is en of het verschil voldoende is om de uitgave te rechtvaardigden is dan aan jou.

Citaat van: papaleo op maart 23, 2021, 08:49:03
Ik zal dan wat langer moeten wachten op Vik dat hij een andere kabel tot zijn beschikking heeft voor hier een demo te kunnen geven.

Ik hoop inderdaad dat ik nog heel even gebruik kan blijven maken van deze kabel :).

Citaat van: papaleo op maart 23, 2021, 08:49:03
Wbt 8k,wil je werkelijk een native 8k projector aan gaan schaffen als deze tzt op de markt gaat komen en betaalbaar gaat worden?

Nee hoor. Mijn strekking was meer, als er een 8K projector komt, dan laat ik die aan mij voorbij gaan. De CM fiber kabel is HDMI 2.0, maar 4K Native is meer dan voldoende in mijn situatie.

Citaat van: papaleo op maart 23, 2021, 08:49:03
Ik vraag dit omdat je met 4k al niet meer de evt pixels kan zien op 'normale' kijk afstand...met 8k is het met een menselijke oog al helemaal niet meer mogelijk.
Dus ben ik benieuwd welke voordelen een 8k weergever kan bieden tov jouw 4k weergever....voor 8k native content hoef je het helemaal al niet te gaan doen want ik schat in dat niet nooit gaat komen/doorbreken.

Eens :). Ik zie in mijn situatie ook (al) geen pixels meer. Heb momenteel even alle 'opties' zoals 8K E-shift en CMD uitstaan. Daar ga ik dan vervolgens weer mee testen zodra ik klaar ben met het kalibreren. Maar het beeld is nu al bizar scherp, vandaar mijn keuze voor een optie voor een 2e HDMI 2.0 fiber CM ipv HDMI 2.1 oid.

Citaat van: anton op maart 23, 2021, 09:15:26
Vind Gemini Man met 60 frames al zo ongelofelijk "levensecht"  :worship:, .....we gaan het hopelijk zien  :headbanging:.

Die zal ik binnenkort weer eens afspelen (ben wel benieuwd hoe die er ondertussen uit ziet). Ik stuur je nog even een PM.

Citaat van: anton op maart 23, 2021, 09:15:26
Wat bewonder ik jou perfectionisme Jan,  :clapping:

Dank je Anton, maar dat is af en toe ook een erg vervelende eigenschap, want dingen loslaten (zeker als ik weet dat het beter kan) is niet mijn beste eigenschap.

Citaat van: PascalP op maart 23, 2021, 09:33:57
Mooi Jan, een waardige upgrade voor de Mansion!  :clapping:

Bedankt Pascal ;D. De modificatie van de eerste kabel heeft CineMike ondertussen ingepland, dus ik hoor binnenkort wel wanneer deze aan mij geleverd kan worden (zal naar alle waarschijnlijk nog een paar weekjes gaan duren).


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Ondertussen is het eindelijk gelukt om een kalibratie met een bevredigd resultaat uit te voeren voor HDR-content op mijn projector. Er waren wat dingen die mij irriteerde bij het kijken naar HDR-content (o.a. blauwsaturatie) en dat moest 'snel' opgelost worden. Normaal gesproken was ik zeer waarschijnlijk niet eens in dit traject terechtgekomen en had ik direct een professional deze kalibratie laten doen, maar door o.a. de Corona-crisis was dit niet mogelijk.

Verder vind ik het eerlijk gezegd ook wel leuk en interessant om het ook zelf te kunnen. Hoe je het ook wend of keert, je leert stukken beter de (on)mogelijkheden en opties van je projector kennen.

Uitgangspunt. Ik ben en blijf een hobbyist, dus Ik wil(de) geen klein vermogen uitgeven aan software en hardware (~ sensor en signaalgenerator). Oftewel: bv. geen Calman + Klein K10a + Murideo signaalgenerator (met een prijskaartje van ruim 15KEuro).

Wordt het leven niet stukken makkelijker met dergelijke software en hardware, oh absoluut! (lees hieronder) :pompom:.

Voor mij is makkelijk echter geen argument, wel nauwkeurigheid. Als ik op een gegeven moment de indruk zou hebben gekregen dat al mijn inspanningen eindelijk toch tot een onbetrouwbaar eindresultaat zouden leiden, dan had ik allang de stekker eruit getrokken.

Eerder heb ik in dit topic al enkele resultaten laten zien qua SDR in Rec. 709. ChromaPure3 Plus is en blijft daarvoor een prima tool. Met de Plus optie heb je alle benodigde testpatronen aan boord. De software weet wanneer een meting klaar is en stapt door naar het volgende patroon, en zo verder. Moet je nog wel (niet onbelangrijk) weten waar je op moet letten, de goede instellingen ('target') kiezen en weten waar de knoppen zitten om dingen aan te passen op je projector. Ook niet onbelangrijk is om te weten hoe je structuur van je projector in elkaar zit en hoe je bepaalde instellingen aan elkaar kunt koppelen en op kunt slaan. Maar dat ging achteraf gezien voorspoedig en met een steile leercurve.

De HDR-kalibratie was daarentegen en grof gezegd gewoon een klote traject.

Mijn oude laptop was niet geschikt om HDR-signalen weer te geven, dus ik heb eerst een nieuwe laptop gekocht (die had ik toch nodig vond ik, dus daarmee een goed excuus). Volgens Mr. Tom Hoffman (van ChromaPure) zou de ingebouwde MadVR generator HDR-patronen moeten kunnen genereren. Ondanks talloze pogingen is me dat tot op de dag van vandaag echter nog steeds niet gelukt.

Vervolgens loop je tegen het probleem aan dat er een wildgroei is qua testpatronen, maar dat je wel de goede (correcte en betrouwbare!) patronen wilt hebben waarbij de talloze patronen eveneens in dezelfde volgorde staan die wordt verwacht in de sequentie van de kalibratiesoftware. De volgorde qua patronen in ChromaPure is bijvoorbeeld anders dan die in Calman of HCFR. Dus met mijn Spears & Munsil HDR disc kwam ik niet ver. Uiteindelijk heb ik, op aanraden van Mr. Tom, via DVS (Diversified Video Solutions) een set HDR-kalibratiepatronen aangeschaft die tevens de kalibratie sequentie van ChromaPure volgen voor de verschillende kalibratiestappen.

Dan heb je het volgende 'issue'... daar waar de SDR-kalibratie volledig 'automatisch' verloopt (software regelt: patroon 1 instellen, patroon 1 meten, patroon 2 instellen, patroon 2 meten, ...), dat je nu met losse kalibratie patronen zit. Serieus alles handmatig instellen, meten en naar de volgende? Naast dat het een pokkenwerk is, is het ook foutgevoelig.

Had ik al genoemd dat de zogenaamde HDR-gamma voor projectoren in ChromaPure (met ondefinieerbare waardes van 3000, 4000, 5000 tot 6000) nergens gedocumenteerd is en dat Mr. Tom bij navraag geen antwoord geeft anders dan gebruik de standaard instellingen? Het heeft me nogal wat hoofdbrekens gekost om uit te zoeken wat het 'ongeveer' doet. Volgens Mr. Tom moet het gewoon werken, maar toen ik aangaf dat het zelfs met een NX9 niet werkt (2200 lumens), krabbelde hij terug. Zelfs met een instelling van '3000' (die volgens Mr. Tom voor een lagere lichtopbrengst projector bedoelt is krijg ik nog steeds een onbruikbaar resultaat in de software).

Tot slot blijken dezelfde testpatronen vanaf laptop, via Oppo USB of via Oppo Disc ook weer net andere kalibratieresultaten te geven. Uiteindelijk kijk ik de meeste content vanaf Disc, dus die is bepalend geweest voor de uiteindelijke afstelling.

Oftewel... een grote chaos, onduidelijkheid en een klote support van ChromaPure (die vooral ook nog zijn autokalibratie software en een Lumagen Pro wil verkopen).

Maar de handdoek in de ring, echt niet! Oftewel, terug naar de basis
O ja, ... waar deden we het ook allemaal weer voor? Je hebt een gamma curve (voor HDR wil je een specifieke EOTF volgen, in dit geval de PQ-curve). Die is gespecifieerd tot maximaal 10.000 nits, maar dat gaat mijn projector 'never nooit nie' realiseren. Daar waar je met SDR (en bij bv. een gamma van 2.2 of 2.4) via de JVC kalibratie software de gamma curves voor wit, rood, blauw en groen individueel kunt 'tweaken' om een optimale RGB-balans te krijgen voor alle grijswaarden lukt dat niet bij de PQ-curve (tenminste niet zonder externe unit!). Dus via HCFR(!) de luminantie curve gemeten en met de beperkte knoppen die wel ter beschikking staan, de output curve tot circa 60-65% netjes laten volgen (daarna wordt de afwijking simpelweg te groot). Ik ben er ondertussen achter dat in de huidige setting (High Lamp modus, Iris -1) mijn NX9 een luminantie curve van ongeveer 1425 volgt.

Op 2 punten via het kleurtemperatuur menu (basis is 6500K) de RGB-balans zo goed als mogelijk afstellen. Ik weet ondertussen hoe ik de gamma redelijk kan matchen op de target lijn, maar ik gebruik voortaan HCFR om de luminantie curve te controleren, dus 'gamma curve' kun je negeren.

Daarna kom je bij de Gamut, waarbij volledig Rec 2020 onhaalbaar is, dus daar compromissen sluiten. Advies is om de HSL ('Hue', 'Saturation', 'Lightness') met je CMS zo goed als mogelijk in te stellen op basis van 50% intensiteit. Als ik daarna de complete Gamut meet, dan ziet die er eerlijk gezegd nog niet eens zo heel slecht uit. Wil later nog eens proberen om te kijken wat er gebeurd als ik 75% intensiteit meet (en daarop kalibreer), want de NX9 lijkt dat dat te kunnen halen.

Tot slot de colorchecker laten lopen en die komt op een gemiddelde fout van 1.8% uit, waarbij de skin colors op gemiddeld 1.6% zitten :). Bij SDR zat ik ruim onder de 1%, maar daar kon ik veel beter alle afzonderlijke parameters instellen. Het is wat het is... Wil ik hier nog een stap maken(?), dan zal ik naar een externe oplossing zoals een Lumagen Pro of Envy MadVR moeten. Tegen de tijd dat het weer mogelijk is, dan laat ik daarover graag informeren.

O ja, niet geheel onbelangrijk hoe ziet het er eigenlijk uit? Mijn blacklevel voor alle primaries en secondaries zie ik nog bij 0.9% knipperen en mijn Gamut ziet er, zoals ik al aangaf, eigenlijk best goed uit.

Dus het eindresultaat is goed, maar de weg er naar toe is in zoverre onbevredigend dat het maar aantoont dat er veel is wat je niet zelf in de hand hebt en verder is ChromaPure3 ongeschikt om HDR te kalibreren. Althans... veel belangrijke functionaliteit werkt niet of heeft geen zin en sommige delen van de rapportage geven een foutieve/misleidende indruk. Dan is bijvoorbeeld Calman een stuk gebruikersvriendelijk.

Desalniettemin... het blijkt dat zowel de RGB-balans en je CMS anders ingesteld moeten worden ten opzichte van SDR. Je kunt bv. Een custom gamma maken op basis van een PQ-curve (ook gedaan, getest en nagemeten via HCFR, maar in Frame Adapt kun je die curve niet gebruiken). Het verschil met nieuw uit de doos versus nu heb ik natuurlijk niet kunnen meten, maar gezien de aanpassingen tov de oorspronkelijk '0' waarden is er toch het nodige aangepast en daarmee verbeterd, dus ook deze kalibratie heeft zeker zin gehad!
Bovenstaande is natuurlijk ook wel in lijn met wat Frank en Werner al eerder hebben aangegeven... er is niet echt een standaard voor HDR.

Toch ook nog even positief afsluiten :D

Ondertussen heb ik een manier gevonden om voor mijn situatie zowel SDR als HDR te kunnen kalibreren (mbv 'mijn' < 1KEuro software en hardware). Als bron gebruik ik hierbij dezelfde apparatuur die ik ook gebruik om films te kijken.

Het grote verschil (tussen 1K en 15K) zit hem toch echt wel in de snelheid en de reductie van potentiële fouten. Die laatste factor heb ik ondertussen (grotendeels/volledig?) uit kunnen sluiten (door heel veel 'trial en error') in mijn situatie, maar qua snelheid kom ik echt niet in de buurt van een professionele kalibratie. Dat daardoor tijd 'geen echt issue' is, kun je ook sneller en vaker op-en-neer switchen tussen de verschillende stappen in het kalibratieproces, wat eindelijk een betrouwbaar(der) resultaat ten goede komt.

Mijn lamp zit ondertussen op bijna 150 uren, dus binnenkort weer een keertje SDR-kalibreren (en dan voor een gamma van 2.4!) 😉.

En nu weer gewoon lekker genieten van content.


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

papaleo

Geweldig Jan... :clapping:
De aanhouder 'wint'  :worship:

Je bedoelt dat ChromaPure niet echt geschikt is wanneer je er een 'handmatige' HDR Calibratie mee wilt uitvoeren,denk ik...?
Als je een (vol autom.) 3D LUT Calibratie zou uitvoeren met ChromaPure icm een Lumagen dan zou dit juist een van de betere software programma's moeten zijn...tenminste zo had ik het begrepen.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Jean Sibelius

Citaat van: papaleo op maart 28, 2021, 18:20:07
Geweldig Jan... :clapping:
De aanhouder 'wint'  :worship:

Dank je! :)

Citaat van: papaleo op maart 28, 2021, 18:20:07
Je bedoelt dat ChromaPure niet echt geschikt is wanneer je er een 'handmatige' HDR Calibratie mee wilt uitvoeren,denk ik...?
Als je een (vol autom.) 3D LUT Calibratie zou uitvoeren met ChromaPure icm een Lumagen dan zou dit juist een van de betere software programma's moeten zijn...tenminste zo had ik het begrepen.

Dat is inderdaad wat ik bedoel, maar mijn vertrouwen momenteel in wat Mr. Tom roept is tot een nulpunt gedaald. Als er iemand hier is op het forum die en de AutoCalibratie software + een Lumagen Pro met een normale sensor(!) (geen Klein K10 oid) aan de praat krijgt en waarbij het resultaat ook optische naar volle tevredenheid is, dan ben ik misschien wel geïnteresseerd.

Ik heb echter zoveel dingen fout zien gaan, dat ik zeker niet de eerste ben die dit gaat uitproberen... :D


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

papaleo

Citaat van: Jean Sibelius op maart 28, 2021, 18:25:21
Dank je! :)

Dat is inderdaad wat ik bedoel, maar mijn vertrouwen momenteel in wat Mr. Tom roept is tot een nulpunt gedaald. Als er iemand hier is op het forum die en de AutoCalibratie software + een Lumagen Pro met een normale sensor(!) (geen Klein K10 oid) aan de praat krijgt en waarbij het resultaat ook optische naar volle tevredenheid is, dan ben ik misschien wel geïnteresseerd.

Ik heb echter zoveel dingen fout zien gaan, dat ik zeker niet de eerste ben die dit gaat uitproberen... :D


Groeten, Jan

Nog ff Geduld,Jan.... :coffee:
We gaan het ('snel genoeg') meemaken  ;) :D
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Marco66

Wat een project weer haha, hulde voor je volharding  :clapping:
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch