Audiophylia Nervosa

Gestart door MarKath, maart 2, 2021, 09:30:56

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

twani

Citaat van: MarcelHLX op december 10, 2021, 07:15:00
Het is eigenlijk te gek voor woorden, maar ik heb de KEF R3 weer even terug in hun doos gedaan en deze staan nu op zolder.

De onlangs aangeschafte MB Quart 610S (Deutsche Gründlichkeit) staan op mijn thuiswerkkamer hun prestatie te leveren.

Maar de nu aangeschafte Mission 753 (Britse Aristocratie) staan in de woonkamer en hebben dus de KEF R3 even van hun plaats verdrongen.

Zoals reeds eerder aangegeven heb ik al eens een set Mission 753 in licht eiken gehad, maar die klonk in mijn beleving niet zo mooi als deze set. Oorzaak zal zeer waarschijnlijk de andere rand apparatuur zijn (versterker, kabel, bron enz.).

Nu ben ik vol verbazing aan het luisteren naar een young timer set welke een schitterend plaatje neerzet, het laag is top en de afbeelding van de speaker is perfect. Ik laat deze set nog even lekker in mijn hoofd set staan.

Totdat er weer iets lekkers langskomt :angel:, nee zo gek wil ik het ook niet maken maar het is en blijft wel een heerlijke hobby en er is teveel te koop om niet alles een keer geprobeerd te hebben.

Ik denk daarom ook mijn forum naam ;D

T verbaast me helemaal niets.

Oudere apparatuur en speakers klinken, mits in perfecte staat, hier ook heel dikwijls (heel) veel beter dan dat nieuwe geleuter....

Mooi man die Missions :inlove:

MarKath

Even weer lekker zitten kwijlen met Michel Jonasz

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk

Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

MarKath

#227
Nog even wat sfeer plaatjes









Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

Xander32

Mooie compacte tweeweg speaker in echt hout fineer. Ik hou ervan en heb sowieso ook wel een zwak voor dit merk, al heb ik ze zelf nooit in huis gehad. Maar meerdere keren tijdens M&G of demo's met veel plezier naar ls van AP geluisterd. Have fun 🎶
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

MarKath

Hallo forummers,

Even een klein verslagje (voor wie daar op zit te wachten, niemand denk ik)  over het verschil in de Mission t.o.v. de Audio Physic.

De Mission 753 is een werkelijk geweldige luidspreker, is het tweede paar wat ik nu bezit en dat is niet voor niets.

Alles klinkt wel afgewogen maar het heeft wel een "grote" maar en dat is het hoog :unhappy:.

Als je exact in de sweetspot zit klinkt de speaker echt top, wijk je iets naar rechts of naar links (ca. 10 cm) dan hoor je de speaker waar je heen wijkt veel dominanter. Dus de afstraling van de tweeter is heel erg op één punt gebundeld.

Ik ben hier echt mee aan het proberen gegaan, bundel voor de luisterpositie, bundel op de luisterpositie en bundel achter de luisterpositie maar dit veranderd de karakter eigenschap van de afstraling niet.

Dus je moet gaan zitten en niet meer bewegen, dan krijg je werkelijk het mooiste geluid, geen straf maar wel vreemd. Nu weet ik dat de Mission 753 een tweeter issue heeft en dat men dit schijnbaar heeft opgelost met de Mission 753 Freedom dus een tweak zou verbetering kunnen brengen. Over tweaks m.b.t. de Mission 753 is genoeg op internet te vinden.

Voor de rest is dit een perfect afgewogen luidspreker wat alles aankan en goed reproduceert.

Dan de Audio Physic Yara 2 Superior, ik kende het merk wel van naam en ook wel in het verleden op diverse beurzen in Rotterdam en Veldhoven tegengekomen en geluisterd. Die maakten toen best wel indruk, maar als je dat dan afzet tegen de apparatuur waarmee men op zo'n beurs staat te demonstreren dan is dat ook niet verwonderlijk. Met die wetenschap geniet ik dan maar even van het moment en loop weer verder in de wetenschap dat dit toch niet voor mij haalbaar is.

En nu heb ik ze, een offer I couldn't refuse :headbanging:!

Het is een superslanke luidspreker wat er echt heel mooi uitziet aan de voorzijde. Ze hebben wel een redelijke diepte, maar dat komt omdat men zowel links als recht een 17cm woofer heeft gemonteerd in een push/pull configuratie.

Na wat finetuning probeersels (speakers op spikes op inserts, speakers op Hepta pads, speakers op spikes op Wonder Wood) moeten doen om tot het gewenste resultaat te komen. Op spikes/inserts klonk het heel goed en ik weet niet waarom ik toen de Hepta pads ben gaan proberen maar dat was een fiasco. Het laag was zo irritant boemerig aanwezig, vooral het midlaag. Het mid/hoog was echt mooi en veel breder dan wat de Mission speakers lieten horen.

Daarna kwam ik op het idee om de AP weer op spikes terug te zetten maar die dan op Wonder Wood blokjes te zetten. En dat was de doorbraak, een mooi dragend laag wat strak/gecontroleerd blijft maar wel lekker diep gaat en het mid/hoog doet er op de één of andere manier ook zijn/haar voordeel mee.

Omdat ik in totaal 28 Wonder Wood blokjes had liggen, heb ik meteen de rest van blokjes onder de rest van de apparatuur geplaatst. Het totaal plaatje is nu compleet en heel mooi en dat is toch het doel.

Let wel, al het boven omschreven is puur gebaseerd op de luister ervaring met mijn oren en presteren in mijn audio configuratie, alles valt of staat met de perfecte match.

Maar dat zegt niet dat ik nu genezen ben van mijn Audiophylia Nervosa. 

Groeten,
Marcel

Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

jellejanssen

Klinkt heel herkenbaar als met mij. AP. Maar god wat klinken ze goed!

Het opstellen en uitproberen is al leuk vond ik en merk je inderdaad enorme verschillen, dat had ik ook toen ik de AP luisterde bij kingPin

Geniet ze !

MarKath

#231
Door toedoen van Covid 19 helemaal niet toegekomen aan het verzilveren van mijn platenbon.

Vandaag toch maar even naar Kroesse gegaan en een lekker stukje Vinyl gescoord.





Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

MarKath

#232
Gister een John Williams (the white version ::)) avond gehad, wow wat is dat indrukwekkend, zowel de muziek zelf als de hoeveelheid producties. Voor zoveel verschillende films;



- Schindlers List

- Star Wars

- Harry Potter

- Jurassic Park

- Home Alone

- Saving Private Ryan

- Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark

- Memoirs Of A Geisha

- Superman

- E.T.

- War Horse

- Fiddler on the Roof

- Empire of the Sun

- Jaws

- Catch me if you can

- The Post

- The Terminal



Je ziet, een hele lijst en dat zal nog niet eens alles zijn. Ook niet alles is (in mijn oren) luisterbaar maar dat is smaak.



De ervaring zonder beeld is er absoluut niet minder om, de details in de muziek zijn zo divers van grafkelder laag naar subtiel hoog en alle aspecten/nuances daartussen. Hier hebben mijn Audio Physic speakers zich echt van hun beste kant laten zien in combi met de Musical Fidelity.



Echt een aanrader, gedempt licht, volume iets meer dan huiskamer niveau, biertje erbij en gaan met die banaan.



Groeten,

Marcel
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

chansig

En dan ook nog "help mijn man is klusser" tussendoor doen.

Grap is al eerder gemaakt ? Oke...maar niet door mij en ik moets hem maken. Sorry.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

MarKath

Citaat van: chansig op februari 10, 2022, 07:36:19
En dan ook nog "help mijn man is klusser" tussendoor doen.

Grap is al eerder gemaakt ? Oke...maar niet door mij en ik moets hem maken. Sorry.

Gr. Hans

Kleine nuance aangebracht :angel:
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

MarKath

#235
Vandaag een ontwerp start gemaakt voor een "betere" basis onder de Audio Physic.

Eén nieuwe plint met Inert-Filler vulling.

Ik wilde de originele opnieuw mooi maken, schuren en schilderen.

Maar ik ga toch een totaal nieuwe plint maken in 3 lagen, een bodem met bevestiging voor de Spikes, een tussenplaat met ruimte voor de vulling en de bovenplaat met gaten voor de bevestiging aan de speaker kast.

Het hout (MDF 22mm.) is reeds bij op maat zagen besteld.

Hieronder de eerste opzet/tekening voor de tussenplaat waar de Inert-Filler in komt. Dat is dat vierkant in het midden van de afbeelding.








Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

MarKath

#236
Vandaag mijn pakketje met titanium M4 X 20 schroefjes/boutjes ontvangen om mijn Audio Physic Yara 2 Superior nog iets meer Superior te maken.

Ik vind het mooi staan en dat is waar het om gaat[emoji13].

Met foto's van ervoor en erna. De titanium schroefjes M4 X 5 in de tweeter, had ik nog uit het project met de Acoustic Energy AE2 en waren dus al eerder vervangen.











Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

Ralf67

Hoe zet je nu de frontjes vast dan ?

MarKath

#238
De frontjes gebruik ik nooit, die liggen netjes op zolder opgeborgen.

Als deze speakers ooit verkocht gaan worden komen de originele schroefjes/boutjes er weer in.

Dus dit lieverd geen probleem op mbt de frontjes.



Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

mmuetst

Citaat van: MarcelHLX op december 21, 2021, 12:00:46
In deze periode was Radio Piet in Arnhem mijn dealer om aan mijn verslaving te voldoen. ;D
Mijn opa zou trots op je zijn geweest  ;). Hij hete trouwens helemaal geen Piet, maar Jan. Maar goed toen had je nog geen Pieten discussie  :D
Na de oorlog zou hij eigenlijk weer beginnen met zijn fietsenwinkel, maar heeft zich bedacht en is een electronica zaak begonnen. Zo te zien maar goed ook.
Helaas is er in Utrecht geen electronica winkel meer nadat Radio Centrum zijn deuren heeft gesloten. Dus koester die winkel! PS een genot om door je geschiedenis door te scrollen (en dan heb nog geeneens alle pagina's bekeken).
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Pathos

Wow, ziet er inderdaad een stuk mooier en chiquer uit! Oog voor detail :)
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

MarKath

Citaat van: mmuetst op februari 15, 2022, 20:20:00
Mijn opa zou trots op je zijn geweest  ;). Hij hete trouwens helemaal geen Piet, maar Jan. Maar goed toen had je nog geen Pieten discussie  :D
Na de oorlog zou hij eigenlijk weer beginnen met zijn fietsenwinkel, maar heeft zich bedacht en is een electronica zaak begonnen. Zo te zien maar goed ook.
Helaas is er in Utrecht geen electronica winkel meer nadat Radio Centrum zijn deuren heeft gesloten. Dus koester die winkel! PS een genot om door je geschiedenis door te scrollen (en dan heb nog geeneens alle pagina's bekeken).

Betekent dit dat jouw opa deze zaak in Arnhem is begonnen?

En ja, net als jij een rijk audio verleden dus veel pagina's, en dan zal ik ook nog wel het een en ander vergeten zijn. Maar blijft een leuke hobby.
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

MarKath

Citaat van: Pathos op februari 15, 2022, 22:12:14
Wow, ziet er inderdaad een stuk mooier en chiquer uit! Oog voor detail :)

Dank je!

Is inderdaad een leuke, relatief betaalbare tweak om de speaker er (voor mij in ieder geval) mooier uit te laten zien.
Had dit ook al met mijn Acoustic Energy EA2 speakers gedaan na het opknappen.

Nu nog een verbeterde plint met interne demping van Inert-Filler. Dat wordt nog een leuk projectje wat ik hier ook zal laten zien. De eerste ontwerp tekeningen staan al in het topic.
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

mmuetst

#243
Citaat van: MarcelHLX op februari 15, 2022, 22:26:34
Betekent dit dat jouw opa deze zaak in Arnhem is begonnen?

En ja, net als jij een rijk audio verleden dus veel pagina's, en dan zal ik ook nog wel het een en ander vergeten zijn. Maar blijft een leuke hobby.
Ja dat klopt, de vader van mijn moeder opa Jan Jansen is na de oorlog radio Piet begonnen. Later heeft mijn opa het verkocht aan een oom van mijn vader (voor mij ome Henk). Die oom werkte eerst in loondienst bij mijn opa. Omdat mijn oom zijn brood wel eens vergat en mijn vader in een bakkerij werkte moest hij tussendoor ome Henk zijn brood brengen. Mijn moeder stond dan de winkel schoon te maken en mijn vader dacht, dat is wel een leuk grietje, de rest is geschiedenis  :D. Mijn oom heeft de winkel buiten de familie verkocht, dus de huidige eigenaar is geen familie meer, maar vind wel leuk dat hij de naam in ere heeft gehouden.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

MarKath

Enig idee waarom opa Jan de zaak Piet heeft genoemd?
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

mmuetst

#245
Citaat van: MarcelHLX op februari 15, 2022, 22:54:12
Enig idee waarom opa Jan de zaak Piet heeft genoemd?
Mijn opa had gevoel voor humor  :D (zit in de familie   :D )
En wees eerlijk, is toch een goude naam, makkelijk te onthouden, lekker Hollands.
Vraag iemand in Arnhem "ik heb electronica onderdelen nodig" dan krijg je te horen "Radio Piet"  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

MarKath

Citaat van: mmuetst op februari 15, 2022, 23:08:10

Vraag iemand in Arnhem "ik heb electronica onderdelen nodig" dan krijg je te horen "Radio Piet"  :D

Ja, dat is absoluut een feit!

Nu is Radio Piet nog de enige in de verre omgeving waar je kunt slagen op electronica gebied.
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

MarKath

#247
Ik heb ooit nog een tijd gehad dat dit mijn interesse had, maar daar ben ik vanuit praktisch oogpunt toch mee gestopt. Kwam dit bij toeval nog tegen.



Onder apparatuur en speakers, Hema eierdopjes met kogels er in. maar wat een gedoe met dat gewiebel, niets voor mij.
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

MarKath

In het topic van Vergeer een hoop gelezen over het vervangen van de zekeringen.

Dit deed ik in het verleden ook wel en weet dat je daar kapitalen in kwijt kan. Ondanks het feit dat ik zo gek niet ben maar wel zo nuchter, heb toch de verleiding niet kunnen weerstaan om de versterker te voorzien van "betere" veiligheid maatregelen.

En dan hebben we het niet over een zekering van een gods vermogen, maar gewoon een verbeterde versie van de standaard uitvoering. Alleen voor de versterker 4 stuks van T8Ah en nog een reserve en dat voor in totaal nog geen € 80,00.

De firma Akiko Audio heeft hele mooie Wilbrand Acoustics Zilver zekeringen welke doen wat ze moeten doen maar dan een beetje beter.

De Wilbrand Acoustics zekering heeft een smeltdraad van puur zilver. Meettechnisch is aangetoond, dat de stroom hierdoor een drie maal lagere weerstand ondervindt.
Bovendien is de glasbuis gevuld met keramisch materiaal, dat zorgt voor mechanische stabiliteit.

Het meest bijzondere aan de zekeringen van Wilbrand Acoustics is echter dat deze zijn voorzien van eindkapjes die van nikkel gemaakt zijn.
Vrijwel alle apparaten hebben namelijk zekeringhouders, die van nikkel gemaakt zijn.
Zo wordt voorkomen dat er ionenstromen ontstaan tussen verschillende metalen.
Oxidatie zal hierdoor geen kans krijgen en de contacten blijven schoon !

De Wilbrand zekering is een Duits kwaliteitsproduct.
De aangegeven waardes zijn zeer nauwkeurig en de zekering kan daarom veilig gebruikt worden om een goedkope standaardzekering te vervangen.



Vandaag besteld dus we gaan het meemaken.

Groeten,
Marcel
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

chansig

Veel plezier in ieder geval.

De reden dat ik eigenlijk even post is dat ik spontaan jeuk krijg op plekken alleen al van de volgende zin:

Meettechnisch is aangetoond, dat de stroom hierdoor een drie maal lagere weerstand ondervindt.

Net zo nietszeggend als onze landbestuurders.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.