Woonkamer stereoset van Bart

Gestart door brt, april 29, 2020, 21:54:02

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Xander32

Zo herkenbaar voor mij, de invloed van m'n gemoedstoestand, ben ik reeds ontspannen zoals op een zondagochtend na een wandeling of donderdagavond na een drukke werkweek ... luisteren op dat laatste moment probeer ik niet eens meer  :nowink:

Citaat van: brt op mei  3, 2024, 11:52:13Haha, jawel, maar wel op verschillende momenten. Overprikkeling en moeheid is regelmatig wel een factor bij mij en verschilt dus per moment. Daar doelde ik op, dat er dus meer factoren zijn. Maar de grootste is idd wel de versterker.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mediator

Een apparaat moet in iedere toestand enerzijds al goed klinken, de aandacht vast houden en anderzijds moet er niets opvallen of irriteren. Vanuit daar proberen er meer uit te halen kan lonen. De ervaring is dan meer 'ik wist niet dat het nog beter kon'. Bovenstaande moet het uitgangspunt zijn. Iedere andere vorm ben ik in ieder geval geen voorstander van.

Laan

Als ik deze casus zo doorlees zou ik proberen wat soft tone elders in de set met de melody te brengen.  Om maar wat te noemen: geen pegasus maar een earth, geen orange maar een purple, geen teac maar een sonnet, of... een Atoll  :tounge2: . Zonder gekheid, synergie kan maar zo ineens komen uit een onverwachte hoek.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

RZeemering

Citaat van: addesmo op april 30, 2024, 17:50:54BuiteN versterker  :worship:
Goed idee met dit weer!
hahaha, ik lees het nu pas. Ik laat het mooi staan :)
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

brt

Citaat van: Laan op mei  3, 2024, 14:20:53Als ik deze casus zo doorlees zou ik proberen wat soft tone elders in de set met de melody te brengen.  Om maar wat te noemen: geen pegasus maar een earth, geen orange maar een purple, geen teac maar een sonnet, of... een Atoll  :tounge2: . Zonder gekheid, synergie kan maar zo ineens komen uit een onverwachte hoek.

Ik zou dan starten met de synergie zoeken in de buizen. Daarmee kan je het geluid flink beïnvloeden.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: Mediator op mei  3, 2024, 14:03:44Een apparaat moet in iedere toestand enerzijds al goed klinken, de aandacht vast houden en anderzijds moet er niets opvallen of irriteren. Vanuit daar proberen er meer uit te halen kan lonen. De ervaring is dan meer 'ik wist niet dat het nog beter kon'. Bovenstaande moet het uitgangspunt zijn. Iedere andere vorm ben ik in ieder geval geen voorstander van.

Absoluut. Maar vergeet niet dat we met de vergelijking zeer kritisch en 'achter de komma' hebben geluisterd. En dan een versterker met basic buizenbezetting tov een versterker die middels de buizen al helemaal getuned is op mijn smaak. Bijna niet eerlijk om te vergelijken. @Buell vond het mid en hoog met zijn enorme ruimtelijkheid nu al wel mooier dan met de 219, daar vond hij het laag weer beter. Voor mij is het met de Melody op het randje en soms erover, ook dus weer afhankelijk van mijn gemoedstoestand en welk album opstaat. De potentie is enorm, dat hoorden we beiden en dat is ook wat me zo aanspreekt aan de Melody.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

tompj

Geweldig experiment dit.

Ik heb heel wat uurtjes ervaring met de Melody. Ik herken ook wel wat je erover schrijft. Het middengebied van die 300b's is echt niet te evenaren. Prachtig gewoon.
Tegelijkertijd zijn er zeker buizenversterkers die meer all round zijn. De Melody is vrij rond en zacht in het hoog. Daar mist ie soms een fractie detail. Laag is vol en rond, daar mist ie soms wat definitie. Klein bier als je voor het middengebied valt.

Het is in mijn ogen echt een geweldige versterker. Ik heb hem ook met GE 300b's gehoord à EUR 1000 per stuk bijna (en je hebt er vier nodig). Dan gaat hij echt een stap verder. Maar ook de standaard buizen zijn uitstekend.

Ik had hem niet te koop gehad als ik geen versterker met phono pre nodig had gehad. Een externe phono pre geeft bij mij brom.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

brt

Herken jij de opmerking in een review over de Melody dat de versterker zo'n 25% beter wordt @tompj? Of was dat overdreven? Volgens mij kwamen er toen Sophia Electric Princess in, ipv de originele.

En heb jij weleens geëxperimenteerd met de vv buisjes? Er blijken Philps Miniwatt hiervan te zijn...

PS: het laag van mijn LM219 is voller en ronder, de Melody juist wat gedefinieerder, afgetekender was mijn indruk... In het hoog ook geen detail gemist, in het midhoog juist meer resolutie dan ik gewend was. Grappig die verschillende ervaringen.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

tompj

#2083
Citaat van: brt op mei  3, 2024, 20:26:28Herken jij de opmerking in een review over de Melody dat de versterker zo'n 25% beter wordt @tompj? Of was dat overdreven? Volgens mij kwamen er toen Sophia Electric Princess in, ipv de originele.

En heb jij weleens geëxperimenteerd met de vv buisjes? Er blijken Philps Miniwatt hiervan te zijn...

PS: het laag van mijn LM219 is voller en ronder, de Melody juist wat gedefinieerder, afgetekender was mijn indruk... In het hoog ook geen detail gemist, in het midhoog juist meer resolutie dan ik gewend was. Grappig die verschillende ervaringen.
Ik vind dat een beetje onzinnig, om te spreken van '25% beter'. Hoe moet je dat bepalen?
Beter werd het, maar uiteindelijk zijn het wel details. Bij A Tube Fidelity mag je de verschillen proberen. Heb ik ook gedaan. Standaard buizen eerst, daarna stoppen ze er GE's in.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

brt

Citaat van: tompj op mei  3, 2024, 20:33:01Ik vind dat een beetje onzinnig, om te spreken van '25% beter'. Hoe moet je dat bepalen?
Beter werd het, maar uiteindelijk zijn het wel details. Bij A Tube Fidelity mag je de verschillen proberen. Heb ik ook gedaan. Standaard buizen eerst, daarna stoppen ze er GE's in.

Ja daar heb je een punt. Maar zo'n percentage geeft wel een indicatie van verbetering. Als hij had geschreven 1% beter, was het toch een ander verhaal qua verwachtingen ;)

En zo'n upgrade kost wel echt wat met vier 300b buizen.

Je hebt nooit de XF184 buisjes gerold?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

RZeemering

Moeilijk zo'n 25% verbeteringsverhaal. Dat is nogal wat ;)
Afgaande op wat ik uit andermans ervaringen van tuberolling heb gelezen en bekeken en mijn eigen zou ik dat echt een immense stap vinden.
het zou mij echt verbazen als je met buizen in dezelfde versterker zoveel winst zou kunnen maken.
Maar ja... je weet het niet he!? :evil:
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

tompj

Citaat van: brt op mei  3, 2024, 20:38:15Ja daar heb je een punt. Maar zo'n percentage geeft wel een indicatie van verbetering. Als hij had geschreven 1% beter, was het toch een ander verhaal qua verwachtingen ;)

En zo'n upgrade kost wel echt wat met vier 300b buizen.

Je hebt nooit de XF184 buisjes gerold?

Nee, nooit geprobeerd.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

brt

#2087
Citaat van: RZeemering op mei  3, 2024, 20:43:07Moeilijk zo'n 25% verbeteringsverhaal. Dat is nogal wat ;)
Afgaande op wat ik uit andermans ervaringen van tuberolling heb gelezen en bekeken en mijn eigen zou ik dat echt een immense stap vinden.
het zou mij echt verbazen als je met buizen in dezelfde versterker zoveel winst zou kunnen maken.
Maar ja... je weet het niet he!? :evil:

Ja dat is het ook, misschien wat overdreven.
Heb het zelf met de 845 eindbuizen ook niet dusdanig ervaren en met de voorversterker buisjes, super dure Valvo Blue 6201 Gold Pin ook niet. Wel echt beter, maar zou het zelf eerder als 5 a 10% beschrijven. Maar dat soort percentages doet ertoe in onze hobby hè ;)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

RZeemering

Soms doet 1% er toe!
Ik heb ook geen idee wat die vermeende 25% winst zou moeten kosten? Dat maakt ook nog wel uit denk ik :P
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

tompj

Kwaliteit in procenten meten....bijzonder.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

brt

Citaat van: RZeemering op mei  3, 2024, 20:57:35Soms doet 1% er toe!
Ik heb ook geen idee wat die vermeende 25% winst zou moeten kosten? Dat maakt ook nog wel uit denk ik :P

Ik dacht zo'n 1000 a 1200.- in dit geval. Als ie dan 25% beter gaat klinken terwijl het 'maar' 1/6e van de prijs van de versterker was is het een goede deal. Maar het zal wat overdreven zijn vrees ik.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

RZeemering

Citaat van: brt op mei  3, 2024, 21:02:53Ik dacht zo'n 1000 a 1200.- in dit geval. Als ie dan 25% beter gaat klinken terwijl het 'maar' 1/6e van de prijs van de versterker was is het een goede deal. Maar het zal wat overdreven zijn vrees ik.
Ik gok dat het behoorlijk overdreven is ;)
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Kwabbernoot

#2092
General Electric 300b voor 250-300 per stuk? Het is een tijd geleden dat ik met buizen bezig was maar in mijn herinnering waren die toch veel duurder.

Groeten...

Edit: Ik denk dat ik in de war ben met Western Electric?

brt

Citaat van: Kwabbernoot op mei  3, 2024, 21:08:30General Electric 300b voor 250-300 per stuk? Het is een tijd geleden dat ik met buizen bezig was maar in mijn herinnering waren die toch veel duurder.

Groeten...

Edit: Ik denk dat ik in de war ben met Western Electric?

Paartje WE 300b kost 1700 dacht ik
In de Melody heb je 2 paar nodig, oefff
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Laan

Kan je beter andere speakers gaan zoeken als je 4k wil stukgooien op betere buizen en dan opnieuw beginnen. Niet lullig bedoelt, maar ik snap je niet meer helemaal. :)
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

mmuetst

Geniet van Audio, maar betaal met mate.

brt

Citaat van: Laan op mei  3, 2024, 21:34:16Kan je beter andere speakers gaan zoeken als je 4k wil stukgooien op betere buizen en dan opnieuw beginnen. Niet lullig bedoelt, maar ik snap je niet meer helemaal. :)

ik ga ook zeker geen 4k besteden aan buizen. Beetje uit verhouding idd.
In de 25% review die ik aanhaalde ging het om 4 buizen van in totaal 1000 a 1200,-

Ook met buizen kan je het zo gek maken als je portemonnee toelaat.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

mmuetst

#2097
Zoals je in de video kan zien, zal een versterker met meer global feedback geen hele grote verschillen laten horen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

brt

Citaat van: mmuetst op mei  3, 2024, 22:00:21Zoals je in de video kan zien, zal een versterker met global feedback geen hele grote verschillen laten horen.

Tja, maar nu komen we aan op het 'niveau' van kabeldiscussies. Niet zo'n zin in.
Ik hoor duidelijk verschil in buizen en kan het geluid ermee een mooi kwaliteitsimpuls(je) geven en/of de sound tunen naar mijn smaak. Prima toch?!

Oke, 25% zal het niet worden. Maar met minder winst is het soms ook prima genoegen nemen, als het relatief betaalbaar is.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

mmuetst

#2099
Citaat van: brt op mei  3, 2024, 22:03:53Tja, maar nu komen we aan op het 'niveau' van kabeldiscussies. Niet zo'n zin in.
Ik hoor duidelijk verschil in buizen en kan het geluid ermee een mooi kwaliteitsimpuls(je) geven en/of de sound tunen naar mijn smaak. Prima toch?!

Oke, 25% zal het niet worden. Maar met minder winst is het soms ook prima genoegen nemen, als het relatief betaalbaar is.
Nee hoor, geen discussie. Het is heel simpel: hoe meer een buizenversterker global feedback toepast hoe minder je de karakteristiek van de buis naar voren zal komen. Dat gezegd hebben, het hangt dus af hoeveel dat wordt toegepast wordt in je versterker. Dus is het zeker mogelijk dat de fabrikant van jou versterker beperkt global feedback toepast.
Daarvoor zou je het schema moeten zien.
Ik snap dat je niet met techniek bezig houdt. Maar houd dat wel in je achterhoofd als je wil gaan investeren in buizen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.