HELP HELP HELP!!!! CDM 9 NT

Gestart door luistervinkje, mei 16, 2004, 18:09:11

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

luistervinkje

Zoals velen van jullie waarschijnlijk wel in de 2 de hands advertenties van hifi.nl en haer.nl hebben kunnen lezen stonden er de afgelopen dagen 4 cdm 9 en een cdm center te koop .
Nou heeft mijn buurjongen (familie van de verkoper) de hele hap gekocht ;) ;) ,maar tijdens het aansluiten kwamen we een probleempje tegen  :o :o,en wel het volgende:

Achter de spaeker zit een schroefje met een beschermkapje zoals jullie op de foto kunnen zien, toen we de kapjes verwijderden bleken drie grote schroeven van de vier luidsprekers niet vast te zitten ,bij eentje komt er  zelfs een stukje rubber tevoorschijn , we durven nu even niets te doen.

Ik weet dat de vorige eigenaar best zuinig er op was maar heeft dit waarschijlijk over het hoofd gezien .

Ik heb er wel eens hier op het forum over gelezen maar weet nu even niet meer waar ,wie kan ons advies geven wat te doen ??? ???
Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE

DrBoom

#1
Raar, nog nooit tegengekomen dat die schroeven los zitten.
Ik zou even B&W conctacteren morgen, en vragen hoe vast deze schroeven moeten zitten.
Ik vermoed dat ze dat bij B&W zelf doen met een momentsleutel, met een vast ingesteld draaimoment dus.
Gezien het gaat over de spanschroef die de FST midrange op z'n plaats houd, zou ik hier niet zelf gaan aan zitten draaien met een schroevendraaier en kans lopen iet te beschadigen.
Dat stukje rubber zal een stukje Isopath materiaal zijn dat normaal dienst doet als trillingsdemper voor de ophanging.
Beter even wachten ipv nu ze gaan aandraaien en dan iets beschadigen  :-\
Staat trouwens ook op de site van B&W dat je hier best niet zelf gaat aan liggen prutsen.

riwi

De beschermkapjes zijn volgens mij voor tijdens transport. Dat stond volgends mij bij mij op het blaadje dat in de doos zat. De schroeven schijn je te kunnen te gebruiken om wat te verstellen, maar ik ben er nooit aan geweest.

Met de vingers draaiend zitten ze tenminste handvast. Met gereedschap wil ik er niet aan draaien als je het niet erg vind ;)



Aries

To the Rescue!

Oke, geen paniek, ik heb die speakers ook en het ziet er goed uit. Die zwarte plastic kapjes met schroef zijn transport schroefjes en die moeten er uit. Ze trekken de FST midrange muurvast, zodat die tijdens het transport niet loopt de wiebelen bij grote schokken. De grote metalen schijf, met die snee en het gat erin is de daadwerkelijke schroef voor de FST. Aan het rubber te zien wat eruit puilt naast de rand zit die veel te vast geschroefd. Je moet hem met je duim losser of vaster kunnen draaien, dan is het goed (tip van B&W helpdesk):

Druk de schijf een beetje in met je duim (het veert een beetje, zoals je zult voelen) en probeer hem te draaien, door je hand te draaien. Als het te vast zit kun je hem met een muntstuk wat losser draaien. Hij moet dus zo vast zitten dat je hem met je duim net niet meer vaster kunt draaien. Je kunt hier mee experimenteren, het geluidsbeeld veranderd niet dramatisch. Ik heb er genoeg mee geexperimenteerd. Na een tijdje komt de midrange iets losser te zitten en kun je hem weer een slagje vaster draaien.

dvd-fan

Volgens mij is er al eens een topic hierover geweest en op de site van b&w staat volgens mij dat je er vanaf moet blijven. Anders even Scarp pm sturen en vragen. Die weet nogal wat van B&W.
Robin
Zappitti one , Denon X2600H, Panasonic 4k TV, Phonar LS

riwi

Dus het is wel bedoeld voor de gebruiker om aan te draaien.. dat wist ik dus ook niet.

Met welk doel draai je dan aan deze schroef? Ik neem aan dat het niet tegen het rammelen is  ;D, ik bedoel wat veranderd er in het geluid als je hem iets losser draait of iets vaster?

Zijn er ook gebruikers van de N804, N803 of N802 op het forum die wel eens met deze verstel schroef hebben gespeeld? (want in die speakers zit ook deze schroef)
Ik ben benieuwd !

Richard

Scarp

Ik weet van niets :D

In de handleidingen staat dat je er niet aan moet zitten. Maar als je echt problemen hebt, bel dan ff B&W nederland op.


Albert N

#8
Ik heb hetzelfde gehad (los zittende schroef).
Mijn dealer heeft met B&W Nederland gebeld en kreeg precies hetzelfde antwoord als Aries hierboven beschreef. Zo heb ik het ook gedaan.

Albert

Art

#9
Je kan wel aan de schroef gaan draaien, maar het voornaamste is dat de FST-unit op de juiste manier op/in het front zit. Als de rubberen afdichting nog goed en gelijkmatig zit kan je idd zoals hierboven is beschreven de unit weer opspannen.
Als dit niet het geval is zal B&W de unit opnieuw moeten monteren met een speciale toolkit.
Arcam Diva A90 2.0 , CD73 , T61, VdH CS122, VdH Integration, VdH The Bay C5, REL Strata II

Aries

Het idee van die FST is, dat hij niet zo'n flexibele rubber band of ring heeft, zoals normale consussen wel hebben. Daar zit het conusmateriaal met een flexibele rubber band vast aan de ophanging, die met schroeven in het front vastgedraaid is. B&W ontedekte met hun stoere meetapparatuur, dat heel veel geluidsgolven bij de overgang van conusmateriaal en flexibele rubber ring naar binnen teruggekaatst worden. De geluidsgolven gaan van het midden van het conusmateriaal naar buiten en dus weer terug namelijk. B&W heeft dus afscheid genomen van zo'n rubber ring en hier een stijve rubber band, die strak tegen het front moet zitten, genomen die de golven absorbeert in plaats van terugkaatst. Door het aandraaien van de schroef aan de achterkant trek je de starre rubber buitenring strakker tegen het hout aan de voorkant aan. Dit is dus niet erg, zolang hij maar niet of te los of te strak zit. Zo'n flexivbele rubber ring heb je natuurlijk wel nodig voor lage toinen, omdat daar de uitslag van de conus te groot is voor een strakke rubber ring.