Ervaringen met unRAID?

Gestart door Bolle, november 24, 2010, 15:23:40

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

skank1

Ik wou eerst een amd sempron 140 erin steken maar toch het zekere voor het onzekere genomen
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

Net 2de server besteld voor vriend van me
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

frankp

Jowi (of iemand anders), een Celeron G550, zou dat wel power genoeg zijn?
Kom daarmee rond de 190 euro uit voor een systeempje inclusief kast, 80plus voeding, mobo en 4Gb geheugen.

jowi

#1678
Dat moet wel lukken denk ik qua specs. Misschien zijn er nog wel zuiniger te vinden, maar dat verschil in energieverbruik betaal je dan waarschijnlijk vooraf qua aanschafprijs ;)

Weet niet hoeveel disks je hebt of uiteindelijk wilt maar men adviseert een voeding met single rail, dat schijnt beter te zijn als je het over grotere aantallen disks hebt die je moet booten. 2 of 3 maakt niet zoveel uit, maar als je er op een gegeven moment 10 of 12 hebt, dan kan dat aardig pieken qua stroom.

Let bij je mobo op of je genoeg onboard SATA poorten hebt, ook voor de toekomst, of je moet met uitbreidingskaarten gaan werken. Let ook op of je bios s3 standby etc ondersteund, mocht je dat willen gebruiken. Let bij een oud mobo op of ie wel van usb stick kan booten.

frankp

Er wordt aangegeven dat je de celeron nog kan underclocken om zo het verbruik nog iets omlaag te schroeven.
Ik zal starten met 3 disks (3x 2TB), met mogelijk nog een cache schijf erbij. Veel meer uitbreiding zal er niet snel komen.

De mobo's die ik nu op het oog heb zijn:
MSI B75MA-P45
Asrock H61M/U3S3

Beide hebben 6 SATA poorten, dus moet voorlopig wel genoeg zijn.

skank1

Citaat van: frankp op oktober  4, 2012, 09:10:30
Er wordt aangegeven dat je de celeron nog kan underclocken om zo het verbruik nog iets omlaag te schroeven.
Ik zal starten met 3 disks (3x 2TB), met mogelijk nog een cache schijf erbij. Veel meer uitbreiding zal er niet snel komen.

De mobo's die ik nu op het oog heb zijn:
MSI B75MA-P45
Asrock H61M/U3S3

Beide hebben 6 SATA poorten, dus moet voorlopig wel genoeg zijn.

Check ook even asrock 880gm LE (amd board)
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

frankp

Maar daar past geen Celeron op... ;)

jowi

#1682
Skank is iemand die als ie eenmaal voor iets gekozen heeft, daar altijd en immer bij blijft, superfan van wordt, en niets anders meer ziet, er de hele wereld aan wil helpen en vind dat niets anders daarna goed genoeg is. Ook met (AMD) moederborden ;)  <-- check die winkie dinges

skank1

Citaat van: jowi op oktober  4, 2012, 14:33:48
Skank is iemand die als ie eenmaal voor iets gekozen heeft, daar altijd en immer bij blijft, superfan van wordt, en niets anders meer ziet, er de hele wereld aan wil helpen en vind dat niets anders daarna goed genoeg is. Ook met (AMD) moederborden ;)  <-- check die winkie dinges

Aub zeg, wordt het weer die circus?
Dikke zever!
Ik heb nu in mijn htpc een amd zitten en zou nu ook voor intel gaan voor htpc
Frankp ontopic, daar past idd gn intel op.. Wou gewoon een alternatief voorstellen...
Dit mobo w namelijk veel gebruikt op het unraidforum vandaar...zelf heb ik een ander mobo...

Maar start maar weer dezelfde eindeloze discussie die jowi zo graag voert en altijd gelijk wil hebben...
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

frankp

Ik snap 'm Skank.
Snap alleen niet waarom dat bordje veel wordt gebruikt. Voor dezelfde prijs heb je "betere" bordjes (bijv met SATA600).
Ik hou nog steeds even een slag om de arm tussen Intel en AMD. Ben ook altijd wel van de AMD's geweest, maar heb nu toch meer de neiging om voor een Intel te gaan.

jowi

Citaat van: skank1 op oktober  4, 2012, 15:15:39
Aub zeg, wordt het weer die circus?
Dikke zever!
Maar start maar weer dezelfde eindeloze discussie die jowi zo graag voert en altijd gelijk wil hebben...
En ik had er nog zo expliciet een smiley bijgezet, en zelfs nog een extra pijl voor als het het niet zou zien dat het met een knipoog bedoeld was. Jammer skank, maar jij bent de 'dikke zever' hier.

skank1

#1686
Tja waarom wordt het veel gebruikt...
Zoveel mogelijk bang for the bucket zeker... (Realtek is de meest gebruikte NIC voor unraid, vandaar ook mss?)
Maar zoals je zelf zegt, er zijn ook andere bordjes waarop intel past die +- dezelfde prijs zijn

Die asrock H61m/u3s3 heeft 2 sata 600 he, de rest (4) zijn ook sata 300
De MSI maar 1
Maar moet je het daar dan voor doen?
Ofwel ga je voor alle 6 sata 600 vind ik persoonlijk ofwel neem je genoegen met 300

Speelt de snelheid zo'n rol voor je?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

dennism

Sata-600 is een marketing verhaal tenzij je SSD's gebruikt. Normale HDD's zitten net aan het niveau van sata-150 qua maximale transferrates in perfecte omstandigheden. Sata-300 zal voor normale HDD's dus geen bottleneck zijn.

Dat realtek de meest gebruikte NIC is, is opzich logisch. Het is namelijk de goedkoopste :) Helaas echter ook een van de slechtste (maar nog ruim voldoende voor home-use). Voor maximale netwerk performance kijken naar Intel nic's, deze zitten echter niet vaak geintegreerd op consumenten mobo's (wel vaak op zakelijk/Server mobo's) en zal je vaak dus los moeten aanschaffen als je deze wil gebruiken.

frankp

Het gebruik van een SSD in de toekomst wil ik niet uitsluiten vandaar minimaal 1x een sata600 aansluiting.

in mijn zoektocht een nieuwe celeron gevonden die nu ergens uit zou moeten komen, dus misschien toch nog
heel even wachten met de aanschaf.
http://ark.intel.com/products/53419/Intel-Celeron-Processor-G550T-2M-Cache-2_20-GHz

jowi

#1689
Ik ben sinds gisteren toch maar over gegaan op NFS ipv SMB. Dat was eigenlijk mijn 1e keus maar ik kreeg het nooit voor elkaar om daadwerkelijk een unraid NFS share te maken op de Dune... maar ik heb gisteren geleerd dat je met unraid het hele pad in moet geven op de Dune, dus "/mnt/user/TVSeries" etc. Met NFS onder Windows hoefde dat niet, daar voldeed bijv. "/TVSeries". Dat was mijn fout.

Voordelen zijn tweeledig; ten eerste is de overdrachtssnelheid met NFS (in mijn situatie) sneller. Ik haal nu de maximale 11MB/s, onder SMB kwam ik nooit verder dan 8 a 9MB/s, nét genoeg, maar meer ook niet... ook duurt het met SMB altijd lang om een share te browsen, de Dune geeft dan eerst een 'Connecting...' popup van een paar seconden, en gaat dan 5 tot 10 seconden de share inladen met een progressbar rechtsonderin, en als deze share niet op 1 pagina past en ik moet 'scrollen' op de Dune, duurt dat ook weer lang.

Met NFS gaat eea in een split second... géén 'connecting' popups en vrijwel geen progressbars of wachttijden :D

skank1

Ok server voor mn vriend zit in elkaar, moet nu dus terug v 0 beginnen, maar tis al zo lang geleden

Eerst usb stick klaarmaken en laatste rc erop?
Daarna bios aanpassen en booten..
Hoe zet ik een vast ip adres erop?
Moet ik nu nog unmenu hebben?
Ivm preclearen? Hoe begin ikdaar nu weer aan?
Ik moet ook nog wat data overzetten van mijn unraid naar zijn unraid, dit gebeurt het snelst zonder parity right? Dus eerst data 1 disk assignen, data overzetten en dan pas parity assignen?
Graag wat hulp.. Tis te lang geleden..
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

i formatted a 2gb usb stick, named it "UNRAID"
trying to run make_bootable.bat as administrator in win7
i get:

Volumname station F is UNRAID
Volumenumber is ...
Error : Volume label must be UNRAID

?? huh i named it UNRAID
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

Citaat van: skank1 op oktober 10, 2012, 13:41:16
i formatted a 2gb usb stick, named it "UNRAID"
trying to run make_bootable.bat as administrator in win7
i get:

Volumname station F is UNRAID
Volumenumber is ...
Error : Volume label must be UNRAID

?? huh i named it UNRAID

jowi, heb je hulp nodig! :) waarom doet hij dit niet?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

riwi


skank1

volledig gevolgd, steeds dezelfde error
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

Als je alles al op de stick hebt gecopieerd: open een cmd prompt, ga naar je stick, bijv. F: en tik dan met hand het commando in, dus:


syslinux -ma F:


(als F: je usb stick is)

En kijk dan eens of ie wil booten. Ik heb dat batchbestand ook nog nooit werkend gekregen. Waardeloos.

skank1

Citaat van: skank1 op oktober 10, 2012, 13:41:16
i formatted a 2gb usb stick, named it "UNRAID"
trying to run make_bootable.bat as administrator in win7
i get:

Volumname station F is UNRAID
Volumenumber is ...
Error : Volume label must be UNRAID

?? huh i named it UNRAID

Opgelost!
Stomme windows language probleem
Fix:

It is a language issue, make_bootable.bat is parsing the output of "vol" and using column six for the label name. The output on your system is "Volumname station F is UNRAID" The english phrase it is expecting is "Volume in drive F is UNRAID" There is no word in the sixth column so there is no match to "UNRAID".

Edit make_bootable.bat by changing set label=%%6 to set label=%%5


Of andere fix, je mui language van win naar engels zetten (lange weg lol)
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

Ander vraagje..

Moet ik met laatste versie ook nog preclearen ? Jazeker? Zucht...
Ik moet ook dingen v mn huidige server overzetten, dit gaat het snelst zonder parity dacht ik, hoe ga ik dan het best te werk? Alles preclearen, data disks assignen , kopieren en dan parity assignen, of toch alles assignen en dan kopieren?

Heb ik unmenu nog nodig..?
Ik ben zo de beginstappen vergeten
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

Preclearen moet niet maar wordt wel aanbevolen. Liefst 3x ofzo :wacko:

Copieren gaat inderdaad het snelst zonder parity aan te hebben. Maar heel veel scheelt het niet als je een snel genoeg systeem hebt, gewoon even proberen. Beste is wel om de data er heen te copieren met een pakket wat een veify doet... als is dat weer trager... (heb ik ook niet gedaan)

Unmenu heb je niet nodig eigenlijk maar het is wel een aardige tool om dingen in de gaten te houden, en soms heb je wel eens een package nodig die je daar makkelijk kunt selecteren/installeren.

SimpleFeatures niet vergeten!

Houd ook in de gaten dat er op dit moment veel problemen zijn met plugins onder simplefeatures, met name met de laatste release candidate. Veel plugins worden bij een herstart niet opgestart etc. Beste is om gewoon even te wachten op de echte release en voor nu v5.0 rc5 te nemen, die werkt prima.

skank1

Om te preclearen had ik toch unmenu en screen nodig niet?
Anders zodra ik eruit ga, stopt preclearen?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii