Sanders dedicated stereoset.

Gestart door Xander32, mei 17, 2010, 18:34:56

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

hpapen

Ik denk dat yamaha dat zo oplepelt. Kijk in ieder geval vast hoeveel volt dat netadaptertje uitstuurt(dc)

YamahaRXV

#4426
Citaat van: Xander32 op december 17, 2016, 10:55:27
Daar hangt nu zo'n vervelende schakelende netadapter aan. Maar ik heb geen idee waar ik het moet zoeken betreft voeding; graag wat meer info, wellicht een linkje?

Robert, ik heb hier lange tijd uit pure nieuwsgierigheid uitgebreid getest met een aantal zaken betreffende deze materie en daar toch wel zeer opmerkelijke verschillen bij geconstateerd... ???
Let wel, het zijn verschillen die ik persoonlijk opgemerkt heb en een aantal situaties kan ik helaas niet technisch onderbouwen, dus ellenlange discussies over ''hoe, waarom, en waardoor'' ga ik zeker niet aan aangezien dat toch weer gaat verzanden in de bekende ellenlange discussies  ;)
Voor mij ook totaal niet relevant aangezien ik de set inmiddels geheel afgestemd heb op mijn eigen klankmatige voorkeuren en ik tenslotte degene ben die er naar moet luisteren.

* Wisselen van merk/type cat.7 netwerkbekabeling (allen voorzien van Telegartner connectoren) > verschillen uitten zich in een meer/minder vloeiend klinkende weergave en tonale weergave + een subtiel verschil in ruimtelijkheid.

* NAS en renderer via cat. 7 rechtstreeks op de ingebouwde switch van twee verschillende routers (Asus en Netgear) aangesloten vs NAS en renderer aangesloten op een netwerkswitch voorzien van een goede lineaire voeding > laatste optie wint het zeker m.b.t. de hierboven weergeven facetten.

* Wisselen van lineaire voeding (Teradak/Teddy Pardo/laatste versie Squeeze Upgrade/HDPlex ) op de netwerkswitch > verschillen die hierbij naar voren kwamen waren verbazingwekkend groot en i.m.o. de meest impact gevende op de overall SQ)

* Wisselen van netwerkswitch (Netgear GS 105 12 volt DC vs D-Link DGS 105 5 volt DC) > verschillen waarneembaar tussen beide switches die toch zeker wel als opmerkelijk gezien kunnen worden. Minder opmerkelijk als de verschillen tussen lineaire voedingen op de netwerkswitch, maar toch zeker aanwezig. De Netgear GS 105 laat een wat meer analytische en steriele weergave horen t.o.v. de D-Link die een wat warmere en meer vloeiende weergave laat horen.

* Lineaire voeding vs originele geschakelde voeding toegepast op zowel de NAS als de router > in beide gevallen een niet of nauwelijks hoorbare klankmatige impact en i.m.o. niet de kosten van een goede lineaire voeding waard.

Over het toepassen van de switch (met goede lineaire voeding) in het netwerk heb ik sterk de belevenis dat deze als een soort van filter werkt en klankmatige verschillen tussen netwerkkabels (vooral die tussen de NAS + streamer/renderer naar router lopen) duidelijk minder naar voren laat komen.
Een mooi voorbeeld hiervan heb ik ervaren toen ik de interne switch van zowel een Asus als een Netgear router gebruikte voor rechtstreekse aansluiting van de NAS en mijn renderer; hierbij waren de verschillen tussen de verschillende geteste cat.7 netwerkkabels groter hoorbaar dan in de latere situatie waarin de Netgear of de D-Link netwerkswitch met lineaire voeding waren toegevoegd.
In dit geval zal je merken dat het laatste stuk netwerkkabel (bij jou de nieuwe AQ) vanaf de switch naar NA-11 de meeste klankmatige verschillen zal laten horen als je gaat vergelijken met andere netwerkbekabeling.



Tip: Schaf een relatief goedkope D-Link DGS-105 aan, integreer deze in je netwerk binnen de lengte van je nieuwe AQ netwerkkabel en voedt hem via de goede Kingpin 5 volt DC LPS die je hebt voor je SBT.
Je zou dan kunnen testen met de NA-11  ;)




Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Xander32

Thx Jan voor jouw uitgebreide reply, top dat je jouw ervaringen wilt delen :worship:. En je hoeft voor mij jouw ervaren niet te onderbouwen: ook ik vertrouw steevast op mijn oren, ook al kan ik hetgeen ik waarneem niet verklaren ...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

YamahaRXV

Citaat van: Xander32 op december 17, 2016, 16:41:20
Thx Jan voor jouw uitgebreide reply, top dat je jouw ervaringen wilt delen :worship:. En je hoeft voor mij jouw ervaren niet te onderbouwen: ook ik vertrouw steevast op mijn oren, ook al kan ik hetgeen ik waarneem niet verklaren ...

Geen dank, graag gedaan  ;)
Ik vind het zelf toch ook wel interessante materie, zeer zeker door de verschillen die toch telkens weer naar voren komen ondanks het feit dat een volledig technische onderbouwing van het geconstateerde er niet altijd blijkt te zijn...
Persoonlijk heb ik mij daar al lang bij neergelegd en wil daar ook absoluut niet te veel tijd meer aan besteden; wat telt voor mij is wat ik hier hoor en constateer, maar niet nadat ik de nodige zaken eerst grondig met elkaar heb vergeleken.

Iets wat ik eerder niet aangegeven heb, maar wel heb kunnen ervaren zijn de klankmatige verschillen die nog naar voren kwamen in het vergelijk tussen de Asus RT-AC66U en de huidige Netgear R7000 Nighthawk router, daarbij gebruik makende van de interne switch van beide routers zonder gebruik van een externe switch met lineaire voeding in het netwerk.
Met beide routers is gebruik gemaakt van de Belden 1885 ENH cat. 7 bekabeling met Telegartner connectoren. Ik heb dit type netwerkkabel in mijn gehele netwerk zitten en dat bevalt uitstekend.

De ex Asus RT-AC66U (helaas snel overleden kort na overname van een ex forum lid) was klankmatig gezien de betere van de huidige Netgear R7000 Nighthawk die overigens op alle andere niet-audio gerelateerde punten (stabiliteit, snelheid, mogelijkheden) zeker de betere is.
Vraag die hierbij naar voren kwam was hoe dit mogelijk kon zijn; was de geschakelde 19 volt DC voeding van de Asus minder ''vervuilend'' als de geschakelde 12 volt DC voeding van de Netgear, of had het puur met een betere afscheiding te maken in het switch gedeelte van beide routers ??
Als je beide routers openmaakt zie je wel degelijk verschillen tussen de opbouw van componenten, degelijkheid, en ook afscherming met div. materialen.
De Asus wint het dan i.m.o. zeker van de Netgear, maar of dit ook de gehoorde klankmatige verschillen kan veroorzaken ?? 

Al met al blijft het een complexe materie waarbij de antwoorden op het ''hoe en wat'' vaak niet voor handen zijn  :angel:



Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Martin!!!

mainly British stuff

YamahaRXV

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

twani

#4431
Een link naar het good old Stereoforum/Deleated/Henk :)

YamahaRXV

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8


YamahaRXV

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Martin!!!

Citaat van: YamahaRXV op december 17, 2016, 22:08:05
Voegt voor mij in ieder geval niets toe aan mijn persoonlijke bevindingen  :nowink:

Die lees ik daar anders wel terug   ;)
mainly British stuff

Xander32

D-Link met een Ifi 5v voeding, voor €80,- een upgrade ?

Citaat van: YamahaRXV op december 17, 2016, 12:13:27

..

Tip: Schaf een relatief goedkope D-Link DGS-105 aan, integreer deze in je netwerk binnen de lengte van je nieuwe AQ netwerkkabel en voedt hem via de goede Kingpin 5 volt DC LPS die je hebt voor je SBT.
Je zou dan kunnen testen met de NA-11  ;)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Ook ik heb daar al geruime tijd terug, afscheid genomen Martin. En ik kom er ook niet meer :nowink:.

Citaat van: Martin!!! op december 17, 2016, 22:00:35
Leesvoer

http://www.stereoforum.nl/index.php/topic,231.0.html
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

YamahaRXV

Citaat van: Martin!!! op december 17, 2016, 22:23:50
Die lees ik daar anders wel terug   ;)

Ik lees daar geen noviteiten die daadwerkelijk bijdragen aan een stukje kennisvergaring  :nowink:
Kan bijna ook niet anders met een gemiddelde plaatsing van hooguit twee of drie posts in de maand.... :D
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Martin!!!

 :closedeyes:e
Citaat van: Xander32 op december 17, 2016, 22:29:26
D-Link met een Ifi 5v voeding, voor €80,- een upgrade ?

Absoluut  :thumbs-up:
mainly British stuff

Martin!!!

Citaat van: YamahaRXV op december 17, 2016, 22:33:15
Ik lees daar geen noviteiten die daadwerkelijk bijdragen aan een stukje kennisvergaring  :nowink:
Kan bijna ook niet anders met een gemiddelde plaatsing van hooguit twee of drie posts in de maand.... :D


Ach  ;D En wee  ;D
mainly British stuff

Xander32

#4441
Wellicht het overwegen waard dan, de door Jan genoemde switch i.c.m. die Ifi voeding, ergens in 2017. Ik zou dan dat moment ook direct willen gebruiken om het stuk netwerkkabel vanaf router naar de inbouwdoos, te upgraden. Bij voorkeur naar AQ cat700 + Telegärtner (Forest of Carbon).

Afgaande enkel op mijn eigen ervaren, ben ik onderwijl wel overtuigd van de meerwaarde.


Citaat van: Martin!!! op december 17, 2016, 22:33:59
:closedeyes:e
Absoluut  :thumbs-up:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

#4442
... daarnaast ga ik mij verder verdiepen in de akoestiek; een akoestisch spanplafond, begin ik in toenemende mate een interessante optie te vinden.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

twani

Citaat van: Xander32 op december 18, 2016, 11:17:08
... daarnaast ga ik mij verder verdiepen in de akoestiek; een akoestisch spanplafond, begin ik in toenemende mate een interessante optie te vinden.
Dat lijkt me een veel betere route Robert :)

YamahaRXV

Citaat van: Xander32 op december 18, 2016, 11:13:57
Wellicht het overwegen waard dan, de door Jan genoemde switch i.c.m. die Ifi voeding, ergens in 2017. Ik zou dan dat moment ook direct willen gebruiken om het stuk netwerkkabel vanaf router naar de inbouwdoos, te upgraden. Bij voorkeur naar AQ cat700 + Telegärtner (Forest of Carbon).

Afgaande enkel op mijn eigen ervaren, ben ik onderwijl wel overtuigd van de meerwaarde.

Ondanks het feit dat er beduidend betere (maar helaas ook duurdere) voedingen te vinden zijn dan de Ifi voeding denk ik dat het je niet zal teleurstellen als je voor de genoemde combinatie van D-Link switch + Ifi voeding kiest, zeker als je naar de kosten kijkt  ;)

Ik ben overigens wel benieuwd waarom je de inbouwdoos in gebruik wilt houden terwijl je deze kan vervangen door een switch met goede voeding, wat i.m.o. een betere/hoogwaardigere optie is. Als je deze netjes aan de muur bevestigt achter de set (bij voorkeur zo ver mogelijk vrij van andere elektronica !) is het ook een mooie optie.
Qua netwerkkabel vanaf router naar inbouwdoos of switch zou ik persoonlijk veel liever kiezen voor bijv. de Belden 1885 ENH i.c.m. Telegartner connectoren als de AQ Forest Cat.700 aangezien de Belden 1885 ENH een veel betere prijs/kwaliteit verhouding heeft.
De AQ Carbon Cat.700 is een mooie kabel, maar exceptioneel geprijsd en daardoor wel een erg dure optie voor de link van router naar inbouwdoos of switch; de kosten/baten verhouding is dan ver te zoeken denk ik, of je moet het niet erg vinden om een dikke € 60 p/m te willen betalen  :angel:

 
Citaat van: Xander32 op december 18, 2016, 11:17:08
... daarnaast ga ik mij verder verdiepen in de akoestiek; een akoestisch spanplafond, begin ik in toenemende mate een interessante optie te vinden.

Een heel ander onderwerp als het bovenstaande, maar wel eentje waarbij de impact van verbetering van een heel andere orde zal zijn als de netwerk optimalisatie  :thumbs-up:


Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Bas Akkerman

Citaat van: YamahaRXV op december 17, 2016, 12:13:27
Robert, ik heb hier lange tijd uit pure nieuwsgierigheid uitgebreid getest met een aantal zaken betreffende deze materie en daar toch wel zeer opmerkelijke verschillen bij geconstateerd... ???
Let wel, het zijn verschillen die ik persoonlijk opgemerkt heb en een aantal situaties kan ik helaas niet technisch onderbouwen, dus ellenlange discussies over ''hoe, waarom, en waardoor'' ga ik zeker niet aan aangezien dat toch weer gaat verzanden in de bekende ellenlange discussies  ;)
Voor mij ook totaal niet relevant aangezien ik de set inmiddels geheel afgestemd heb op mijn eigen klankmatige voorkeuren en ik tenslotte degene ben die er naar moet luisteren.

* Wisselen van merk/type cat.7 netwerkbekabeling (allen voorzien van Telegartner connectoren) > verschillen uitten zich in een meer/minder vloeiend klinkende weergave en tonale weergave + een subtiel verschil in ruimtelijkheid.

* NAS en renderer via cat. 7 rechtstreeks op de ingebouwde switch van twee verschillende routers (Asus en Netgear) aangesloten vs NAS en renderer aangesloten op een netwerkswitch voorzien van een goede lineaire voeding > laatste optie wint het zeker m.b.t. de hierboven weergeven facetten.

* Wisselen van lineaire voeding (Teradak/Teddy Pardo/laatste versie Squeeze Upgrade/HDPlex ) op de netwerkswitch > verschillen die hierbij naar voren kwamen waren verbazingwekkend groot en i.m.o. de meest impact gevende op de overall SQ)

* Wisselen van netwerkswitch (Netgear GS 105 12 volt DC vs D-Link DGS 105 5 volt DC) > verschillen waarneembaar tussen beide switches die toch zeker wel als opmerkelijk gezien kunnen worden. Minder opmerkelijk als de verschillen tussen lineaire voedingen op de netwerkswitch, maar toch zeker aanwezig. De Netgear GS 105 laat een wat meer analytische en steriele weergave horen t.o.v. de D-Link die een wat warmere en meer vloeiende weergave laat horen.

* Lineaire voeding vs originele geschakelde voeding toegepast op zowel de NAS als de router > in beide gevallen een niet of nauwelijks hoorbare klankmatige impact en i.m.o. niet de kosten van een goede lineaire voeding waard.

Over het toepassen van de switch (met goede lineaire voeding) in het netwerk heb ik sterk de belevenis dat deze als een soort van filter werkt en klankmatige verschillen tussen netwerkkabels (vooral die tussen de NAS + streamer/renderer naar router lopen) duidelijk minder naar voren laat komen.
Een mooi voorbeeld hiervan heb ik ervaren toen ik de interne switch van zowel een Asus als een Netgear router gebruikte voor rechtstreekse aansluiting van de NAS en mijn renderer; hierbij waren de verschillen tussen de verschillende geteste cat.7 netwerkkabels groter hoorbaar dan in de latere situatie waarin de Netgear of de D-Link netwerkswitch met lineaire voeding waren toegevoegd.
In dit geval zal je merken dat het laatste stuk netwerkkabel (bij jou de nieuwe AQ) vanaf de switch naar NA-11 de meeste klankmatige verschillen zal laten horen als je gaat vergelijken met andere netwerkbekabeling.



Tip: Schaf een relatief goedkope D-Link DGS-105 aan, integreer deze in je netwerk binnen de lengte van je nieuwe AQ netwerkkabel en voedt hem via de goede Kingpin 5 volt DC LPS die je hebt voor je SBT.
Je zou dan kunnen testen met de NA-11  ;)
^^

Bedankt voor het boodschappenlijstje! :bigsmile:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

YamahaRXV

Citaat van: Bas Akkerman op december 18, 2016, 17:50:59
^^

Bedankt voor het boodschappenlijstje! :bigsmile:

Toch nog iemand blij gemaakt vandaag  :D
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Bas Akkerman

Citaat van: YamahaRXV op december 18, 2016, 18:23:30
Toch nog iemand blij gemaakt vandaag  :D
Is het weer zo'n familiezondag? ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Het is leuk om met die laatste procentjes klankverbetering bezig te houden, d.m.v. kabels en andere tweaks, maar zo'n ingreep in de akoestiek zal idd. veel meer brengen.

Bas is het e.e.a. (ook voor mij  ;D) aan het uitzoeken in deze; ik volg zijn draadje dan ook met interesse.


Citaat van: twani op december 18, 2016, 12:02:58
Dat lijkt me een veel betere route Robert :)

Citaat van: YamahaRXV op december 18, 2016, 12:43:45
...
Een heel ander onderwerp als het bovenstaande, maar wel eentje waarbij de impact van verbetering van een heel andere orde zal zijn als de netwerk optimalisatie  :thumbs-up:



Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

De afgelopen week heb ik met zo veel plezier muziek geluisterd; het is goed zo :yes:. Voorlopig geen wijzigingen in de set, daar is iig. geen enkele noodzaak toe.

De komende week genieten van de Top 2000 op NPO2  :thumbs-up:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT