Paar kleine tips bij het ophangen en afstellen van de projector

Gestart door J.A.F._Doorhof, augustus 20, 2009, 10:28:44

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PascalP

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december  3, 2018, 09:04:30
Verder af : midden lens = meer scherpte en minder vervorming
Dichter bij : meer van de lens = meer kans op vervormingen in de hoeken

We adviseren meestal op 75% van max afstand
Je hebt dan optimaal contrast, minste verlies

Duidelijk!

Dus volgens deze beredenatie zou ik mijn projector dan het beste op 3,95m kunnen hangen? (opgegeven is tussen 2,9m en 4,3m, op 75% hiervan kom ik op 3,95m uit)
Dat zou mooi uitkomen gezien ik ongeveer die afstand voor ogen had daar het precies zou uitkomen met een verlaging in het plafond :)

Of bereken ik nu helemaal verkeerd en bedoel je 75% van de opgegeven 4,3m wat op 3,2m uit zou komen?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

J.A.F._Doorhof

Het hangt niet op 5-10 cm?
Waar we eigenlijk achter zijn gekomen is dat er lichte verschillen zitten in CR en hoek problemen als je dichter bij komt dan rond de 30-40% minimale afstand. En dat je wat wat verlies hebt bij maximaal.

De sweetspot voor de projectoren die wij gezien hebben was allemaal tussen de 50-75% vandaar dat advies

Naarmate de lensen beter worden speelt dit iets minder.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ppeter

Epson geeft aan:  3 m - 6,3 m ( 100 inch scherm)
Onze TW9300 hangt op een 4m. (92 inch scherm)
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

Rob_Dingen

Dicht bij is veel licht lage contrast ratio ver weg is minder licht hoge contrast ratio.

Rob

twani

Dank voor de uitleg over de afstand, die begrijp ik nu.

Dan nu nog een vraagje over de hoogte tov het scherm....

Dit topic doorlezende had ik de conclusie getrokken dat je de projector het best zo recht mogelijk "op het scherm" laat projecteren. 


Dit behoeft dan de minste correctie door Keystone en Lensshift waardoor de beste kans op een scherp en onvervormde weergave zo schreef Frank (vast terecht) ergens....

Ik moet de beamer nog gaan ophangen en heb de mogelijkheid vrijwel loodrecht te plaatsen en dus te projecteren.  Vreemd genoeg echter geeft de handleiding juist die mogelijkheid niet aan.

Men rept (inclusief IKEA achtige tekeningetjes :D) van ófwel plafond (helemaal hoog) danwel tafel (helemaal laag) montage.

Is loodrecht in dit geval niet oké dan?


home@the movies

Citaat van: twani op december  3, 2018, 19:52:11
Dank voor de uitleg over de afstand, die begrijp ik nu.

Dan nu nog een vraagje over de hoogte tov het scherm....

Dit topic doorlezende had ik de conclusie getrokken dat je de projector het best zo recht mogelijk "op het scherm" laat projecteren. 


Dit behoeft dan de minste correctie door Keystone en Lensshift waardoor de beste kans op een scherp en onvervormde weergave zo schreef Frank (vast terecht) ergens....

Ik moet de beamer nog gaan ophangen en heb de mogelijkheid vrijwel loodrecht te plaatsen en dus te projecteren.  Vreemd genoeg echter geeft de handleiding juist die mogelijkheid niet aan.

Men rept (inclusief IKEA achtige tekeningetjes :D) van ófwel plafond (helemaal hoog) danwel tafel (helemaal laag) montage.

Is loodrecht in dit geval niet oké dan?

Loodrecht wil niet zeggen boven, onder of in het midden maar "niet om zijn as gedraaid" tov het scherm. En inderdaad je kan de Benq enkel boven of of onder plaatsen zoals op de tekening. Dat is het nadeel van dit soort toestellen.

twani

Dank voor het prima antwoord.  Opzich gee; probleem, kan nog alle kanten op.

Ik hield m overigens vandaag even loodrecht voor het scherm en dat ging eigenlijk prima.

Das wel weer raar dan :blink:

Teejoo

Je moet de beamer in het midden van de breedte van het scherm hangen, op een 90graden hoek tov het scherm. En dan ongeveer met de lens op gelijke hoogte van de bovenrand van het scherm.

twani

Citaat van: Teejoo op december  3, 2018, 21:38:53
Je moet de beamer in het midden van de breedte van het scherm hangen, op een 90graden hoek tov het scherm. En dan ongeveer met de lens op gelijke hoogte van de bovenrand van het scherm.

Kijk, die begrijpen we !   Thx Theo.

knubbe

Citaat van: Teejoo op december  3, 2018, 21:38:53
Je moet de beamer in het midden van de breedte van het scherm hangen, op een 90graden hoek tov het scherm. En dan ongeveer met de lens op gelijke hoogte van de bovenrand van het scherm.

Moet hij dan ook hangen?
Of is die locatie ook OK als hij in 'normale' positie staat (op een plankje bijvoorbeeld).
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Teejoo

Citaat van: knubbe op december  4, 2018, 08:45:48
Moet hij dan ook hangen?
Of is die locatie ook OK als hij in 'normale' positie staat (op een plankje bijvoorbeeld).
Dat kan, maar dat hangt van je projector af: heeft hij lensshift of niet. De Benq blijkbaar niet.

knubbe

Citaat van: Teejoo op december  4, 2018, 08:56:06
Dat kan, maar dat hangt van je projector af: heeft hij lensshift of niet. De Benq blijkbaar niet.

Bedankt. Even opgezocht wat lens shift eigenlijk is, duidelijk verhaal :) Mijne heeft dat wel blijkbaar.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

home@the movies

#163
Citaat van: Teejoo op december  4, 2018, 08:56:06
Dat kan, maar dat hangt van je projector af: heeft hij lensshift of niet. De Benq blijkbaar niet.

Klopt niet helemaal, het hangt niet af van of er al dan niet lens shift aanwezig is, wel van de manier waarop de projector zijn beeld optisch doorstuurt.
Bij de meeste LCD projectoren is dat in een "kegel" vorm dus een hoek waarbij zowel onder als bovenkan schuin staan. Bij de meeste DLP toestelen is dat niet het geval, zoals je op de tekening van de BenQ kan zien is de boven/onderkant recht en de rest van het beeld onder een schuine hoek. Dat wil dus zeggen dat je niet anders kan dan het toestel boven en/of onder gelijk zetten met de rand van het scherm, de eventuele kleinen lesshift kan je nog wel wat helpen maar verder niet.
Het is de constructie van het optische gedeelte die dit bepaald.

home@the movies

Citaat van: knubbe op december  4, 2018, 09:01:12
Bedankt. Even opgezocht wat lens shift eigenlijk is, duidelijk verhaal :) Mijne heeft dat wel blijkbaar.

Lees even mijn bovenstaande post, het is niet omdat je lesshift hebt dat je het toestel in het midden kan plaatsen, integendeel. Het is puur afhankelijk van de constructie van het optische gedeelte en dus hoe de projector zijn beeld optisch uitgeeft.

Teejoo

Dat wist ik niet Werner. Ik dacht dat dit altijd mogelijk was met toestellen met Lensshift. Weer wat geleerd.

home@the movies

Citaat van: Teejoo op december  5, 2018, 17:02:11
Dat wist ik niet Werner. Ik dacht dat dit altijd mogelijk was met toestellen met Lensshift. Weer wat geleerd.

Daarvoor zijn we hier hé  ;D ;)

darkrunner

Men Benq w1110 hangde 16cm hoger dan bovenkant scherm hier zat nog een 7 tal cm op dat ik met de lens shift naar beneden kon.

Had bij de eerste install de projector in het midden van het scherm gehangen beugel hangde al vast, lomp want de lens zit niet in het midden en voor L/R heeft die geen shift.

home@the movies

Ik heb er nog even een klein tekeningetje bijgezet, zo is het wat visueler voor te stellen, op de tekening zie je dat de manier waarop er geprojecteerd wordt anders is als het toestel in het midden staat.

bastian

Frank doorhof kan ik je een bericht sturen ivm. met het bestellen van een projector?  Vroeger kon je hier een pm sturen toch? e-mail is ook goed.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"