large of small

Gestart door jaco, augustus 13, 2003, 18:05:03

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

patrick_vdb

Hi JLC,

Je slaat de plank mijlenver mis ;D ;)

Wanneer je geen sub gebruikt kun je de luidsprekers uiteraard gewoon op large zetten, maw het full-range signaal aanbieden. Het filter en de afval van de luidspreker zorgt voor de rest ;) Juist wanneer je een sub gaat gebruiken kun je gaan spelen met de cross-overs en het laag voor een gedeelte door de sub laten weergeven in plaats van de luidspreker...

mvrg

Patrick

BOUBOU

Citaat van: patrick_vdb op maart 30, 2005, 20:29:31
Hi JLC,

Je slaat de plank mijlenver mis ;D ;)


mvrg

Patrick

Zo zie je ze niet vaak inderdaad   :o  ;D
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

JCL

hahaha ok.  ;) Dus alleen als er een sub is op small (evt) en dan moet je kijken wie er een bepaalde lage frequentie als beste afspeeld, je sub of je speakers? Of regel je een sub gewoon 5 of  6 hz af boven het laagste punt van de speaker?

Spacebass

CitaatPas op large zetten als er wel een sub is die de rest van de bass opvangt en dus ook de lagere tonen dan (in dit geval) 44 hz? Of sla ik de plank hier compleet, voledig, helemaal mis?
Je bedoeld "pas op small" zetten in deze zin denk ik?

jaco

Citaat van: JCL op maart 30, 2005, 22:27:14
hahaha ok.  ;) Dus alleen als er een sub is op small (evt) en dan moet je kijken wie er een bepaalde lage frequentie als beste afspeeld, je sub of je speakers? Of regel je een sub gewoon 5 of  6 hz af boven het laagste punt van de speaker?
Het moet wel iets meer dan 5 of 6 Hz zijn om de woofer goed te intergreren over het algemeen. Maar dat hangt ook een beetje af van de steilheid van de filters in je crossover.
Volgens mij kun je beter rond de 60 - 65 Hz gaan testen, en dan elke keer 5 Hz veranderen (boven onder) en dan maar kijken wat je het best vindt intergreren.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

cyberson

#530
Citaat van: BOUBOU op maart 30, 2005, 17:39:19
Ik zou de frequentie afkap op je avr 130 nog een stukje hoger leggen, bv 120Hz. (liefst nog hoger)  ;)
De satelieten vallen in de praktijk namelijk al veel hoger af, aangezien de waardes die jij aangeeft, allemaal met een afval van 6db zijn.

De frequentie van je sub zal indien hij niet appart op de sub in te stellen is, bij de 100Hz waar de satelieten ophouden, beginnen te spelen.

Als je de frequentie  van 100Hz omhoog zet naar 120Hz., dan zal de sub vanaf daar mee beginnen te spelen  :)

Ik hoop dat ik zo een beetje duidelijk ben, anders is er vast wel iemand die me verbeterd  ;D

MvGr. BOUBOU


sorry het is mij niet helemaal duidelijk het volgende
Ok mijn sub loopt van 35 HZ-160 HZ -6db   en mijn satelites 110 HZ-20 KHz - 6db    mijn center van 100 HZ -20 KHz -6db
nu is standaard op mijn avr 130 een frequentie van 100 Hz op ALLE speakers gegeven

u zegt  De frequentie van je sub zal indien hij niet appart op de sub in te stellen is, bij de 100Hz waar de satelieten ophouden, beginnen te spelen.
terwijl de sub toch al bij 35 Hz begint??????


patrick_vdb

Hi Cyberson,

Boubou bekijkt het net vanuit de andere kant....dus vanaf 100Hz en lager neemt de sub het over ;)

mvrg

Patrick

cyberson

ok maar het onderstaande zijn mijn speakers specificatie,s
Ok mijn sub loopt van 35 HZ-160 HZ -6db   en mijn satelites 110 HZ-20 KHz - 6db    mijn center van 100 HZ -20 KHz -6db

nou was dit zijn antwoord
Ik zou de frequentie afkap op je avr 130 nog een stukje hoger leggen, bv 120Hz. (liefst nog hoger)
is dit verstandig??

BOUBOU

Citaat van: cyberson op maart 31, 2005, 19:02:12
ok maar het onderstaande zijn mijn speakers specificatie,s
Ok mijn sub loopt van 35 HZ-160 HZ -6db   en mijn satelites 110 HZ-20 KHz - 6db    mijn center van 100 HZ -20 KHz -6db

nou was dit zijn antwoord
Ik zou de frequentie afkap op je avr 130 nog een stukje hoger leggen, bv 120Hz. (liefst nog hoger)
is dit verstandig??


Als je de frequentie afkap op de avr130 op 120Hz zet, zit je altijd nog met een 40Hz headroom op de frequentie respons van de sub.
Op het 0db afval punt van de zal deze headroom minder zijn, maar volgens mij nog steeds voldoende om de sub goed te integreren.

Het beste kun je het een en ander zelf uitproberen om te zienhoren wat het beste klinkt  :)

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

cyberson

Ok maar we praten over de satelite,s he, dus die op 120 hz filteren ipv 100????

BOUBOU

Citaat van: cyberson op april  1, 2005, 11:07:30
Ok maar we praten over de satelite,s he, dus die op 120 hz filteren ipv 100????

De frequentie specificatie 100Hz. is gemeten met een afval in de curve van 6db.
Wat betekend dat het 0db punt van de satelieten een stukje hoger ligt dan die 100Hz.
Vandaar dat het verstandig is om de sub eerder dan bij 100Hz mee te laten spelen om de afval van de satelieten op te vangen  ;)

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

cyberson

ok maar bij de sub kan ik niks regelen ook niet volgens mij op mijn reciever
maar goed zegt u eigenlijk mijn center en mijn 4 satelite,s op 120 ?

BOUBOU

Citaat van: cyberson op april  1, 2005, 16:04:21
ok maar bij de sub kan ik niks regelen ook niet volgens mij op mijn reciever
maar goed zegt u eigenlijk mijn center en mijn 4 satelite,s op 120 ?

Als je op de avr130 een afkap grens voor je speakers in kunt stellen, wordt alles onder die frequentie automatisch door gegeven aan de subwoofer.

Als de sub een eigen crossover heeft, draai je deze helemaal open.  :)
Deze sla je dan over, aangezien je het bassmanagement van je receiver wilt gebruiken
Jouw sub heeft  er blijkbaar geen...  ;)

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

cyberson

#538
dus gezien mijn secificaties
Ok mijn sub loopt van 35 HZ-160 HZ -6db   en mijn satelites 110 HZ-20 KHz - 6db    mijn center van 100 HZ -20 KHz -6db

zou je op mijn reciever de frequentie van mijn 4 sat,s  incl de center op 120 zetten JA   / NEE  thanks

ps. trouwens ik heb mijn sub alleen op lfe (1 kabel) aangesloten kan hem ook L/R met 2 kabels aansluiten wat verdiend voorkeur??

BOUBOU

Citaat van: cyberson op april  1, 2005, 16:50:52
dus gezien mijn secificaties
Ok mijn sub loopt van 35 HZ-160 HZ -6db   en mijn satelites 110 HZ-20 KHz - 6db    mijn center van 100 HZ -20 KHz -6db

zou je op mijn reciever de frequentie van mijn 4 sat,s  incl de center op 120 zetten JA   / NEE  thanks

ps. trouwens ik heb mijn sub alleen op lfe (1 kabel) aangesloten kan hem ook L/R met 2 kabels aansluiten wat verdiend voorkeur??

Mijn SVS 20-39PC+ heeft ook 2 ingangen.
Het maakt niets uit op welke je hem aansluit...

Ja gewoon proberen op 120Hz. en de sub op "yes"
Je hoort het gauw genoeg als het niet klinkt  ;)
De oorspronkelijke instellingen kun je altijd nog terug zetten.
Het is niet zo dat je bij 120Hz gevaar loopt dat je je sat's of sub opblaast  ;D

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

kippekop

Ik heb net mijn nieuwe subwoofer binnen (wharfedale s150) en aangelosten op mijn yamaha receiver, nu heb ik een vraagje dat ik niet echt kon terugvinden. Je kunt je crossover frequency zowel op de receiver als subwoofer regelen. Kun je het beste gewoon je subwoofer op het maximum frequency zetten en de echte crossover op je receiver instellen? Of moeten beide waardes ongeveer gelijk zijn?
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

B.J.

Citaat van: kippekop op mei  5, 2005, 12:49:05
Ik heb net mijn nieuwe subwoofer binnen (wharfedale s150) en aangelosten op mijn yamaha receiver, nu heb ik een vraagje dat ik niet echt kon terugvinden. Je kunt je crossover frequency zowel op de receiver als subwoofer regelen. Kun je het beste gewoon je subwoofer op het maximum frequency zetten en de echte crossover op je receiver instellen? Of moeten beide waardes ongeveer gelijk zijn?

Ja

kippekop

TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

kippekop

Nog een vraag: ik heb volgens de berekening, de cross over gezet op 80 hz, de subwoofer op maximaal (maar 85hz). Klopt het dat je dan eigenlijk vrijwel niks van je sub hoort? Ik had al wel dit soort dingen gelezen maar ik dacht dat ik de subwoofer ook wel bij een feest even lekker kon laten blazen, dit lukt echter totaal niet (als ik tiesto opzet zijn het alleen de fronts die de echte dreunende bas weergeven). Het geheel klinkt nu trouwens wel "luchtiger" minder druk en rommelig dus dat is wel een vooruitgang. Ik hoorde subwoofer voornamlijk bij films wel wat weergeven, bij muziek is er dus eigenlijk een stuk minder dat onder de 80hz gaat?

Alvast bedankt, wil even weten of de sub gewoon doet wat hij hoort te doen, het is nogal anders dan de "standaard" subwoofer :)
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

GPO

Citaat van: kippekop op mei  6, 2005, 11:26:13
Nog een vraag: ik heb volgens de berekening, de cross over gezet op 80 hz, de subwoofer op maximaal (maar 85hz). Klopt het dat je dan eigenlijk vrijwel niks van je sub hoort? Ik had al wel dit soort dingen gelezen maar ik dacht dat ik de subwoofer ook wel bij een feest even lekker kon laten blazen, dit lukt echter totaal niet (als ik tiesto opzet zijn het alleen de fronts die de echte dreunende bas weergeven). Het geheel klinkt nu trouwens wel "luchtiger" minder druk en rommelig dus dat is wel een vooruitgang. Ik hoorde subwoofer voornamlijk bij films wel wat weergeven, bij muziek is er dus eigenlijk een stuk minder dat onder de 80hz gaat?

Alvast bedankt, wil even weten of de sub gewoon doet wat hij hoort te doen, het is nogal anders dan de "standaard" subwoofer :)

Nee dit klopt m.i. niet. Staat ie niet gewoon te zacht? Heb je hem (goed) ingeregeld met een dB meter?

Je hebt het over een dreunende bas in je fronts, maar dat lijkt me niet aangezien je je processor hebt verteld dat je alle bas onder de 80 Hz naar je sub toestuurt. Dreunende bassen zijn vaak flink lager dan 80 Hz.... dus dat begrijp ik sowieso niet. Weet je zeker dat je sub uberhaupt meedoet? Zet tiesto nog eens op (beetje hard) en voel eens (voorzichtig) aan het membraam oppervlak van de sub (als dat mogelijk is) en bepaal of die wel meedoet.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

kippekop

Ik heb laatst massive attack- mezzanine opgezet, en dan produceert de subwoofer echt een enorm zware bas, maar niet de dreunende bas, dat doen de fronts helaas (die staan niet op spikes en dat trilt nogal door naar de vloer). De subwoofer hoor je wel duidelijk als je je oren erbij hebt, alleen hoor je slechts het allerlaagste gedeelte (dus echt het "zoemende" laag). Ik zal nog eens kijken vanavond of je verschillen hoort bij verschillende cross over frequenties. Hij staat nu op 80hz, op de subwoofer op maximaal (85hz)....begin nu toch te twijfelen.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

marcel85

#546
het probleem dat ik heb is dat wanner ik mijn "Tannoy saturn 10" fronts op large zet, dan regelt de reciever automatisch dat de sub uitgaat :(

als ik de fronts weer op small zet, dan speelt hij wel mee?

ps dit is dus alleen in stereo, bij films e.d doet de sub wel mee als de fronts op large staan...

VREEMD!!!!  ??? ???


http://store.teleconsystems.com/Details/d_saturn.htm

het gaat om de S10

kunnen deze fronts eigelijk wel op LARGE gezet worden??? ik bedoel of de speaker het goed aan zou kunnen?

bvd marcel

garmtz

Citaat van: marcel85 op juni 17, 2005, 00:04:46
het probleem dat ik heb is dat wanner ik mijn "Tannoy saturn 10" fronts op large zet, dan regelt de reciever automatisch dat de sub uitgaat :(

Klopt. Immers, de fronts zijn full-range, dus geen reden voor de sub om mee te doen, alle bas gaat naar de fronts!

Citaatals ik de fronts weer op small zet, dan speelt hij wel mee?

Logisch, de uit de fronts gefilterde bas moet immers toch ergens heen...

Citaatps dit is dus alleen in stereo, bij films e.d doet de sub wel mee als de fronts op large staan...

VREEMD!!!!  ??? ???

Nee hoor, niet vreemd... Bij films geeft de sub de LFE weer.

Citaatkunnen deze fronts eigelijk wel op LARGE gezet worden??? ik bedoel of de speaker het goed aan zou kunnen?

Speakers kunnen het wel aan, maar of het ook beter klinkt moet je zelf uitvinden.

pumpkin

Na het lezen van deze discussie ben ik ook eens gaan uitprobreren om de instellingen Large om te zetten naar Small. Ook ik was erg onder de indruk, maar meer over het feit dat ik het vele malen minder mooi vond klinken en dat hier zoveel mensen een positieve ervaring hebben. Met name de ruimtelijkheid vond ik minder. Mijn hi fi leverancier heeft destijds alles bij mij thuis geinstalleerd. Hi level en lo level aangesloten, stereo in source direct en HT via bass management. Ik hoefde dus geen crossover aan te passen wanneer ik van bron veranderde. Wanneer ik nu de speakers op Small zet, moet ik de cross over van de sub uitzetten of helemaal opendraaien. Wanneer ik weer gewoon stereo wil luisteren moet ik de cross over weer juist instellen omdat ik altijd stereo luister in de source direct en deze standaard de speakers op Large zet.  Bovendien vind ik bij muziek dvd's op small helemaal beroerd klinken, waardoor ik de boel ook weer op Large moet zetten. De Small instelling is dus ook bewerkelijker. Daarnaast ben ik van mening dat bij Large en het het gebruik van Hi en Lo level tegelijk ik geen verlies oploop. Weliswaar lopen mijn speakers tot 38 hz (-3 db), maar zal mijn sub alles hieronder ook laten horen, omdat deze Lo level is aangesloten en ik de crossover standaard heb staan op 45HZ.

jaco

Citaat van: pumpkin op juni 19, 2005, 11:12:30
Daarnaast ben ik van mening dat bij Large en het het gebruik van Hi en Lo level tegelijk ik geen verlies oploop. Weliswaar lopen mijn speakers tot 38 hz (-3 db), maar zal mijn sub alles hieronder ook laten horen, omdat deze Lo level is aangesloten en ik de crossover standaard heb staan op 45HZ.
Waar blijft je LFE bij Film, hoor je nu niet alleen de onderste 45 HZ ?
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm