Het Linn Sondek LP12 'liefhebbers' topic

Gestart door raindog, augustus 9, 2013, 23:13:16

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Linnie

Citaat van: LPlover op januari  1, 2016, 12:43:59
passief of actief aangestuurd?

Passief met een Klimax Twin, dat in mijn ogen veel beter is als actief met Akurate niveau eindversterkers.


Joris1971

Citaat van: KraaijCheck op januari  1, 2016, 12:17:23
Een Jelco SA250ST arm,
Een Linn Adikt element,
Een Cetech carbon sub-chassis,
Een Valhalla 33&45 rpm voeding,
Cirkus lager.

dat klinkt als mijn voormalige LP12, alleen ik had geen 45rpm voeding...

chansig

Volgens mij was die van jou ook weer van een kennis van mij. Of heb jij hem nieuw gekocht ?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Martin!!!

Citaat van: Joris1971 op januari  6, 2016, 12:53:47
dat klinkt als mijn voormalige LP12, alleen ik had geen 45rpm voeding...

Ook geen Cetech carbon sub-chassis toch?

mainly British stuff

Joris1971


KraaijCheck

Citaat van: Joris1971 op januari  6, 2016, 12:53:47
dat klinkt als mijn voormalige LP12, alleen ik had geen 45rpm voeding...

Dat zou kunnen. Ik heb hem bij beter beeld en geluid gekocht. Mogelijk heb jij hem daar ingeruild?

Martin!!!

http://beterbeeldengeluid.nl/shows/582-21-a-23-januari-linn-sondek-lp12-show-met-linn-krystal-en-booplinth

Ik krijg dit nu net (pas) onder ogen.............. jammer dat er niet in dit topic over gecommuniceerd is door de mannen van BB&G, ik ben helaas nu op beide data bezet......... anderzijds wist ik dat er iets aankwam, had ik maar beter hun site in de gaten moeten houden  :turn:  :unhappy:

Ik ben wel heel nieuwsgierig naar deze Krystal  ;D

Gaat er nog iemand?
mainly British stuff

advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Bensz

zijn er ook alternatieven voor de standaard vilten mat? Het ding wordt nl nogal statisch bij mijn LP12.

Robiwan

Citaat van: Bensz op maart  1, 2016, 07:49:18
zijn er ook alternatieven voor de standaard vilten mat? Het ding wordt nl nogal statisch bij mijn LP12.

eerst "ontladen" voordat je de plaat beet pakt!
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Bensz

Citaat van: Robiwan op maart  1, 2016, 08:19:11
eerst "ontladen" voordat je de plaat beet pakt!

Wat, en hoe ontladen?

Robiwan

Citaat van: Bensz op maart  1, 2016, 09:36:11
Wat, en hoe ontladen?

liefst geen schoenen/pantoffels dragen en doe je dat toch eerst even je hand op een metaal voorwerp (bijv. de cv) om te ontladen.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

advr

Citaat van: Bensz op maart  1, 2016, 07:49:18
zijn er ook alternatieven voor de standaard vilten mat? Het ding wordt nl nogal statisch bij mijn LP12.
Dan is je aarding niet goed. Ik heb er nog nooit last van gehad.....
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Bensz

Citaat van: advr op maart  1, 2016, 11:35:14
Dan is je aarding niet goed. Ik heb er nog nooit last van gehad.....

Aarding aan de DSM is aanwezig. Maar niet aan een WCD, zou dat uitmaken?

bmateijsen

Hoi Martin,

Je bent ook altijd welkom buiten een show hoor ;).

Groet,

Bjorn

Citaat van: Martin!!! op januari 19, 2016, 15:55:12
http://beterbeeldengeluid.nl/shows/582-21-a-23-januari-linn-sondek-lp12-show-met-linn-krystal-en-booplinth

Ik krijg dit nu net (pas) onder ogen.............. jammer dat er niet in dit topic over gecommuniceerd is door de mannen van BB&G, ik ben helaas nu op beide data bezet......... anderzijds wist ik dat er iets aankwam, had ik maar beter hun site in de gaten moeten houden  :turn:  :unhappy:

Ik ben wel heel nieuwsgierig naar deze Krystal  ;D

Gaat er nog iemand?

advr

Citaat van: Bensz op maart  1, 2016, 11:58:09
Aarding aan de DSM is aanwezig. Maar niet aan een WCD, zou dat uitmaken?
Mijn hele installatie is via geaarde wcd's. Altijd gehad dus of het daar aan ligt weet ik niet maar kan heel goed natuurlijk.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

sebassie

Ik zit te denken aan een nieuw element voor mn LP12; een moving magnet. Op het ogenblik speel ik met een Benz Micro Glider SL. Mijn phonotrap is een Manley Chinook. In combinatie met mijn Audio Note Oto SE Phono Signature is dat een pracht combi. Maar ik vind het ergens zonde (en dubbelop) dat ik de phonotrap van mijn Oto (alleen mm) niet gebruik. Waarom dan een Oto phono besteld als ik al een phonotrap had? Ik had de Oto zonder besteld, maar Audio Note leverde mét. Ik mocht 'm houden zonder de meerprijs te hoeven betalen.

Ik denk zelf aan de Ortofon Black mm. Maar wat ik me afvraag, is hoe een dergelijk mm element zich verhoudt tov de mc Glider. Wat maakt een mm anders dan een mc element (qua geluid)? Ik heb ooit een Audio Note IQ3 gehad en toen ik overstapte naar een Benz Ace vond ik dat een openbaring: veel helderder, frisser, opener en gedetailleerder.

Kan iemand zijn zienswijze op bovenstaande geven? En is de Ortofon een goede combi met mijn Linn LP12? Wat ook meespeelt, is dat het element ook makkelijk in een ander merk dt moet kunnen worden geplaatst. Mijn LP12 staat namelijk te koop.

Gr
Sebas
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

advr

Heb ook een Benz Gold high output mc in mijn Lp12 gehad. Dat ging ook goed.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

jpmoree

Citaat van: sebassie op maart  8, 2016, 08:29:44
Ik zit te denken aan een nieuw element voor mn LP12; een moving magnet. Op het ogenblik speel ik met een Benz Micro Glider SL. Mijn phonotrap is een Manley Chinook. In combinatie met mijn Audio Note Oto SE Phono Signature is dat een pracht combi. Maar ik vind het ergens zonde (en dubbelop) dat ik de phonotrap van mijn Oto (alleen mm) niet gebruik. Waarom dan een Oto phono besteld als ik al een phonotrap had? Ik had de Oto zonder besteld, maar Audio Note leverde mét. Ik mocht 'm houden zonder de meerprijs te hoeven betalen.

Ik denk zelf aan de Ortofon Black mm. Maar wat ik me afvraag, is hoe een dergelijk mm element zich verhoudt tov de mc Glider. Wat maakt een mm anders dan een mc element (qua geluid)? Ik heb ooit een Audio Note IQ3 gehad en toen ik overstapte naar een Benz Ace vond ik dat een openbaring: veel helderder, frisser, opener en gedetailleerder.

Kan iemand zijn zienswijze op bovenstaande geven? En is de Ortofon een goede combi met mijn Linn LP12? Wat ook meespeelt, is dat het element ook makkelijk in een ander merk dt moet kunnen worden geplaatst. Mijn LP12 staat namelijk te koop.

Gr
Sebas

Ik zou met een nieuw element wachten todat je weet welke DT/arm je gaat aanschaffen. Een element moet matchen met de arm!
In het algemeen klinkt een MC denk ik wat sneller, gedetailleerder en vaak analytischer. Hier ligt aan ten grondslag dat spoeltjes minder massa hebben dan een magneetjes. Echter, MC hebben vaak een veel lagere output dan MM. hierdoor kunnen ze wat iel gaan klinken, ook is de ruisvloer van de phonotrap relevanter ivm hogere versterking. MM klinkt vaak wat voller, met wat meer punch. Hoewel een zeer persoonlijke mening, vind ik MM vaak wat muzikaler klinken. High output MC hebben zoals de naam al zegt een wat hogere output en komen in de buurt van de output van een MM. Echter, vaak is de output aan de lage kant voor een standaard MM phonotrap en veel te hoog voor een MC trap. Daarnaast is een deel van het voordeel van MC weg, doordat er compromissen worden gemaakt.

Robiwan

Citaat van: jpmoree op maart  8, 2016, 09:52:34
Ik zou met een nieuw element wachten todat je weet welke DT/arm je gaat aanschaffen. Een element moet matchen met de arm!
In het algemeen klinkt een MC denk ik wat sneller, gedetailleerder en vaak analytischer. Hier ligt aan ten grondslag dat spoeltjes minder massa hebben dan een magneetjes. Echter, MC hebben vaak een veel lagere output dan MM. hierdoor kunnen ze wat iel gaan klinken, ook is de ruisvloer van de phonotrap relevanter ivm hogere versterking. MM klinkt vaak wat voller, met wat meer punch. Hoewel een zeer persoonlijke mening, vind ik MM vaak wat muzikaler klinken. High output MC hebben zoals de naam al zegt een wat hogere output en komen in de buurt van de output van een MM. Echter, vaak is de output aan de lage kant voor een standaard MM phonotrap en veel te hoog voor een MC trap. Daarnaast is een deel van het voordeel van MC weg, doordat er compromissen worden gemaakt.

^^
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

sebassie

Citaat van: jpmoree op maart  8, 2016, 09:52:34
Ik zou met een nieuw element wachten todat je weet welke DT/arm je gaat aanschaffen. Een element moet matchen met de arm!

Daar heb je ongetwijfeld gelijk in, maar ik ben wat ongeduldig ;D. Bovendien is de LP12 nog niet weg. Heb wel wat biedingen gekregen, maar niets wat voldoende in de buurt komt van mn vraagprijs. Heeft ook geen haast, trouwens.

Citaat van: jpmoree op maart  8, 2016, 09:52:34
In het algemeen klinkt een MC denk ik wat sneller, gedetailleerder en vaak analytischer. Hier ligt aan ten grondslag dat spoeltjes minder massa hebben dan een magneetjes. Echter, MC hebben vaak een veel lagere output dan MM. hierdoor kunnen ze wat iel gaan klinken, ook is de ruisvloer van de phonotrap relevanter ivm hogere versterking. MM klinkt vaak wat voller, met wat meer punch. Hoewel een zeer persoonlijke mening, vind ik MM vaak wat muzikaler klinken. High output MC hebben zoals de naam al zegt een wat hogere output en komen in de buurt van de output van een MM. Echter, vaak is de output aan de lage kant voor een standaard MM phonotrap en veel te hoog voor een MC trap. Daarnaast is een deel van het voordeel van MC weg, doordat er compromissen worden gemaakt.

Helder. Dank daarvoor. Dat komt - als ik me goed herinner - overeen met wat ik ervoer toen ik switchte van mm naar mc. Alleen ging mijn voorkeur toen uit naar mc. Misschien moet ik de gok gewoon wagen en de Ortofon kopen. Zijn redelijk populaire elementen, dus die kan ik waarschijnlijk zonder al te veel verlies weer verkopen.

Citaat van: Jumping Jack op maart  8, 2016, 08:46:32
Als je die chinook wegdoet...  ;)

Dan moet ik het je laten weten, begrijp ik?
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

raindog

Waarom niet een mooie step-up trafo in je keten opnemen? Op die manier kun je met MC blijven spelen via de phono input van je Audio Note. Of dat mooier klinkt dan via de Chinook is natuurlijk een vraag die je alleen kunt beantwoorden door het uit te proberen.

Wat betreft verschil tussen MC en MM. Ik heb er niet veel ervaring mee maar elke keer dat ik een LP12 hoor spelen met een Linn Adikt (MM) geniet ik van de muzikaliteit en ik mis dan eigenlijk niets ten opzichte van mijn duurdere Dynavector 20X MC. Zonder dat ik ze ooit één op één heb vergeleken vermoed ik dat de Adikt zelfs meer naar mijn smaak is. Waarmee ik maar wil zeggen, MC hoeft lang niet voor iedereen beter/mooier te zijn dan een goede MM.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Martin!!!

Ik ben benieuwd of er al forummers zijn die met de Linn Krystal mc spelen en die mogelijk eerst een Adikt gebruikten!

En dan met name naar de verschillen die zij waarnemen  :coffee:
mainly British stuff