HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

HuubF

Citaat van: VANZOMERENG op december  4, 2011, 11:03:29
Huub,   ik ben het ten dele met je eens

Als je ergens een set hoort die zo goed is en je totaal van verbazing (in positieve zin) van je stoel valt,
kan je beter thuis de hele zooi verkopen en dan de set die je gehoord heb volledig kopieeren = kopen  ;D
(vooropgesteld dat de speakers in je eigen akoestische ruimtes ook tot hun recht komen)

Maar wij audiofielen hebben de rare gewoonte dan wel het "geluid" te willen kopieeren maar niet de hele set
omdat we menen er altijd qua matching en smaak hier uiteindelijk toch weer eigen inbreng, in te moeten hebben.
Een set te hebben die "perfect klinkt" maar niet zelf is samengesteld is "not done"


In de praktijk is het vaak zo, dat je al over een kapitaal aan hardware beschikt en deze alle in de verkoop te doen
om een volledige nieuwe set te kunnen kopen, is niet voor iedereen weggelegd.
Daarin tegen zie je vaak, dat men wel steeds in de loop van jaren blijft wisselen, zoeken, matchen etc..
en is het niet ondenkbeeldig dat op het einde van de rit, men net zo duur uit is geweest.

Ach, als je naar de kosten gaat kijken kun je beter 1 keer een zeewaardig jacht kopen.  ;)

Wat ik maar niet kan begrijpen is dat zoveel mensen het vermogen kwijt zijn geraakt (of ontkennen) om geluid te duiden. Als ik het heb over 'zwart tussen de instrumenten' weten veel mensen precies wat er wordt bedoeld, sommigen krijgen er rode vlekken van maar een hoop mensen willen er om andere redenen niet over praten.

Als je hifi leuk vindt en je wil een perfecte set, zul je moeten proberen voor jezelf geluid in kwalitatieve zin te beschrijven.

Dat je dan in een subjectief moeras terechtkomt zul je voor lief moeten nemen. Wat ik wil horen is voor mij 100% duidelijk, en een bloemlezing van al het geluid dat ik eerder heb gehoord.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Cyreg

"zwart tussen de instrumenten" >> kweetniet  ???

Interpreteer ik als > geen decay van instrumenten of de ruimte waarin wordt gespeeld.
Zo van: wel geluid, niks, geluid, niks,  hé eigenlijk dus digitaal met 1010101010?  :o

Zou niet mijn smaak zijn, maar dat is ook vast niet wat je bedoelt.

Probeer 'ns anders uit te leggen wat je eigenlijk wel bedoeld dan aub?
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > BlackCable Ruhr47  > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3510), AH! KB10 (PSU1), BlackCable Ruhr18 (8SE)

vanzomereng

Citaat van: HuubF op december  4, 2011, 13:19:51
Ach, als je naar de kosten gaat kijken kun je beter 1 keer een zeewaardig jacht kopen.  ;)

Wat ik maar niet kan begrijpen is dat zoveel mensen het vermogen kwijt zijn geraakt (of ontkennen) om geluid te duiden. Als ik het heb over 'zwart tussen de instrumenten' weten veel mensen precies wat er wordt bedoeld, sommigen krijgen er rode vlekken van maar een hoop mensen willen er om andere redenen niet over praten.

Als je hifi leuk vindt en je wil een perfecte set, zul je moeten proberen voor jezelf geluid in kwalitatieve zin te beschrijven.

Dat je dan in een subjectief moeras terechtkomt zul je voor lief moeten nemen. Wat ik wil horen is voor mij 100% duidelijk, en een bloemlezing van al het geluid dat ik eerder heb gehoord.

Dat in een "moeras" terecht komen is inherent aan audiofiel zijn.
Op zich zelf geen ramp, het is vaak een prettig moeras en als audiofiel, wil je gewoon aan blijven "prutsen"

Mijn ervaring is wel dat dit "moeras" me teveel geld heeft gekost.
Grote koopjes/meevallers enerzijds worden weer teniet gedaan door te impulsieve aankopen
en te snelle wisselingen anderzijds.
Soms probeer ik andere "audiofielen" te behoeden voor valkuilen waar ik zelf ingestonken ben
maar krijg steeds meer het idee, dat dit een onmogelijke missie is.

Wat een audiofiel eenmaal in zijn koop heeft, gaat er niet meer makkelijk uit  :eh:

Met name onderstaande, is een grote boosdoender. ;D
"Bezit van de zaak is einde van het vermaak"








Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Audiofiel

Ik zal een benadering proberen te geven van de gebruikte terminologie. Met 'zwart' in de geluidsbeleving wordt meestal bedoeld dat er een beter gevoel van 'absolute stilte' is te horen. Bij apparatuur waar je dat niet hoort verdwijnen kleine details eigenlijk in het ruisniveau. Meer zwart betekent makkelijker luisteren met meer verfijning.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

op eigen verzoek verwijderd.

Maar hoe krijg als fabrikant dat voor elkander, dat zwart tussen de instrumenten ?

Volgens mij hebben zogoed als alle apparaten een signaal/ruis verhouding die beter presteert dan onze oortjes...op een aftandse platendraaier met dito element van de kringloop na wellicht...

Ik leer graag bij !

groet, Eelco

Audiofiel

Citaat van: Eelco Tijnagel op december  4, 2011, 17:09:08
Maar hoe krijg als fabrikant dat voor elkander, dat zwart tussen de instrumenten ?

Volgens mij hebben zogoed als alle apparaten een signaal/ruis verhouding die beter presteert dan onze oortjes...op een aftandse platendraaier met dito element van de kringloop na wellicht...

Dat is dus helaas niet het geval. De S/N die fabrikanten specificeren is meestal ver beneden de waarheid en vrijwel nooit gemeten van ingang tot speakeruitgang.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

op eigen verzoek verwijderd.

Okee...

Het lijkt mij dat de cijfertjes die een fabrikant publiceert dienen te kloppen.

Stel dat je gelijk hebt, hoe kan je dan als onoplettende consument 'weten' of dat wat je gaat aanschaffen wel voldoet ?

groet, Eelco

Martijn M

Als je de ruis door de muziek heen hoort, is de signaalruisverhouding te laag. Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Wellicht kan het met matige apparatuur en zeer gevoelige luidsprekers.
Dutch & Dutch

Kwabbernoot

Dat zou dan bij jou thuis te horen moeten zijn, volgens Huub.  :tongue2:  :laugh:

Groeten...

HuubF

Citaat van: Eelco Tijnagel op december  4, 2011, 17:24:25
Okee...

Het lijkt mij dat de cijfertjes die een fabrikant publiceert dienen te kloppen.

Stel dat je gelijk hebt, hoe kan je dan als onoplettende consument 'weten' of dat wat je gaat aanschaffen wel voldoet ?

groet, Eelco

We draaien er omheen. Ik ben van een stroming die ervan overtuigd is dat cijfertjes van een fabrikant niets zeggen. Zo geloof ik dat gehakt iets magisch doet, kabeltjes verschillend kunnen klinken, de ene dac de andere niet is en dat vintage apparaten hoogstens lekker kunnen klinken.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Audiofiel

Citaat van: keyser op december  4, 2011, 18:45:16
Als je de ruis door de muziek heen hoort, is de signaalruisverhouding te laag. Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Wellicht kan het met matige apparatuur en zeer gevoelige luidsprekers.

Ik zeg niet dat je ruis door de muziek heen hoort, ik zeg alleen dat de details verdwijnen in de ruisvloer. Dat is een dermate lage ruis, dat die min of meer weg lijkt te vallen in de achtergrond en dus door ons gehoor wordt weggefiltert. Zou je het volume van een dergelijke versterker flink opdraaien, dan zul je overigens ook daadwerkelijk ruis gaan horen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: HuubF op december  4, 2011, 18:54:07
Ik ben van een stroming die ervan overtuigd is dat cijfertjes van een fabrikant niets zeggen.

Daar ben ik het wel mee eens. Op zich zou er niet zo heel veel mis zijn met cijfertjes, ware het niet dat iedereen op zijn eigen manier meet. Zolang je niet weet wat ze hebben gemeten en op welke plek, zeggen de cijfers helemaal niets. Bovendien moet je ze ook weten te lezen. Daarnaast heb je alleen wat aan cijfers die ook relevant zijn. Je moet dus altijd op je hoede zijn voor cijfers. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

JeroenGRT

Citaat van: kermy op december  2, 2011, 22:09:19
De Etalon was inderdaad binnen 24 uur terug, de ingeruilde Astin trew heeft ergens een kronkel in de besturingslogica.
Iets waar Huub in zijn gebruik van de AT2000 niet mee te maken had. :devil:

Had de AT2000 toevallig problemen met de volumeregeling? Degene die ik heb gehad (en ingeruild bij W&W) had daar problemen mee, en is destijds naar Music2 gestuurd. Daarna was het probleem opgelost.

Citaat van: Audiofiel op december  4, 2011, 16:59:43
Ik zal een benadering proberen te geven van de gebruikte terminologie. Met 'zwart' in de geluidsbeleving wordt meestal bedoeld dat er een beter gevoel van 'absolute stilte' is te horen. Bij apparatuur waar je dat niet hoort verdwijnen kleine details eigenlijk in het ruisniveau. Meer zwart betekent makkelijker luisteren met meer verfijning.

Audiofiel omschrijft het denk ik wel goed...
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

HuubF

Citaat van: JeroenGRT op december  4, 2011, 20:58:00
Had de AT2000 toevallig problemen met de volumeregeling? Degene die ik heb gehad (en ingeruild bij W&W) had daar problemen mee, en is destijds naar Music2 gestuurd. Daarna was het probleem opgelost.

Hoi nee, de volumeregeling doet het wel via de ab. Maar alleen als je 'm op multi-room zet. En andere functies zoals bronkeuze lukt helemaal niet.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

JeroenGRT

Bij mij deed de volumeregeling het wel via de ab, maar als ik draaide aan de volumeregelaar dan deed hij het soms wel...maar meestal niet  :D .
Heb je er nog garantie op? Anders even opsturen denk ik...
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

HuubF

Citaat van: JeroenGRT op december  4, 2011, 21:12:11
Bij mij deed de volumeregeling het wel via de ab, maar als ik draaide aan de volumeregelaar dan deed hij het soms wel...maar meestal niet  :D .
Heb je er nog garantie op? Anders even opsturen denk ik...

Ja nog garantie. Komt helemaal goed.  ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: HuubF op december  4, 2011, 18:54:07
We draaien er omheen. Ik ben van een stroming die ervan overtuigd is dat cijfertjes van een fabrikant niets zeggen. Zo geloof ik dat gehakt iets magisch doet, kabeltjes verschillend kunnen klinken, de ene dac de andere niet is en dat vintage apparaten hoogstens lekker kunnen klinken.

Ah !

Die stroming van babyboomers die het te goed hebben en van weeromstuit maar in sprookjes geloven. Omdat hun leven tenslotte ook al een sprookje is  :blink: ;D :devil:

Gein... grappig dat wij een vijf jaar geleden ongeveer hetzelfde tegen deze hobby aankeken en dat we nu allebei een toch wel heel andere stroming aanhangen... Ik heb zin om bij Keyser te gaan luisteren  O0

groet, Eelco

HuubF

Citaat van: Eelco Tijnagel op december  5, 2011, 08:42:19
Ah !

Die stroming van babyboomers die het te goed hebben en van weeromstuit maar in sprookjes geloven. Omdat hun leven tenslotte ook al een sprookje is  :blink: ;D :devil:

Gein... grappig dat wij een vijf jaar geleden ongeveer hetzelfde tegen deze hobby aankeken en dat we nu allebei een toch wel heel andere stroming aanhangen... Ik heb zin om bij Keyser te gaan luisteren  O0

groet, Eelco

Ja klopt, een jaartje of 5 geleden waren we nog allemaal believers. Op de beroemde tweakjes-dag bij jou op de woonboot lukte het ons om jouw set stapje voor stapje beter te laten klinken met kabeltjes, een stroomverbeteraar en de Furutech. Die tweakjesdag was ook zo'n beetje het einde van het forum zoals we het kenden. Maar we waren het wel allemaal eens.

Als ik naar mezelf kijk ben ik na die 5 jaar niet zo veranderd. Mijn smaak veranderde flink, gehakt kwam en bleef en de speakers werden stapje voor stapje beter. Kabeltjes maken in mijn oren nog steeds uit. Het kan een set nét maken of nét breken. Waarbij zelfs stroomkabels kunnen uitmaken.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

op eigen verzoek verwijderd.

Die tweakjesdag was inderdaad een erg leuke dag !

Maar als ik die nu in ogenschouw neem dan waren vooral die tweaks die ook daadwerkelijk en aantoonbaar iets doen degene die mijn setje van destijds naar een hoger plan tilde. De stroomverbeteraar en de Aurios waren in mijn beleving de smaakmakers.

En zo zijn er nog best een altijd tweaks die in mijn oren ook echt iets doen en waarvan de werking zelfs wetenschappelijk is te onderbouwen.

Wat ik echter zo 'vreemd' vind na al die jaren van luisterervaringen is het praktisch negeren van de gemoedstoestand van dat moment en de akoestiek waarin het spul staat te spelen.

Zo ben ik inmiddels van een stroming die akoestiek en de plaatsing van de speakers daarin veruit het aller-allerbelangrijkste vind  ;)

groet, Eelco

S@m

Citaat van: Eelco Tijnagel op december  5, 2011, 09:05:56
Zo ben ik inmiddels van een stroming die akoestiek en de plaatsing van de speakers daarin veruit het aller-allerbelangrijkste vind  ;)

groet, Eelco

Welke rechtgeaarde 'audiofiel' niet..?

op eigen verzoek verwijderd.

Genoeg...

Hoe vaak ik dure sets heb horen spelen in een niet zo beste akoestiek...  :blink:

Het percentage 'audiofielen' dat zitten te rommelen met snoertjes is vele malen groter dan het percentage dat zijn akoestiek en de plaatsing van zijn spakers daarin probeert te optimaliseren...

Een snoertje wisselen is natuurlijk veel makkelijker  ;D

groet, Eelco

S@m

Citaat van: Eelco Tijnagel op december  5, 2011, 09:16:16
Genoeg...

Hoe vaak ik dure sets heb horen spelen in een niet zo beste akoestiek... 

Dat noem ik dan géén rechtgeaarde audiofielen... ;)

op eigen verzoek verwijderd.

Dan wordt de spoeling erg dun vrees ik  ;)

groet, Eelco

HuubF

En jawel, er is een ontwikkeling. Om voor altijd ( :lookaround:) een einde te maken aan de voorversterker-ellende komt er een PS Audio Perfect Wave in huis. Dat is een ontzettend kek apparaat met erg veel mogelijkheden. Het is de MK1, maar hij wordt binnenkort geupgrade naar een MK2. :inlove:

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

kermy

Mooi!!!!!!!!!!!!!!!!! :bigsmile:

Met vriendelijke groet,

Kermy