Woonkamer stereoset van Bart

Gestart door brt, april 29, 2020, 21:54:02

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

katwax

Ik ben het wel eens met Xander, zoals je het geschreven had komt het over dat je met de Melody en het album van Taylor Swift last krijgt van luistermoeheid.
Zowel bij mij als waarschijnlijk ook bij andere is dit een "alarm" en wil ik je helpen de juiste beslissing te maken.

Wat ik tot nu toe gelezen heb is eigenlijk de Melody geeft mij luistermoeheid bij niet audiofiel opgenomen opnames. Je wil hem toch kopen omdat je vermoed dat deze met andere buizen beter te maken is dan de 219, hoewel hij nu algemeen slechter is.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Spijkie

Ik krijg bij het luisteren naar Taylor Swift ook altijd last van vermoeidheid  :devil: .
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

brt

Citaat van: Spijkie op mei  1, 2024, 10:48:39Ik krijg bij het luisteren naar Taylor Swift ook altijd last van vermoeidheid  :devil: .

Haha 😜

Check So Long, London eens van haar laatste album. Fenomenaal nummer!

Ik kijken naar de credits, blijkt ie geproduceerd en mede geschreven door Aaron Dessner van The National. Van die band ben ik best een klein beetje fan, dus grappig hoe dat hier nu ook weer bij elkaar komt
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Xander32

Ik wil jou zeker niet iets aanpraten, ik herhaal en interpreteer slechts jouw eigen gekozen woorden 🙂

Benieuwd blijf ik naar het antwoord op mijn vragen. Ik besef me dat die wellicht lastig te beantwoorden zijn, maar wanneer het jou lukt om er woorden aan te hangen gaat dat jou vast ook helpen in het vinden. Anders is de kans zeer groot dat het bij alsmaar zoekende zijn blijft 😉

... maar dat kan ook een keuze zijn.

Citaat van: brt op mei  1, 2024, 09:13:17Goedemorgen Xander32, er is geen zoektocht, alleen een heel leuk en interessant pad van ontdekken. Ik ben enorm tevreden met hoe het klinkt, maar ook nieuwsgierig naar wat nog meer kan, of het nóg beter kan. Niet uit ontevredenheid, maar uit nieuwsgierigheid. Maar ik val in herhaling inmiddels.

Er is dus ook geen probleem, enkel nieuwsgierigheid.
Dat lijkt soms lastig geaccepteerd te worden op dit forum als je nieuwe dingen probeert, wat voor mij gewoon onderdeel van de hobby is!

Mbt compressie: ik vind bepaalde muziek sowieso (snel) vermoeiend, en bepaalde volle, plat gecompreste mixes ook. Dat vind ik in de auto, op mijn stereo, via mijn telefoon en ook in de supermarkt. En ik ERVAAR niet te veel compressie, die IS er. De bekende war on loudness welteverstaan...

Je meedenken is goed bedoeld hoor, maar probeer me svp geen probleem aan te praten dat er niet is. Ik deel gewoon mijn ontdekkingen, that's it :)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

brt

Citaat van: Xander32 op mei  1, 2024, 10:59:06Ik wil jou zeker niet iets aanpraten, ik herhaal en interpreteer slechts jouw eigen gekozen woorden 🙂

Benieuwd blijf ik naar het antwoord op mijn vragen. Ik besef me dat die wellicht lastig te beantwoorden zijn, maar wanneer het jou lukt om er woorden aan te hangen gaat dat jou vast ook helpen in het vinden. Anders is de kans zeer groot dat het bij alsmaar zoekende zijn blijft 😉

... maar dat kan ook een keuze zijn.


Ik ga er ff over nadenken Robert. Kom er op terug!
 
Mijn post teruglezend komt het misschien feller over dan mijn bedoeling was. Excuus in dat geval.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Sopper

Citaat van: brt op april 28, 2024, 21:39:55Gisteren luisterde ik uit nieuwsgierigheid de nieuww Taylor Swift op de Melody, daar kreeg ik heel snel genoeg van. Te veel compressie, te vermoeiend. Maar kan ook aan het album liggen.


Ook even beluisterd n.a.v. jouw post en totaal tegenovergestelde beleving hier
Niet mijn smaak, maar klinkt heerlijk; hele album geluisterd op bovengemiddelde volume
Puike opname  :)
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Xander32

Geen probleem joh, daar lees ik wel doorheen 🙂

Citaat van: brt op mei  1, 2024, 11:03:57Ik ga er ff over nadenken Robert. Kom er op terug!
 
Mijn post teruglezend komt het misschien feller over dan mijn bedoeling was. Excuus in dat geval.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Rowdy

Citaat van: brt op mei  1, 2024, 09:13:17Er is dus ook geen probleem, enkel nieuwsgierigheid.
Dat lijkt soms lastig geaccepteerd te worden op dit forum als je nieuwe dingen probeert, wat voor mij gewoon onderdeel van de hobby is!
Dat is het fijne van deze hobby, de nieuwsgierigheid. Dingen uitproberen zoals, audiofiele zekeringen, interlinks volgens verschillende technieken, aparte audiogroep, stekkerblok met wel-of-geen filter, enz. en luisteren wat het doet.

Laan

Mooi om te lezen dat de mening over de Melody toch wat bijdraait Bart! Lekker bezig met de hobby iig. :)
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Spijkie

Citaat van: brt op mei  1, 2024, 10:52:58Haha 😜

Check So Long, London eens van haar laatste album. Fenomenaal nummer!

Ik kijken naar de credits, blijkt ie geproduceerd en mede geschreven door Aaron Dessner van The National. Van die band ben ik best een klein beetje fan, dus grappig hoe dat hier nu ook weer bij elkaar komt

Maakte idd ook maar een geintje , ik zal t nummer eens luisteren, wie weet!
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

DofN

Ik vind er niet veel aan.

https://dr.loudness-war.info/album/view/208110

Veel rood, maar heel slecht is het niet. Een 6-.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

brt

Citaat van: brt op april 17, 2024, 11:02:13Ik vermoed dat de 219 een betere match is met mijn Focals dan de Melody.

De Melody is een prachtige versterker en voor de nieuwprijs van 6495,- speelt hij zeker op hetzelfde niveau als mijn LM219 van oorspronkelijk 8500,- en die ook nog eens geupgrade met allerlei mooie buizen en zekering. Een zeer knappe prestatie!

Maar op mijn speakers is de 300b soms nét iets te veel van het goede. Het benadrukt het mid-hoog wat meer, en dat was nou juist hetgeen waarvan ik al genoeg had en zo tevreden was met hoe ik de 219 had gekregen. Resolutie en grootte van het stereobeeld is ongeveer gelijk.

De 219 klinkt iets voller en evenwichtiger, lijkt ook een klein beetje meer fundament te hebben. Het speelt iets rustiger, met meer autoriteit, terwijl de 300b wat levendiger klinkt. Wat op sommige albums erg lekker is! Maar lang niet op alle. Al met al geeft de 219 over het algemeen een mooiere balans op mijn speakers die meer aansluit bij mijn smaak.

Nu heb ik wel in een recensie gelezen dat als de 300b Psvane buizen geupgrade worden hij zo'n 25% beter wordt. Áls dat zo is, zou ie mijn 219 wel voorbij gaan en zou het geluid ook ietsje smoother worden. Ook met andere vv buisjes kun je ws nog heel wat potentie benutten en de boel naar persoonlijke smaak tunen. Ik verwacht wel dat er dan nog veel te winnen valt... Maar zo maar ff vier 300b buizen kopen is ook niet goedkoop.

Ik heb de 219 nog niet teruggezet (doe je ook niet zo maar ff in je eentje met die 55kg) om deze indrukken te kunnen bevestigen. Ik ga voorlopig nog wel ff met de Melody blijven spelen, kijken of ie nog ietsje smoother wordt (hij heeft maximaal een uurtje of 60 op de teller dus moet wellicht nog inspelen) en om verder te wennen aan het geluid. Dan tzt de 219 terug en dan conclusies trekken.

Grappig, lees dit nu terug en komt eigenlijk volledig overeen zoals ik het een kleine twee weken later weer ervaarde, eergisteren dus.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: DofN op mei  1, 2024, 21:25:50Ik vind er niet veel aan.

https://dr.loudness-war.info/album/view/208110

Veel rood, maar heel slecht is het niet. Een 6-.



Grappige site. Wel stoer dat het niet meer zo mega hard is als eerder. Taylor Swift kan wat dat betreft wel een trend zetten als wereldster.

Ik moet ook zeggen dat ze op de LM219 echt beter klinkt dan op de Melody, maar andere albums dus weer beter op de Melody. Ik vermoed dat de 219 doordat ie nu een betere balans heeft dan de Melody hij het beter doet met alle soorten muziek (en dus afgelopen halfjaar gefinetuned naar mijn smaak). De Melody kán een - voor mij - betere balans krijgen maar dan moeten er andere buizen in.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Richi

Na een paar dagen weg met de oudste nog thuis wonende zoon, het album van Taylor Swift maar eens opgezet. Ik was zo nieuwsgierig geworden na alle commentaren hier. :D Klinkt prima hier eigenlijk. ??? Best wel dynamisch en mooi ruimtelijk. Prima te pruimen dus hier, mits het je muziek is.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Sopper

#2064
Citaat van: Richi op mei  1, 2024, 22:21:54Na een paar dagen weg met de oudste nog thuis wonende zoon, het album van Taylor Swift maar eens opgezet. Ik was zo nieuwsgierig geworden na alle commentaren hier. :D Klinkt prima hier eigenlijk. ??? Best wel dynamisch en mooi ruimtelijk. Prima te pruimen dus hier, mits het je muziek is.

Precies
Als Bart het niet kan verdragen is er dus wel degelijk iets in de set die dat veroorzaakt
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

katwax

Citaat van: Richi op mei  1, 2024, 22:21:54Na een paar dagen weg met de oudste nog thuis wonende zoon, het album van Taylor Swift maar eens opgezet. Ik was zo nieuwsgierig geworden na alle commentaren hier. :D Klinkt prima hier eigenlijk. ??? Best wel dynamisch en mooi ruimtelijk. Prima te pruimen dus hier, mits het je muziek is.
Was ook zo wat mijn conclusie en is volgens mij hoe veel albums worden opgenomen tegenwoordig (zeker de mainstream).
Persoonlijk vond ik het na 1x luisteren zeker niet haar beste album tot nu toe, vorige was bv beter.

Citaat van: Sopper op mei  2, 2024, 07:17:37Precies
Als Bart het niet kan verdragen is er dus wel degelijk iets in de set die dat veroorzaakt
Het zou alvast een grote beperking opleggen en hierdoor dus het genieten van toch leuke muziek ontzeggen.

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Hannibal_

Citaat van: brt op april 30, 2024, 22:37:13Ik vermoed dat ik wel een redelijk extreme gevoeligheid voor het mid-hoog heb (ontwikkeld). Er zijn nu al een paar forumgenoten geweest die aangeven dat het verre van upfront klinkt. Ook gisteren vond Buell ook de 300b niet too much klinken, maar juist erg ruimtelijk. Het is voor mij een erg dunne lijn tussen te veel en te weinig. De 219 heb ik afgelopen half jaar precies getuned op die voorkeuren en dat voelt, ook na langer luisteren, gewoon erg goed.
Ik trek het nieuwe album van Taylor Swift gewoon beter met de 219 dan met de Melody. Zegt niks over de kwaliteit van mijn set, maar vooral over mijn voorkeuren tov de weergave.

Het enige wat mij nog triggert is de flinke potentie die deze Melody heeft met een betere buizenbezetting. Want nu is het al zo ontzettend goed, waar eindigt dat...

Dat ga ik de komende tijd laten bezinken en daarna gaat één van beide in de verkoop. De huisrekening wil zijn geld terug, namelijk  :angel:


Ik vind zelf ruimtelijkheid wel erg mooi.

Anders kun je ook altijd nog gaan speculeren op de beurs en beiden lekker houden. Goede switchbox oid er tussen. Wel meteen een nemen waarmee je 3 of meer versterkers kunt schakelen hè  ;)
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

brt

Citaat van: Sopper op mei  2, 2024, 07:17:37Precies
Als Bart het niet kan verdragen is er dus wel degelijk iets in de set die dat veroorzaakt

Alle oortjes zijn anders @Sopper ;)
Het zit ook niet alleen in compressie, ook in de volheid of drukte van het arrangement, en op welk moment ik het beluister. Soms vind ik alle muziek te veel en kan ik alleen nog maar ambient verdragen.

De conclusie dat de oorzaak dus in de set zit met de Melody is dus wel iets te kort door de bocht. Maar zoals eerder al gezegd klinkt dat wel beter op de LM219. Andere albums klinken weer beter op de Melody.

Ook ik neig er naar om een set te willen samenstellen waarbij zowat alle muziek goed klinkt, en in dat geval is de 219 de vertrouwde en veilige keuze. Het is vooral dat ik denk: zal ik nog wat investeren mbt buizen en wie weet krijg ik het dan dusdanig goed dat ie de 219 eenvoudig wegspeelt... Daar ben ik nog niet uit. Het is wél verleidelijk  :angel:
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Xander32

... je luistert toch met hetzelfde paar oren naar zowel de Melody als naar de 219 🙄
Het verschil welke je ervaart tussen beiden zit dan m.i. toch echt in betreffende versterker 😉
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Sopper

Citaat van: Xander32 op mei  3, 2024, 05:42:41... je luistert toch met hetzelfde paar oren naar zowel de Melody als naar de 219 🙄
Het verschil welke je ervaart tussen beiden zit dan m.i. toch echt in betreffende versterker 😉

Dit dus

Maar geen goed of fout hoor, Bart.
Persoonlijk zou ik een set/versterker waarop bepaalde albums niet te verdragen zijn direct links laten liggen. Met mijn brede smaak, interesse en nieuwsgierigheid moet een set een alleseter zijn, that simple
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

chansig

#2070
Een baggeropname is bagger. Kan de muziek nog steeds leuk zijn.

Maar een opname van Tool is echt wel beter dan bv een opname van the Smiths. Als de set dit goed (dus gaat dan niet om leuk) gaat laten klinken dan is er wat mij iets "mis" met de set (of eerder plaatsing/akoestiek) of de luisteraar. Laatste kan ook nog.



Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Spijkie

Brt, ik bedenk me net na het doorlezen van de reacties op je nieuwe versterker of je de stekker al eens hebt omgedraaid / goed gepoold ? Het kan het effect hebben wat je omschrijft namelijk. Ik ga er eigenlijk vanuit dat je dat hebt bekeken maar voor de zekerheid even de tip. Wil met wisselen apparatuur weleens gebeuren , sommigen halen alle stekkers eruit en stoppen die willekeurig terug.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

brt

#2072
Citaat van: Spijkie op mei  3, 2024, 08:11:18Brt, ik bedenk me net na het doorlezen van de reacties op je nieuwe versterker of je de stekker al eens hebt omgedraaid / goed gepoold ? Het kan het effect hebben wat je omschrijft namelijk. Ik ga er eigenlijk vanuit dat je dat hebt bekeken maar voor de zekerheid even de tip. Wil met wisselen apparatuur weleens gebeuren , sommigen halen alle stekkers eruit en stoppen die willekeurig terug.

Gr Spijkie

Ja dat zit goed hoor.

Het verschil in weergave komt denk ik vooral door de buizensamenstelling per versterker, en misschien ook wel hoe de speaker daar op reageert (de impedantie curve).
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: Sopper op mei  3, 2024, 07:33:42Maar geen goed of fout hoor, Bart.
Persoonlijk zou ik een set/versterker waarop bepaalde albums niet te verdragen zijn direct links laten liggen. Met mijn brede smaak, interesse en nieuwsgierigheid moet een set een alleseter zijn, that simple

Snap ik heel goed! En daar neig ik ook naar.
De vraag is of ik dat met andere buizen op die manier nog getuned krijg. Íets getemd in het mid-hoog, maar wel met behoud van de enorme ruimtelijkheid en resolutie. Want dan gaat ie mijn LM219 echt wel voorbij.
Dat tunen kan vrij eenvoudig met buizen, is mijn ervaring. Echter, 4x een 300b kopen die wellicht (zekerheden heb je niet) gaat opleveren wat ik zoek, is nogal een investering.

Heb al wel twee van de 'standaard' buizen eruit gehad en daar Full Music 300b's in gedaan, dat deed het geluid al goed. De Melody reageerde ook erg goed op de SR Orange zekering.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: Xander32 op mei  3, 2024, 05:42:41... je luistert toch met hetzelfde paar oren naar zowel de Melody als naar de 219 🙄


Haha, jawel, maar wel op verschillende momenten. Overprikkeling en moeheid is regelmatig wel een factor bij mij en verschilt dus per moment. Daar doelde ik op, dat er dus meer factoren zijn. Maar de grootste is idd wel de versterker.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3