Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

jahtari

Citaat van: HuubF op januari  6, 2022, 07:13:50In de tijd dat ik dacht dat een alles-in-één speaker zaligmakend zou zijn heb ik ook de Kiii een aantal maal gehoord. Ik vond deze wel het mooist van allemaal trouwens, alleen kostte die opstelling een slordige 30.000 euro want ze hadden er een peperdure Naim streamer voor gezet (waarschijnlijk omdat ze nog wisten dat ik de speakers de vorige keer matig vond).
Dus met dure streamer klinkt de kii "het mooist van allemaal" maar met normale streamer (wat dat dan ook was), klinkt het matig? In dezelfde ruimte?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

HuubF

Citaat van: jahtari op januari  6, 2022, 08:42:59
Dus met dure streamer klinkt de kii "het mooist van allemaal" maar met normale streamer (wat dat dan ook was), klinkt het matig? In dezelfde ruimte?

Dat klopt helemaal.

Je moet daarbij wel in aanmerking nemen dat ik een geluid dat in bijna alle opzichten klopt maar me na een kwartier niet meer boeit al matig vind. Zo vind ik de Devialet Phantom ook matig klinken. Tergend zielloos.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Citaat van: HuubF op januari  6, 2022, 07:13:50
Disclaimer: ik luister subjectief. Niet omdat het kan, maar omdat het niet anders kan.



Als het gaat om wat je het fijnst vindt klinken zeker. Al kan je dat natuurlijk proberen zo objectief mogelijk te doen. Lijkt me leuk om daar eens over van geddachte te wisselen. :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

katwax

Citaat van: HuubF op januari  6, 2022, 07:13:50
Disclaimer: ik luister subjectief. Niet omdat het kan, maar omdat het niet anders kan.

Dat jouw set niet gevoelig zou zijn voor het minuscule wat er nog voor past kan ik niet bevestigen. In de tijd dat ik dacht dat een alles-in-één speaker zaligmakend zou zijn heb ik ook de Kiii een aantal maal gehoord. Ik vond deze wel het mooist van allemaal trouwens, alleen kostte die opstelling een slordige 30.000 euro want ze hadden er een peperdure Naim streamer voor gezet (waarschijnlijk omdat ze nog wisten dat ik de speakers de vorige keer matig vond).

Zelf heb ik ook best lang een alles-in-één speakerset gehad. Die stuurde ik analoog aan omdat ik de interne dac van de Hypex plates niet goed vond. Dus was er een dac met volumeregeling nodig. Die klonken allemaal verschillend. Ook tussen de benodigde lange xlr interlinks zat een verschil.

Inmiddels begrijp ik een beetje dat sommigen dat maar onzin vinden. Maar ja, ik zit hier muurvast met al die apparaten, kabeltjes, esoterica en altijd maar inspelen, inspelen, inspelen, inspelen, inspelen. Mijn ATC SCM19's beginnen nu pas echt te zingen en ik heb ze al maanden in huis. Het is ook niet gemakkelijk. Maar wel leuk.
Die naim streamer ging analoog uit naar Kii? Dsu dan gaf die zijn signature mee, ik spreek over streamer als transport (digitaal blijven)

Trouwens ik doelde op het feit dat je aanhaalde dat je niet kan begrijpen dat men dit niet hoort.
Ik wil best geloven dat jouw set hier mogelijk wel "last" van heeft zodat je al die veranderingen wel hoort.

Ik ga ervan uit dat er sets zijn die er gevoelig aan zijn en andere niet. Welke set dan het beste is lijkt mij dan meer persoonljk, mijn voorkeur gaat dan toch uit naar een set die niet gevoelig is hieraan, scheelt een hoop  onrust :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kerkhoffd

Citaat van: katwax op januari  6, 2022, 10:31:04
Die naim streamer ging analoog uit naar Kii?

Dat is maar net de vraag. Ik heb ook enkele demo's bijgewoond waar ik absoluut niet onder de indruk was van wat de Kii in combinatie met bijvoorbeeld een LUMIN transport als bron neerzette. Met een Naim NDS en later een Aurender W20 klonk het een volgende keer beter. Dat kan smaak geweest zijn. De set was in alle gevallen door de importeur of dealer op de ruimte ingeregeld en kabels schijnen ook geen invloed te hebben. Misschien waren mijn verwachtingen te hoog gespannen. You tell me.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

HuubF

Citaat van: katwax op januari  6, 2022, 10:31:04
Die naim streamer ging analoog uit naar Kii? Dsu dan gaf die zijn signature mee, ik spreek over streamer als transport (digitaal blijven)

Trouwens ik doelde op het feit dat je aanhaalde dat je niet kan begrijpen dat men dit niet hoort.
Ik wil best geloven dat jouw set hier mogelijk wel "last" van heeft zodat je al die veranderingen wel hoort.

Ik ga ervan uit dat er sets zijn die er gevoelig aan zijn en andere niet. Welke set dan het beste is lijkt mij dan meer persoonljk, mijn voorkeur gaat dan toch uit naar een set die niet gevoelig is hieraan, scheelt een hoop  onrust :)

Een speaker die veel kan weergeven is altijd gevoelig voor wat er voor zit. Reken maar dat je bij een Dynaudio Heritage Special elk probleem in de aanvoer genadeloos hoort. En dat is dan nog maar een speakertje ver onder de 10.000 euro.

Dus ik geloof niet zo dat het beter is als een speaker ongevoelig is voor wat je er voor knoopt. Dan heeft de speaker een duidelijk eigen signatuur of is gewoon niet zo goed.

Of je hoort het als luisteraar zelf niet, dat kan ook nog. Maar dan heb je ook niets aan dure speakers.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

katwax

Citaat van: Kerkhoffd op januari  6, 2022, 10:56:45
Dat is maar net de vraag. Ik heb ook enkele demo's bijgewoond waar ik absoluut niet onder de indruk was van wat de Kii in combinatie met bijvoorbeeld een LUMIN transport als bron neerzette. Met een Naim NDS en later een Aurender W20 klonk het een volgende keer beter. Dat kan smaak geweest zijn. De set was in alle gevallen door de importeur of dealer op de ruimte ingeregeld en kabels schijnen ook geen invloed te hebben. Misschien waren mijn verwachtingen te hoog gespannen. You tell me.
Was dit telkens dezeflde ruimte?
Wel belangrijk om te weten of het analoog of digitaal is wat je vergelijkt, want als de streamer analoog uit gaat, dan is er een omzetting die gebeurt in het toestel (DAC) en die signature gaat mee ook als er dan terug een omzetting gebeurt van analoog naar digtaal signaal (zoals bij Kii). Zelf gebruik ik enkel digitaal uit (USB) met de reden dat ik vertrouwen heb in de DAC die in de Kii zit, volgens sommige zou die zeer vergelijkbaar zijn met een befaamde DAC waarbij Bruno betrokken was  ;)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

Citaat van: HuubF op januari  6, 2022, 12:08:02
Een speaker die veel kan weergeven is altijd gevoelig voor wat er voor zit. Reken maar dat je bij een Dynaudio Heritage  Special elk probleem in de aanvoer genadeloos hoort. En dat is dan nog maar een speakertje ver onder de 10.000 euro.

Dus ik geloof niet zo dat het beter is als een speaker ongevoelig is voor wat je er voor knoopt. Dan heeft de speaker een duidelijk eigen signatuur of is gewoon niet zo goed.

Of je hoort het als luisteraar zelf niet, dat kan ook nog. Maar dan heb je ook niets aan dure speakers.
Onneens de speaker kan ten hoogste gevoelig zijn voor de kabel ernaar en de versterker die hem aanstuurt, de andere bronnen zijn niet aangesloten op die speaker. Dus is het de versterker die gevoelig is voor zijn bronnen/kabels etc. Vanaf in die keten 1 onderdeel zit dat niet gevoelig is, is er geen nood om daarvoor nog te liggen spelen met allerlei tweaks.

Dus in mijn geval komt alles toe op de Kii Control (digitaal), de Control is volgens mij niet gevoelig aan wat er van rotzooi over de bron komt. Met als gevolg dat alles wat voor de Kii Control zit geen invloed heeft op het geluid.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

HuubF

Citaat van: katwax op januari  6, 2022, 12:17:32
Onneens de speaker kan ten hoogste gevoelig zijn voor de kabel ernaar en de versterker die hem aanstuurt, de andere bronnen zijn niet aangesloten op die speaker. Dus is het de versterker die gevoelig is voor zijn bronnen/kabels etc. Vanaf in die keten 1 onderdeel zit dat niet gevoelig is, is er geen nood om daarvoor nog te liggen spelen met allerlei tweaks.

Dus in mijn geval komt alles toe op de Kii Control (digitaal), de Control is volgens mij niet gevoelig aan wat er van rotzooi over de bron komt. Met als gevolg dat alles wat voor de Kii Control zit geen invloed heeft op het geluid.

Jouw 'gevoelig' is een beetje anders dan dat van mij. Ik heb het meer over de vraag of de speaker een verschil hoorbaar kan maken.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

twani

Citaat van: Bama op januari  5, 2022, 18:36:58
Ik had hiervoor een redelijke set durf ik wel te zeggen Huub.
Trinnov Amethyst, Luxman M900U eindversterker, Luxman DA250 DAC hoofdtelefoonversterker, Luxman cd speler, Linn Akurate Katalyst streamer, Linn LP12 platenspeler in Klimax uitvoering, Vivid Audio Gya speakers en alles bekabeld met Crystal Cable reference diamond.
Tel maar even op wat dan aan waarde vertegenwoordigd en dan maar even vergeten wat ik daarvoor allemaal heb gehad (oa volledig Kharma surroundset)
En ik ben nu blijer met mijn eenvoudige setup, (en de platenspeler gaat nooit meer weg)

Heel herkenbaar. 

Ik heb, kostentechnisch, klankmatig en optisch verreweg de meeste lol aan m'n classic Luxman, Rotel B&O setjes.

Kost relatief allemaal weinig, nul onrust en heel veel beleving.

Rode draad is wel dat het met moderne apparatuur vaak retestrak, timingcorrect, detailrijk en véél van álles klinkt.

Technisch ongetwijfeld perfect maar t killed, in mijn geval dan toch zeker, het luisterplezier. 


HuubF

Citaat van: twani op januari  6, 2022, 12:27:26
Heel herkenbaar. 

Ik heb, kostentechnisch, klankmatig en optisch verreweg de meest lol aan m'n classic Luxman, Rotel B&O setjes.

Kost relatief allemaal weinig, nul onrust en heel veel beleving.

Rode draad is wel dat het met moderne apparatuur vaak retestrak, timingcorrect, detailrijk en véél van álles klinkt.

Technisch ongetwijfeld perfect maar t killed, in mijn geval dan toch zeker, het luisterplezier.

Ook begrijpelijk. En dan is het leuk om daar heel veel van in huis te hebben.

Ik zoek het door jou omschreven complete geluid mét die vibe die ik ook voelde toen ik 17 was.

Vorige week was ik op bezoek bij mijn jongste zoon die mijn Wharfedale Denton boxjes nog steeds heeft staan. Ze zien er ook na 50 jaar nog mooi uit. Op moderne stands, met moderne NAD 3020 versterker en een moderne Google Chrome Audio (zoals ik hem heb aanbevolen). Radiohead kwam er opvallend volwassen uit. Maar bij het omhoogschroeven van het volume werd die 50 jaar hoorbaar.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Kwabbernoot

Citaat van: twani op januari  6, 2022, 12:27:26
Heel herkenbaar. 

Ik heb, kostentechnisch, klankmatig en optisch verreweg de meest lol aan m'n classic Luxman, Rotel B&O setjes.

Kost relatief allemaal weinig, nul onrust en heel veel beleving.

Rode draad is wel dat het met moderne apparatuur vaak retestrak, timingcorrect, detailrijk en véél van álles klinkt.

Technisch ongetwijfeld perfect maar t killed, in mijn geval dan toch zeker, het luisterplezier.

Dat leest voor mij toch vooral als verwachtingspatroon. Je verwacht misschien minder van die oude klassiekers dus ben je al sneller tevreden en kun je er makkelijker van genieten. Bij het nieuwe spul ga je anders luisteren (analytischer?) waardoor het luisterplezier minder wordt. Ik kan mij daar iig wel wat bij voorstellen. Het is "de kunst" om ook bij het nieuwe spul het analytische gedeelte los te kunnen laten.

Zo werkt het bij mij tenminste wel.

Groeten...

twani

Citaat van: HuubF op januari  6, 2022, 12:47:44
Ook begrijpelijk. En dan is het leuk om daar heel veel van in huis te hebben.

Ik zoek het door jou omschreven complete geluid mét die vibe die ik ook voelde toen ik 17 was.

Vorige week was ik op bezoek bij mijn jongste zoon die mijn Wharfedale Denton boxjes nog steeds heeft staan. Ze zien er ook na 50 jaar nog mooi uit. Op moderne stands, met moderne NAD 3020 versterker en een moderne Google Chrome Audio (zoals ik hem heb aanbevolen). Radiohead kwam er opvallend volwassen uit. Maar bij het omhoogschroeven van het volume werd die 50 jaar hoorbaar.

Mmm ja een Denton, wel leuk maar ik begrijp dat je die niet ongenadig op z'n flikker kan geven. Kon toen ook al niet. Dat is bij andere oudjes zeker wel het geval :)

Ja snap ik. Maar i.p.v. vele duizenden euro's uit te geven aan moderne apparatuur kun je voor luttele honderden euro's ook legacy apparatuur een beurt (laten) geven.

Dan is het én 50 jaar oud én het klinkt zoals je wilt én kan het volume ook weer úp......

Ben je eigenlijk wel eens aan de (goede) vintage geweest Huub? 

Vroeg ik me opeens af.  Kan ook zijn dat ik de afgelopen jaren ergens vergeten ben ik te stappen in één van je vele karavanen  :tounge2:

twani

Citaat van: Kwabbernoot op januari  6, 2022, 12:56:59
Dat leest voor mij toch vooral als verwachtingspatroon. Je verwacht misschien minder van die oude klassiekers dus ben je al sneller tevreden en kun je er makkelijker van genieten. Bij het nieuwe spul ga je anders luisteren (analytischer?) waardoor het luisterplezier minder wordt. Ik kan mij daar iig wel wat bij voorstellen. Het is "de kunst" om ook bij het nieuwe spul het analytische gedeelte los te kunnen laten.

Zo werkt het bij mij tenminste wel.

Groeten...

Deze begrijp ik.... :)    Los van de verwachtingen speelt de oudere apparatuur klankmatig doorgaans tóch méér richting mijn preferentie sound.

addesmo

Is trouwens ook zeer goed mogelijk met moderne apparatuur een rustige "sound" te creëren!
Kwestie van goed matchen. Daar heb je dus niet perse oud spul voor nodig.

katwax

Citaat van: HuubF op januari  6, 2022, 12:21:47
Jouw 'gevoelig' is een beetje anders dan dat van mij. Ik heb het meer over de vraag of de speaker een verschil hoorbaar kan maken.
Ik hoor elk verschil in de muziek, ik hoor geen verschil in stroomkabel. Wat wil dit dan zeggen?  ;D
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

HuubF

Citaat van: katwax op januari  6, 2022, 17:12:00
Ik hoor elk verschil in de muziek, ik hoor geen verschil in stroomkabel. Wat wil dit dan zeggen?  ;D

Ja hoor, we zijn er weer.  ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: twani op januari  6, 2022, 15:09:25
Mmm ja een Denton, wel leuk maar ik begrijp dat je die niet ongenadig op z'n flikker kan geven. Kon toen ook al niet. Dat is bij andere oudjes zeker wel het geval :)

Ja snap ik. Maar i.p.v. vele duizenden euro's uit te geven aan moderne apparatuur kun je voor luttele honderden euro's ook legacy apparatuur een beurt (laten) geven.

Dan is het én 50 jaar oud én het klinkt zoals je wilt én kan het volume ook weer úp......

Ben je eigenlijk wel eens aan de (goede) vintage geweest Huub? 

Vroeg ik me opeens af.  Kan ook zijn dat ik de afgelopen jaren ergens vergeten ben ik te stappen in één van je vele karavanen  :tounge2:

Nee, nooit aan de vintage geweest, wel een keer wat oudere Naim speakers gehad.

Daar ben ik trouwens best in geïnteresseerd.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Rob_Dingen

Citaat van: katwax op januari  6, 2022, 17:12:00
Ik hoor elk verschil in de muziek, ik hoor geen verschil in stroomkabel. Wat wil dit dan zeggen?  ;D
Kun je dat bewijzen dat je elk verschil in de muziek hoort?  ;)

twani

Citaat van: addesmo op januari  6, 2022, 16:35:17
Is trouwens ook zeer goed mogelijk met moderne apparatuur een rustige "sound" te creëren!
Kwestie van goed matchen. Daar heb je dus niet perse oud spul voor nodig.

Mee eens :)

katwax

Citaat van: Rob_Dingen op januari  6, 2022, 18:42:19
Kun je dat bewijzen dat je elk verschil in de muziek hoort?  ;)
Yep, kan Will Tura onderscheiden van Daft Punk  :devil:

Citaat van: HuubF op januari  6, 2022, 18:13:07
Ja hoor, we zijn er weer.  ;)
Ik vraag gewoon naar je mening. Wat zegt het nu over speakers/set als je wel of geen verschil kan waarnemen in bv een kabel? Is die set waarmee je het niet waarneemt dan slechter?
Als ik de power adapter van een Sonos verander neem ik volgens mij verschil waar en klinkt de muziek beter. Echter bij mijn Kii is dit niet zo, wil dit dan zeggen dat de Kii slechter is dan de Sonos?
Mijn persoonlijke mening is dit niet zo, want ik hoor veel meer detail op mijn Kii set dan op de Sonos.

Wat ik lees uit jouw dialoog is dat de betere luidspreker net deze verandering gaat weergeven, maar ik heb toch wel een zeer sterk vermoeden dat in geval van Sonos het juist de mindere setup dit gaat weergeven.
Dus mijn conclusie is dat of een set er nu wel of niet gevoelig aan is, dit niets zegt over de kwaliteit van de set  ;D
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

HuubF

Citaat van: katwax op januari  6, 2022, 22:38:53
Yep, kan Will Tura onderscheiden van Daft Punk  :devil:
Ik vraag gewoon naar je mening. Wat zegt het nu over speakers/set als je wel of geen verschil kan waarnemen in bv een kabel? Is die set waarmee je het niet waarneemt dan slechter?
Als ik de power adapter van een Sonos verander neem ik volgens mij verschil waar en klinkt de muziek beter. Echter bij mijn Kii is dit niet zo, wil dit dan zeggen dat de Kii slechter is dan de Sonos?
Mijn persoonlijke mening is dit niet zo, want ik hoor veel meer detail op mijn Kii set dan op de Sonos.

Wat ik lees uit jouw dialoog is dat de betere luidspreker net deze verandering gaat weergeven, maar ik heb toch wel een zeer sterk vermoeden dat in geval van Sonos het juist de mindere setup dit gaat weergeven.
Dus mijn conclusie is dat of een set er nu wel of niet gevoelig aan is, dit niets zegt over de kwaliteit van de set  ;D

Ik bedoel er niets lelijks mee. De gevoeligheid die jij bedoelt heeft te maken met problemen. Ik bedoel met die 'gevoeligheid' de mogelijkheid om kwaliteitsverschillen hoorbaar te maken.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Op 24 december meldde ik dat de combi Topping dac/vv, Roksan Blak versterker en Atlas Mavros kabels het best klinkt met de ATC SCM19's.

Na wat omzwervingen vind ik dat nu, 3 weken later, nog steeds.

Veranderingen sinds die tijd zijn: versterker en subwoofer niet meer aan de Niagara, rechttoe-rechtaan voeding voor de microRendu, verbouwing bank waardoor de set meer lucht krijgt.

Het geluid is nu in mijn oren mooi ruimtelijk en natuurgetrouw en ik luister er echt met plezier naar.

Nu even afwachten of die SCM50 ooit een keer langsfietst.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

vanzomereng

Citaat van: HuubF op januari 18, 2022, 15:03:48
Nu even afwachten of die SCM50 ooit een keer langsfietst.

Die kans is niet zo groot (klein) als die ooit een keer langs vliegt  :D
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

bramsat

Citaat van: VANZOMERENG op januari 18, 2022, 15:46:17
Die kans is niet zo groot (klein) als die ooit een keer langs vliegt  :D

Als Huubs wederhelft dat goedvind.want daar is wel een verschil in grote,en niet zo'n klein verschil ook.

Nog wat anders, vanaf 1984 vond ik zo'n beetje elk merk versterker minder klinken dan de merken van voor 1984.

Oorzaak? in het begin de FTZ regeling....dat zegt weinig natuurlijk...alleen dat heet nu CE gekeurd.

Bij mijn laatste versterkers vrijwel niet hoorbaar...dat waren dan de CXA 80, CXA60,CXA61....en toch uiteindelijk vind ik de

vintage versterkers van luxman,aiwa8700 akai AM 2650 philips AH 386,accuphase E202 series gewoon klangmatig de beste

amps ooit....veel amps  van de laatste 40jr klinken klinken kunstmatig en vettig onderin zo ook de cambridgen.

Erg moeilijk om daar achter te komen.....want je bemerkt dat laat....dus weken soms maanden!

Kijk eind de jr 70 waren ze ook niet achterlijk, neem een oldie box zoals een philips AH 494 een grote bookshelf totaal

afgekraakt door hi enders toen........Hier Staan recente boxen....plaats ik de 494 ertussen...dan ben je een knappe jongen

om de 494 ertussen uit te vissen en neen dat geld voor veel B&W's Tannoy's etc....Ja maar die tweeters is toch rommel?

Is dat zo?.....als ik terugkijk met al mijn uitgaves aan poen dan voel ik nattigheid....van ik ben eringetrapt met hun cijfertjes

achter de comma bij versterkers...bij speakers heb ik dat veel minder...En let wel de tweeter van philips net als al die

andere tweeters inclusief de AMT klinken gewoon prima.

En jazeker ik vind de aiyima07 gelijk opgaan, klangmatig dan als de vintage versterkers die ik nog bezit.

De aiyima is een volwaardige opvolger van de ooit meest verkochte amp allertijden...de NAD 3020 inmiddels ±45jr oud

Jamaar hoe is die in het  hoog? gewoon prima! en het midden dan?....in stemweergave uitmuntend! en het laag dan?

minder overdreven als de AB versterkers....afgezien van de boven genoemde vintage verzameling. :closedeyes:
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x