hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Audiofiel

Ja, dat was weer reuze gezellig, Ronald. 8)

Ik had wel een verschil verwacht bij jouw versterker met het spelen met en zonder kap, maar zó groot, daar keek ik toch van op. Echt alles werd er beter van. De ruimtelijke afbeelding, breedte, diepte, loskomen van de speakers, het articuleren van stemmen, het naklinken. De betere buis was ook zo gevonden, dat was duidelijk de duurzame versie.

De verbetering van de kap er af vond ik trouwens net zo groot als die van de betere buis. :headbanging:
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

mtissink

Heerlijk dat soort avonden!
Die moeten goed gekoesterd worden!

Maare.., kap van de versterker af..., dat is voor mij in elk geval weer een nieuwe!   :smile:
Links: Topic -/- Tracks -/- </a>

hifiman

Citaat van: mtissink op augustus 23, 2011, 14:00:47
Maare.., kap van de versterker af..., dat is voor mij in elk geval weer een nieuwe!   :smile:
Daar moet wel even bij aangetekend worden dat ik niet weet of er ook een meerwaarde was met de kap eraf voordat ik het hele voorversterker gedeelte vervangen heb van opamps door buizen (oftewel toen de versterker nog in originele staat was) ;-)

Audiofiel

Maar de meerwaarde is in elke situatie wel heel snel te testen... door de kap er af te halen! :)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kjelt

Interessant, wordt het verschil tussen kap erop of eraf verklaart door een thermische oorzaak of een elektrische? Dat zou ik zeker even uitzoeken. Als het nl een elektrische is dan wordt het verder zoeken.

hifiman

Citaat van: Kjelt op augustus 23, 2011, 14:39:59
Interessant, wordt het verschil tussen kap erop of eraf verklaart door een thermische oorzaak of een elektrische? Dat zou ik zeker even uitzoeken. Als het nl een elektrische is dan wordt het verder zoeken.
Dat is niet geheel duidelijk, ik denk echter geen thermische (en dus een elektrische) daar het bij koud aanzetten ook al gelijk duidelijk hoorbaar is.

HTip

Verrassend, maar wel leuk om te lezen. Het zal waarschijnlijk niet zo zijn bij elke versterker. Heeft het met de buizen te maken?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

hifiman

Citaat van: HTip op augustus 23, 2011, 14:45:22
Verrassend, maar wel leuk om te lezen. Het zal waarschijnlijk niet zo zijn bij elke versterker. Heeft het met de buizen te maken?
Ik heb echt geen flauw idee, wel weet ik van meer mensen die ook verbetering horen bij bepaalde apparatuur als ze de kap eraf laten.

HTip

Citaat van: Audioloog op augustus 23, 2011, 14:47:57
Ik heb echt geen flauw idee, wel weet ik van meer mensen die ook verbetering horen bij bepaalde apparatuur als ze de kap eraf laten.
Is een eenvoudige tweak ;)

In mijn gemodificeerde Oppo is ERS-materiaal toegepast om enerzijds te dempen en anderzijds de invloeden van EMI en RFI-straling tegen te gaan. Dus dan maakt de kap juist onderdeel uit van de oplossing. Is nu trouwens vervangen door aluminium/zlivertape.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Audiofiel

Citaat van: HTip op augustus 23, 2011, 15:01:01
Is een eenvoudige tweak ;)

In mijn gemodificeerde Oppo is ERS-materiaal toegepast om enerzijds te dempen en anderzijds de invloeden van EMI en RFI-straling tegen te gaan. Dus dan maakt de kap juist onderdeel uit van de oplossing. Is nu trouwens vervangen door aluminium/zlivertape.

Blijft interessant om te testen of de kap ook nog niets steeds (een beetje) een onderdeel van het probleem is... ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

HTip

Citaat van: Audiofiel op augustus 23, 2011, 15:30:40
Blijft interessant om te testen of de kap ook nog niets steeds (een beetje) een onderdeel van het probleem is... ::)
Kan! Maar in het geval van TUC mag je de kap niet openmaken. Dan wordt het zegel verbroken :-X
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

hifiman

Citaat van: HTip op augustus 23, 2011, 15:53:24
Kan! Maar in het geval van TUC mag je de kap niet openmaken. Dan wordt het zegel verbroken :-X
Klinkt het zonder zegel slechter dan?  ;)

Audiofiel

Citaat van: HTip op augustus 23, 2011, 15:53:24
Kan! Maar in het geval van TUC mag je de kap niet openmaken. Dan wordt het zegel verbroken :-X

Dus de mods mogen niet met eigen ogen worden bekeken?  :o


Klinkt alsof ze wat te verbergen hebben. Is het broddelwerk van binnen zoals je wel eens leest of zijn ze bang dat iemand het na doet? ???
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kjelt

Citaat van: Audioloog op augustus 23, 2011, 14:41:12
Dat is niet geheel duidelijk, ik denk echter geen thermische (en dus een elektrische) daar het bij koud aanzetten ook al gelijk duidelijk hoorbaar is.
Hmmm zou dan een capacitaire invloed kunnen wezen, blijft vreemd, ik mag aannemen dat de groundplane solide is opgebouwd?

hifiman

Citaat van: Kjelt op augustus 23, 2011, 16:11:58
Hmmm zou dan een capacitaire invloed kunnen wezen, blijft vreemd, ik mag aannemen dat de groundplane solide is opgebouwd?
Het is maar de vraag of het geconstateerde effect iets met de eindversterkerprint te maken heeft. Het zou ook een interessante luistertest  zijn om eens de hele kast weg te laten maar dat is me net even teveel gedoe om te proberen  :D

HTip

Citaat van: Audioloog op augustus 23, 2011, 15:54:43
Klinkt het zonder zegel slechter dan?  ;)
Heel erg :D

Citaat van: Audiofiel op augustus 23, 2011, 16:11:29
Dus de mods mogen niet met eigen ogen worden bekeken?  :o

Klinkt alsof ze wat te verbergen hebben. Is het broddelwerk van binnen zoals je wel eens leest of zijn ze bang dat iemand het na doet? ???
Denk dat het ook bescherming is van hun werk. Jack en vik hebben de kap open gehad om de aluminiumtape aan te brengen. Zij hebben het dus kunnen zien ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

fugazi_2009

Citaat van: HTip op augustus 23, 2011, 17:09:23
Heel erg :D
Denk dat het ook bescherming is van hun werk. Jack en vik hebben de kap open gehad om de aluminiumtape aan te brengen. Zij hebben het dus kunnen zien ;)

Wij hadden ook allebei toestemming hiervoor van The Upgrade Company. Geen broddelwerk, maar ook geen rocket science. Dus voornamelijk dus om hun methode te beschermen (sommige dingen zijn namelijk vrij gemakkelijk na te doen).
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

celerontje

Toestemming is alleen leuk als het apparaat ooit eens terug moet naar die heren in den USA, maar anders: Gewoon doen! ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

solitaire

Je 'oben ohne' ervaring (...) is erg leuk te lezen ! Het doet me denken aan wat TNT-Audio over wellicht iets soortgelijks schreef, en maakt me enthousiast om zelf specifiek eea. eens te proberen (al hoewel eigenlijk alleen mijn voorversterker zich gezien kastvorm daar voor leent ...).

Wat betreft ERS papier: hier heb ik veel me gestoeid, en wat als een paal boven water staat voor mij is dat te veel gebruikt dit spul snel tegen je gaat werken ... Kleine stukjes over specifieke onderdelen werkte bij mij vaak beter dat grotere lappen all-over. De Linn LK-1 die ik eens had was met ERS helemaal uit-getweaked, meer recent heb ik het samen met koper en Mu rondom cinch-stekkers (werkt met een dun laagje BluTack of PosterBuddies ertussen makkelijk) vergeleken, en daar is ook zeker resultaat te behalen.



solitaire
Hinterm Horizont geht's weiter.

LittleNinja

Je zei het laatst al even Ronald. Grappig dat het nu voor jou bewezen is. Ik vind het al korstte end klinken met de kap er op. 8)

Wat betreft de verzegeling van de Oppo... Ik denk niet dat de concurrentie zich laat tegenhouden tegen de kostprijs van 1 concurrerend exemplaar.. ;)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

HTip

Zit ook weer wat in. Geen idee eigenlijk waarom ze het niet toelaten. Garantie vervalt dan...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: solitaire op augustus 23, 2011, 19:32:03
Je 'oben ohne' ervaring (...) is erg leuk te lezen ! Het doet me denken aan wat TNT-Audio over wellicht iets soortgelijks schreef, en maakt me enthousiast om zelf specifiek eea. eens te proberen (al hoewel eigenlijk alleen mijn voorversterker zich gezien kastvorm daar voor leent ...).
Leuk om te lezen, klinkt inderdaad als een soortgelijke ervaring  :)

De andere kant van het verhaal is natuurlijk dat je geen storingen (brom bijvoorbeeld) wilt, gelukkig heb ik daar in mijn geval totaal geen last van, maar als de hele kast van hout zou zijn dan zou dat wel eens anders kunnen zijn..

hifiman

Citaat van: LittleNinja op augustus 23, 2011, 19:49:53
Je zei het laatst al even Ronald. Grappig dat het nu voor jou bewezen is. Ik vind het al korstte end klinken met de kap er op. 8)
Yep, ik had het al eerder ervaren, had aan de hand daarvan wat aanpassingen gedaan in de versterker maar het verschil bleef..

denoontje

Citaat van: HTip op augustus 23, 2011, 23:34:23
Zit ook weer wat in. Geen idee eigenlijk waarom ze het niet toelaten. Garantie vervalt dan...

gewoon even een fohn gebruiken dan maar voor het losmaken van het zegel, foto schieten voor het forum, lusiteren zonder kap en zegel weer vastzetten als het met kap beter klinkt ;-)