hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: Kjelt op oktober 16, 2010, 10:51:06
Moet ik ook nakijken maar het zit hem volgens mij gewoon in het standaard principe van de NPN transistor, deze geleid als de spanning op de basis > spanning op de emitter.
Als je de emitter dus relatief op een hoge spanning zet, zal je de basisspanning daar weer boven moeten verhogen. Het is voor mij ook alweer een tijd geleden  :D
Wellicht heeft het alleen met de schakelsnelheid te maken echter als je bv googled op bc547 relais dan hebben alle schema's van de eerste hits de emitter echt aan de ground liggen en het relais aan de collector.
Hmmm, daar zit wat in  ^-^ Toch mijn basis kennis op het gebied van transistoren maar weer eens wat opvijzelen  :blink:

Citaat van: Kjelt op oktober 16, 2010, 10:51:06
Ook een (heel) klein aandachtspuntje is de schakeling van de C van 2200uF, als deze volledig ontladen is dan ontstaat er dus bij het inschakelen van de BC547 even een "kortsluiting" tussen Vcc en ground. Ik vermoed dat de BC547 dit niet leuk vind tenzij de voedingsspanning stroombegrensd is maar dat kan ik niet uit het schema opmaken. Overigens als experts als Anton een andere mening zijn toegedaan juich ik dat ook van harte toe, want ook ik wil graag leren  :)
Daar heb je ook een punt, ben duidelijk nog onervaren op het gebied van zelf ontwerpen, dat het werkt wilt niet altijd zeggen dat het ook goed is  :P

Citaat van: Kjelt op oktober 16, 2010, 10:51:06
Er valt me nog iets op je hebt een npn optocoupler en ook daar de emitter aan de voedingsspanning. Je wilt dus eigenlijk een pnp optocoupler met de emitter aan de voedingsspanning  ;)
Zie ook de datasheet van de 4n27 met de testschematic waar ze de emitter aan de ground hangen.
Yep, eigenlijk in het verlengde van je eerste punt.

Citaat van: Kjelt op oktober 16, 2010, 10:51:06
Overigens om positief te eindigen heb je netjes de vrijloop diode en snubber C'tje over het relais geplaatst zoals het hoort  ;)
Toch nog iets goed gedaan  ;)

Ach zo blijf ik van de straat, de schakeling nogmaals opbouwen dan maar, alleen moet ik eerst een nette(r) oplossing bedenken voor het langzaam laten afvallen van het ground relais.

Groetjes,

Ronald

hifiman

Vandaag effe langs de audiofabriek gereden om wat zilver-gouddraad op te halen dat ik besteld had. Beetje jammer dat ik weer genoodzaakt was er zelf naar toe te rijden, als ik iets in canada bestel bij de bekende audio-onderdelen-shop dan heb ik het altijd eerder in huis  :-X

Maar goed, binnenkort dus de zilveren en koperen bedrading van inputs naar relais in de versterker alsmede de stukjes zilverdraad die ik in de transporter gebruikt hebt in de analoge output stage door dit zilver-goud draad vervangen  ^-^

Erik van Voorst (in memoriam)

Troos je..ik krijg op mijn mail voor 100 meter zilver/goud van hen geen eens antwoord.......resultaat ik heb er vandaag maar een koffiemachine voor gekocht.... :coffee:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op oktober 16, 2010, 17:59:36
Troos je..ik krijg op mijn mail voor 100 meter zilver/goud van hen geen eens antwoord.......resultaat ik heb er vandaag maar een koffiemachine voor gekocht.... :coffee:
Lekker is dat  :-X Heb ook nog wat andere dingetjes met de audiofabriek waardoor ik er niet snel meer wat zal bestellen, maar ook weer niet zodanig erg dat ik het nodig vind er hier in mee detail op in te gaan.

In elk geval van harte met je nieuwe koffie machine  :pompom:  :D  :coffee:

Audiofiel

Ik ruik een "Kjelt meets Audioloog" topic opkomen. Mag ik mij alvast aanmelden voor dat bezoekje? 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op oktober 16, 2010, 18:15:26
Ik ruik een "Kjelt meets Audioloog" topic opkomen. Mag ik mij alvast aanmelden voor dat bezoekje? 8)
Jij wilt natuurlijk beluisteren welke schakeling het relais het mooist laat klikken  ;)

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op oktober 16, 2010, 18:20:08
Jij wilt natuurlijk beluisteren welke schakeling het relais het mooist laat klikken  ;)

Zoals op veel terreinen gaat het inderdaad vooral om de beste 'klik'. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kjelt

 :-[ Uh Ronald,
het mag wel zoals jij de relais schakelt, het is een emitter volger schakeling, niets aan de hand dus  :-[  :-X
Echter de C direct zonder weerstand vind ik nog steeds niet lekker. Ik zou zelf de opto een extra tor aan laten sturen die dan de 12V schakelt naar/via  weerstanden naar een C die dan direct aan de basis van de schakeltor hangt. Je kunt met de weerstand de aantrektijd en afvaltijd bepalen.

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op oktober 16, 2010, 18:07:43
Lekker is dat  :-X Heb ook nog wat andere dingetjes met de audiofabriek waardoor ik er niet snel meer wat zal bestellen, maar ook weer niet zodanig erg dat ik het nodig vind er hier in mee detail op in te gaan.

Je kent mijn perikelen met de AF waarschijnlijk ook nog wel. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik van Voorst (in memoriam)

...ach ik denk dat ik voortaan bel, ze de goederen vast laat pakken en dan fysiek apart laat leggen en dan in mijn auto stap......dat e-mail verkeer met hen werkt (voor mij) niet  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Op dit moment spelen er zaken in mijn leven die de zin in de hobby even doen vervagen.  :-\ Als ik dus niet (snel) reageer dan is dat omdat mijn hoofd even elders is.

Starred

Citaat van: Audioloog op oktober 20, 2010, 08:32:12
Op dit moment spelen er zaken in mijn leven die de zin in de hobby even doen vervagen.  :-\ Als ik dus niet (snel) reageer dan is dat omdat mijn hoofd even elders is.

Sterkte!

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

BuSpu


HTip

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

LexiconLogan

Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Bedankt allemaal. Ik heb na een aantal dagen in elk geval vandaag voor het eerst weer de "rust" om naar muziek te luisteren en dat vind ik zelf een goed teken.

advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

hifiman


Madhouse

Sterkte gewenst! Ik las de reden en werd gewoon misselijk!!  >:(
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

celerontje

Citaat van: Audioloog op oktober 20, 2010, 18:38:13
Dat wordt ook zeer gewaardeerd  :thumbs-up:
Zekers.
Fijn dat je enige afleiding in je hobby kan vinden! :) (zit me af te vragen of postzegelverzamelaars dat ook hebben in zo'n situatie :D)

Citaat van: Madhouse op oktober 20, 2010, 18:42:03
Sterkte gewenst! Ik las de reden en werd gewoon misselijk!!  >:(
En dan ook nog op de meest wrange manier, bah! >:(
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Davey

Citaat van: Audioloog op oktober 20, 2010, 08:32:12
Op dit moment spelen er zaken in mijn leven die de zin in de hobby even doen vervagen.  :-\ Als ik dus niet (snel) reageer dan is dat omdat mijn hoofd even elders is.

Ik hoop niet iets heel ernstigs. Heel veel sterkte en dat alles maar weer heel snel beter mag zijn voor je!

Nahpets

Ik mis je wel een beetje.

Succes met het verwerken/afhandelen van alle zaken.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.