Bestelling cancellen als levering niet op tijd komt?

Started by Audiofiel, April 5, 2007, 21:36:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

Ik ben van nature niet zo'n klager en zeker niet op een openbaar forum. Maar dit voorval wil ik graag eens voorleggen in de "Het recht doet spreken" rubriek. Ik ben benieuwd wat hier de mening over is, hoewel het mij een vrij duidelijk zaak lijkt.

Voor de audiofiele knutselwerkzaamheden bestel ik af en toe electronica via een webshop. Meestal haal ik dat soort spullen af (als het in de buurt is), maar als het ver(der) weg is, dan is opsturen natuurlijk een betere optie. Ditmaal had ik een aantal onderdelen nodig voor - onder meer - een filtermodificatie en een paar pluggen voor een interlink.

Via de rubriek zelfbouw onderdelen van de webshop kan ik een deel van de gevraagde onderdelen terugvinden, maar niet alles wat ik nodig heb. Aangezien ik die bewuste onderdelen al eerder bij hen heb besteld, pak ik de telefoon om te vragen of ze die nog hebben, want op de website staat: "Indien het door u gewenste product nog niet on-line beschikbaar is kunt u dit bestellen via email." en bellen is sneller dan mailen. Ik wordt gevraagd even een email te sturen met de gevraagde onderdelen, waarop ik dezelfde dag keurig een mailtje terugkrijg met de verkrijgbaarheid en de prijs van de onderdelen en de vraag of ik de bestelling wil bevestigen.

Ik stuur een mailtje terug met een technische vraag over één van de onderdelen. Omdat ik 5 dagen later geen antwoord krijg, stuur ik het mailtje nogmaals. Op dag 6 volgt een reactie. Op dag 9 bevestig ik de bestelling. Een dag later (dag 10, een woensdag) krijg ik een mailtje waarin ik gevraagd wordt het bedrag alvast over te maken. In dat mailtje staat dat de shop de onderdelen pas de volgende week kan versturen in verband met een verbouwing.

QuoteBedankt voor de bestelling.

Ik kan hem volgende week pas versturen ivm onze verbouwing.

De totaal kosten kan je overmaken op Postbank nummer 4494 244 tnv xxxx ovv yyyy.

Vriendelijke groeten,

xxxx


Aangezien we nu al flink wat dagen verder zijn en ik toch echt aan de slag wil met de onderdelen op de dagen die ik heb vrijgehouden, stuur ik voor de zekerheid een mailtje met de vraag wat dat 'volgende week versturen' inhoudt. Mijn mailtje verstuur ik op dag 11 met de volgende tekst (ik heb de namen verwijderd om privacy redenen):

QuoteHoi xxxx,

Dat is op zich geen probleem, als dat begin van de week betekent, dus dat ik er dinsdag of woensdag over kan beschikken. Dan zijn we al 2 weken verder na mijn eerste vraag...

Laat even weten of dat lukt, dan zorg ik dat het er vandaag nog op staat.


In tegenstelling tot eerdere mails krijg ik van xxxx zeer snel een reactie retour (al na 5 minuten):

QuoteHallo,

Dat gaat wel lukken...

Vriendelijke groeten,

xxxx

Aangezien ik 2 kleine onderdeeltjes het komende weekend (dag 12 en 13) nog nodig heb, trek ik het de €8 die ze kosten van de rekening af en stuur xxxx een bevesting dat ik het bedrag (minus die onderdelen) heb overgemaakt op hun rekening. Zowel dat mailtje als de betaling zijn 14 minuten na de email van xxxx geregeld. Het is nog steeds dag 11 (een donderdag), de afspraak is dus dat de bestelling dinsdag (dag 16) of woensdag (dag 17) binnen zal komen.

QuoteMooi!

Ik heb het hele bedrag € 142,50 (minus de bipolaire elcos van 47uF van) €8 = € 134,50 overgemaakt. Die bipolaire heb ik namelijk dit weekend al nodig, dus die regel ik vandaag nog op een andere manier. Het bedrag staat er per direct op (ik heb namelijk ook giro).


Dag 16 (dinsdag) heb ik speciaal vrijgehouden om het pakket in ontvangst te kunnen nemen, dag 17 (woensdag) is de uitloopdag en die heb ik ook maar vrijgehouden om met de spullen aan de slag te kunnen gaan. Aan het eind van de dag is er helaas geen pakje, maar wel een emailtje, gedateerd op 16.55 uur:

QuoteJe bestelling staat klaar
we missen je adres gegevens

met vriendelijke groet
xxxx

Geïrriteerd door deze onprofessionele aanpak stuur ik een mailtje retour. Ik moet de spullen immers morgen (dag 17) hebben, anders moet ik ze per direct elders vandaan zien te halen.

QuoteHoi xxxx,

Daar baal ik nou van. Zijn we inmiddels méér dan 2 weken verder. Ik heb je woensdag vorige week gevraagd of ik de spullen dinsdag/woensdag in huis kon hebben en toen was dat geen probleem. En nu trek je aan de bel over de adresgegevens...

Afgezien van een eerdere bestelling bij jullie heb je die adresgegevens al sinds 29 maart in je bezit.
Het staat namelijk in de omschrijving netjes vermeld om dit soort problemen juist te voorkomen. Zie onderstaand screenshot.

?<<screenshot online betaling giro waarin adresgegevens dus te lezen zijn>>

Zo zit ik dus sinds 17 maart na mijn bestelling-met-vraag en nog kan ik geen steek verder. Ik begrijp best dat er eens wat mis kan gaan, zeker rond een verbouwing, maar sinds het begin gaat er hier al van alles mis. Dagenlang worden mails niet beantwoord, dan kan de bestelling pas later worden verstuurd, daarna missen de adresgegevens.

Als ik de bestelling morgen niet in huis heb, zoals duidelijk was beloofd, dan zie ik mij genoodzaakt de bestelling terug te trekken. In dat geval wel met een zure smaak overigens. Als je de bestelling wel morgen bij mij aflevert, dan overigens alle hulde.


Ik stel dus op dag 16 (dinsdag) het ultimatum dat de spullen alsnog op woensdag, dag 17 (de uitloopdag), geleverd worden en dat anders de bestelling wordt geannuleerd. Nu heeft de leverancier dus nog de hele aankomende dag om een andere oplossing te zoeken om de spullen alsnog af te leveren (zelf brengen, koerier, wat dan ook).

De volgende dag, dag 17, is het overdag stil. Geen deurbel, geen mailtjes. Ik hoop stilletjes nog steeds dat het pakje bezorgd wordt zodat ik er (direct) mee aan de gang kan. Maar helaas, het pakje komt niet. Wel is er om 19.22 uur – dus na het eind van de werkdag – een mailtje door xxxx verstuurd.

QuoteSorry voor het ongemak, maar ons girotel geeft alleen naam en bedrag op het dag afschrift op week overzicht wel de hele vermelding. sorry voor het ongemak, bestelling is onderweg

met vriendelijke groet
xxxx


Als je niet beter weet, zou je zeggen dat het een begrijpelijke reactie is. Echter, ik gebruik zelf al jaren girotel zakelijk en sinds maart de nieuwe online variant (aangezien girotel is gestopt). Zowel in girotel als in de nieuwe online versie (mijn postbank.nl zakelijk) staat bij iedere af- en bijschrijving twee extra regels met informatie (mits ingevuld). Dus ook bij xxxx.

Via een contact heb ik ondertussen (na 18 uur) de belangrijkste spullen van de bestelling alsnog kunnen regelen. Aangezien ik die avond sociale afspraken buiten de deur heb, stuur ik mijn reactie de volgende ochtend (dag 18). De meest noodzakelijk spullen haal ik onderweg even op. Uit mijn reactie blijkt de teleurgesteldheid en ook de verontwaardiging dat spullen alsnog op dag 17 worden verstuurd, terwijl ik toch duidelijk heb gemaakt dat ik de spullen diezelfde dag nog nodig had gehad en dat opsturen anders geen zin meer had:

QuoteHoi xxxx,

Het verhaal over het weekoverzicht vind ik niet niet erg geloofwaardig. Ik gebruik namelijk zelf al 9 jaar girotel zakelijk (en sinds maart dus mijnpostbank.nl/zakelijk aangezien girotel is gestopt), dus ik weet precies wat je wel en niet te zien krijgt. In het online overzicht af- en bijschrijvingen staat de volledige beschrijving altijd vermeld (net zoals vroeger in girotel trouwens). Uit dat overzicht kwam ook het eerder gestuurde screenshot vandaan.

Ik vraag me af waarom je de bestelling alsnog hebt verstuurd terwijl ik uitdrukkelijk heb gezegd dat ik de order zou annuleren als ik de producten niet gisteren in huis zou hebben, zoals was beloofd. Jullie zijn de afspraken niet nagekomen, dus alsnog versturen komt op mij over als bijzonder dwingend. Je had de mogelijkheid om gisteren alsnog de fout te herstellen door het pakket op een andere manier bij mij te laten bezorgen, ofwel door het zelf te (laten) doen, ofwel door een koeriersdienst. Jullie hebben er voor gekozen dat niet te doen en de bestelling te versturen alsof jullie neus bloedt. Ik voel mij niet serieus genomen als klant en ik vind het nogal onprofessioneel om op zo'n manier zaken te doen. Het pakket zou dinsdag of woensdag worden bezorgd en ik blijf daar twee dagen lang voor thuis. Ik heb een beetje een zure smaak in mijn mond door deze gang van zaken.

Ik zie mij dan ook genoodzaakt het pakket – voor zover dat zal worden bezorgd tijdens mijn aanwezigheid – niet te accepteren en retour te sturen. Ik verwacht dat jullie het reeds op 29 maart 2007 betaalde bedrag terstond terug zullen storten op mijn rekening.

Met teleurgestelde groeten,


Ik ben dag 18 (donderdag, vandaag dus) druk bezig met allerlei werk bij klanten, maar ben gelukkig rond 13 uur vrij. Nu kan ik mij dus met de – alternatief verkregen – onderdelen bezig gaan houden. Wanneer aan het eind van de middag de soldeerbout uitgaat en het eten staat te pruttelen, gaat om 18.55 uur opeens de bel. De bezorger van TNT staat voor de deur met een pakje van xxxx. Helaas pindakaas, ik heb er niets meer aan. Ik heb het pakket dus geweigerd, zodat het wordt terug gezonden naar de afzender.

Hoofdschuddend nuttig ik het avondmaal om vervolgens even achter de computer te kruipen. Hé, een mailtje van xxxx. Benieuwd wat ze te zeggen hebben:

QuoteZojuist van mijn collega zzzz vernomen dat de verzending dinsdag niet gelukt is. Ik vindt dit erg vervelend want ik had zelf aan je belooft. Nu is de bestelling één dag later weg gegaan dan afgesproken om dat je adres gegevens niet bij ons in het systeem zat nog in je E-mail vermeld was. Ik hoop dat je kunt inzien dat wij normaal gesproken bestelling versturen vanuit ons KMT, dit is ons bestel systeem dat aan de website is gekoppeld. Daar wordt door klanten een bestelling geplaatst waarbij alle persoons gegevens geregistreerd worden. Na deze procedure ontvangt de klant een order bevestiging en wij een bestelling. Op deze manier wordt alles automatisch en duidelijk voor beide partijen geregistreerd.

Jij heb je bestelling per E-mail gedaan, wat op zich geen probleem is, met een aantal producten die op verzoek besteld zijn. Dit is van ons uit een extra service die ook extra werk met zich mee brengt. Dat er in dit geval een dag later is geleverd dan afgesproken betreur ik maar is voor mij geen reden om de levering retour te nemen.


Overigens zijn er geen producten speciaal voor mij besteld die niet normaliter door deze winkel worden verkocht, dus dat argument ontgaat mij al helemaal.

En dat was het dan. Een teleurgestelde klant die zijn spullen niet op tijd heeft gekregen. En een leverancier die vind dat een dag later wegens fouten van hun kant toch niet zo'n probleem zou moeten zijn. Uiteraard is het verhaal hiermee nog niet af, want het pakje is retour afzender en mijn centen zijn nog in bezit van xxxx.

Ik vind dat de leverancier in gebreke is gebleven door zijn afspraken niet na te komen en dat hij daarom het geld terug moet betalen. Volgens mij zou dat alleen al genoeg moeten zijn om de koop te kunnen ontbinden.

Daarnaast is bestellen via de webshop – en later via email – natuurlijk ook "koop op afstand", waardoor ik zonder opgaaf van reden ook de koop zou kunnen ontbinden.

Ik vind het – zoals aan het begin van dit relaas vermeld – wel een beetje een vervelend verhaal. Ik vind het ook behoorlijk onprofessioneel. Zo ga ik zelf in ieder geval niet met mijn klanten om. :-\

Wat is de beste weg om verder te bewandelen? Ik heb het idee dat ik met alleen afwachten niet zoveel verder kom en op mijn geld kan blijven wachten. Een pakket dat eeuwig heen en weer gaat met de bezorgdienst is ook niet erg efficiënt...

Wat zijn mijn rechten in deze en hoe kan ik mijn recht halen? ???
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

roos

ik kan je er geen antwoord op geven, maar zou hier ook helemaal van gaan flippen....erg veel sukses gewenst.
monster 500/1000
humble's hatt mkIII
panasonic TX-P50G10
yamaha ysp 1000 marantz cd 5001 marantz pm 4001 dreambox 7000

Arno P

gisteren een bestelling gecancelled....pc-geheugen...vooruit betaald....ze wisten  weken niet hoe lang het zou duren...terwijl het spul op hun site als op voorraad stond genoemd...waardeloos...
Op hun bestelsite de optie om te cancellen aangevinkt en nu maar hopen dat ik binnen de 8 dagen mijn geld terug krijg.
Telefonisch contact ook waardeloos, niet klant ingesteld...geen antwoorden...weet ik ook niet...tjsa...blabla...prutsers :P

Audiofiel

Jan-Kees heb ik vanavond inderdaad ook een mailtje gestuurd. :)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Ghosty J

waarom is het voor bedrijven nou zo moeilijk om afspraken na te komen ?
ik vind dat je volledig in je recht staat dit slaat echt nergens op
misschien dat het bedrijf hoopte met het versturen jou als nog blij te maken :)
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

jantje112

Koop op afstand. Je mag dus annuleren lijkt me

Raphie

je herbt met koop op afstand zelfs 8 dagen de tijd voor bedenking (= geld retour)
JBL PRX Power!

spotmatic

#7
Quote from: King Raphie on April  6, 2007, 08:55:23
je herbt met koop op afstand zelfs 8 dagen de tijd voor bedenking (= geld retour)

Dat is iets anders en gaat over de periode NA levering. Edit: ik schreef dit met het onderwerp in mijn achterhoofd, ik had niet het hele topic gelezen  ::)

Wat zegt www.consuwijzer.nl over deze situatie?

"Als u met de verkoper een afspraak hebt gemaakt over de bezorging, dan moet hij zich daar ook aan houden. De verkoper kan redenen hebben waarom hij zijn afspraak tot bezorging niet (tijdig) kan nakomen.

U kunt dit, voordat u stappen gaat ondernemen, even navragen en kijken of het mogelijk is om een andere afspraak te maken.

Levering binnen dertig dagen bij koop op afstand
De koop op afstand moet uiterlijk binnen dertig dagen -gerekend vanaf de dag van bestelling- zijn geleverd, tenzij de vertraging de verkoper niet kan worden aangerekend of het nakomen van de verplichting voor de verkoper onmogelijk is.

Is het product niet beschikbaar, dan moet de verkoper daarover zo spoedig mogelijk berichten. U hebt dan recht op (kosteloze) terugbetaling van uw geld, zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen dertig dagen nadat u door de verkoper op de hoogte bent gesteld."
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Audiofiel

Quote from: spotmatic on April  6, 2007, 08:59:37
Dat is iets anders en gaat over de periode NA levering.

Dat zou betekenen dat het pakket eerst weer moet worden opgestuurd, waarna ik het wel aanneem. En dan het pakket ongeopend direct (zelf) weer opsturen om de koop te ontbinden via 'koop op afstand'. Beetje omslachtig is dat natuurlijk wel.

Wat betreft de speciale afspraak over de leveringsdatum, die lijkt mij duidelijk onderdeel te zijn van de hele overeenkomst. Niet voor niets vraag ik of ik de spullen dinsdag in huis kan hebben, uiterlijk woensdag.

Wanneer de leverancier zegt dat hij het adres niet heeft (wat niet klopt omdat die in het afschrift vermeld wordt), is het al zó laat, dat hij weet dat hij zijn belofte niet meer kan waarmaken. Het eerstvolgende moment dat hij het kan aanbieden aan de vervoerder is immers dezelfde woensdag waarop ik het pakket uiterlijk zou ontvangen. Hij heeft uiteraard de mogelijkheid het pakket die dag op een andere manier bij mij af te leveren, maar kiest daar niet voor. Willens en wetens stuurt hij het per TNT die op zijn vroegst op donderdag zal gaan bezorgen. Ergo, hij blijft in gebreke. ::)

Ik denk dat ik maar even een mailtje ga sturen dat ik het pakket heb geweigerd aan de deur en dat ik hierbij nogmaals de koopovereenkomst opzeg en hem sommeer om het betaalde bedrag per direct terug te storten wegens onverschuldigde betaling.

Ik vind het allemaal wel erg onprofessioneel. En de kans dat hij mee zit te lezen in dit topic, is volgens mij redelijk groot. :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

#9
Ik heb maar even een mailtje gestuurd. Ik neem aan dat het daarmee klaar zal zijn. Nu eens kijken hoe lang het duurt voordat ze het geld terug storten.

QuoteBeste xxxx,

Het pakket is gisteravond rond 18.55 aangeboden door TNT. Ik heb het pakket geweigerd, zoals ik al had gezegd. Ik heb niets meer aan het pakket, aangezien het te laat is binnen gekomen. Het pakket zal dus retour afzender gaan en weer bij jullie binnenkomen.

Voor zover de vorige email nog niet duidelijk genoeg was: ik ontbindt bij deze de koopovereenkomst aangezien jullie als leverancier in gebreke zijn gebleven de gemaakte afspraken na te komen. Ik sommeer jullie om het door mij vooruitbetaalde betaalde bedrag, ad. 134,50 euro, terstond terug te storten op mijn rekening wegens onverschuldigde betaling. De rekeninggegevens zijn in jullie bezit.

Het heeft uiteraard geen zin om het pakket nogmaals mijn kant op te gaan sturen. Naast de bovengenoemde grond van niet nakomen van de afspraak geldt hier immers tevens de wet 'koop op afstand', waarmee de koop ook ontbonden kan worden.

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

jankees

Beste Audiofiel,

Dank voor de PM. Vervelend dat je deze ervaring hebt gehad. Het gaat weliswaar niet om enorm veel geld maar je bent er veel tijd mee kwijt terwijl je lekker aan de gang wilt met je spullen.

Ik zou me primair beroepen op de afkoelperiode van zeven dagen. Dat is een keihard recht waarop door de wederpartij bijzonder weinig op af te dingen valt. Voor de zekerheid zou ik me ook beroepen op toerekenbare tekortkoming. Er werd in aanvang niet geleverd op de afgesproken termijn. Daarna heb je een kritieke termijn gesteld. Je hebt de wederpartij in gebreke gesteld. Ook de door jou gestelde termijn werd niet gehaald. Daarmee heb je het recht gekregen om de overeenkomst te ontbinden. Daartoe volstaat dat je de wederpartij laat weten dat je afziet van de overeenkomst. Daarna dient het bedrag dat je betaald hebt aan jou terugbetaald te worden.

De mogelijkheid bestaat dat de wederpartij denkt "wat ik heb, dat heb ik," en op basis hiervan, zeker in aanvang, niet wil terugbetalen. Meestal wil het wel helpen om dan even een brief te schrijven (i.p.v. een mail) waarin je aangeeft dat je de zaak uit handen geeft indien er niet voor een bepaalde datum wordt voldaan.

Een probleem ontstaat indien men echt niet wil terugbetalen. Het belang in de zaak is immers te beperkt om echt actie te ondernemen. Zelfs een vakbond of een rechtsbijstandverzekeringsmaatschappij zal je voor dit belang niet bij willen staan. Neem, als het zo ver komt, weer even contact met mij op. Wellicht dat het tegen het speciale HT-tarief mogelijk is om je wat verder te helpen. Veel succes.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees

Audiofiel

@jankees: Dank voor je uitleg. Ik wacht nog even begin deze week af (i.v.m. pasen) of de terugbetaling naar aanleiding van mijn email alsnog gaat plaatsvinden. Als het er woensdag niet op staat, onderneem ik verdere stappen. Een brief is dan de volgende en tevens laatste actie voordat ik het uit handen geef.

Ik verwacht zelf dat deze partij wel gaat terugbetalen, aangezien de negatieve schade een stuk groter zal zijn als ik in dit topic de naam bekend zou maken van deze partij dan het bedrag wat ze mij schuldig zijn. ;)


@TearS: Volgens mij zeven dagen na levering van het product. Tussen bestellen en leveren kan immers een veel langere periode zitten en er valt pas wat te bekoelen als je de spullen in huis hebt. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

koffie

Ik vind je reactie bijzonder ovetrokken allemaal.
JIJ bent degene die ze mailt met de vraag extra spullen buiten het assortiment te leveren.
Dat de reactie daarop enkele dagen op zich laat wachten geeft jou geen enkel recht deze dagen bij 'de leveringstijd' op te tellen.
Net zo min als dat je dagen waarin je de order aan het overdenken was erbij mag optellen.

Vervolgens geef je aan de zaken bij ze te willen bestellen. Men laat weten dat er een wat langere levertijd is.
Jij geeft aan wanneer je het wilt hebben (inmiddels kort dag doordat beide partijen wat langer over de communicatie hebben gedaan) en krijgt als reactie dat dat wel moet lukken (een dergelijke opmerking is echt niet een keiharde bindende afspraak, meer een 'ik zal mijn best voor je doen maar beloof niets' uitspraak).

Overigens kan de verkoper zich met gemak onder de colportatie wet praten: jij hebt spullen buiten het normale assortiment om besteld. Deze zijn dus speciaal voor jou besteld (bewijs maar eens van niet als ze niet standaard op de website staan) en dus kan je niet de wet kopen op afstand in laten treden.

Al met al vind ik dat je bijzonder overtrokken reageerd, zeker omdat je bij de 'levertijd' dagen optelt waarin je nog helemaal geen order had lopen.

Het blijft vrouwelijk geslachtsdeel dat je nu met spullen zit waar je niets aan hebt, maar dan had je het eerder moeten regelen, of pas werkzaamheden inplannen als je het daadwerkelijk in huis hebt.
Low budget HT in aanbouw (10 jaren project)

Audiofiel

#13
Quote from: koffie on April  8, 2007, 13:08:37
Ik vind je reactie bijzonder ovetrokken allemaal.

Gelukkig wordt de koffie niet zo heet gedronken als dat hij wordt opgediend. Misschien moet je eerst even het hele verhaal goed doorlezen voordat je gaat (re)ageren... ::)

QuoteJIJ bent degene die ze mailt met de vraag extra spullen buiten het assortiment te leveren.
Dat de reactie daarop enkele dagen op zich laat wachten geeft jou geen enkel recht deze dagen bij 'de leveringstijd' op te tellen. Net zo min als dat je dagen waarin je de order aan het overdenken was erbij mag optellen.

Die spullen zitten in het normale assortiment. De webshop is alleen niet volledig. Dat staat ook op hun website. Ze leveren dus veel meer spullen dan ze op de website hebben staan.

Ik heb nergens reactiedagen opgeteld. Ik geef alleen vanaf dag 1 een telling aan zodat de chronologie duidelijk is. ;)


QuoteVervolgens geef je aan de zaken bij ze te willen bestellen. Men laat weten dat er een wat langere levertijd is. Jij geeft aan wanneer je het wilt hebben (inmiddels kort dag doordat beide partijen wat langer over de communicatie hebben gedaan) en krijgt als reactie dat dat wel moet lukken (een dergelijke opmerking is echt niet een keiharde bindende afspraak, meer een 'ik zal mijn best voor je doen maar beloof niets' uitspraak).

Hier ga je erg kort door de bocht. Ik vraag duidelijk om een commitment voor de levering op dinsdag of woensdag. Als iemand zegt dat dat gaat lukken, dan zal ik er toch van uit moeten gaan dat hij die belofte waarmaakt? De leverancier kan ook zeggen dat hem dat niet gaat lukken, daar heb ik meer aan dan een loze belofte.

QuoteOverigens kan de verkoper zich met gemak onder de colportatie wet praten: jij hebt spullen buiten het normale assortiment om besteld. Deze zijn dus speciaal voor jou besteld (bewijs maar eens van niet als ze niet standaard op de website staan) en dus kan je niet de wet kopen op afstand in laten treden.

Zie mijn eerdere commentaar: deze spullen zitten in het normale assortiment. Het meerendeel heb ik eerder ook al bij ze besteld. Er is geen enkele keer door de leverancier enig voorbehoud gemaakt met betrekking tot een speciale bestelling, dat wordt alleen achteraf geroepen wanneer ze al weten dat ze de bestelling niet hadden mogen versturen.

Overigens ligt de bewijslast van 'speciale bestelling' nog altijd bij de leverancier. Tevens dienen ze je daar bij een bestelling op te wijzen om onder 'koop op afstand' uit te kunnen komen. Kijk nog maar eens de regels van 'koop op afstand' er op na. Aan de informatieplicht is in ieder geval op meerdere punten niet voldaan.

Tevens wijs ik er nog maar even op dat de spullen die ik heb besteld niet vallen onder: levensmiddelen, zaken die tot stand zijn gebracht overeenkomstig de specificaties van de koper, zaken die persoonlijk van aard zijn, zaken die snel kunnen bederven en audio- , videoopnamen en computerprogrammatuur indien de verzegeling is verbroken. ;)

QuoteAl met al vind ik dat je bijzonder overtrokken reageerd, zeker omdat je bij de 'levertijd' dagen optelt waarin je nog helemaal geen order had lopen.

Ik trek nergens een conclusie met dagen waarop de order niet loopt. Ik trek wel een conclusie vanaf het moment waarop de bestelling geaccordeerd wordt, namelijk nadat de toezegging over de vereiste leveringsdag is gedaan. Vanaf dat moment hebben ze 5-6 dagen om het pakket bij mij te krijgen.

QuoteHet blijft vrouwelijk geslachtsdeel dat je nu met spullen zit waar je niets aan hebt, maar dan had je het eerder moeten regelen, of pas werkzaamheden inplannen als je het daadwerkelijk in huis hebt.

Eerder moeten regelen? Ik heb alles op tijd geregeld, maar ik ben afhankelijk van het nakomen van de belofte van de leverancier. Overigens zit ik niet in huis met spullen waar ik niets aan heb, want je had kunnen lezen dat ik het pakje heb geweigerd. ;)

De enige overtrokken reactie is tot nu toe die van jezelf. Je hebt je kennelijk niet in de materie verdiept en ook het verhaal niet goed gelezen. Wat is je reden om toch zo te (ver)oordelen? Heb je soms connecties met deze winkel? ???

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

FrankB

@Jan Kees, ben je als particulier gerechtigd om fatale termijnen te stellen aan een leverancier? In deze situatie is het minder relevant omdat de kracht van koop op afstand voldoende mogelijkheden biedt om eruit te komen. Ik ben er alleen benieuwd naar in situaties waar die mogelijkheid niet bestaat.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

jankees

Quote from: FrankB on April  8, 2007, 15:17:34
@Jan Kees, ben je als particulier gerechtigd om fatale termijnen te stellen aan een leverancier? In deze situatie is het minder relevant omdat de kracht van koop op afstand voldoende mogelijkheden biedt om eruit te komen. Ik ben er alleen benieuwd naar in situaties waar die mogelijkheid niet bestaat.

Beste Frank,

Het is zelfs noodzakelijk dat je de wederpartij een fatale termijn biedt. Er is slechts sprake van niet nakoming indien er sprake is van verzuim. Verzuim treedt slechts in indien de wederpartij in gebreke is gesteld. Artikel 6:82 lid 1 B.W. bepaalt "Het verzuim treedt in, wanneer de schuldenaar in gebreke wordt gesteld bij een schriftelijke aanmaning waarbij hem een redelijke termijn voor de nakoming wordt gesteld, en nakoming binnen deze termijn uitblijft."

Je moet de wederpartij derhalve een redelijke termijn voor nakoming geven. Anders treedt het verzuim niet in en mag je de koop niet ontbinden.

Wat een redelijke termijn is, zal van geval tot geval verschillen. Bij de levering van een versterker lijkt mij een termijn van één week zonder meer redelijk maar kan over worden getwist.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees

Audiofiel

Even een kleine update:
Woensdag is er een aangetekende brief vertrokken, die dus gisteren is aangekomen. In de brief heb ik mij beroepen op de punten die Jan-Kees al aangaf. Vanochtend nog geen bijschrijving op de rekening gezien.

Ik heb ze tot uiterlijk dinsdag 17 april gegeven om het bedrag alsnog voldaan te hebben voordat ik het uit handen ga geven.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

kippekop

Ik weet niet wat je verwacht van websites, maar dit gebeurt echt aan de lopende band. Daarnaast vind ik je reacties ook wel een beetje overtrokken hoor, je rekent inderdaad de besteldagen verkeerd, en mailtjes die niet teruggestuurd worden?? Bestel je nooit wat via het internet, dat is helaas schering en inslag. Als je het toch perse goed wilt in één keer koop het dan in de winkel. Het is niet alsof het een vervangende kapotte wasmachine is (bij wijze van)
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Audiofiel

Wat ik verwacht? Dat iemand professioneel met zijn klanten omgaat en dus zijn beloftes nakomt. Alternatief is dat je geen beloftes maakt, dan kun je ze ook niet breken. ;)

Je kunt het overtrokken noemen, dat is jouw goed recht, maar ik heb er twee vrije dagen voor opgeofferd. Bovendien had ik mijn spullen niet op het moment dat ik ze nodig had. Dat vind ik in dit geval verwijtbaar aan de webshop.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: Audiofiel on April 13, 2007, 08:28:15
Ik heb ze tot uiterlijk dinsdag 17 april gegeven om het bedrag alsnog voldaan te hebben voordat ik het uit handen ga geven.

Vandaag nog steeds geen cent binnen, maar de dag is nog niet om. :-\


Zodra de dag om is en de betaling nog niet binnen, dan zal ik de naam van deze winkel hier bekendmaken. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Jean Sibelius

Hoi Arjen,

Vervelende situatie (met name omdat je 2 dagen voor niets bent thuisgebleven).

Als het geld overigens nu nog niet op de rekening staat, dan hoef je het vandaag óók niet meer te verwachten :-[ (tenzij ze besluiten alsnog een spoedbetaling te doen)

Groetjes, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Audiofiel

Quote from: Jean Sibelius on April 17, 2007, 17:19:31
Als het geld overigens nu nog niet op de rekening staat, dan hoef je het vandaag óók niet meer te verwachten :-[ (tenzij ze besluiten alsnog een spoedbetaling te doen)

Het is giro-naar-giro... Dat is in 10 seconden verwerkt. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

De winkel heeft totaal niet meer gereageerd. :-\

- Niet op mijn laatste email met het verzoek tot terugbetalen.

- Niet op mijn aangetekende brief van vorige week woensdag waarin nogmaals de koop is ontbonden wegens bekoeling (koop op afstand) en toerekenbare tekortkoming.

- Niet op de termijn tot terugbetalen uit de aangetekende brief, die gisteren afliep.

Ondertussen hebben zij zowel mijn centen als de spullen. Dit verdient geen prijs voor netjes handelen. Ik doorbreek hiermee dan ook het stilzwijgen en zal de naam gewoon in dit topic zetten. Ze hebben nu lang genoeg de tijd gehad om de boel netjes op te lossen.

De winkel waar het om gaat is: De Audiofabriek in Haarlem. Nota bene een sponsor!  :-X

Wat mij betreft komen ze in aanmerking voor een hele koude douche. Ik ga me beraden op verdere juridische stappen tegen dit bedrijf om mijn centen terug te krijgen. Of zal ik eerst Kassa, Radar en de Consumentenbond inschakelen? ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

#23
Quote from: TearS on April 18, 2007, 11:34:53
Echt netjes is het niet nee.  :-[ Naar mijn mening heb je werkelijk alles gedaan om het goed af te handelen. Succes gewenst met verdere afhandeling.

Dank je. :D

Ik zet ook niet graag de naam van een winkel (of sponsor) hier neer, terwijl ze nog de tijd hebben om het netjes op te lossen. Maar als ze dat pertinent weigeren en vervolgens vrolijk zich stil houden met geld en spulletjes, dan houdt het voor mij gewoon op. Dat noem ik geen zaken doen. :-[
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiotwin

Jammer dat De audiofabriek niet reageert,of ze het nou wel of niet eens zijn reageer in iedergeval!
Tevredenheid!!!