2 center speakers?

Gestart door riwi, augustus 14, 2004, 17:53:47

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

riwi

Apart is een ander woord voor lelijk of niet? ;)

Zoals je ziet heb ik geen last van WAF, MAF of andere vormen van acceptance anders dan m'n eigen  ;D

SACD'tjes klinken wel beter zo dan met de alleen de center onder de TV. Zo even met een filmpje checken..

markvl

Het zijn lieve centers! ;D

Ach, ik heb zelf ook geen belemmeringen van die aard, dus een aantal weken lang gewoon wat acoustische dempingsplaten op de bank tegen de muur gehad. Scheelde wel, trouwens...

Het is altijd leuk om gewoon te experimenteren zonder "normaal" te hoeven doen ;)

Groeten,
Mark
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

Audiofiel

Leuk te zien dat je ze nu echt boven elkaar hebt geprobeerd! Ga je nu ook nog proberen wat ze doen als je ze echt boven OP elkaar zet, en dan liefst de bovenste omgekeerd? Het ziet er misschien niet uit dan, maar ik denk dat je het beste afstraalgedrag krijgt, ook als je je hoofd verticaal beweegt (Dynaudio heeft ook nogal wat grote speakers die zo werken). Leuk in ieder geval dat je er mee aan het testen slaat. Je kunt altijd nog naar 6.1 opstelling gaan als het niet bevalt. Ik denk wel, dat als je echt een homogeen geluid wilt, je eigenlijk 3 identieke frontspeakers (liefst alle 5 natuurlijk) moet gebruiken. O0
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Bart_M

Hoe was de filmervaring met deze opstelling?

riwi

Het centre image lijkt hoger te liggen, dat is dus mooier. Het lijkt meer uit het doek te komen. Ook heeft het center meer body. Maar je merkt wel dat de center achter het doek speelt, wat het weer wat minder maakt. Als ik dan de 2de center disable en +3dB aanpas (dus de oude situatie weer heb) is het toch dunner. Ik denk dat met 1 center achter het doek + 1 eronder beter is dan alleen 1 eronder. Ik wil nog proberen met beide centers onder elkaar onder het doek.

De plaatsing zoals audiofiel schetst is lastiger te maken. Als je de CNT op de kop plaatst dan heeft ie maar 5 cm vlak om op te staan en dan kiepelt ie voorover. Misschien kan het als ie klem ergens tussen zit.

Voorlopig ben ik gewoon blij met de aanwinst dus :)

Richard

kermit

Richard,
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Bedankt dat het setje nu al compleet is als ik het over 3 maanden van je overneem. ;D ;D :P

Kermit

markvl

Richard, als alternatief voor het op elkaar zetten kun je ze ook op hun kant proberen.
Volgens mij is dat redelijk stabiel.
Dan kun je ook nog naar believen de tweeters in het midden of aan de buitenkant zetten.

Waarschijnlijk lever je wel horizontale spreiding in, dus je sweetspot is wat kleiner.

Groeten,
Mark
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

riwi

#32
Goede tip Mark,

Zo laat ik het even staan denk ik.




@kermit

compleet?? compleet is het nooit :) maar het schiet wel een eind in de goede richting zo ;)


BOUBOU

Nu alleen nog even zorgen dat je je tv recht boven je centers krijgt  ;)

Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

riwi

TV kijk ik niet veel, en daar ga ik niet voor zitten. Meestal zit ik dan achter de PC en kijk met een schuin oog naar de TV (zoals nu ;) ). Film kijk ik op de projector en de centers staan nu precies midden onder het doek. Ik had eigenlijk niet zo'n lelijk 32inch beest moeten kopen, maar een klein 4x3 tv'tje wat in de hoek kan staan.

BOUBOU

Citaat van: riwi op augustus 20, 2004, 22:00:03
maar een klein 4x3 tv'tje wat in de hoek kan staan.


Een beetje Spacebass style zeg maar   ;D


Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

riwi

Citaat van: michiel op oktober  3, 2004, 03:04:07
Hmmmm, heeft dat niet net zoveel net zoveel nut 1 center?!?!? (behalve dan het dubbele membraamvlak met de bijhorende dubbele aandrijfkracht).

Het akoestisch center ligt exact het zelfde als wanneer je 1 center gebrutit, alleen het verschil tussen mid en tweeter is IETS kleiner.
En indien je TV smal genoeg is krijg je nu een MTM (of te wel D apolito) opstelling. (moet je filter ook op gebouwd zin). Dus kan beter zijn, of  niet..... Mijn grote vraag vind jij deze opstellingen beter dan een enkele center????

Ik vind het toch wel beter zo, dan met 1 center. Ik heb dan ook 2x120Watt in het center kanaal ipc 1x120W, dat merk je ook wel. Mijn doel was 'meer power in het center kanaal' en dat is wel bereikt. Of de homogeniteit echt beter is geworden,  denk ik niet, maar ook niet minder.

Wat bedoel je met 'indien je TV smal genoeg is'? Het scherm is 2 meter breed. Er zit geen filter tussen de beide center speakers wel natuurlijk het filter tussen tweeter en laagunit in de CNT zelf.

Richard

VlisChris

Ik heb  mijn post verwijdert hoor, in de andere thread :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

michiel

Als je een scherm hebt kun je die gekke tv opmerking vergeten. ::)

Om meer power te krijgen is een tweede center inderdaad de oplosing. Vooral de verdubbeling van het membraamvlak doet wonderen!!!

DE manier van plaatsen is volgens mij niet helemaal zoals de fabrikant het heeft bedacht. De tweeter zit nu tussen de woofers in het verticale vlak. Voor een dergelijke opstelling is een ander bouw van het filter te vinden. Niet dat het een wereld van verschil is hoor....

Ik ga niet beweren dat je met een tweede center slecht af bent. Maar veel verschil zal het echt niet maken.

riwi

Citaat van: michiel op oktober  3, 2004, 16:06:00
Ik ga niet beweren dat je met een tweede center slecht af bent. Maar veel verschil zal het echt niet maken.

Met de opstellingen boven elkaar en naast elkaar was het minder. Zoals het nu staat ben ik er tevreden mee en is het (dus) beter dan met 1 center. Misschien dat er ooit toch nog een HTM1 komt  ;D Maar aan een HTM1 zit voor mij ook een paar N803 of N802 vast, en daar weer betere eindversterking voor en aan die investeringen ben ik nog niet toe.

Spacebass

Citaat van: BOUBOU op augustus 20, 2004, 22:34:57
Een beetje Spacebass style zeg maar   ;D
LOL  ;D Riwi, ik heb mijn 32" naar de slaapkamer verhuist  ;D
En in de woonkamer mijn 55 cm geplaatst..alleen maar voor journaal etc  ;)

Hopelijk kan ik ooit eens geld vrijmaken voor een "schilderij" type  ;)  ;D

riwi

Citaat van: Spacebass op oktober  3, 2004, 22:42:48
Hopelijk kan ik ooit eens geld vrijmaken voor een "schilderij" type  ;)  ;D

Damn.. je weet niet hoeveel je met deze zin los maakt.. 32 inch naar slaapkamer, 70cm TV van slaap naar hobbykamer, kleine nieuwe plasma of LCD aan draagarm aan de muur boven de HT setup voor journaal etc... onhandig TV meubel weg.. meer plek voor de center.... rustig ademhalen..  ;D  ;D

Resonancer

 Heb i.p.v. n 2de center mijn bestaande center gefilterd over n extra sub lopen waar dan mijn tv opstaat.  Over n mooi vol geluid uit n center gesproken...
603 s1 front
601 s1 rear.
CC6 s1 Center.
Sub Magnat Alpha 25A Visaton Convention Sub. DVD/CD Philips dvd 963 sa Harman Kardon - Avr 230. Marantz PM80 MKII Philips PW nog wat..breedbeeld.

riwi

Een experiment met een losse sub had ook gekunt.

Maar onderstaand een fotootje van de uiteindelijke uitkomst van het 2 center experiment :)


Audiofiel

Ehhhh, zoek de tweede center?

Ik denk verdwenen door het kattenluik... ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

OscarTango

De 2 CNT's...staan die nu achteraan in een 7.1 opstelling ?
Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround

riwi

Ik heb nog 1 CNT achter staan als center back. En 1 heb ik er inmiddels weer verkocht via het forum.

Er is staat nog 1 CNT in de "te koop gevraagd" rubriek in de kleur die ik heb. Ik overweeg om de laatste CNT ook te verkopen en dan terug naar 5.1 (ipv 6.1), maar eigenlijk staat ie niet in de weg. Alleen de meerwaarde van 6.1 tov 5.1 vind ik zeer gering (om niet nihiel te zeggen).

Was toch wel de moeite waard om uit te proberen met 2 centers, maar de htm1 is echt stukken beter. Homogeniteit is super en plaatsbare bass vanuit het center is ook super. Bovendien kan heb ik de kantel freq. nu op 60Hz staan ipv 80Hz wat ik eerst had. Jammer genoeg maar 1 freq. instelbaar in mijn processor.

Nou ga ik langzaam op zoek naar de ideale processor (en eindversterker), maar dat kan/mag wel een jaar duren, ik heb geen haast.

Richard

Job

#47
Citaat van: patrick_vdb op augustus 15, 2004, 07:07:07
Hi Riwi,

DD en DTS in de commerciele theaters werken ook gewoon met 1 center-kanaal, of ze deze ook weergeven met maar 1 centerspeaker durf ik niet te zeggen.

Meestal clusters, separaat voor mid en hoog.
Ik hoorde ooit dat de ontwerper van de mixagestudio's bij Warner meldde dat ze achter het doek laag mid-laag mid mid-hoog hoog mid-hoog mid mid-laag en laag op elkaar stapelden. Per kanaal. Achter het doek.

Voor thuis lijkt het me gezien de fysieke breedte en de beperkte manier waarop het menselijk gehoor boven en onder bepaalt nonsens, eerlijk gezegd.

patrick_vdb

Hi Job,

Klopt, maar dat maakt het nog altijd niet tot meerdere center-kanalen ;)

mvrg

Patrick