Het grote OSX topic

Gestart door VlisChris, juni 12, 2011, 11:46:02

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bmateijsen

Slecht voorbeeld, zijn namelijk allemaal onderwerpen waar ik weinig tot geen waarde aanhecht of dat andere daar van weten.

Citaat van: EJ op augustus  1, 2011, 18:05:50
Ach, misschien is dit lijstje leerzaam: http://www.security.nl/artikel/35027/1/Ik_heb_toch_niets_te_verbergen_-_checklist.html
en vergeet niet dat de usa en de in de usa gevestigde bedrijven niets om privacy geven tenzij ze daar hard op gewezen zijn (zoals wel met google maar nog niet apple is gebeurd).

Neemt niet weg dat we off-topic gaan. Hoe zijn de ervaringen nu, na enige dagen gebruik van lion? Ik zie nogal wisselende berichten.

EJ

Precies in overeenstemming met mijn eerdere opmerking: naief dus. Geeft niet hoor.

Audiofiel

Hoe ben jij toch zo'n vriendelijk mens geworden? :withstupid:
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

bmateijsen

Citaat van: EJ op augustus  1, 2011, 18:20:25
Precies in overeenstemming met mijn eerdere opmerking: naief dus. Geeft niet hoor.

Sorry, maar mag het een beetje respectvoller? ::)

Nosoforos

#154
Ik stel idd voor dat we weer on-topic gaan, maar toch wil ik nog even zeggen dat dat lijstje 'ik heb toch niets te verbergen' nogal onzinnig is. Wat een kinderachtige onzin onderwerpen, sorry hoor. Een modern mens moet gewoon verstandig zijn 'digitale persoonlijkheid' bewaren. Nergens vraagt Apple (bijvoorbeeld) wat je politieke voorkeur is of naar je seksleven, ik bedoel maar, dat gaat nergens over. Dit gaat niet over naïef, maar eerder over paranoïde.  ;)
Gevaarlijker was bijvoorbeeld laatst dat lek in Dropbox. Maar ga ik daarom geen Dropbox meer gebruiken? Tuurlijk niet, dan kan ik net zo goed onder een steen gaan leven. Gewoon een beetje zorgvuldig zijn. Dus al mijn belangrijke bestanden zijn beveiligd en staan niet op die manier online, klaar.

Over Lion. Mijn ervaring is eigenlijk positief, behalve dan dus die kernel panics in het begin (bleek te komen door een .plist van een geïnstalleerd programma). Ik ben echt dol op de optie van de é ë ê etc. wanneer je de betreffende klinker ingedrukt houdt.

EJ

Sorry, maar als je het artikel gelezen hebt dan kun je toch niet anders dan concluderen dat je een erg naieve opstelling hebt. Geen waarde hechten aan privacy: prima, maar heb je het vragenlijstje gezien?

Citaat
   Op welke politieke partij stem je?
   Wat verdien je per maand?
   Wat staat er op je spaarrekening?
   Hoe vaak heb je sex?
   Wat doe je dan precies?
   Met hoeveel partners heb je sex gehad?
   Hoe vaak masturbeer je?
   Wat voor medicijnen gebruik je?
   Wat voor lichamelijke / geestelijke aandoeningen heb je
   Hoe was je kindertijd?
   Waar ben je verslaafd aan?
   Ben je wel eens bij een psychiater of psycholoog geweest, zo ja, waarom?
   Wat voor websites bezoek je allemaal?
   Wat staat er in je testament?
   Heb je een Hyves account? Zo ja, is het besloten? Zo ja, waarom?
   Doe je 's avonds de gordijnen dicht?, zo ja, waarom?

Ik ben er van overtuigd dat je niet wilt publiceren wat het antwoord op deze vragen is. Maar mag ik vragen wat er disrespectvol is aan de opmerking dat je naief overkomt met je antwoord (op een serie heel expliciete vragen) dat er geen waarde aan hecht dat anderen daar van weten?

Nopgmaals, we zijn erg afgedwaald. Back on topic. En als je hierover wilt discussieren: uitstekend, maak maar een topic aan. Ik doe graag mee. Maar dan wel inhoudelijk.

EJ

@nosforos: heb je gezien dat de voorwaarden bij dropbox zo zijn veranderd dat zij met de inhoud van de data mogen doen wat zij willen? En dat ze feitelijk het auteursrecht op die data claimen?

bmateijsen

Citaat van: EJ op augustus  1, 2011, 18:48:26
Sorry, maar als je het artikel gelezen hebt dan kun je toch niet anders dan concluderen dat je een erg naieve opstelling hebt. Geen waarde hechten aan privacy: prima, maar heb je het vragenlijstje gezien?

Uiteraard heb ik de lijst goed doorgelezen en nogmaals er staan geen vragen in waar ik geen antwoord op kan/ wil geven.

CitaatIk ben er van overtuigd dat je niet wilt publiceren wat het antwoord op deze vragen is. Maar mag ik vragen wat er disrespectvol is aan de opmerking dat je naief overkomt met je antwoord (op een serie heel expliciete vragen) dat er geen waarde aan hecht dat anderen daar van weten?

Je moet niet je eigen gevoelens denk ik projecteren op een ander. Dat jij hierop geen antwoord wil/ kan geven, zegt niets over mij.

CitaatNopgmaals, we zijn erg afgedwaald. Back on topic. En als je hierover wilt discussieren: uitstekend, maak maar een topic aan. Ik doe graag mee. Maar dan wel inhoudelijk.


Nosoforos

#158
Citaat van: EJ op augustus  1, 2011, 18:49:36
@nosforos: heb je gezien dat de voorwaarden bij dropbox zo zijn veranderd dat zij met de inhoud van de data mogen doen wat zij willen? En dat ze feitelijk het auteursrecht op die data claimen?

Ja, dat heb ik gelezen en daarom ben ik ook selectief met welke data ik wel en niet online zet. Maar je kunt toch niet onder een steen leven? Waar trek je de grens? Dan zou ik die namelijk doorvoeren tot het hebben van een internetverbinding überhaupt, en de mobiele telefoon ook de deur uit. Zo ga ik niet leven.

Citaat van: EJ op augustus  1, 2011, 18:49:36En als je hierover wilt discussieren: uitstekend, maak maar een topic aan. Ik doe graag mee.
Lijkt me eigenlijk wel een leuk idee

Koen K

Citaat van: danielo op juli 31, 2011, 12:07:29
Als je denkt dat Apple niet lang nagedacht heeft hierover heb je het mis, De kans dat ze dit weer omdraaien is erg klein het past in hun visie van de toekomst. De vraag is eerder hoelang kan je het nog omdraaien.

Interessant... Ik denk dat je gelijk hebt.

Overigens ben ikzelf al helemaal gewend nu  :smile:  Vooral in combinatie met andere programma's (verticaal scrollen, fast forward / reverse bij VLC e.d.) doet de "nieuwe" scrollrichting eigenlijk behoorlijk logisch en natuurlijk aan.

danielo

#160
Hai,

Snap niet hoe dit onderwerp hier weer opduikt jammer, Snap niet dat apple er altijd uitgelicht wordt helemaal omdat bijvoorbeeld met dat wifi punten (wat bij apple opgelost is) ook gedaan wordt door google en microsoft maar dat is veel minder nieuws denk ik dan maar. Bij Google is dat helemaal vreemd gezien het weten van dingen van je direct leid tot 97% van hun inkomsten.

Als er 1 bedrijf is dat als ze willen netjes privé om kunnen gaan hiermee is het wel apple als 1 van de weinige verdienen ze genoeg geld aan de hardware. En zoals al aangegeven laten ze het toe om anoniem te betalen voor al hun producten en kan je je anoniem linken. Opvallend dat google nu echte namen gaat eisen bij google+ niet ?

Anyway terug naar OSX, vandaag komt als het goed is mijn nieuwe macbook air 13.6/i7 kan ik eindelijk airdrop testen. Ik merkte dat dit niet werkt op oude macs ook niet als je wel op de zelfde wifi zit erg jammer wordt het een stuk minder zinnig door gemiste kans.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

CineSmurf

Netgear doet het weer met de firmwareupgrade.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Nosoforos

Ik mag altijd graag wat dingen aanpassen/tweaken in OSX, daar gebruikte ik 'Secrets' voor, maar nu heb ik 'iTweax' gevonden, deze is ook al geschikt voor Lion. http://www.itweax.net/

danielo

Citaat van: Nosoforos op augustus  2, 2011, 16:48:55
Ik mag altijd graag wat dingen aanpassen/tweaken in OSX, daar gebruikte ik 'Secrets' voor, maar nu heb ik 'iTweax' gevonden, deze is ook al geschikt voor Lion. http://www.itweax.net/

Erg geinig, vandaag mijn nieuwe 13" i7 / 256ssd macbook air ingericht en wat ik er als eerste opzet is istat menu 3.0 geeft in je menu bar veel overzicht van wat je systeem aan het doen is.

Over osx, wat ik graag anders zie is multimonitor support vooral in fullscreen mode dat is nog erg zwak.

Daniel.

PS: ik mis het pulserende ledje voor als je machine slaapt, ook geen batterij lampjes.. mompel blijkbaar erg weinig ruimte op zo'n air :)
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Softpower

Citaat van: danielo op augustus  2, 2011, 20:52:08
Erg geinig, vandaag mijn nieuwe 13" i7 / 256ssd macbook air ingericht en wat ik er als eerste opzet is istat menu 3.0 geeft in je menu bar veel overzicht van wat je systeem aan het doen is.

Over osx, wat ik graag anders zie is multimonitor support vooral in fullscreen mode dat is nog erg zwak.

Daniel.

PS: ik mis het pulserende ledje voor als je machine slaapt, ook geen batterij lampjes.. mompel blijkbaar erg weinig ruimte op zo'n air :)

Kostenbesparing noem je dat. Winstmaximalisatie. Net als Toshiba doet bij zijn portereplicators. Daar zit een stroomadapter zonder netsnoer in :evil: en dan doet je replicator t niet. Je moet dan nog een snoer van een euro kopen en die krengen kosten 180 euri ex.

Maar nog zoiets doms in lion. Na installatie over sl zet ie automatisch wifi aan. Dus viel na 7 dagen mijn netwerk op de iMac uit. Na zoeken zag ik dus dat wifi ineens aanstond. Wifi uit tada netwerk werkt weer!
Classe Audio CA-5100, CA-2200, SSP-800, CDP-300
B&W 805d (F), CMC (C), CM1 (R), PV1 (alles in wit)
Marantz UD7006, Rotel RC1070, Control4 HC300, Synology DS710+, DS207+, Axis 215PTZe
Audioquest Carbon/Chocolate (HDMI), King Cobra (XLR), Rocket 88 (LS, F/C), Type4 (LS R)
Pana 42VT30E

danielo

Citaat van: Softpower op augustus  2, 2011, 21:27:44
Kostenbesparing noem je dat. Winstmaximalisatie. Net als Toshiba doet bij zijn portereplicators. Daar zit een stroomadapter zonder netsnoer in :evil: en dan doet je replicator t niet. Je moet dan nog een snoer van een euro kopen en die krengen kosten 180 euri ex.

Maar nog zoiets doms in lion. Na installatie over sl zet ie automatisch wifi aan. Dus viel na 7 dagen mijn netwerk op de iMac uit. Na zoeken zag ik dus dat wifi ineens aanstond. Wifi uit tada netwerk werkt weer!

Het knappe van apple is dat ze dingen weghalen en dat we er blij van worden :), Deze machine is prima het waren alleen de 2 dingen waarvan ik dacht 'hmm die passen/zijn er niet meer. Beetje getest en alles erop gezet vandaag en hij is iets van 2x zo snel als mijn macbook pro van eind 2008 en 1.3kg minder.

De wifi onder lion is zeker nog niet perfect maar ze noemen het nu tenminste wifi ipv airport iets wat voor veel mensen al verwarring geeft.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

CoSo

Ik heb niks anders dan wifi problemen onder Lion, schijnt een bekend probleem te zijn bij Apple.  :-\

danielo

Citaat van: CoSo op augustus  2, 2011, 23:15:40
Ik heb niks anders dan wifi problemen onder Lion, schijnt een bekend probleem te zijn bij Apple.  :-\

Op zich werkt wifi best aardig bij apple maar het lijkt erop dat ze elke grote release de hele wifi stack aanpassen en dat de eerste 2 a 3 maanden (2 versies) behelpen zijn. Verwacht dat nu ook wel weer dat de meeste problemen weg zijn bij 10.7.3. Moet zeggen dat hier alles redelijk goed gaat op mijn machines maar ik gebruik dan ook bijna alleen maar apple dingen zelfs voor routers etc etc.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

MaxxMark

Als ik zo overal en nergens lees over lion moet ik mezelf gelukkig prijzen. Ik ben nog tegen geen enkel echt probleem aangelopen.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

bmateijsen

Citaat van: MaxxMark op augustus  3, 2011, 11:39:22
Als ik zo overal en nergens lees over lion moet ik mezelf gelukkig prijzen. Ik ben nog tegen geen enkel echt probleem aangelopen.

Ik ook niet echt... de NAS via samba of AFP wil nog niet communiceren, en Linn is nog bezig met beta ontwikkeling op Lion, maar dat zijn dan ook wel de issues...

Nosoforos

#170
Citaat van: danielo op augustus  3, 2011, 00:30:40
Op zich werkt wifi best aardig bij apple maar het lijkt erop dat ze elke grote release de hele wifi stack aanpassen en dat de eerste 2 a 3 maanden (2 versies) behelpen zijn. Verwacht dat nu ook wel weer dat de meeste problemen weg zijn bij 10.7.3. Moet zeggen dat hier alles redelijk goed gaat op mijn machines maar ik gebruik dan ook bijna alleen maar apple dingen zelfs voor routers etc etc.

Daniel.
Bij een dergelijke update zijn er altijd wel problemen en probleempjes, ik heb juist het idee dat het nu erg meevalt over het algemeen. Maar áls je last hebt van bijvoorbeeld die wifi-bug, dan is het gelijk wel erg vervelend. Ik zelf heb nu geen enkel probleem meer met Lion sinds ik de oplossing voor de Kernel Panics die ik kreeg vond.

Erik

Het is ook meestal slimmer op even te wachten tot update 1 uit is voor je upgrade dan zijn de ergste bugs er al uit.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Joris1971

Citaat van: bmateijsen op augustus  3, 2011, 11:53:16
Ik ook niet echt... de NAS via samba of AFP wil nog niet communiceren, en Linn is nog bezig met beta ontwikkeling op Lion, maar dat zijn dan ook wel de issues...


voor mij DE reden om op mijn mac mini nog niet over te stappen naar Lion  ;), zakelijk wel gedaan en werkt goed,

danielo

#173
Citaat van: Nosoforos op augustus  3, 2011, 11:58:47
Bij een dergelijke update zijn er altijd wel problemen en probleempjes, ik heb juist het idee dat het nu erg meevalt over het algemeen. Maar áls je last hebt van bijvoorbeeld die wifi-bug, dan is het gelijk wel erg vervelend. Ik zelf heb nu geen enkel probleem meer met Lion sinds ik de oplossing voor de Kernel Panics die ik kreeg vond.

Ik deel je mening dat voor een 10.x.0 release het best ok is. valt mij alleen op dat wifi altijd wel iets heeft apple past die nogal vaak aan. In dit geval hebben ze flink geknutseld in de wifi stack voor airdrop en om connected from sleep veel sneller te maken.

Ik draaide al tijden op mijn grote machine de dev versies, nu merk ik pas dat bij een clean install sommige dingen anders zijn die volgens mij default waren. 1 Die mij gisteren tijdje koste om terug te vinden was zoom via cmd+2 vinger/muis van het hele scherm iets wat ik 100 per dag gebruik om even snel ergens op in te zoemen. Dit kan je weer instellen via universal access, seeing, zoom on dan opties, 'use scroll wheel with keymodifier to zoom en dan command key aangeven.

Snap wel dat dit geen default functie is nu maar iedereen die ik over de laatste paar jaar dit laat zien maakt er daarna flink gebruik van. Veel handiger/completer/sneller dan pinch to zoom of +/-.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Cyrus·

Lion draait hier al sinds de release als een zonnetje (MPB 13", sept 2010). Inderdaad is de monochrome finder een stap terug, misschien wordt dat nog aangepast. Voor het overige vind ik de verbeteringen zinvol. Natural scrolling staat inmiddels uit, dat werkt met een scrollmuis vreemd. Maar misschien gaat dat nog veranderen. Launchpad zie ik niet direct het nut van in, maar het is een leuke toevoeging die niet in de weg zit.

Twee programma's die bij niet meer werkten na de update:

  • iGrabNews, maar dat werd al een tijd niet meer ontwikkeld dus dat was wel een keer te verwachten. Wel jammer want het werkte prima. Unison en NZBVortex zijn echter prima alternatieven
  • Cisco VPN-client (4.9.zoveel) om een VPN-IPSec verbinding te leggen. Die bleek ik eigenlijk niet eens nodig te hebben want OSX ondersteunt dat standaard al sinds jaar en dag (wat ik niet wist). VPN in OSX zelf ingesteld en dat gaat nu als een speer

Mijn andere programma's werken allemaal prima, inclusief FileMakerPro 11 en MS Office 2011. Die laatste staat er eigenlijk op om mijn zakelijke Exchange account te kunnen gebruiken; als ik een 100% goed werkend alternatief heb, gaat Office 2011 er af. Veel te zwaar.

Hier overigens geen WiFi-problemen. Misschien zit dat anders in elkaar bij een MBP dan een iMac?

Al met al dus een geslaagde upgrade, wat mij betreft.
Groeten,
Edwin