my first Mac (of lookalike desktop), tips voor een (IT)noob

Gestart door Dirk, april 29, 2012, 10:12:19

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

paaj

Citaat van: Dynky op april 29, 2012, 14:45:18

dus mijn concrete vraag : is de meest basic versie (van 1150€) aan te raden als je zoals ik 100% Windows gaat draaien ?

Als je geen grafische dingen en games doet? Geen probleem hoor.
Draai regelmatig W7 op m'n MacbookPro (2.4 C2D, 2GB) en dat loopt ook als een zonnetje.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Dirk

ok, maar ben nu toch weer aan het twijfelen...tussen een iMac (basic versie 21,5" à 1150€) of een Asus ET2210 met i5 processor à 799€. (of de 24" versie daarvan met i5 core à 1099€)

nu maakt dat prijsverschil me an sich niet zoveel uit (en ik weet dat ik me bij de Mac nog eens afzonderlijk een Windows 7 home premium moet aanschaffen), maar is die Asus qua specs niet net zo krachtig dan de basic iMac (vwb mijn gebruik), of zit ik er nou compleet naast ?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

paaj

Waarschijnlijk wel. Verschil zal wel in afwerking en het beeldscherm zitten verwacht ik.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Nosferatu

Persoonlijk vind ik de 21,5" iMac te klein maar ja, heb dan ook een 27" iMac en een 24" PC. Je kan het geheugen van een iMac makkelijk zelf uitbreiden, zit een klepje aan de onderkant van het scherm dus even bekijken van notebook geheugen kost en dan beslissen of je 4 of 8 GB uit de winkel meeneemt. (en zelf uitbreiden naar 16GB als je dat leuk vind  :D)

Hou er ook rekening mee dat er even een andere/grotere/snellere harddisk er bij een iMac niet in zit, is een gedoe waar je niet vrolijk van word. Verder komen er binnenkort nieuwe modellen dus met een beetje mazzel worden de huidige modellen nog met korting aangeboden. (Saturn bied al 100 euro korting ?????)

Verder kan je makkelijk Windows draaien, hetzij 'vers' geinstalleerd, hetzij in een virtuele machine. Parallels werkt erg goed (en kost niet eens zo gek veel) maar voor nop kan je ook Virtual Box installeren. Zelf heb ik meestal 3 virtuele (Windows) machines tegelijk draaien (Parallels en 8GB geheugen) + een redelijk aantal native OSX applicaties en dat gaat erg vlotjes. Wil je verbinding maken met een Terminal Server dan kan je bij Microsoft voor nix een client downloaden (is ook onderdeel van Office 2011).

Voor de rest, OSX is even wennen maar als je het een beetje door hebt is het niet eens zo gek. Mij maakt het niet uit, draai XP, Windows 7, OSX 10.6 en Linux op al m'n desktop PC's/laptops en switch zonder al te veel moeite. Uitwisseling van data is geen probleem, als er al compatibiliteits problemen zijn is er wel een vertaal tooltje te vinden.
Video corner: Denon X-4000 AVR + DBT-3313UD + DNP-2000NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Yamaha A-S3200 versterker + Denon DCD-2020AE SACD speler + Denon DCD-1520 CD speler + Denon DNP-2000NE streamer, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000 hoofdtelefoons.

MaxxMark

Citaat van: Blue-Eyes op april 29, 2012, 10:33:35
Duidelijk :D


Kwestie van niet willen lezen of iemand willen bekeren? :P


Ik vind dit grappig :D


En dan gaat de TS daar gewoon weer op in :P


Sja dat mag je best grappig vinden (al vraag ik me af welk deel). Ik geef alleen aan dat als het gaat om eenvoudig gebruik dat ook prima onder OSX kan. Als die stap te maken is, scheelt dat best wel wat in licentiekosten voor Windows.

Mijn onderbouwing daarvan is het feit dat ik ook vind dat Windows in bepaalde situaties beter geschikt is (vind het zelf ook prettiger werken voor wat ik in dagelijks doe, ondanks dat ik uitvoerig en lang onder OSX werk). Maar dat het naar mijn mening niet uit maakt als het gaat om een beetje internetten, een mediaplayer besturen (xbmc?), etc. Heeft niets te maken met bekeren (het kan mij vrij weinig schelen of hij osx of windows gebruikt) maar meer met een mogelijke bespaarkwestie.

De TS heeft overigens al aangegeven dat het for now toch out of the question is dus is die discussie al niet meer van toepassing ;)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com