hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Dat zou heel fijn zijn Han :-) zowiezo super bedankt voor alle info tot nu toe  :headbanging:

Citaat van: mr.crash op juni  5, 2016, 11:30:56
Ik denk dat ze 2 - 3 mm dik zijn.
Maar ik heb er 3 op elkaar om ze wat
steviger te maken.

Ik moet mijn vrouw even vragen waar ze vandaan komen
Want dat is al een tijd geleden.

Ik weet niet of je met een p.m. ook foto kunt versturen
Anders maak ik morgen wel even een paar foto's en mail je
die dan

hifiman

#9651
Ondertussen verder met mijn DAC :-)

Alvast een 5 pins xlr geplaatst, waar eerst het netsnoer zat.

De zekeringhouder is nu overbodig, maar ja een gat in de kast staat ook niet mooi, dus laat hem vooralsnog maar zitten...

hifiman

#9652
En ook alvast de gaten gemaakt voor de achterkant van de voedingskast.

Het was even een uurtje of 2 vijlen, maar dan kan ik tenminste een netsnoer naar keuze gebruiken qua merk, type en lengte  :thumbs-up:

De andere twee gaten zijn voor wederom een 5 pins xlr plug en een zekering houder.


hifiman

#9653
:-)




Kjelt

Je braamt de gaten nog wel even af denk ik zo?  :)

hifiman

Citaat van: Kjelt op juni  5, 2016, 18:11:34
Je braamt de gaten nog wel even af denk ik zo?  :)
Dat is inderdaad gebeurd, met een vijl  :police:

hifiman

#9656
Ondertussen is het voedingskastje voor de zelfbouw DAC af  :pompom: Ik heb dit keer schottky diodes gebruikt en er is een Belden netsnoer in de maak  :tounge:


hifiman

#9657
Het 2de kastje kwam vandaag met de post binnen, dus ik kan gaan beginnen aan de DAC kast. :-) Alleen de (neutrik) XLR verbinding tussen de 2 kastjes kost al ruim 40 euro :P

In de DAC kast komen naast de DAC print, een DHZ analoge output stage op basis van een OPA627 opamp (per kanaal) en tevens 3 Jung regulatoren.

hifiman

#9658
De achterkant van de DAC kast had ik al voorbereid.

Nu wachten op  mooi weer (ik boor altijd buiten in de tuin) om alle benodigde gaatjes in de DAC kast te boren.  :police:

Kjelt

weer lekker gehobbied zie ik  :)  :thumbs-up:
Alleen die gelijkrichter en condensatoren, tja in de jaren 50 werdt het zo overal gedaan met airwires maar nu hmmmmmmm kom een keer Eagle leren kun je zelf je printjes maken en bestellen in China, kost geen drol meer tegenwooordig en het ziet er zo netjes uit dan  :)

hifiman

Citaat van: Kjelt op juni 17, 2016, 21:56:45
weer lekker gehobbied zie ik  :)  :thumbs-up:
Alleen die gelijkrichter en condensatoren, tja in de jaren 50 werdt het zo overal gedaan met airwires maar nu hmmmmmmm kom een keer Eagle leren kun je zelf je printjes maken en bestellen in China, kost geen drol meer tegenwooordig en het ziet er zo netjes uit dan  :)
Leuk idee Wicher!  :headbanging: Je kunt blijkbaar tegenwoordig een print ontwerpen, de layout opsturen en de print thuis gestuurd krijgen? Das wel heel cool :-) Nooit aan gedacht...

Ik heb in mijn stage tijd, lang geleden, op een 16 kleuren scherm wel wat printen ontworpen destijds. Geen idee meer hoe die software heette, weet nog wel dat het pakket toen duizenden guldens koste en niet weg gelegd was voor de thuis hobbyist.

Kjelt

Nou er zijn nu gratis versies met restricties en ik heb een low cost non commercial versie genomen.
Ik doe veel met smd nu, stencil erbij, pasta smeren, componenten plaatsen de reflow oven in en spelen maar. Je kunt als amateur dank zij de chinezen nu pro dingen doen waar je vijftien jaar geleden alleen maar van kon dromen.

hifiman

Citaat van: Kjelt op juni 17, 2016, 23:28:07
Nou er zijn nu gratis versies met restricties en ik heb een low cost non commercial versie genomen.
Ik doe veel met smd nu, stencil erbij, pasta smeren, componenten plaatsen de reflow oven in en spelen maar. Je kunt als amateur dank zij de chinezen nu pro dingen doen waar je vijftien jaar geleden alleen maar van kon dromen.
Cool Wicher! :-) Lijkt me leuk om een keer te komen kijken bij je (voor dit aspect van de hobby).  :worship:

hifiman

#9663
Gisteren kreeg ik in ruil voor een flesje wijn een Arcam FJM A22 met "probleem" van een forumlid. Beide kanalen spelen niet even hard is de klacht en ik had er 2 jaar terug al eens naar gekeken en toen een verschil van 6 dB in level tussen beide kanalen geconstateerd. Na het verwijderen van het DAVE board leek het issue opeens verdwenen. Het issue kwam later echter weer terug en ik vermoed nu, zeker gezien de leeftijd van de versterker, dat het een gevalletje reviseren (met name de elco's dus) wordt.

Zojuist de versterker even aangesloten om eerst eens te kijken hoe het eruit ziet op de scoop. 1 kHz sinus, en in eerste instantie weinig probleem te erkennen, slechts een minimaal verschil in level tussen beide kanalen. Ik vermoed dat het probleem zich gaat manifesteren naarmate de versterker weer langer aangestaan heeft.

To be continued.  :satisfied:

Sjettepet

Bij mij kwam er meteen in de eerste vijf minuten al nauwelijks geluid uit het linker kanaal. Ik zal toch wel goed alle verbindingen nagelopen hebben?  :ohmy:

Versterker staat in 'eindversterkermodus'. Mijn Luxman DAC/pre op de pre-in aangesloten: links veel zachter dan rechts. Interlinks omgedraaid: zelfde fenomeen. Luidsprekerkabels omgedraaid: rechts veel zachter dan links. Conclusie: linker kanaal defect. Hoe kan jij dan een minimaal verchil meten?
(Fles wijn zit nog dicht hoor)  :angel:
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

hifiman

#9665
Citaat van: Sjettepet op juni 20, 2016, 10:42:00
Bij mij kwam er meteen in de eerste vijf minuten al nauwelijks geluid uit het linker kanaal. Ik zal toch wel goed alle verbindingen nagelopen hebben?  :ohmy:

Versterker staat in 'eindversterkermodus'. Mijn Luxman DAC/pre op de pre-in aangesloten: links veel zachter dan rechts. Interlinks omgedraaid: zelfde fenomeen. Luidsprekerkabels omgedraaid: rechts veel zachter dan links. Conclusie: linker kanaal defect. Hoe kan jij dan een minimaal verchil meten?
(Fles wijn zit nog dicht hoor)  :angel:
Ik denk dat het een elco issue is. Je hebt de versterker waarschijnlijk nu een tijdje niet gebruikt en dan zijn de elco's weer even "hersteld". Dit is maar een aanname hoor, maar gezien de leeftijd van de versterker zou het logisch zijn nu de versterker volledig te recappen. Ik heb nog even gecheckt, eindversterker modus of normale modus geven hetzelfde resultaat.

Mocht je de versterker toch weer terug willen dan mag je hem wat mij betreft weer ophalen hoor. Zoniet dan ga ik hem waarschijnlijk op het gemakkie proberen te reviseren, maar die moeite (veel werk!) ga ik alleen doen als ik definitief zijn baasje word. :tounge2: ;)

Ik heb er even 2 speakers op aangesloten en hoor ook geen verschil tussen links en rechts. In eindversterker mode klinkt tie wel duidelijk mooier zeg  :notify:


hifiman

Vandaag was ik een dagje vrij en aangezien het de hele dag regende heb ik maar even wat meters gemaakt met mijn DAC. Het mechanische gedeelte (boren, vijlen, printje door midden zagen, enz..) is hiermee klaar en dat vind ik fijn want dat is nooit mijn sterkste punt geweest  :thumbs-up:

hifiman

#9667
En ondertussen wordt er rustig verder gewerkt aan mijn DAC project  :headbanging:

Op de DAC print zelf zijn de spannings regulatoren verwijderd en heb ik de printverbindingen waar nodig daar op aangepast. De volgende stap is het bouwen van de 3 jung regulatoren, +15V, -15V en +3.3V  8)

En voor de voedingskast heb ik ondertussen zelf een netsnoer gemaakt op basis van een stuk shielded Belden kabel (het bekende voor audio veelgebruikte type).  :angel:

Maikel_audionerd

Mooi project, ik blijf het met veel interesse volgen. Succes!  :thumbs-up:
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

hifiman

Citaat van: Maikel_audionerd op juli  3, 2016, 10:20:41
Mooi project, ik blijf het met veel interesse volgen. Succes!  :thumbs-up:
Thanks :-)

hifiman

#9670
Nee, ik heb mijn witte projector niet zwart gespoten: sinds gisteren staat er een nieuwe projector in huize audioloog  :headbanging:

De JVC X35 heeft plaats moeten maken voor een JVC X500.  :wub: Geen gigantische verschillen t.o.v. de X35, maar wel net even de puntjes op de i  :pompom:

Ik zit nog in de afstel fase, dus ik ga snel weer aan de slag.  ^^

Harry HT

 Hi Audioloog,

Mooi hoor, geniet ervan. [emoji41] super die x500

Succes met fine tunen[emoji106]

Gegroet,

Harry

De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

kermit

Citaat van: Audioloog op juli  4, 2016, 20:39:29
Nee, ik heb mijn witte projector niet zwart gespoten: sinds gisteren staat er een nieuwe projector in huize audioloog  :headbanging:

De JVC X35 heeft plaats moeten maken voor een JVC X500.  :wub: Geen gigantische verschillen t.o.v. de X35, maar wel net even de puntjes op de i  :pompom:

Ik zit nog in de afstel fase, dus ik ga snel weer aan de slag.  ^^
Die komt me bekend voor! ;D

riwi

#9673
Citaat van: Audioloog op juli  4, 2016, 20:39:29
Nee, ik heb mijn witte projector niet zwart gespoten: sinds gisteren staat er een nieuwe projector in huize audioloog  :headbanging:

De JVC X35 heeft plaats moeten maken voor een JVC X500.  :wub: Geen gigantische verschillen t.o.v. de X35, maar wel net even de puntjes op de i  :pompom:

Zo dat heb je snel gedaan die upgrade. Heb je nu je eigen oude lamp weer terug? Gefeliciteeerd met de mooie upgrade  O0

Citaat van: kermit op juli  5, 2016, 12:53:16
Die komt me bekend voor! ;D
Is het de jouwe? Wat komt er voor in de plek bij jou dan?

luuk123456

Mooie upgrade inderdaad!
De X35 was de eerstebeamer van JVC die ik mocht aanschouwen en was toen ook meteen verkocht.
Omdat H&C Hifi toen `n hele nette prijs voor de X500 vroeg, meteen maar besloten de X35 over te slaan en de X500 aan te schaffen.
Tot op heden geen moment spijt van gehad :pompom:
In voornamelijk donkere films of scenes, zie je toch wel `n groot verschil met de X35 vind ik persoonlijk.
Veel plezier met je nieuwe aanwinst!!

Groet,
Luuk
JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0