hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

riwi

Netjes hoor. De X35 past dus wel goed door de prismasonic? Dat is fijn.
Ik moet bij mij ook wat aan de kabels aanpassen omdat de aansluitingen nu op de achterkant zitten en niet op de zijkant zoals met de Sony. De kast is ook een stuk groter en logger.

hifiman

Voor de volledigheid nog even het CIE diagram en de kleurtemperatuur. Ik heb nog geen moeite gedaan de greyscale helemaal perfect te krijgen, dit heeft ook weinig zin zolang ik nog met de gamma aan het stoeien ben.

hifiman

Wat ik verder heb getest (m.b.t. de gamma curve):

- het maakt niet uit of ik low lamp of high lamp setting kies, curve blijft hetzelfde
- de gamma curve per RGB kleur is voor elke kleur hetzelfde, het is dus niet zo dat er 1 paneel/kleur raar doet ofzo
- de sensor verder van het scherm afgezet om te kijken of de sensor misschien clipte door teveel licht, dit bleek ook niks uit te maken
- alle settings in de bron (dune hd max) en de HT processor (Onkyo PR-SC5507) nagelopen, alles staat op passthrough cq neutraal
- de volgende gamma settings in de projector geprobeerd: A,B,C,normal,2.2,2.4,2.6 , het maakt allemaal niet uit, de curve blijft ongeveer hetzelfde eruit zien.

Dit baart mij wel zorgen, wat is hier de oorzaak van? Degraderende panelen? Ik kan het mij haast niet voorstellen na 800 draai uren. Of zie ik iets over het hoofd?

Rest mij de optie om een custom curve te gaan bouwen om te kijken of ik het hiermee recht kan krijgen, dit is echter een moeizaam en langdurig (iteratief) proces.

Ik moet er even bijzeggen dat ik nog geen minuut film gekeken heb, daar heb ik simpelweg de gelegenheid nog niet voor gehad en ik wilde eerst alles af en "ok" hebben voor ik relaxt onderuit zak voor een filmpje. De projector zag er bij de vorige eigenaar qua beeld overigens zo op het oog prima uit, dus ik hoop nog steeds dat ik iets mis cq verkeerd doe.

Ik denk dat ik vanavond het gamma verhaal maar even los laat en gewoon een filmpje ga kijken.

To be continued ...

hifiman

Citaat van: riwi op december 18, 2015, 10:57:21
Netjes hoor. De X35 past dus wel goed door de prismasonic? Dat is fijn.
Ik moet bij mij ook wat aan de kabels aanpassen omdat de aansluitingen nu op de achterkant zitten en niet op de zijkant zoals met de Sony. De kast is ook een stuk groter en logger.
Ja gelukkig wel Richard , het was even geklooi en het was even spannend of het wel goed ging komen, maar het is naar tevredenheid gelukt  :thumbs-up: Wit vind ik ook mooier, d.w.z. ik vind zwart mooi, maar wit past beter bij het plankje en plafond, alleen jammer dat de prismasonic die zwart is van kleur nu zo afsteekt tegen het wit van de projector  ;) Al met al vind ik het een mooi apparaat om te zien  :wub:

riwi

Ik kon met de x5000 wel kiezen voor wit, maar ik heb gekozen voor de kleur die het eerst beschikbaar kwam. Dat was in mijn geval dus zwart.

Ik dacht dat jij wel bekend was met gamma drift. Op AVS is daar wel wat over geschreven. Op zich (uit je grafiek) zie ik dat voor 0-30IRE de gamma wel rond de 2.2 zit. Pas bij hogere IRE waarden zakt het meer in. Dat betekent dat je donkere gedeelten wel mooi donker zijn en voldoende doortekent. Je verliest alleen wat helderheids stappen in de heldere beelden. maar ik vraag me af of je dat visueel echt ziet. Ik vind in ieder geval correcte gamma het belangrijkste in donkere delen (dwz voldoende donker en voldoende doortekend kwa detail). Ik denk dat alle LCOS projectoren hier wel last van hebben in bepaalde mate. Bij DLP en LCD schijnt het minder te zijn, hoewel LCD ook wel contrast verlies heeft.

hifiman

Citaat van: riwi op december 18, 2015, 11:20:03
Ik kon met de x5000 wel kiezen voor wit, maar ik heb gekozen voor de kleur die het eerst beschikbaar kwam. Dat was in mijn geval dus zwart.
Haha, ik had niet anders verwacht  :D :headbanging:

Citaat van: riwi op december 18, 2015, 11:20:03
Ik dacht dat jij wel bekend was met gamma drift. Op AVS is daar wel wat over geschreven. Op zich (uit je grafiek) zie ik dat voor 0-30IRE de gamma wel rond de 2.2 zit. Pas bij hogere IRE waarden zakt het meer in. Dat betekent dat je donkere gedeelten wel mooi donker zijn en voldoende doortekent. Je verliest alleen wat helderheids stappen in de heldere beelden. maar ik vraag me af of je dat visueel echt ziet. Ik vind in ieder geval correcte gamma het belangrijkste in donkere delen (dwz voldoende donker en voldoende doortekend kwa detail). Ik denk dat alle LCOS projectoren hier wel last van hebben in bepaalde mate. Bij DLP en LCD schijnt het minder te zijn, hoewel LCD ook wel contrast verlies heeft.
Dat ben ik ook, maar ik had het niet zo erg (t.o.v. mijn HD350) verwacht en na zo relatief weinig draai uren. Met erg bedoel ik overigens niet dat het beeld er niet goed uit ziet, maar puur even meettechnisch gezien. Daarnaast had ik geloof ik een beetje verwacht dat nieuwere projectoren er minder last van zouden hebben, maar dat is blijkbaar een wat te optimistische aanname  ;D Dan toch maar eens proberen recht te trekken komend weekend (ik ben nou eenmaal een perfectionist  ;) ). Helemaal mee eens trouwens dat een correcte gamma waarde het belangrijkst is in de onderste IRE regionen.


hifiman

Ik realiseer mij overigens dat het ook de lamp kan zijn die een afwijkende gamma veroorzaakt, ergens volgende week komt mijn nieuwe lamp binnen dus misschien wat ik wel even tot dan met verder rommelen  ^^ ;)

riwi

Citaat van: Audioloog op december 18, 2015, 11:32:55
Ik realiseer mij overigens dat het ook de lamp kan zijn die een afwijkende gamma veroorzaakt

Dat snap ik niet en ik denk niet dat dat zo is. Gamma is de vertaling van input signaal volgens een bepaalde curve naar licht op het doek. Dwz hoe vertaalt het input signaal zich naar een IRE level. Hoe kan een lamp daarop van invloed zijn? Een lamp geeft toch een continue hoeveelheid licht af? Zowel Contrast als Gamma wijzigen volgens mij nooit met een lamp.

Contrast heb ik ooit bij Rob Dingen nagemeten met oude en nieuwe lamp op mijn oude vw50 destijds. Die was na 18 maanden en 1200 uren gehalveerd toen en men opperde 'dat het aan de lamp ligt'. Kwa contrast was er met oude en nieuwe lamp toen identieke waarden te meten. Dat geldt volgens mij net zo voor gamma.

hifiman

Citaat van: riwi op december 18, 2015, 11:40:54
Dat snap ik niet en ik denk niet dat dat zo is. Gamma is de vertaling van input signaal volgens een bepaalde curve naar licht op het doek. Dwz hoe vertaalt het input signaal zich naar een IRE level. Hoe kan een lamp daarop van invloed zijn? Een lamp geeft toch een continue hoeveelheid licht af? Zowel Contrast als Gamma wijzigen volgens mij nooit met een lamp.
Je hebt gelijk, ik redeneneerde even vanuit een wijzigende lamp karakteristiek naarmate meer branduren, maar dat is onzin want de lamp geeft altijd dezelfde hoeveelheid licht op een gegeven moment in de tijd en wijzigt niet met de IRE waarde (= input signaal).

Ik ben ook met je eens dat contrast altijd gelijk blijft ongeacht de staat van de lamp, het is immers een ratio en die wijzigt niet met de hoeveelheid licht die de lamp geeft.  ^^


Harry HT

Hoi Audioloog,

Leuk om te lezen dat alles alweer goed is aangesloten  O0

Succes met verder afstellen en kijk ook een filmpie tussendoor om ook te genieten  :inlove:

Wat doet je nieuwe JVC anders/mooier t.o.v. je oude? (Indien je daar al op heb kunnen letten)

:yinyang:

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

hifiman

Citaat van: Harry HT op december 18, 2015, 14:18:15
Succes met verder afstellen en kijk ook een filmpie tussendoor om ook te genieten  :inlove:
Goed plan, heb ik gedaan vanavond  :angel:

Citaat van: Harry HT op december 18, 2015, 14:18:15
Wat doet je nieuwe JVC anders/mooier t.o.v. je oude? (Indien je daar al op heb kunnen letten)
De verschillen zijn niet heel schokkend, maar het beeld is net even punchier, meer licht, hoger contrast, betere zwartwaarde en scherper.  8)

hifiman

Maar ik kon het toch niet laten en heb nog even een poging gedaan, de gamma beter te krijgen. Met succes, waar de gamma eerst nog dropte naar 1.45, komt tie nu niet onder de 2.0  :pompom:

Dat moet nog beter kunnen, maar dat bewaar ik tot dinsdag, dan ga ik samen met een forumlid nog even verder fine tunen.  :coffee:

williams

Dat ziet er goed uit,hoe vertaald dit in het beeld ?
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

hifiman

Citaat van: williams op december 19, 2015, 00:34:04
Dat ziet er goed uit,hoe vertaald dit in het beeld ?
Ik was moe en ben gewoon een filmpje gaan kijken, met andere woorden geen idee, hetgeen al aangeeft dat het verschil niet erg schokkend zal zijn :P Het zag er goed uit in elk geval en ik ga vanavond eens AB vergelijken!  :popcorn:

hifiman

Het moet niet gekker worden, ik heb nu AB vergeleken, mijn nieuwe custom gamma met gamma B. Ehhhhh ik vind de laatste mooier, een punchier beeld met behoud van goed detail in donkere scenes. Komt natuurlijk wel overeen met wat ik meette, een correcte gamma in het lage IRE gebied en steeds lager wordend in de hogere waarden. .

Met mijn X10 issue ben ik er ook uit, als de X35 aan staat dan reageren mijn 2 achterste lampen niet meer op X10 commando's. Zodra de X35 op standby staat weer wel. Dat had ik met de HD350 voorheen niet. Heel apart, maar 100% reproduceerbaar. Ach ik kan er mee leven, als ik film kijken gaan toch de lampen uit :P

hifiman

Ik ga overigens de X35 gelijk flink gebruiken, de planning is om wo avond te beginnen met de laatste 5 star wars delen te kijken (eerste deel, episode 4 een week geleden gezien) en dan voor ik vrijdagmiddag 1e kerstdag naar de bioscoop ga ze allemaal weer gezien te hebben. Ik moet nu wel, de bioscoopkaartjes zijn al gekocht.  :tounge: Een 24 uurs star wars marathon dus. Idee van vriendin, ach er zullen veel mannen jaloers op mij zijn  :D

williams

Ga lekker genieten van je aankoop .
Ik kom dinsdag ook nog ff kijken naar mijn oude beamer.
Gr Wil
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

hifiman

Citaat van: williams op december 19, 2015, 22:19:23
Ga lekker genieten van je aankoop .
Ik kom dinsdag ook nog ff kijken naar mijn oude beamer.
Gr Wil
Ga ik zeker doen!  :pompom: Nu hopen dat jij de jouwe voor de kerst in huis hebt...

Tot dinsdag!  :coffee: :popcorn:

mr.crash

Ik ben 1 van die mannen die jaloers is.

Geniet er lekker van.

Fijne feest dagen

...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

Harry HT

Hi Audioloog,
Citaat van: Audioloog op december 19, 2015, 22:12:15
Ik ga overigens de X35 gelijk flink gebruiken, de planning is om wo avond te beginnen met de laatste 5 star wars delen te kijken (eerste deel, episode 4 een week geleden gezien) en dan voor ik vrijdagmiddag 1e kerstdag naar de bioscoop ga ze allemaal weer gezien te hebben. Ik moet nu wel, de bioscoopkaartjes zijn al gekocht.  :tounge: Een 24 uurs star wars marathon dus. Idee van vriendin, ach er zullen veel mannen jaloers op mij zijn  :D
ha, ha geniet ervan, the complete Saga bevat 40 uur bonusmateriaal, niet vergeten te kijken he ? [emoji3]

Ben benieuwd naar je nieuwe zwart en beeld, maar als ik zo lees is het pas in maart 2016 wat rustiger bij jou thuis met m&g's.

Gegroet,

Harry

Edit : o ja, ik ben ook jaloers op mannen die een vrouw hebben die vanuit haar zelf aangeeft SW te willen zien. [emoji7][emoji41]
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

hifiman


hifiman

Citaat van: Audioloog op december 19, 2015, 22:09:17
Het moet niet gekker worden, ik heb nu AB vergeleken, mijn nieuwe custom gamma met gamma B. Ehhhhh ik vind de laatste mooier, een punchier beeld met behoud van goed detail in donkere scenes.
Ik moet hier toch op terugkomen ;-)

Na wat langer gekeken te hebben: ja de "oude" gamma geeft een punchier beeld, maar in donkere scenes verdwijnt er detail. Terug dus naar de custom gamma en die vanavond proberen nog wat correcter te krijgen. Ik ga waarschijnlijk voor een gamma van 2.3 als compromis tussen de 2.2 vs 2.4 discussie.

williams

Gisteren wezen kijken naar mijn oude x35 bij Ronald en deze stond daar toch weer mooi te spelen i.c.m. de prismasonic . :clapping:
Het blijft toch mooi om te zien hoe mooi een 2.35 / 1 scherm met een voorzetlens is .
Ik had het gevoel dat alles net een tandje scherper is dan bij de JVC hd 350 die Ronald eerst had .
We hebben gelijk nog een paar uurtjes ons bezig gehouden met de calibratie van de X35 .
De grayscale stond al goed maar om de Gamma op een waarde van 2,2 te krijgen viel nog tegen .
Aangezien het aardig laat werd zijn we gestopt met de calibratie maar we zijn een eind in de goed richting gekomen .
We hebben nu een rechte Gamma maar wel rond de 2 ,0 .
Hierna hebben we nog wat stukjes film gekeken en dit zag er erg goed uit met een scherp gestoken beeld .
Ook de lichtopbrengst was nog ruim voldoende en dat met 800 uur op de teller.
Het was leuk om te zien dat mijn x35 een mooi plekje heeft gevonden bij Ronald (audiolloog).

Williams

JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

hifiman

Hee William,

Bedankt voor je verslagje en je hulp  :coffee: :pompom:

De x35 is inderdaad scherper, de convergentie van de panelen is ook beter, ik hoefde wat dat betreft niks af te stellen, dat was bij de hd350 wel nodig.

Zowiezo is het overall plaatje wat de x35 geeft op alle fronten net even mooier. De gamma gaat nog een vervolg krijgen, ik weet nu denk ik wel hoe ik hem netjes op 2,2 recht ga krijgen. Ik heb in elk gevsl genoten van star wara gister avond en we gaan zo weer verder kijken  :xmas:

Enne, volgens mij heb je ook smooth video project goed kunnen beoordelen bij mij afgelopen dinsdag. Wat vond je daar van?  :popcorn: