hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Start Hypercon: java -jar Hypercon.jar

Stel nu de juiste ledconfiguratie in en klik op "Create Hyperion Configuration"

In mijn geval gebruik ik 30 leds op een lat, dus dat is een wat speciaal geval, ik gebruik de configuratie zoals in het screenshot, waarbij ik de bovenste rij leds later weer uit de configuratie file verwijderd heb.

hifiman

Kopieer nu de met Hypercon gegenereerde hyperion.config.json file naar /storage/.config/hyperion.config.json op de raspberry pi, ik gebruik hier scp voor.

Voeg nu het volgende toe aan de config file (configuratie video grabber), let op dit moet VOOR het "endOfJson" statement:

"grabber-v4l2" :
    {
        "device" : "/dev/video0",
        "input" : 0,
        "standard" : "PAL",
        "width" : 240,
        "height" : 192,
        "frameDecimation" : 2,
        "sizeDecimation" : 2,
        "priority" : 800,
        "mode" : "2D",
        "cropLeft" : 0,
        "cropRight" : 0,
        "cropTop" : 0,
        "cropBottom" : 0,
        "redSignalThreshold" : 0.2,
        "greenSignalThreshold" : 0.2,
        "blueSignalThreshold" : 0.2
    },

hifiman

Vervolgens heb ik in het "transform" gedeelte van de config file de tresholds aangepast (verhoogd naar 5% voor elke RGB kleur), om te voorkomen dat de leds ook nog gingen branden bij een zwart beeld:


"transform" :
[
{
"id"   : "default",
"leds" : "*",
"hsv" :
{
"saturationGain" : 1.0000,
"valueGain"      : 1.0000
},
"red" :
{
"threshold"  : 0.0500,
"gamma"      : 1.0000,
"blacklevel" : 0.0000,
"whitelevel" : 1.0000
},
"green" :
{
"threshold"  : 0.0500,
"gamma"      : 1.0000,
"blacklevel" : 0.0000,
"whitelevel" : 0.8500
},
"blue" :
{
"threshold"  : 0.0500,
"gamma"      : 1.0000,
"blacklevel" : 0.0000,
"whitelevel" : 0.8500
}
}
],

hifiman

Dat was het... , de pi nog even rebooten om de nieuwe hyperion config te aktiveren en werken  :pompom: :headbanging: :popcorn:

Opmerking: het betreft hier een openelec image met xbmc. ik gebruik heel xbmc niet, de reden dat ik toch deze image gebruikt heb is dat hyperion er al op staat en ook de driver voor de video grabber aanwezig is. Kortom, gewoon lekker makkelijk dus :P


riwi

Ziet er wel mooi uit :)
Ga je het ook gebruiken tijdens kijken op het projector doek?

En over de xbmc. Heb je het al getest en vind je het niks? of waarom wil je het niet gebruiken?
Ik was er mee aan het spelen op een gewone PC met linux, maar het kost wel wat inwerk tijd. Maar het zou wel een alternatief voor de Dune kunnen zijn misschien. Al werkt lang niet alles goed (vergeleken met de Dune) heb je wel extra features zoals de itunes trailers e.d. en 'automatisch' cover-art.

hifiman

Citaat van: riwi op april 14, 2015, 09:47:47
Ziet er wel mooi uit :)
Ga je het ook gebruiken tijdens kijken op het projector doek?

En over de xbmc. Heb je het al getest en vind je het niks? of waarom wil je het niet gebruiken?
Ik was er mee aan het spelen op een gewone PC met linux, maar het kost wel wat inwerk tijd. Maar het zou wel een alternatief voor de Dune kunnen zijn misschien. Al werkt lang niet alles goed (vergeleken met de Dune) heb je wel extra features zoals de itunes trailers e.d. en 'automatisch' cover-art.
Hee Richard,

Nee dan niet, bij projecteren wil ik geen extra licht in de kamer :P

Wat xbmc betreft, ja ik kende het al een tijdje. Zal niet beweren dat ik het niks vind, maar de dune bevalt mij prima en heb verder geen doel voor xbmc. De itunes trailers heb ik de apple TV al voor en automatisch cover art ben ik geen voorstander van (onbetrouwbaar).


hifiman

Vandaag de Klipsch surround speakers maar eens van binnen bekeken (het filter), de el cheapo condensator op het hoog vervangen door Wima. Een hele klankmatige verbetering! Het klinkt nu natuurlijker, minder had, met meer detail en een ruimtelijker surround bubble  ;D :thumbs-up: :pompom: Tevens een wima bypass geplaatst op de elco voor het mid/laag. Mogelijke verbeterpunten zie ik nog door deze elco met een waarde van 39 uF te vervangen door een Audyncap foliecondensator, moet alleen even kijken of het gaat passen :P En als ik dat ga doen dan pak ik de 1,5R weerstand ook gelijk nog even mee, door deze te vervangen door een MOX.

Edit: onderdelen zojuist besteld  :devil:

hifiman

Gisteren heb ik de voedings elco's in mijn BK XXLS 400 subwoofer plate amp vervangen voor Elna's. Het resultaat: meer ballen in het laag  :wow: :thumbs-up:

Foto heb ik niet gemaakt, daar ik onlangs al hetzelfde kunstje had toegepast in een zelfde plate amp van Ralph:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=23357.msg2779830#msg2779830

hifiman

Verder heb ik de Hyperion Android app op mijn telefoon gezet zodat ik de ambilight leds nu ook als sfeerverlichting kan inzetten, een draai aan het kleurenwiel bepaald de kleur waar de leds mee oplichten, intensiteit kan ook geregeld worden met een slider, cool!  O0

LittleNinja

Jeetje... Lekker bezig Audioloog!

Heb je die dikke kar nou al?? :P
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

hifiman

Citaat van: LittleNinja op april 16, 2015, 11:52:15
Jeetje... Lekker bezig Audioloog!

Heb je die dikke kar nou al?? :P
Vraag dat over een klein weekje nog eens  ;)

LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

riwi

Citaat van: Audioloog op april 16, 2015, 09:38:37
Verder heb ik de Hyperion Android app op mijn telefoon gezet zodat ik de ambilight leds nu ook als sfeerverlichting kan inzetten, een draai aan het kleurenwiel bepaald de kleur waar de leds mee oplichten, intensiteit kan ook geregeld worden met een slider, cool!  O0

Lijkt wel de Philips Hue :)

hifiman

Citaat van: riwi op april 16, 2015, 17:13:13
Lijkt wel de Philips Hue :)
Ja precies, kon even niet op de naam komen, maar dacht ik ook nog aan  ;D

BuSpu

Citaat van: Audioloog op april 13, 2015, 18:41:40
Kopieer nu de met Hypercon gegenereerde hyperion.config.json file naar /storage/.config/hyperion.config.json op de raspberry pi, ik gebruik hier scp voor.

Voeg nu het volgende toe aan de config file (configuratie video grabber), let op dit moet VOOR het "endOfJson" statement:

"grabber-v4l2" :
    {
        "device" : "/dev/video0",
        "input" : 0,
        "standard" : "PAL",
        "width" : 240,
        "height" : 192,
        "frameDecimation" : 2,
        "sizeDecimation" : 2,
        "priority" : 800,
        "mode" : "2D",
        "cropLeft" : 0,
        "cropRight" : 0,
        "cropTop" : 0,
        "cropBottom" : 0,
        "redSignalThreshold" : 0.2,
        "greenSignalThreshold" : 0.2,
        "blueSignalThreshold" : 0.2
    },

Snap d'r geen hout van maar in feite voer je een realtime video analyse uit en de resultaten daarvan gebruik je om de leds aan te sturen? In feite dus ook wat Philips met ambilight doet?

hifiman

Citaat van: BuSpu op april 17, 2015, 15:35:44
Snap d'r geen hout van maar in feite voer je een realtime video analyse uit en de resultaten daarvan gebruik je om de leds aan te sturen? In feite dus ook wat Philips met ambilight doet?
Dat klopt! De analyse wordt gedaan door de software hyperion die draait op een rapsberry pi.

hifiman

Gelijk de elco en de weerstand in het crossover filter van mijn Klipsch surround speakers ook maar vervangen  :pompom:

hifiman

En nu ik toch bezig was, het filter van de Boston A25's in de slaapkamer ook gelijk even aangepakt. D.w.z. voor zover mogelijk want je kunt niet aan de onderkant komen om te solderen en er was maar 1 manier om de grote Wima te monteren en de print weer in de kast te krijgen, d.w.z. na het afknippen van kleine hoekjes van de print  ;)

Ik heb nu al bij 4 paar speakers de standaard condensatoren in het hoog vervangen door Wima MKP en het was alle keren een duidelijke verbetering, een natuurlijker hoog met meer detail. Als er 1 condensator een geheimtip is, dan zijn het deze Wima's wel, niet duur en klinkt altijd goed.  :thumbs-up:

hifiman

Vandaag of morgen krijg ik mijn Behringer DEQ2496 binnen die ik tweedehands van een forum lid overgenomen heb  ;D

Het doel is om te kijken of ik daarmee een beter resultaat kan behalen (hetgeen uiteraard deels een kwestie van smaak is) dan met mijn anti mode. De anti mode doet het prima, maar ik mis de mogelijkheid zelf wat bij te sleutelen aan de uiteindelijke target curve.

Kjelt

Hey Ronald,
weer lekker bezig zie ik.  :thumbs-up:
Ik kwam van de week deze toch wel interessante video tegen.
Blijkbaar hebben normale condensatoren ook een afscherming van binnen zitten (daar heb ik zelf nooit bij stil gestaan).
Vooral bij analoge audio toepassingen wil je deze afscherming dan aan het punt met de minste impedantie naar massa leggen.
Aangezien ze dit niet markeren op de condensatoren heeft deze meneer daar een oplossing voor bedacht om het zelf te meten, dat leek me wel aardig voor jou omdat je zoveel met audio knutselt. Sorrie als je nu al je MKP's weer eruit moet halen (geen idee of die dit ook hebben dus wellicht dat eerst testen) , meten en terug solderen maar ja wellicht klinkt het dan nog beter  ;) Enjoy!



BuSpu

Citaat van: Kjelt op mei 19, 2015, 16:36:07
Hey Ronald,
weer lekker bezig zie ik.  :thumbs-up:
Ik kwam van de week deze toch wel interessante video tegen.
Blijkbaar hebben normale condensatoren ook een afscherming van binnen zitten (daar heb ik zelf nooit bij stil gestaan).
Vooral bij analoge audio toepassingen wil je deze afscherming dan aan het punt met de minste impedantie naar massa leggen.
Aangezien ze dit niet markeren op de condensatoren heeft deze meneer daar een oplossing voor bedacht om het zelf te meten, dat leek me wel aardig voor jou omdat je zoveel met audio knutselt. Sorrie als je nu al je MKP's weer eruit moet halen (geen idee of die dit ook hebben dus wellicht dat eerst testen) , meten en terug solderen maar ja wellicht klinkt het dan nog beter  ;) Enjoy!
Interessant ben benieuwd, de Behringer is in ieder geval goed aangekomen  ;)

hifiman

Citaat van: Kjelt op mei 19, 2015, 16:36:07
Blijkbaar hebben normale condensatoren ook een afscherming van binnen zitten (daar heb ik zelf nooit bij stil gestaan).
Vooral bij analoge audio toepassingen wil je deze afscherming dan aan het punt met de minste impedantie naar massa leggen.
Aangezien ze dit niet markeren op de condensatoren heeft deze meneer daar een oplossing voor bedacht om het zelf te meten,
Dit is mij reeds bekend en het zal je misschien verbazen maar als ik een folie condensator plaats in een speaker of versterker of DAC dan hou ik hier al rekening mee  :angel:

hifiman

Citaat van: BuSpu op mei 19, 2015, 21:36:18
Interessant ben benieuwd, de Behringer is in ieder geval goed aangekomen  ;)
Inderdaad :-) Nu nog even de tijd vinden om er mee te spelen  :headbanging:

BuSpu

Citaat van: Audioloog op mei 20, 2015, 12:35:39
Dit is mij reeds bekend en het zal je misschien verbazen maar als ik een folie condensator plaats in een speaker of versterker of DAC dan hou ik hier al rekening mee  :angel:
maar probeer je dan alle folie condensatoren twee kanten op?

hifiman

Citaat van: BuSpu op mei 20, 2015, 13:45:45
maar probeer je dan alle folie condensatoren twee kanten op?
Neeeeeee, je kunt het vooraf met behulp van een oscilloscoop bepalen.