hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: scrutinizer op februari 14, 2010, 13:09:58
;D

Vanmorgen ervaarde ik een als fakir licht loskomen van mijn stoel, gebiologeerd kijkend naar de Rock and Roll Hall of Fame dvd's.
These old geezers still rock. :music:

:worship:

Anton.
8)  :thumbs-up:

hifiman

Even getimed:

Track duur: 167s
Polyphase upsampling: 77s
Secret Rabbit upsampling: 131s

In principe zou ook het konijn dus realtime ingezet moeten kunnen worden, maar het is wel net an, en afhankelijk van of de pc nog andere zaken te doen heeft op dat moment  ;)

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Icarus314

Ik heb het aangedurfd om een echte ABX te doen tussen The Rabbit en gewoon 44.1 niet upsampelen. Dit kan met foobar met een ABX plugin, je weet dan niet welke track je hoort maar moet zeggen of een onbekende track A hetzelfde is als een onbekende track X of Y en zo ook met B.

De resultaten zijn dat ik het kan horen! Ok ik heb maar 4 keer geprobeerd maar de eene keer dat het fout ging was de tweede keer omdat ik dacht dat het makkelijk was en ik me haastte. Het bleek dat ik de tracks eerst in de volgorde 12 en dan pause en dan 21 moest afspelen (onaangenaam->aangenaam hoor je wel andersom is lastig, duurt even voordat het aangename is uitgewerkt) en tussen twee vergelijkingen een aantal minuten pauze moest houden. Al met al duurt het dan erg lang en na 4 sessies waarbij ik vrijwel zeker was dat de rabit aangenamer klonk hield ik het voor gezien. Misschien dat ik het blindtesten nog eens voortzet maar voorlopig concludeer ik dat al mijn ervaringen dat upsampelen met de rabbit aangenaam klinkt en luisterplezier brengt in overeenstemming! Overigens vind ik in een direct geluid the rabbit organiser (analoger) klinkt maar ook alsof dat iets dat mist weg is. Zelfs een vergelijking met LP deed me niet naar de LP verlangen  :inlove: Ik draai nu regelmatig radio om in slaap te komen dat deed ik vroeger nooit.


hifiman

Leuk om te horen Icarus!  :music: Wat voor processor heb jij in je pc zitten en hoe zwaar is deze belast tijdens het konijnen?

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: Audioloog op februari 14, 2010, 12:35:01
Got ya  ;) Ik deed dit TIJDENS het muziek luisteren  ;D

De componist Beethoven kampte ook vaak met een publiek dat bijvoorbeeld een breiwerkje meenam......hence... vaak de grote openingsklap bij zijn symphonieen zodat het publiek wist dat het was begonnen  :o......en vaak een oorverdovend einde zodat het publiek ook wist wanneer ze moesten klappen.... :-X

Het blijft de vraag of ze zijn muziek net zo intens ervaarde zoals Beethoven dat onderging tijdens het creeren... :dry:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Icarus314

Citaat van: Audioloog op februari 14, 2010, 17:38:18
Leuk om te horen Icarus!  :music: Wat voor processor heb jij in je pc zitten en hoe zwaar is deze belast tijdens het konijnen?
Dat is inderdaad het grootste probleem. Voor de test had ik niet real time naar 192khz/best sinc interpolator gebruikt maar realtime kom ik niet verder dan 96khz/intermediate sinc interpolator. Maar uit mijn niet real time testjes hoorde ik niet veel verschil.

Ik gebruik overigens een intel Atom 1.6ghz processor  :-X Pretty bad  ;) Voordeel is wel dat hij heel weinig stroom gebruikt en ongeveer een luisterdag zonder oplader kan. Het 10 inch schermpje werkt met foobar en de bibliotheken ook aangenaam (alle muziek bij de hand en overzichtelijk). Ik heb de koptelefoon via een dropveter (een component video kabel  :-[) op de tape ingang van mijn Lavardin -> Sonus faber. ik weet het, ik heb veel gezondigd maar ben wel tevreden met het resultaat :D

Icarus314

Overigens twijfel ik of ik wel een echte audiofiel ben. Ik ergerde me eraan dat LP beter klonk dan CD maar zelfs LP met een cheap element voldeed voor mijn oren altijd al. Ik hoor ook niet verder dan 14khz. Het enige dat mijn interesseerde was de gap tussen LP en CD en volgens mij is die nu kleiner. Zo'n LP interpoleert analoog en dat is eigenlijk het enige verschil met CD. De digitale bron master is vaak hetzelfde  ;) I'm on track met upsampelen!!

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: Icarus314 op februari 14, 2010, 18:27:18
Overigens twijfel ik of ik wel een echte audiofiel ben. Ik ergerde me eraan dat LP beter klonk dan CD maar zelfs LP met een cheap element voldeed voor mijn oren altijd al. Ik hoor ook niet verder dan 14khz. Het enige dat mijn interesseerde was de gap tussen LP en CD en volgens mij is die nu kleiner. Zo'n LP interpoleert analoog en dat is eigenlijk het enige verschil met CD. De digitale bron master is vaak hetzelfde  ;) I'm on track met upsampelen!!

Ik kan een paar statements niet volgen ...

Als je een LP beter vindt/vond klinken ben je in mijn ogen een echte audiofiel en gebruik/gebruikte je je oren optimaal tot in ieder geval 14 kHz  ;)

Voor wat betreft dat een LP analoog interpoleert en dat dit het enige verschil is....ben ik je even kwijt.....klinkt in die zin als..."een klein verschilletje".... :-X

De digitale bron master is vaak hetzelfde.....ik heb werkelijk geen notie wat je hier bedoelt...ik heb 3000 cd's die klinken allemaal op een schaal van goed tot slecht ..immens anders...en bovenal zijn sommige TOP Remasters van cd's erg slecht terwijl andere top Remasters van cd's werkelijk fenomenaal zijn...ondanks dat Doug of Steve zich over die hele reeks cd's hebben gebogen....dus steeds dezelfde TOP persoon.. ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

solitaire

Citaat van: Icarus314 op februari 14, 2010, 17:23:17
Al met al duurt het dan erg lang en na 4 sessies waarbij ik vrijwel zeker was dat de rabit aangenamer klonk hield ik het voor gezien. Misschien dat ik het blindtesten nog eens voortzet maar voorlopig concludeer ik dat al mijn ervaringen dat upsampelen met de rabbit aangenaam klinkt en luisterplezier brengt in overeenstemming! Overigens vind ik in een direct geluid the rabbit organiser (analoger) klinkt maar ook alsof dat iets dat mist weg is. Zelfs een vergelijking met LP deed me niet naar de LP verlangen  :inlove: Ik draai nu regelmatig radio om in slaap te komen dat deed ik vroeger nooit.

irritaties, opgezwollen ogen,  blindness ,   i n   s l a a p    v a l l e n ,   .    .      .         .              .

:o

myxomatose !
Hinterm Horizont geht's weiter.

Erik van Voorst (in memoriam)

Met de door jouw gekozen bron Niet meer naar LP terugverlangen  :o....... ...tja en dan te bedenken dat IK misschien wel eens overdrijf  ;D >:D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

neverywhere

Citaat van: Icarus314 op februari 14, 2010, 17:23:17


De resultaten zijn dat ik het kan horen!


Ach Icarus, waar was u toch toen deze test werd gestart : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=92373.0
Gezien de uitkomsten was er zeker behoefte aan iemand met echt goede oren....jammer....doet u de volgende keer wel mee?
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

Icarus314

Citaat van: Erik van Voorst op februari 14, 2010, 19:18:37
Ik kan een paar statements niet volgen ...

Als je een LP beter vindt/vond klinken ben je in mijn ogen een echte audiofiel en gebruik/gebruikte je je oren optimaal tot in ieder geval 14 kHz  ;)

Voor wat betreft dat een LP analoog interpoleert en dat dit het enige verschil is....ben ik je even kwijt.....klinkt in die zin als..."een klein verschilletje".... :-X

De digitale bron master is vaak hetzelfde.....ik heb werkelijk geen notie wat je hier bedoelt...ik heb 3000 cd's die klinken allemaal op een schaal van goed tot slecht ..immens anders...en bovenal zijn sommige TOP Remasters van cd's erg slecht terwijl andere top Remasters van cd's werkelijk fenomenaal zijn...ondanks dat Doug of Steve zich over die hele reeks cd's hebben gebogen....dus steeds dezelfde TOP persoon.. ;)
Ik bedoel eigenlijk dat een LP vanuit een 192khz master opname wordt geperst en dus niet al die problemen met brickwall filtering en aliasing heeft die de cd wel heeft. Bij de cd lijkt het er op dat oversampelen ergens de muziek ook geweld aandoet en iets onnatuurlijks toevoegt dat je er eigenlijk alleen gevoelsmatig uitpikt in vergelijking met vinyl. Ik heb ook nog wat hires materiaal gedownload, digitaal op 96k en dat klinkt ook helemaal niet verkeerd. Wat het konijn precies doet is waarchijnlijk net iets minder fout dan wat oversampelen doet. ???

Verder ga ik gewoon mijn eigen weg en onderzoek alles. Als blijkt dat een tulp interlink niet aan de door mij gehoorde muziek veranderd dan blijft hij er tussen zitten. Misschien was de dac van de pc al niet zo goed, aan de andere kant hij was niet slechter dan de dac van mijn TAG. In de huidige hd audio chips zitten aardige dacjes hoor! En die laptop draait met een lowpower cpu (low storing) 100% op baterijen dus ook geen lichtnet filtering nodig  ;) Zou je kunnen verbazen ???

scrutinizer

Citaat van: Erik van Voorst op februari 14, 2010, 17:45:30
De componist Beethoven kampte ook vaak met een publiek dat bijvoorbeeld een breiwerkje meenam......hence... vaak de grote openingsklap bij zijn symphonieen zodat het publiek wist dat het was begonnen  :o......en vaak een oorverdovend einde zodat het publiek ook wist wanneer ze moesten klappen.... :-X

Het blijft de vraag of ze zijn muziek net zo intens ervaarde zoals Beethoven dat onderging tijdens het creeren... :dry:

::)


Citaat van: solitaire op februari 14, 2010, 19:54:15
irritaties, opgezwollen ogen,  blindness ,   i n   s l a a p    v a l l e n ,   .    .      .         .              .

:o

myxomatose !

:D

Tjeerd, hetgeen concludeert dat het muzikaal content het belang draagt.
Dit ongeacht de per individu afhankelijk gekozen apparatuur hiervoor, die naar mijn mening dan ook het respect verdient.

:)

Anton
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op februari 14, 2010, 17:45:30
De componist Beethoven kampte ook vaak met een publiek dat bijvoorbeeld een breiwerkje meenam......hence... vaak de grote openingsklap bij zijn symphonieen zodat het publiek wist dat het was begonnen  :o......en vaak een oorverdovend einde zodat het publiek ook wist wanneer ze moesten klappen.... :-X

Haha lekker asociaal is dat, alhoewel ik kan me zo voorstellen dat de dames toendertijd, wellicht niet helemaal vrijwillig meegingen (?).
Nooit geweten van die openingsklap, geinig  :D

Heb je trouwens de film "Beethoven" gezien Erik? Zeker een aanrader!  :thumbs-up:

Erik van Voorst (in memoriam)

Meerdere keren (ik neem aan dat je die met Gary Oldman bedoelt)  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Uit de FAQ op de Secret Rabbit website vond ik het volgende, het is dus even de vraag hoe sox dit precies doet. Dit zou een mogelijke verklaring kunnen zijn dat mijn realtime rabbit ervaring een stuk slechter was dan bij pre-processed files.

Q5 : I'm using libsamplerate but the high quality settings sound worse than the SRC_LINEAR converter. Why?

There are two possible problems. Firstly, if you are using the src_simple() function on successive blocks of a stream of samples, you will get bad results. The src_simple() function is designed for use on a whole sound file, all at once, not on contiguous segments of the same sound file. To fix the problem, you need to move to the src_process() API or the callback based API.

If you are already using the src_process() API or the callback based API and the high quality settings sound worse than SRC_LINEAR, then you have other problems. Read on for more debugging hints.

All of the higher quality converters need to keep state while doing conversions on segments of a large chunk of audio. This state information is kept inside the private data pointed to by the SRC_STATE pointer returned by the src_new() function. This means, that when you want to start doing sample rate conversion on a stream of data, you should call src_new() to get a new SRC_STATE pointer (or alternatively, call src_reset() on an existing SRC_STATE pointer). You should then pass this SRC_STATE pointer to the src_process() function with each new block of audio data. When you have completed the conversion, you can then call src_delete() on the SRC_STATE pointer.

If you are doing all of the above correctly, you need to examine your usage of the values passed to src_process() in the SRC_DATA struct. Specifically:

   * Check that input_frames and output_frames fields are being set in terms of frames (number of sample values times channels) instead of just the number of samples.
   * Check that you are using the return values input_frames_used and output_frames_gen to update your source and destination pointers correctly.
   * Check that you are updating the data_in and data_out pointers correctly for each successive call.

While doing the above, it is probably useful to compare what you are doing to what is done in the example programs in the examples/ directory of the source code tarball.

If you have done all of the above and are still having problems then its probably time to email the author with the smallest chunk of code that adequately demonstrates your problem. This chunk should not need to be any more than 100 lines of code.

hifiman

Citaat van: Icarus314 op februari 14, 2010, 18:23:17
Dat is inderdaad het grootste probleem. Voor de test had ik niet real time naar 192khz/best sinc interpolator gebruikt maar realtime kom ik niet verder dan 96khz/intermediate sinc interpolator. Maar uit mijn niet real time testjes hoorde ik niet veel verschil.
Aha, je gebruikt dus niet de hoogst mogelijke kwaliteit-setting "-c0" als ik het goed begrijp! Bad boy  :devil:  ;)

hifiman

Citaat van: Icarus314 op februari 14, 2010, 18:27:18
Overigens twijfel ik of ik wel een echte audiofiel ben. Ik ergerde me eraan dat LP beter klonk dan CD maar zelfs LP met een cheap element voldeed voor mijn oren altijd al. Ik hoor ook niet verder dan 14khz. Het enige dat mijn interesseerde was de gap tussen LP en CD en volgens mij is die nu kleiner. Zo'n LP interpoleert analoog en dat is eigenlijk het enige verschil met CD. De digitale bron master is vaak hetzelfde  ;) I'm on track met upsampelen!!
Sinds wanneer interpoleert een LP ??? Please enlighten me  ;)

hifiman

Citaat van: neverywhere op februari 14, 2010, 20:20:56
Ach Icarus, waar was u toch toen deze test werd gestart : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=92373.0
Gezien de uitkomsten was er zeker behoefte aan iemand met echt goede oren....jammer....doet u de volgende keer wel mee?
Die test was (mijns inziens) compleet zinloos, gezien het feit dat er geen referentiepunt aanwezig was.  :sneaky2:

hifiman

Citaat van: Icarus314 op februari 15, 2010, 00:00:16
In de huidige hd audio chips zitten aardige dacjes hoor!
Let me rephrase that: aardige dac chips met een matige analoge stage erachter in een hostile omgeving  ;)

hifiman


)p(

Citaat van: Audioloog op februari 15, 2010, 10:48:03
Let me rephrase that: aardige dac chips met een matige analoge stage erachter in een hostile omgeving  ;)


Op zich klinkt de analoog hoofdtelefoon uitgang op deze pc wel ok...alleen die overspraak...de hardeschijven doen altijd lekker mee in de muziek mix...dus luister zelfs ik op dit moment met mijn hoofdtelefoon toch maar met een losse dac aan de pc ;)

peter

Icarus314

Citaat van: Erik van Voorst op februari 15, 2010, 10:40:17
Meerdere keren (ik neem aan dat je die met Gary Oldman bedoelt)  8)

Dan is ook een aanrader de film: 'copying Beethoven' en als iemand anders die gezien heeft kan die me misschien ook vertellen waar ik de brilliante uitvoering van de negende die in deze film voorkomt kan kopen. Die film was echt heel indrukwekkend in de muziekscenes. Met een goede projector is dat een bijzondere ervaring. Ik zag hem met kerst en dat was het perfecte moment ervoor ;)

Icarus314

Citaat van: )p( op februari 15, 2010, 11:59:56
Op zich klinkt de analoog hoofdtelefoon uitgang op deze pc wel ok...alleen die overspraak...de hardeschijven doen altijd lekker mee in de muziek mix...dus luister zelfs ik op dit moment met mijn hoofdtelefoon toch maar met een losse dac aan de pc ;)

peter

Waar en onwaar. Zie ook elders op dit form waar een atom met antec een Tac McLaren loopwerk wegspeelt. Geloof dat daar wel een externe dac gebruikt wordt en ik ga zeker eens onderzoeken of een usb dacje een uitkomst is. Ik ken al een chinees dacje voor rond de 100,- die volgens alle regels der kunst is gebouwd. Er word ook nog een trend dacje gesuggereerd, die is ook niet duur. Zal vast nog wel iets beter klinken. Het is ook nog maar een lab opstelling hier natuurlijk  ;)

Toch wel weer typisch Ronald om even voorbij te gaan aan het feit dat de transporter ook in een hostile omgeving zit en waarschijnlijk dezelfde chips gebruikt  ;) Maar hoewel het een tikje arrogant klinkt trek ik het me niet aan hoor. Feedback op de manier waarop ik schrijf is ook welkom.