hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Icarus314


hifiman

Citaat van: boogie op maart  2, 2009, 14:09:28
Alleen dlp schijnt echt bakken licht te produceren.
Ook die vlieger gaat niet helemaal op, mijn HD350 produceert meer licht dan mijn vorige DLP projector  ;)

Icarus314


riwi

Citaat van: boogie op maart  2, 2009, 17:34:48
Ja weer een beetje kort door de bocht :butbut: Dlp's kunnen dat en lcd ook natuurlijk maar die tel ik niet serieus mee. Eigenlijk bedoel ik het omgekeerde crt en d-ila onder de 10k de beste projectie methodes hebben allebei moeite met licht dus dat is nu eenmaal zo  :(

Ik kan op geen enkele manier begrijpen hoe je de lichtopbrengst van de HD350 'te laag' zou kunnen vinden. Voor alles van 3 meter of minder is het ruim voldoende. Als je Hi lamp mode gebruikt gaat het doek bijna smeulen. Een CRT geeft hiermee vergeleken maar een mat plaatje. DLP'ers geven over het algemeen ook niet meer licht dan Dila. Wel zijn er projectoren met DLP die 2 lampen gebruiken of 3 chip DLP machines die extreem veel licht geven, maar dat heeft weinig met DLP vs. Dila te maken.

Icarus314


hifiman

Citaat van: boogie op maart  2, 2009, 18:38:32
Ik ook niet en de rest korreltje zout  ;D
Het had van mij best iets meer gemogen.. Nu met 120 uur op te teller vind ik het nog net aan goed. Gelukkig heb ik dan nog de optie om naar high lamp mode te gaan als ik dat nodig ga vinden. Neemt niet weg dat de HD350 veel andere projectoren verslaat qua lichtsterkte.

)p(

Jij hebt natuurlijk ook een vrij lichte ruimte. Ik weet nog goed dat we nadat we het zwarte plafond en de zwart fluwelen gordijnen aan de zijmuren hadden aangebracht we subjectief het gevoel hadden dat er heel veel meer licht van het scherm afkwam.

peter

hifiman

Citaat van: )p( op maart  2, 2009, 18:51:36
Jij hebt natuurlijk ook een vrij lichte ruimte. Ik weet nog goed dat we nadat we het zwarte plafond en de zwart fluwelen gordijnen aan de zijmuren hadden aangebracht we subjectief het gevoel hadden dat er heel veel meer licht van het scherm afkwam.

peter
Dat heeft er ongetwijfeld mee te maken!  :P

kermit

Citaat van: )p( op maart  2, 2009, 18:51:36
Jij hebt natuurlijk ook een vrij lichte ruimte. Ik weet nog goed dat we nadat we het zwarte plafond en de zwart fluwelen gordijnen aan de zijmuren hadden aangebracht we subjectief het gevoel hadden dat er heel veel meer licht van het scherm afkwam.

peter
Maak hem nou niet gek straks is het hele huis zwart geverfd O0       :P

riwi

Citaat van: boogie op maart  2, 2009, 18:38:32
k ook niet en de rest korreltje zout en lezen wat ik en audioloog zeiden over licht in vorige pagina's waar hij dat en garmt ook naar vorne brengt.

Dat had ik natuurlijk wel gelezen, en in het licht daarvan toch mijn opmerking geplaatst. Ik heb Garmt/Bjorn nog niet horen klagen over een tekort aan licht bij de JVC projectoren en volgens mij gaan zij ook meer voor een volledig correct maar minder 'knallend' plaatje.

Citaat van: Audioloog op maart  2, 2009, 18:44:48
Het had van mij best iets meer gemogen.. Nu met 120 uur op te teller vind ik het nog net aan goed.
Ik heb nu 180 uur op de teller en zie wel dat het is afgenomen tov nieuw, maar ik kijk nog steeds op iris 1 of iris 2 in low lamp mode. Heb je met je calibratie pogingen niet de lichtopbrengst sterk verminderd?

garmtz

De JVC's zijn zeker geen lichtkanonnen, maar ze zijn ook niet lichtzwak. Ze zijn bruikbaar op een scherm van < 3 m, in high lamp modus kun je nog wel wat groter gaan. Ik ken echter inderdaad DLP projectoren met veel meer licht voor minder geld, die ook nog best een redelijk beeld hebben (maar wel regenbogen...).

)p(

Citaat van: riwi op maart  2, 2009, 20:39:28
Ik heb Garmt/Bjorn nog niet horen klagen over een tekort aan licht bij de JVC projectoren en volgens mij gaan zij ook meer voor een volledig correct maar minder 'knallend' plaatje.

Nauw ik geloof dat Bjorn toch wel houdt van een aardige bak licht...waarvan ik al pijn aan mijn ogen krijg als ik er aan denk ;)

peter

Kjelt


hifiman


bmateijsen

Citaat van: )p( op maart  2, 2009, 22:14:17
Nauw ik geloof dat Bjorn toch wel houdt van een aardige bak licht...waarvan ik al pijn aan mijn ogen krijg als ik er aan denk ;)

peter

Klopt...ik draai dan ook op mijn 2,80m breed Screen Research scherm met de RS20 zonder iris aanpassing in high-lamp modus... ;)

hifiman

Citaat van: bmateijsen op maart  3, 2009, 10:06:01
Klopt...ik draai dan ook op mijn 2,80m breed Screen Research scherm met de RS20 zonder iris aanpassing in high-lamp modus... ;)
En na hoeveel uur verwacht jij dan een nieuwe lamp te willen Bjorn? Wat is de gain van dat scherm?
En zou de lamp sneller "slijten" in high lamp modus? (lijkt me logisch van wel)

bmateijsen

Citaat van: Audioloog op maart  3, 2009, 10:09:06
En na hoeveel uur verwacht jij dan een nieuwe lamp te willen Bjorn? Wat is de gain van dat scherm?
En zou de lamp sneller "slijten" in high lamp modus? (lijkt me logisch van wel)

Waarschijnlijk met 1000 uur een nieuwe lamp... gain van mijn scherm is 0,92.
Maar simpelweg, ik vind de beeldkwaliteit gewoon mooier in high ;)

hifiman

Citaat van: bmateijsen op maart  3, 2009, 10:16:54
Waarschijnlijk met 1000 uur een nieuwe lamp... gain van mijn scherm is 0,92.
Ik hoop voor je dat je dat gaat halen, zelf ben ik al blij als ik een jaar (600 a 700 uur ongeveer) ermee red  ^-^

Citaat van: bmateijsen op maart  3, 2009, 10:16:54
Maar simpelweg, ik vind de beeldkwaliteit gewoon mooier in high ;)
Ja, ik ook, maar ben bang dat tie dan nog harder achteruit gaat  :-\

bmateijsen

Citaat van: Audioloog op maart  3, 2009, 10:45:51
Ik hoop voor je dat je dat gaat halen, zelf ben ik al blij als ik een jaar (600 a 700 uur ongeveer) ermee red  ^-^
Ja, ik ook, maar ben bang dat tie dan nog harder achteruit gaat  :-\

In de eerste 200 uur gaat het hard, daarna stabiliseert het... Dat is met iedere lamp zo. (en nog erger met Xenon).

Groet,

Bjorn

hifiman

Citaat van: bmateijsen op maart  3, 2009, 10:55:39
In de eerste 200 uur gaat het hard, daarna stabiliseert het... Dat is met iedere lamp zo. (en nog erger met Xenon).
I know  :shaun:

Ik ben benieuwd hoe het er (bij mij) na 200 uur (zit nu op 130 ofzo) uitziet...

Ik denk dat mijn plafond zwart maken al een stuk zou schelen, maar ja dat gaat echt niet gebeuren vrees ik  ;D

riwi

Citaat van: Audioloog op maart  3, 2009, 11:09:14
I know  :shaun:

Ik ben benieuwd hoe het er (bij mij) na 200 uur (zit nu op 130 ofzo) uitziet...

Ik denk dat mijn plafond zwart maken al een stuk zou schelen, maar ja dat gaat echt niet gebeuren vrees ik  ;D

Ik was aan het nadenken over een plafond/doek constructie over het plafond. Ik zag ooit bij ub4b/klinkt beter dat ie dat had, een soort span systeem vanaf de zijwand. Maar verder dan nadenken was ik niet gekomen. Is ook weer extra werk om zo'n doek te moeten spannen voor je een film kan kijken, en ik wil een zo laag mogelijke drempel om te gaan kijken.

@Bjorn, je kijkwijze is dan wel veranderd. Vroeger optimaliseerden jullie vooral op contrast (projector-doek maximaal) en minder op lichtopbrengst. Voor mij geld dat als er veel licht op het doek valt er ook veel via de muren terug kaatst. Ik kijk dus liever op iris 1 of iris 2. Ik heb wel gain 1.2 voor mijn doek.

De JVC geeft meer licht dan mijn oude Sanyo, Benq, Sony projectoren waar ik resp 1000, 1450 en 1150 met de lamp heb gedaan voor ik de projector/lamp heb vervangen. Ik verwacht met de JVC ook zeker 1200 uur te kunnen voor ik er een nieuwe lamp in zet.

Nog 3 nachtjes inderdaad :) Heb net m'n tomtom geupgrade zodat ik residentie Audioloog goed zal kunnen vinden vrijdag ;)
@Audioloog, moet ik de tvix nog meenemen voor als je naar de bunny wilt zoeken? (andere player, zelfde materiaal)

bmateijsen

Citaat van: riwi op maart  3, 2009, 11:52:37
Ik was aan het nadenken over een plafond/doek constructie over het plafond. Ik zag ooit bij ub4b/klinkt beter dat ie dat had, een soort span systeem vanaf de zijwand. Maar verder dan nadenken was ik niet gekomen. Is ook weer extra werk om zo'n doek te moeten spannen voor je een film kan kijken, en ik wil een zo laag mogelijke drempel om te gaan kijken.

@Bjorn, je kijkwijze is dan wel veranderd. Vroeger optimaliseerden jullie vooral op contrast (projector-doek maximaal) en minder op lichtopbrengst. Voor mij geld dat als er veel licht op het doek valt er ook veel via de muren terug kaatst. Ik kijk dus liever op iris 1 of iris 2. Ik heb wel gain 1.2 voor mijn doek.

Daarin is niet zoveel veranderd, maar mijn muren thuis zijn donkergrijs, de vloer ook, maar het scherm is wel groot. Ik merk dat als ik in low ga draaien, ik net iets te weinig licht heb en inboet op totaal dynamiek.

CitaatDe JVC geeft meer licht dan mijn oude Sanyo, Benq, Sony projectoren waar ik resp 1000, 1450 en 1150 met de lamp heb gedaan voor ik de projector/lamp heb vervangen. Ik verwacht met de JVC ook zeker 1200 uur te kunnen voor ik er een nieuwe lamp in zet.

Nog 3 nachtjes inderdaad :) Heb net m'n tomtom geupgrade zodat ik residentie Audioloog goed zal kunnen vinden vrijdag ;)
@Audioloog, moet ik de tvix nog meenemen voor als je naar de bunny wilt zoeken? (andere player, zelfde materiaal)

Groet,

Bjorn

Icarus314

Vraag was of 0,9 scherm en high lamp mode een verstandig gebruik van de lamp is.
.

hifiman

Citaat van: riwi op maart  3, 2009, 11:52:37
Nog 3 nachtjes inderdaad :) Heb net m'n tomtom geupgrade zodat ik residentie Audioloog goed zal kunnen vinden vrijdag ;)
@Audioloog, moet ik de tvix nog meenemen voor als je naar de bunny wilt zoeken? (andere player, zelfde materiaal)
Das is wellicht wel boeiend Richard, kan daar een externe ext3 of reiserfs geformatteerde USB disk op gebruikt worden?

Hoe groot keek jij ook alweer?

kermit

Citaat van: bmateijsen op maart  3, 2009, 10:06:01
Klopt...ik draai dan ook op mijn 2,80m breed Screen Research scherm met de RS20 zonder iris aanpassing in high-lamp modus... ;)

Ik draai op de normale stand met de HD750 maar soms vind ik het al teveel licht geven. Heb je een zonnebril bij je. O0