hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

hifiman


hifiman

Na een paar nachtjes erover geslapen te hebben...

(opmerking: wat mij opviel (zie 2de foto) is dat de filters bij deze Avalon speakers dus blijkbaar niet ingekapseld of ingebouwd zijn)

hifiman


scrutinizer

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Zit je net lekker te luisteren om een 1e indruk op te doen hoe het nu klinkt, begint de gemeente het gras te maaien buiten  :-X

BuSpu

Citaat van: Audioloog op april 28, 2008, 11:16:19
Zit je net lekker te luisteren om een 1e indruk op te doen hoe het nu klinkt, begint de gemeente het gras te maaien buiten  :-X

ach ja god straft onmiddelijk of binnen drie weken he  ;D

On topic: Kreeg je die solderingen een beetje los en daarna weer netjes vast? Ze lijken nogal massief namelijk.

hifiman

Het lossolderen was geen probleem eigenlijk. Wat een stuk lastiger was, was om de draden van het hoog bij het laag erbij te prikken (door het gat te krijgen). Dat lukte zowiezo alleen door een stukje van de kabels af te knippen en opnieuw te strippen en er dan met een tangetje doorheen te trekken. Vervolgens was het lastig om de  gestripte draden vertind te krijgen, dat lukte amper eigenlijk. Achteraf had ik wellicht even een schuurpapiertje erover moeten halen maar ja daar dacht ik dan pas achteraf weer aan. Al met al is het dus wel gelukt en het weer vastsolderen was afgezien van het net genoemde op zich ook niet echt een probleem.

Deleted member

Citaat van: Audioloog op april 28, 2008, 11:16:19
Zit je net lekker te luisteren om een 1e indruk op te doen hoe het nu klinkt, begint de gemeente het gras te maaien buiten  :-X

LOL, dit is errrrrg herkenbaar!  ;D Er gaat altijd iemand herrie maken als je goed wilt luisteren, kamercorrectiemetingen gaat doen etc.  ;)

scrutinizer

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Het grasmaaien is blijkbaar alweer klaar en mijn 1e indruk is toch eigenlijk wel dat het net weer effe beter klinkt  :)

hifiman

Citaat van: scrutinizer op april 28, 2008, 11:33:54
Het gras van de gemeente is 'altijd' groener, Ronald :P


Haha ja ik denk het ook Anton.

Ik ben trouwens wel erg benieuwd (na al deze wijzigingen de afgelopen tijd) wat jij er nu van zou vinden Anton  ::) Did I screw up of is het nu echt beter dan het was  :P Wat vind ik er zelf van? Het dunne is nu weg en dan vind ik prettig, dit is denk ik wel ten koste gegaan van iets "openheid" van het geluid. Maar mocht je nog eens in de buurt zijn en trek hebben in een bakkie..  ^-^


hifiman

Citaat van: Antoine op april 28, 2008, 11:32:45
LOL, dit is errrrrg herkenbaar!  ;D Er gaat altijd iemand herrie maken als je goed wilt luisteren, kamercorrectiemetingen gaat doen etc.  ;)
Haha inderdaad zeg. Vooral met de roomcorrectie metingen werd ik er soms helemaal gek van, ik meette op een gegeven moment alleen maar 's nachts maar zelfs dan:
- begon het net te stortregenen (getik tegen de ramen dus)
- hadden de buren toevallig een late verjaardag en ging net Marco Borsato op 10
- vloog er tijdens de meting net een vliegtuig over
- enz...

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op april 28, 2008, 11:34:04
Het grasmaaien is blijkbaar alweer klaar en mijn 1e indruk is toch eigenlijk wel dat het net weer effe beter klinkt  :)


Nou dat moet jouw 'synaptische aktieviteit' toch weer 'wat' tot rust manen. ::)......Neehhh ;D

CitaatMaar mocht je nog eens in de buurt zijn en trek hebben in een bakkie.. 
Gaan we doen. ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op april 28, 2008, 11:43:10
Nou dat moet jouw 'synaptische aktieviteit' toch weer 'wat' tot rust manen. ::)......Neehhh ;D
Ehhh ik heb nog een hele planning voor de rest van de week hoor  ;D  ;)

Haha valt wel mee hoor, morgenochtend even de nieuwe subwoofer meten en equalizen (behringer dsp11224), heeft dus verder niks met stereo te maken.

Verder wil ik net als ome Jack van Dijk een IECnogwat chassisdeel (en dan gelijk met netfilter) in mijn VRDS-10 maken in plaas van dat lullige scheerapparaat netsnoertje. Ik twijfel alleen nog omdat een mooi gat daarvoor maken niet mijn sterkste punt is :P

Als ik bovenstaande ga doen, dan denk ik toch ook maar even de tent klok in de vrds-10 "achter" de netschakelaar zetten (staat nu altijd aan).

Afijn zo is er altijd wel wat te klussen in deze hobby  ;D

hifiman

O ja, en misschien ook wat ronde gaten maken in de boven-achterkant van mijn meubel zodat de DAC (die toch aardig warm wordt) zijn warmte wat beter kwijt kan.

hifiman

Citaat van: Audioloog op april 28, 2008, 11:54:30
O ja, en misschien ook wat ronde gaten maken in de boven-achterkant van mijn meubel zodat de DAC (die toch aardig warm wordt) zijn warmte wat beter kwijt kan.
Terwijl ik dit schreef besefte ik dat dat eigenlijk verreweg het meest urgente klusje was (temeer daar de zomer er aan komt) en ik heb dus maar gelijk de daad bij het woord gevoegd  :) Daarmee gelijk de meest vervelende klus achter de rug.

Beetje jammer dat de gatenzaag bij het derde gat vastliep en compleet vervormde (goedkope zooi..), maar ja twee gaten moet voldoende zijn. Desnoods schroef ik er nog ventilatoren op  ;)

Genoeg voor vandaag, morgen gaan we de subwoofer meten/equalizen.  8)


yorkie13


hifiman

Citaat van: RA SUBS op april 28, 2008, 14:48:02
welke sub, op de laastefoto zie ik geen subwoofer ;D
Haha inderdaad, de huidige sub komt voor de verandering eens niet boven de kast uit  ;D

Wees niet bang, morgen gaat de sub op de foto  :)

hifiman


hifiman


hifiman

Vanochtend dus gemeten met mijn gecalibreerde linearx M31 meetmicrofoon en dat geeft deze curve.
(geluidskaart direkt naar sub zonder tussenkomst receiver, crossover disabled)

hifiman

Zoals ik te verwachtten was dezelfde piek bij 38 Hz (staande golf) als met mijn vorige sub.

hifiman

Vervolgens dus de Behringer DSP1124 ertussen gezet met 1 filter op 38 Hz, gain -11 dB en een bandwith (=Q factor) van 5.

hifiman

Vervolgens op het gehoor (film fragmenten) de -11 dB nog gewijzigd naar -9, hierbij speelt smaak dus een rol.

Tijdens het film kijken de komende tijd stel ik dit getal (de gain) mogelijk naar smaak nog wat bij.

hifiman

De overige pieken en dalen doe ik niets aan. Uit ervaring is mij gebleken dat het er klankmatig niet beter op wordt (gedeeltelijk te verklaren uit het feit dat die andere pieken en dalen er weer anders uitzien als je de microfoon een halve meter verplaatst) en dus pak ik alleen de grootste piek (die 38 Hz dus) aan.

Een ander punt is dat als je een piek volledig "plat" equalized het ook niet klinkt. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat je tijdsgedrag aantast door de equalizatie. Immers een staande golf opbouwen kost "tijd", voor de staande golf ontstaan is, is er dus tijdelijk een dip gecreerd bij 38 Hz door te equalizen.

Beetje simplistiche uitleg misschien, maar het gaat erom te begrijpen dat een staande golf oplossen middels equalizing niet zonder nadelen is.