De set van SSchot

Gestart door sschot, januari 15, 2021, 17:22:59

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sschot

 :colgate:
Citaat van: VANZOMERENG op oktober 25, 2021, 12:56:09
Wat is de positie v/d meetmicrofoon?

Maak eens 1 meting van beide speakers samen en de meetmicrofoon op je luisterplek

De meetmicrofoon zit op de luisterplek en de meting met beide heb ik ook reeds gedaan, zie de eerste geposte meting
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

sschot

De microfoon op de plek van het hoofd, dus prima de luisterpositie



en dit keer handdoek in de gleuf gepropt





Meting


blauw = links en niet gedempt
groen = rechts met handdoek erin gepropt
geel = rechts met handdoek erin gepropt en stuk schilderstape eroverheen

Het afdichten van de BR helpt dus wel, maar lost het probleem niet op, is wat ik hieruit opmaak.

Wat ik hieruit neig op te maken is:
1. zoeken naar een LS waar dit fenomeen in mijn ruimte minder/niet optreedt
2. gebruik gaan maken van DSP oid

Ik ga nu nog een rondje schuiven en meten, gewoon voor de indicatie
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Rowdy

Welke bron gebruik je bij de metingen?

sschot

Citaat van: Rowdy op oktober 25, 2021, 15:19:00
Welke bron gebruik je bij de metingen?

REW op de laptop via USB naar de Chord Qutest en dan naar de versterker
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Tabcam

Citaat van: sschot op oktober 25, 2021, 12:04:22
van de samengestelde meting kan ik geen waterfall maken, dus dan maar van de 1ste meting, op de luisterpositie

dan de meting met de helft van de poort aan de aquarium kant voorzien van schuim

en dan beide kanten voorzien van schuim

Ik kan deze niet interpreteren, dus weet niet wat ik moet zien en daaruit kan afleiden
Hoe langer een frequentie "door blijft galmen", hoe meer echo/ruimteproblemen je hebt.

Je ziet een enorme hoge en lang doorlopende bult rond 50 Hz en een lage maar lang doorlopende op ~63 en 100 Hz. Die 50 en 100 Hz zijn logisch verklaarbaar (is een verdubbeling). Die 63 Hz heb ik biet direct een verklaring voor.

Er zit erg weinig verschil in de afdichtingen maar dat kan ook door het gebruikte afdichtmateriaal komen. Wel raar dat die 100 Hz er de eerste watervalmeting niet in zit :wacko:!

De metingen lijken wel te bevestigen wat je hoort. Zelf ben ik geen van van bas-reflex juist door dit soort combinaties van ruimterinteractie met de poort en plaatsingsproblemen.

Wat ik me afvraag is of het eerder ook al niet meeresoneerde maar minder heftig was door een andere baspoortafstelling. Jammer dat je geen metingen hebt van de oude luidsprekers. Vooral de combinatie van waterval met frequentiekarakteristiek zou veel inzicht verschaffen.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

sschot

#280
Citaat van: Tabcam op oktober 25, 2021, 15:26:04
Hoe langer een frequentie "door blijft galmen", hoe meer echo/ruimteproblemen je hebt.

Je ziet een enorme hoge en lang doorlopende bult rond 50 Hz en een lage maar lang doorlopende op ~63 en 100 Hz. Die 50 en 100 Hz zijn logisch verklaarbaar (is een verdubbeling). Die 63 Hz heb ik biet direct een verklaring voor.

Er zit erg weinig verschil in de afdichtingen maar dat kan ook door het gebruikte afdichtmateriaal komen. Wel raar dat die 100 Hz er de eerste watervalmeting niet in zit :wacko:!

De metingen lijken wel te bevestigen wat je hoort. Zelf ben ik geen van van bas-reflex juist door dit soort combinaties van ruimterinteractie met de poort en plaatsingsproblemen.

Wat ik me afvraag is of het eerder ook al niet meeresoneerde maar minder heftig was door een andere baspoortafstelling. Jammer dat je geen metingen hebt van de oude luidsprekers. Vooral de combinatie van waterval met frequentiekarakteristiek zou veel inzicht verschaffen.

Als ik door de deelmetingen kijk, dan zie ik op een heel aantal die van 100Hz terug, maar niet op allen. Kan ik ook niet verklaren.
Die op 63Hz is wel overal aanwezig. Verder zie ik dat de 63Hz kan beinvloed worden door plaatsing, dichter tegen de muur aan, bij 55 en 50 centimeter wordt deze duidelijk korter. De 47Hz piek blijft overal.

Bij een grotere afstand, 90 centimeter, neemt deze 63Hz ook weer af. Ook hier blijft de 47Hz staan.

En nee, helaas heb ik geen eerdere metingen. De huidige indrukken maakten dat ik het nodig achte om te meten, en ik dus een mic op de kop heb getikt.

Een gesloten monitor zou het beste alternatief zijn? Of dit voor lief nemen en met DSP aan de slag gaan?
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Rowdy

Citaat van: sschot op oktober 25, 2021, 15:25:57
REW op de laptop via USB naar de Chord Qutest en dan naar de versterker
Ik weet helemaal niets over REW, maar kun je daarmee iets instellen? Zo ja, zijn de instellingen goed?

chansig

De metingen zien er volgens mij niet abnormaal uit. Zijn ook concistent. Ik zeg mini Dsp.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

sschot

Citaat van: Rowdy op oktober 25, 2021, 15:39:16
Ik weet helemaal niets over REW, maar kun je daarmee iets instellen? Zo ja, zijn de instellingen goed?

Gewoon standaard en iedere keer identiek. Wat zie jij wat je op basis daarvan als verschil in instellingen interpreteert?
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Rowdy

Als ik Google op REW krijg ik een software programma te zien, waarbij je dingen kunt instellen.

denoontje

Citaat van: Rowdy op oktober 25, 2021, 16:06:20
Als ik Google op REW krijg ik een software programma te zien, waarbij je dingen kunt instellen.
Klopt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tabcam

Citaat van: sschot op oktober 25, 2021, 15:34:46
Als ik door de deelmetingen kijk, dan zie ik op een heel aantal die van 100Hz terug, maar niet op allen. Kan ik ook niet verklaren.
Die op 63Hz is wel overal aanwezig. Verder zie ik dat de 63Hz kan beinvloed worden door plaatsing, dichter tegen de muur aan, bij 55 en 50 centimeter wordt deze duidelijk korter. De 47Hz piek blijft overal.

Bij een grotere afstand, 90 centimeter, neemt deze 63Hz ook weer af. Ook hier blijft de 47Hz staan.

En nee, helaas heb ik geen eerdere metingen. De huidige indrukken maakten dat ik het nodig achte om te meten, en ik dus een mic op de kop heb getikt.
die 63 Hz door plaatsing wegkrijgen is mooi meegenomen. Die 47 Hz zal je met DSP weg moeten krijgen, dat is een ruimteprobleem.

Citaat van: sschot op oktober 25, 2021, 15:34:46
Een gesloten monitor zou het beste alternatief zijn? Of dit voor lief nemen en met DSP aan de slag gaan?
Jep, dat zal de ruimte minder aanspreken. Echter zijn goede gesloten monitoren dun gezaaid en vaak duurder. Little/One is €1500/paar en kan van 35-15.000 Hz (-3dB) weergeven maar er staat weer niet bij tot welke SPL (hoe hard maximaal onvervormd).

Sowieso zal bas anders klinken van een gesloten systeem. Eerst vond ik de bas van de Ushers best prettig maar nu vind ik zuiverder bas toch fijner.


Qua instellen met REW, ik gok dat men dan de ruimtecorrectie bedoeld, ofwel wat je in Equalizer APO invult. Je kan er veel meer aan instellen maar ik denk niet dat ze dat bedoelen. Metingen zien er correct uitgevoerd uit.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

RalphH

Geloof dat voor correcte(re) laag meting, je wel met de mic omhoog moet meten. Hiervoor de 90deg calibratiefile downloaden.
Sowieso moet je dat altijd doen, de cal. file ophalen bij minidsp en inladen in rew.
Heb je dat gedaan?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

sschot

Citaat van: RalphH op oktober 25, 2021, 16:36:51
Geloof dat voor correcte(re) laag meting, je wel met de mic omhoog moet meten. Hiervoor de 90deg calibratiefile downloaden.
Sowieso moet je dat altijd doen, de cal. file ophalen bij minidsp en inladen in rew.
Heb je dat gedaan?

Heb de files gedownload en conform de beschrijving gehanteerd, te weten:

- For stereo system (e.g. 2ch dirac live, single speaker measurement), use the 0deg file and point the UMIK-1 at the speakers
- For multichannel system (E.g. 5.1/7.1) or a surround application where multiple speakers are spreadout around the room, use the 90deg file and point the UMIK-1 at the ceiling.

Ik heb stereo, dus volgens mij moet de mic in deze richting tijdens de meting.
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

sschot

Citaat van: Tabcam op oktober 25, 2021, 15:26:04
Hoe langer een frequentie "door blijft galmen", hoe meer echo/ruimteproblemen je hebt.

Je ziet een enorme hoge en lang doorlopende bult rond 50 Hz en een lage maar lang doorlopende op ~63 en 100 Hz. Die 50 en 100 Hz zijn logisch verklaarbaar (is een verdubbeling). Die 63 Hz heb ik biet direct een verklaring voor.

Er zit erg weinig verschil in de afdichtingen maar dat kan ook door het gebruikte afdichtmateriaal komen. Wel raar dat die 100 Hz er de eerste watervalmeting niet in zit :wacko:!

De metingen lijken wel te bevestigen wat je hoort. Zelf ben ik geen van van bas-reflex juist door dit soort combinaties van ruimterinteractie met de poort en plaatsingsproblemen.

Wat ik me afvraag is of het eerder ook al niet meeresoneerde maar minder heftig was door een andere baspoortafstelling. Jammer dat je geen metingen hebt van de oude luidsprekers. Vooral de combinatie van waterval met frequentiekarakteristiek zou veel inzicht verschaffen.

Als ik nu luister met Equalizer APO, dan durf ik te stellen dat het er bij de B&W en de oude bank ook was, maar veel, echt veel, minder heftig, en niet vervelend
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Tabcam

Citaat van: RalphH op oktober 25, 2021, 16:36:51
Geloof dat voor correcte(re) laag meting, je wel met de mic omhoog moet meten. Hiervoor de 90deg calibratiefile downloaden.
Sowieso moet je dat altijd doen, de cal. file ophalen bij minidsp en inladen in rew.
Heb je dat gedaan?
Denk ook dat het voor juist voor het laag niet uit maakt. Die golven zijn veel te lang om door de oriëntatie veel te veranderen. Pas ergens van 500 Hz verwacht ik verschillen en veel meer in het hoog. In het hoog zal de meting misschien niet veranderen maar ga het zelf eens proberen  8).
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

RalphH

#291
Weet ook ff niet meer waar ik t vandaan had.

Bank/luisterplek staat wel dicht op de achterwand ook, halve meter van de muur afzitten zal ook weer iets schelen gok ik.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

sschot

Citaat van: RalphH op oktober 25, 2021, 20:41:36
Weet ook ff niet meer waar ik t vandaan had.

Bank/luisterplek staat wel dicht op de achterwand ook, halve meter van de muur afzitten zal ook weer iets schelen gok ik.

Normaal als ik op de punt van de bank ga zitten, merk ik inderdaad het verschil. Echter voor de 47Hz dreun maakt het geen bal uit, die is "overal"
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

sschot

Ik denk dat ik maar ga zoeken naar een tweedehands minidsp SHD studio. Dan kan ik huidige streamer en DAC in stand houden. Als de stream functie met Volumio van de SHD Studio beter zou bevallen als BluOS, dan zou ik nog kunnen overwegen om daarna afstand van de streamer te nemen. Maar dat is van later zorg. Had vorige week bijna een tweedehands te pakken, maar omdat ik nog niet gemeten had niet gedaan. Ach er zal er vast wel weer eens een voorbij komen.

Nu gewoon tracks luisteren die niet al te diep gaan, dat gaat wel goed.

Ik ga nog wel proberen, gewoon ter test, om de LS in de lengterichting van de kamer te zetten en te meten, puur om te "zien" wat dat betekent. Kan niet als definitieve opzet, maar wel leuk om te proberen.

Verder neig ik er ook wel sterk naar om toch de EVO 4.2 te houden, omdat ik hier buiten dit ruimte probleem zeker wel tevreden mee ben. Ook het omzetten van het aquarium tegen de muur waar nu de bank staat, staat nog op de wensenlijst. Dan wijzigt zeer waarschijnlijk ook de akoestiek weer, dus met minidsp ben ik het meest flexibel, is mijn persoonlijke interpretatie
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Dirk

Of gewoon Roon draaien, dan kan je al dit soort zaken gewoon vanuit je streamer zelf aanpakken en heb je 0 extra hardware nodig ;)

Telkens ik al dit soort oplossingen lees denk ik vaak aan al diegenen die almaar roepen dat Roon niets bijzonders is en ze dat (oa multiroom gebruik en streaming diensten integreren) ook allemaal gewoon kunnen met al die andere "gratis" streaming software, maar precies die ingebouwde DSP functionaliteit (die je gewoon kan uitzetten als je 't liever "puur" hebt) blijft imo toch één van de sterkst onderschatte sterktes van Roon.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

sschot

Citaat van: Dirk op oktober 25, 2021, 21:53:04
Of gewoon Roon draaien, dan kan je al dit soort zaken gewoon vanuit je streamer zelf aanpakken en heb je 0 extra hardware nodig ;)

Telkens ik al dit soort oplossingen lees denk ik vaak aan al diegenen die almaar roepen dat Roon niets bijzonders is en ze dat (oa multiroom gebruik en streaming diensten integreren) ook allemaal gewoon kunnen met al die andere "gratis" streaming software, maar precies die ingebouwde DSP functionaliteit (die je gewoon kan uitzetten als je 't liever "puur" hebt) blijft imo toch één van de sterkst onderschatte sterktes van Roon.

Maar waar draait dat dan op. Want ik wil sowieso niet afhankelijk zijn van mijn laptop tijdens muziek luisteren. En een fanloze extra PC vind ik ook wel weer zo wat. Maar mogelijk weet je mij te overtuigen, het is voor mij nog redelijk onontgonnen allemaal
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Dirk

je moet de Roon "core" (= het servergedeelte) wel ergens op draaien, dus een oude laptop of inderdaad een standalone/headless mini-PC'tje is prima, maar...waar zit je nu dan op te typen?

als je toch al quasi de hele dag een pc/laptop hebt aan staan (zoals de mesten onder ons) dan kan diezelfde unit perfect dienst doen om daarop (op de achtergrond) je core te laten draaien, daar heb je verder geen last of omzien naar als de installatie eenmaal klaar is.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

chansig

Nu kan Roon best wel goed zijn. Geen idee, ik ken het niet in gebruik. Maar is volgens mij niet goedkoop.

Goedkoopste is volgens mij een Paradigma pw link. Tenminste als die nog te koop is. Zit ARC in, Spotify . Ik was er erg tevreden mee.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

sschot

Citaat van: Dirk op oktober 25, 2021, 22:12:06
je moet de Roon "core" (= het servergedeelte) wel ergens op draaien, dus een oude laptop of inderdaad een standalone/headless mini-PC'tje is prima, maar...waar zit je nu dan op te typen?

als je toch al quasi de hele dag een pc/laptop hebt aan staan (zoals de mesten onder ons) dan kan diezelfde unit perfect dienst doen om daarop (op de achtergrond) je core te laten draaien, daar heb je verder geen last of omzien naar als de installatie eenmaal klaar is.

Tsja, dat is nou precies wat ik niet wil. De laptop staat zeker niet de hele dag een, en al zeker niet als ik muziek luister. Dan gaan de oogjes toe, en wil ik geen andere apperatuur hebben die mijn aandacht trekt en of verstoord door een fan of wat dan ook. Denk niet echt dat Roon daarom mijn ding is, eerste indruk
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Tabcam

Citaat van: Dirk op oktober 25, 2021, 21:53:04
Of gewoon Roon draaien, dan kan je al dit soort zaken gewoon vanuit je streamer zelf aanpakken en heb je 0 extra hardware nodig ;)

Telkens ik al dit soort oplossingen lees denk ik vaak aan al diegenen die almaar roepen dat Roon niets bijzonders is en ze dat (oa multiroom gebruik en streaming diensten integreren) ook allemaal gewoon kunnen met al die andere "gratis" streaming software, maar precies die ingebouwde DSP functionaliteit (die je gewoon kan uitzetten als je 't liever "puur" hebt) blijft imo toch één van de sterkst onderschatte sterktes van Roon.
Diverse andere streamers hebben juist die functionaliteit ook, bv. PiCorePlayer en MoOde. Het voordeel van MiniDSP is juist dat je ook andere bronnen als een TV van DSP kunt voorzien. Dat lukt niet met de Raspberry Pi of Roon oplossingen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i