hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sailor Jan

#9925
Citaat van: Audioloog op december 11, 2016, 11:13:22
Leuk speelgoed dat roomcorrectie :-)
We gaan het proberen!

Toch ook maar besteld en ook eerst om te proberen maar de normale versie. Mocht het bevallen en wil ik uitbreiden, kan ik altijd nog de betere versie kopen.

Mijn vrouw mag haar verkeersboete maar zelf betalen(239 euro).
Wees lief voor jezelf

hifiman

#9926
Ondertussen heb ik de minidsp binnen gekregen en geconfigureerd. Ik denk wel dat dit een blijvertje is  :notify: De anti mode is een prima ding, maar het kunnen finetunen naar smaak en vooral het realtime al zittend op de luisterplek kunnen bijregelen is wat mij betreft de grote kracht van het minidsp concept  :worship:

Hierbij, wat screenshots van mijn initiële instellingen (met 2 subs). Ik ga er vast nog eens verder mee spelen, maar heb het idee dat ik zo een goede uitgangssituatie heb. Nu de komende tijd eerst weer eens wat films kijken :-)

hifiman


hifiman

De naar smaak gekozen house curve  :popcorn:

hifiman

#9929
Crossover op bypass.

hifiman

Correctie van de linker sub.

hifiman

Correctie van de rechter sub.

hifiman

#9932
De subs zijn gain matched (level matched bevalt mij niet dus vandaar gain matched als uitgangspunt), vervolgens op gehoor een balans naar smaak gekozen (linker sub die in de hoek staat wat zachter). Middels een RTA meting heb ik de delay van de subs bepaald t.o.v. de front speakers door de dip (cancellation!) rondom het crossover punt (80 Hz) te minimaliseren.

Sailor Jan

#9933
Ha Ha, goed bezig! Ik heb hem ook binnen.

Heb ook al even snel lopen stoeien, maar nog niet echt tot resultaten gekomen.

Ik heb al wel even goede metingen kunnen maken. Maar ik heb MiniDSP nog niet kunnen instellen.
Wees lief voor jezelf

Witalik

Nice, is dit nu een correctie aan de hand van REW meting ? Deze kan je direct naar die minidsp zetten toch ?
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

hifiman

Citaat van: Witalik op december 15, 2016, 23:55:55
Nice, is dit nu een correctie aan de hand van REW meting ? Deze kan je direct naar die minidsp zetten toch ?
Ja dat klopt, op basis van 2 metingen met REW, van elke sub onafhankelijk een meting.

vandewee

toch lastig hoor REW, ga me er eens in verdiepen.
Marantz mm8077 (CineMike) Marantz av 7703, monitor audio PL100, monitor audio PLC150  , monitor audio RXFX,  Rythmik F15HP-SE, dune HD,Apple tv, iPhone 6s, iPad air, Philips Hue 21x, PS4

hifiman

Citaat van: Sailor Jan op december 15, 2016, 23:00:29
Ha Ha, goed bezig! Ik heb hem ook binnen.

Heb ook al even snel lopen stoeien, maar nog niet echt tot resultaten gekomen.

Ik heb al wel even goede metingen kunnen maken. Maar ik heb MiniDSP nog niet kunnen instellen.
En vergeet niet de jumper (ingangs gevoeligheid) binnenin de minidsp goed te zetten   :thumbs-up:

hifiman


Sailor Jan

Citaat van: Audioloog op december 16, 2016, 12:49:37
En vergeet niet de jumper (ingangs gevoeligheid) binnenin de minidsp goed te zetten   :thumbs-up:

Euh??? Dat heb ik ff gemist. Maar eerste proef klinkt al vrij strak.
Wees lief voor jezelf

BuSpu

Wat ik vaak hoor bij DSP systemen dat het wel strak maar vaak ook kunstmatig/plastic-achtig klinkt. Heb je dat gevoel ook? Ik hoor het vooral in het hoog.

Dirk

ik hoor dat ook vaak van mensen die vooraf weten dat er RC is toegepast in een set.

als ik bij mijn set echter niets vertel over hoe eea wordt gecorrigeerd vinden ze het allemaal prima klinken, dus ik vertel dat er meestal ook niet (meer) bij

volgens mij zit dat horen van die "toch wat kunstmatige weergave/ietwat platte dynamiek" etc etc bij die luisteraars écht tussen de oren en gaat het veelal over mensen die (bewust of onbewust) niet zo bekend zijn met de materie van goed toegepaste RC ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

martien

#9942
 ^^
Dat denk ik ook.

Jullie hebben dezelfde plug in als mij zie ik.
Als begin laat ik rew een correctie doen en dan is er meestal nog wel 1( of meer) van de 6 banden over om handmatig nog wat te corrigeren, dat zou je kunnen proberen.
Zelf wil ik nu toch een hd met dirac proberen omdat ik maar blijf corrigeren in het hoog bij de fronts. En ik denk dat dirac dat veel beter kan dan ik rew :)


hifiman

Citaat van: BuSpu op december 16, 2016, 21:44:46
Wat ik vaak hoor bij DSP systemen dat het wel strak maar vaak ook kunstmatig/plastic-achtig klinkt. Heb je dat gevoel ook? Ik hoor het vooral in het hoog.
Ik vind er 2 dingen van, puur gebaseerd uiteraard op mijn eigen ervaringen tot nu toe:
- als het geluid van analoog naar digitaal moet en weer terug (ofwel AD-DA conversie extra t.b.v. room correctie) dan klinkt het zowiezo al een stuk platter en komt er een gordijntje voor, dit nog los van enige correctie
- room correctie lost laag problemen vaak prima op, maar doet het totaalplaatje geen goed en ik verkies tot nu toe dan ook altijd zonder

De uitzondering hierop is voor mij subwoofer correctie, aangezien dit alleen het sublaag betreft en niet de rest van de keten.

BuSpu

Oké dus je hebt 'm niet in je LR main speaker signaal zitten?

master30

Dat ziet er mooi uit zo'n mini dsp, heel wat anders als de velodyne sms 1 die ik had.

Heeft het nu zoveel meerwaarde om met 2 subs te gaan spelen? Ik vind dat het nu al er hard kan?

Maar stel ik koop er nog een svs bij zoals ik al heb, wat kan ik daar van verwachten?
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

hifiman

#9946
Citaat van: BuSpu op december 17, 2016, 19:46:55
Oké dus je hebt 'm niet in je LR main speaker signaal zitten?
:crazy:

Nee dus  :angel: Zit tussen de HT processor sub output en de subwoofers. Gebruik geen DSP voor stereo.

hifiman

Citaat van: master30 op december 17, 2016, 19:56:34
Dat ziet er mooi uit zo'n mini dsp, heel wat anders als de velodyne sms 1 die ik had.

Heeft het nu zoveel meerwaarde om met 2 subs te gaan spelen? Ik vind dat het nu al er hard kan?

Maar stel ik koop er nog een svs bij zoals ik al heb, wat kan ik daar van verwachten?
Het doel was niet om harder te kunnen spelen maar om een evenwichtiger laag te krijgen en dat is wel gelukt. Het grappige is dat als je een sub uitzet je echt wel hoort van welke kant het  laag nog komt. So far for bas is niet directioneel ;-)

master30

Aanstekelijke hobby hebben we toch hier met zijn allen.  :D
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

hifiman

#9949
Vanavond nog even wat metingen gedaan (alleen de 2 subs, dus geen fronts speakers erbij):

1. geen dsp
2. met mini dsp (zou theoretisch recht moeten zijn maar loopt wat af naarmate de frequentie daalt, de minidsp doet in elk geval zijn werk goed)
3. met mini dsp en house curve (de grap is dat door het toepassen van de housecurve het sublaag nu juist vrij recht is in plaats van oplopend bij lagere frequentie)