hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hifiman

#9875
Gelijk maar even de RT60 gemeten, wederom op de luister positie en alleen de front speakers gebruikt voor de meting.

Ik heb van RT60 meten nog te weinig kaas gegeten om te weten welk van deze lijntjes nu het meest relevant is, maar mijn conclusie is in elk geval dat ik helemaal geen akoustische aanpassingen moet willen (m.b.t. reverberation time) omdat de RT60 waarde van mijn kamer al laag zat is. Uitgaande van een ideale theoretische waarde van ergens tussen 0.4 en 0.6.

hifiman

#9876
Dan ook nog even de frequentie karakteristiek gemeten (front speakers only) op de luisterplek, 1 meting weergegeven met verschillende smoothing factoren.

hifiman

#9877
Vervolgens doorgegaan met meten m.b.t. het goed instellen van mijn dual subs. Zoals je ziet is de gemeten response niet heel verschillend, met dat verschil dat na level matchen op de luisterplek de L sub die in een hoek staat ingesteld staat op een gain van 9 uur en de R sub (duie niet in een hoek staat) de gain op 11 uur moest ingesteld worden.

Na het level matchen de subs op de luisterplek beiden apart gemeten zonder DSP correctie.




hifiman

#9878
Vervolgens beide subs tegelijk aan (nog steeds geen DSP). En het plaatje daarna met DSP (1 anti mode, uiteraard opnieuw ingemeten vandaag na het level matchen)


De 37 Hz piek is grotendeels weggewerkt, maar wel wat weinig laag aan de linkerkant terwijl je juist een curve wilt die links iets oploopt om subjectief een lekker laag te krijgen.

hifiman

#9879
Dus even gemeten met 25 Hz boost stand respectievelijk 35 Hz boost stand op de anti mode.

De 25 Hz boost geeft (in theorie) een resultaat wat het dichtst ligt bij wat ik probeer te bereiken. Luisteren bevestigt dit (uiteraard nog even het subwoofer level aangepast t.o.v. de main speakers), ik vind het het lekkerst klinken in de 25 Hz boost mode. Ik heb zojuist wat stukjes film met flink laag erin gekeken en mijn 1e indruk is goed. Nu is het alleen nog even kijken of de R sub niet gaat clippen in de praktijk, dat zal nog moeten blijken na wat meer film kijken, maar ik had de indruk dat op mijn normale luisternivo het goed blijft gaan.

Het resultaat klinkt een stuk beter dan voorheen met de 2 anti modes (alhoewel de R sub toen op 10 uur stond en nu op 11 uur), maar ik ben eigenlijk al overtuigd, mede gezien de bijna gelijke gemeten curves van beide subs, dat een 2e anti mode niet toevoegt. Deze gaat dus waarschijnlijk weer de verkoop in.

Nu eerst maar eens wat film kijken de komende week. Tot zover mijn meet avontuur van vandaag  :angel:



yorkie13

Leuk om te zien dat een 2de subwoofer veel kan toevoegen, indien deze goed wordt ongeregeld.

hifiman

Citaat van: RA SUBS op november  6, 2016, 13:37:04
Leuk om te zien dat een 2de subwoofer veel kan toevoegen, indien deze goed wordt ongeregeld.
^^  :popcorn:

Kjelt

Kan je meetmicrofoon de lage frequentie aan? Ik weet dat bij de Velodynes een speciale meetmicrofoon zat.

hifiman

Citaat van: Kjelt op november  6, 2016, 16:58:44
Kan je meetmicrofoon de lage frequentie aan? Ik weet dat bij de Velodynes een speciale meetmicrofoon zat.
Ik heb een gecalibreerde meetmicrofoon, ben even merk en type kwijt, maar is een goed ding, geen goedkope troep.

RalphH

Citaat van: Audioloog op november  6, 2016, 13:05:18
Ik heb gelijk de daad bij het word gevoegd en hier de resultaten met en zonder bass traps, gemeten op de luisterplek met 1 subwoofer zonder dsp correctie.

Conclusie: het doet geen ene moer in het echte laag en zeker niet op mijn probleempiek van 37 Hz  :nopompom: De minieme verschillen tussen beide grafieken zijn in dezelfde orde van grootte als 2 metingen na elkaar zonder iets te wijzigen.

Ik ga de bass traps weer wegdoen voor een zacht prijsje.

Je bent goed bezig geweest vandaag!
Ga zo op mijn gemak de andere resultaten eens bekijken.

Jammer dat de traps niets lijken te doen, wat toch nog wel interessant is, is om de waterfalls ook even te vergelijken. Wellicht resulteren ze toch net in wat minder "ringing" wat toch wel rust in het geheel brengt, ondanks de pieken.

Had jij trouwens de "extreme" of "ultraflex" traps. De eerste hebben een iets hogere dichtheid. Sta op t punt ze toch te gaan proberen in de achterste hoeken tot het plafond gestapeld. Ze waren enkel even out of stock.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Kjelt

Ok dus die traps doen helemaal niets dan? Toch vreemd?

hifiman

#9886
Nou... om even op beiden tegelijk te reageren. Ik luister nu net wat muziek en zou toch zweren dat het laag een stuk strakker klonk met die traps.  :wacko: Verbeelding? Of deed het toch wat? Ik heb geen waterfall graphs gemaakt helaas.

Ik heb geen idee welke van de twee ik had, dat stond er niet bij.

RalphH

Die kun je genereren in REW uit je gemaakte metingen, hoef je niet apart te meten.
Kan echt wel verschil zijn --> strakker klinken, maar dat zit m dan in het verlagen van de echo/ringing. Dat zie je op de waterfall.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

hifiman

Dank je, weer wat geleerd  :worship:

Maarre, geen verschil zo te zien...

hifiman


RalphH

Inderdaad geen verschil, ook niet in als je de grafiek wat verder doortrekt?
Maar wel soort van bijzonder dat je dan wel verschil hoort. Meten geeft toch blijkbaar niet helemaal alles weer dan. Moet zeggen dat ik dat wel vaker heb gelezen, met betrekking op het laag dan in iedergeval.

Heb jij de extreme of ultraflex traps?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Overigens gebeurt er met een measurment sweep natuurlijk wel minder dan met een stukje muziek. Dan knallen er veel meer verstorende golven tegelijk door de ruimte, kan best verklaren dat de traps dan toch wel wat afvangen, al is het maar een beetje.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

hifiman

Citaat van: RalphH op november  6, 2016, 18:04:59
Inderdaad geen verschil, ook niet in als je de grafiek wat verder doortrekt?
Maar wel soort van bijzonder dat je dan wel verschil hoort. Meten geeft toch blijkbaar niet helemaal alles weer dan. Moet zeggen dat ik dat wel vaker heb gelezen, met betrekking op het laag dan in iedergeval.

Heb jij de extreme of ultraflex traps?
Ik heb de Ultraflex (effe nagekeken op ebay).

Wat het verschil horen betreft, het kan ook suggestie zijn denk ik dan, en als ik mijn hoofd op de luisterplek een stukje naar voren of achter doe klinkt het laag ook net effe anders. Dus tsja... Ik weet het effe niet, al zeggen de metingen dat er geen duidelijk verschil hoorbaar zou moeten zijn.

hifiman

Dit verschil is dan wel weer heel duidelijk  :D (zonder en met anti mode)

RalphH

Dat zeker wel ja. Het elimineren van die pieken doet een bak.

Ach, ik kijk wel, als die extremes niet 2x zo duur zijn, bestel ik er denk ik toch gewoon 16 en anders worden het toch de wat lompere chunks van steenwol. Is die "onrust" ook uit de weg ;D.

Jij vooralsnog dus even met 1 antimode verder?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ejorne

Citaat van: Audioloog op november  6, 2016, 17:59:00
Dank je, weer wat geleerd  :worship:

Maarre, geen verschil zo te zien...

Maar laat de waterfall misschien wat verschil zien in de hogere lage tonen tussen wel en geen basstraps? Van zeg eens pakweg 100 tot 300 hz?
Mijn ervaring is dat wanneer er daar minder nagalm is dit het idee geeft dat het sublaag strakker klinkt.

BMWX6M

#9896
WTF... zijn dit reeds de bergritten van de Tour de France? :P

Snap er geen bal van. :sleepy:
Samsung 65" LED TV UE65KS7000, Himedia Q5 Pro, Panasonic DMP-BDT460 blu-ray, Marantz SR5010, Sub Quadral Qube 10 active, 2x Dali Zensor 5, Dali Zensor Vocal, 2x Dali Zensor pico front high en 2x art sound inbouw surround achter.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=159775.0

hifiman

Citaat van: RalphH op november  6, 2016, 18:17:12
Jij vooralsnog dus even met 1 antimode verder?
Ja inderdaad.

En even om misverstanden te voorkomen, de subwoofers zijn alleen voor HT, voor stereo gebruik ik geen subwoofer. En het is met name in stereo dat ik meende een verbetering te horen in het laag met de bass traps.

Gisteravond nog 2x AB vergeleken (stereo luisteren) met en zonder traps, heel gedoe steeds. Nu ben ik niet meer overtuigd dat er hoorbaar verschil is.

hifiman

Citaat van: Ejorne op november  6, 2016, 19:38:56
Maar laat de waterfall misschien wat verschil zien in de hogere lage tonen tussen wel en geen basstraps? Van zeg eens pakweg 100 tot 300 hz?
Mijn ervaring is dat wanneer er daar minder nagalm is dit het idee geeft dat het sublaag strakker klinkt.
Nou tot 200 Hz dus in elk geval niet...

En ja je hebt wel een punt, immers een andere tweeter deed mijn laag ook strakker klinken.

hifiman

Citaat van: BMWX6M op november  6, 2016, 20:43:05
WTF... zijn dit reed de bergritten van de Tour de France? :P

Snap er geen bal van. :sleepy:
Zo lastig is het niet hoor. De x en y as is gewoon amplitude versus frequentie, zoals je gewend bent. De diepte as laat zien (van achter naar voor) hoe lang het duurt voor deze frequentie is uitgestorven in de ruimte.