hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

BuSpu

Is het een bestaande schakeling die je gaat bouwen of iets nieuws?

hifiman

Citaat van: BuSpu op april 17, 2011, 19:54:07
Is het een bestaande schakeling die je gaat bouwen of iets nieuws?
Het is een kathodevolger, niks nieuws onder de zon dus  ;)

hifiman

Het verdient geen schoonheidsprijs  :D maar het speelt  ;)

Vannacht en morgen eens lekker in laten spelen en dan gaan we morgenavond eens serieus luisteren  ^-^

hifiman

Iets wat ik een tijdje wilde was een NAS, ik had mijn zinnen gezet op een zelfbouw ZFS (zetta file system van Sun Miscrosystems) NAS met zowel NFS, CIFS als iSCSI share mogelijkheden. Deduplication is dan weer erg nuttig voor het "volume" waar ik backups op bewaar. En wie weet gebruik ik de compressie en encryptie mogelijkheden ook nog. En dan natuurlijk nog snapshots, erg handig om ter beschikking te hebben  :thumbs-up:

Hierbij wat foto's.

Als kast heb ik gekozen voor een Fractal Design Define R3 kast. Een nette betaalbare kast met de mogelijkheid tot het inbouwen van 8 3,5 inch schijven die makkelijk bereikbaar zijn en middels een tray eruit te halen.
Op de foto zie je 8 schijven, uiteindelijk heb ik er weer 2 uit moeten halen omdat de 2 port Asus SATA controller niet ondersteund wordt door het gebruikte OS (Open Solaris).

Als software voor de NAS heb ik gekozen voor EON ( http://sites.google.com/site/eonstorage/ ), een gratis ZFS NAs appliance gebaseerd op Open Solaris. De keuze voor EON was vanwege de stabiliteit (Solaris) en het feit dat deze op een usb stick geinstalleerd kan worden, EON boot dan van de stick en draait vervolgens in RAM.  Ik heb mede om die reden gekozen voor ECC RAM.  Ik heb zraid zpool gecreeerd van 6 stuks 2 TB schijven en heb dus 10 TB ruimte ter beschikking.

hifiman

Het heeft mij overigens enkele weken gekost om tot mijn keuze te komen welk OS/software ik zou gebruiken om mijn ZFS te bouwen. Mijn voorkeur ging uit naar linux omdat ik daar ten eerste goed bekend mee ben en en ten tweede omdat ik dan een aantal anders zaken (squeezeboxserver) op de NAS kon draaien en dus eigenlijk een gecombineerde server/NAS kon bouwen.

De volgende opties heb ik allemaal geprobeerd en overwogen:
- linux met fuse-zfs (viel af vanwege belabberde perfomance, hetgeen logisch is vanwege de userspace implementatie van ZFS)
- linux met Knowledge Quest Infotech ZFS kernel module implementatie, alleen te verkrijgen als source code, zelf te compileren tegen je draaiende kernel (kreeg het op debian met geen mogelijkheid gecompileerd, op ubuntu lukte het wel maar binnen een uur al een crash van de module en dus viel deze optie af)
- freebsd met native zfs support, echter in de huidige 8.0 versie wel een obsolote zfs versie, in 9.0 (momenteel nog in beta) zit een nieuwere release (na veel gekloot en problemen met compileren van een aantal voor mij belangrijke ports ben ik afgehaakt)
- GNU/kfreebsd, een debian release met freebsd kernel en dus native zfs support (kreeg het op mijn systeem niet geboot, issues met grub)
- Nexentastor, een commerciele NAS appliance, gratis te gebruiken tot 18 TB (afgevallen want het koste me een extra disk, dus sata port en ook gezeur met activatie)
- EON, geen GUI maar stabiliteit en geen extra disk (sata port) nodig, helaas ondersteund opensolaris mijn extra sata kaartje niet, maar goed mocht kaartje om zeep gaan dan heb je wellicht ook weer gekloot dus heb het maar op de on board 6 sata porten gehouden)


Harry HT

Hi Audioloog,

Mooi hoor  O0 Daar kun je heel wat flacjes en iso's op kwijt  :thumbs-up:

Gegroet,

Harry

ps is het een snel systeem (merkbaar anders dan je vorige?)
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

hifiman

Citaat van: Harry HT op mei 15, 2011, 12:14:26
Hi Audioloog,

Mooi hoor  O0 Daar kun je heel wat flacjes en iso's op kwijt  :thumbs-up:

Gegroet,

Harry

ps is het een snel systeem (merkbaar anders dan je vorige?)
Hoi Harald,

En niet te vergeten films  :popcorn:  ;D

Nee, sneller is het niet, ZFS blinkt niet uit in snelheid, wel in date integriteit en daar was het mij mede om te doen  :)
Het hoeft ook niet sneller want ik haal over nfs 240 mbit/s (zonder finetuning hetgeen nog moet gebeuren) naar de nas, weliswaar niet super snel maar ruim voldoende voor de meest veeleisende blu-ray naar de dune te streamen  ;)

Groetjes,

Ronald

dre73

hoe bevallen de wima`s in de speaker?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Kjelt

Citaat van: Audioloog op mei 15, 2011, 11:21:38
Ik heb zraid zpool gecreeerd van 6 stuks 2 TB schijven en heb dus 10 TB ruimte ter beschikking.
Mooi werk, ziet er goed uit, maar 10TBGB, ga je twee servers bouwen?  :D  :D  :D

Audiofiel

Citaat van: Kjelt op mei 15, 2011, 21:57:37
Mooi werk, ziet er goed uit, maar 10GB, ga je twee servers bouwen?  :D  :D  :D

10Gb? Dat is wel heel erg ouderwets, Kjelt. :eh:
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kjelt


hifiman

Citaat van: dre73 op mei 15, 2011, 21:50:36
hoe bevallen de wima`s in de speaker?
Ja goed hoor! Het is echter lastig om wat te gaan roepen over de verschillen, dan zou ik eigenlijk weer eens terug moeten naar de oude condensatoren. Ik weet nog wel mijn eerste indruk direkt na het vervangen, het geluid werd "opener", het hoog werd er beter op. Geen megaverschillen maar een kleine verbetering. Ik laat het in elk geval lekker zo.

Groetjes,

Ronald

hifiman

Citaat van: Kjelt op mei 15, 2011, 21:57:37
Mooi werk, ziet er goed uit, maar 10TBGB, ga je twee servers bouwen?  :D  :D  :D
Haha, ja had ook liever het dubbele gehad, maar moet toch ergens een goed compromis vinden tussen wat mogelijk is binnen een redelijk budget. Kan in elk geval nu roepen dat ik een enterprise featured ZFS storage appliance heb staan  ;)

Overigens zie ik het upgrade pad in de toekomst door uiteindelijk de 6 stuks 2 TB schijven een keer te vervangen door 3 TB exemplaren, dan ga ik van 10 TB naar 15 TB  :headbanging:

Groetjes,

Ronald

hifiman

Citaat van: Audiofiel op mei 15, 2011, 22:09:51
10Gb? Dat is wel heel erg ouderwets, Kjelt. :eh:
Psies, dat heb je tegenwoordig er als RAM inzitten  :)

Kjelt

Citaat van: Audioloog op mei 16, 2011, 10:10:04
Overigens zie ik het upgrade pad in de toekomst door uiteindelijk de 6 stuks 2 TB schijven een keer te vervangen door 3 TB exemplaren, dan ga ik van 10 TB naar 15 TB  :headbanging:
Hmmm je zou eigenlijk een soort 6 voudige SATA switch willen, waarbij je kunt schakelen tussen meerdere banken van 6 HDD's  :D
Maaruh die 3TB worden die ondersteund door dit systeem, daar was toch iets mee met NTFS ofzo?

hifiman

Citaat van: Kjelt op mei 16, 2011, 10:26:28
Hmmm je zou eigenlijk een soort 6 voudige SATA switch willen, waarbij je kunt schakelen tussen meerdere banken van 6 HDD's  :D
Maaruh die 3TB worden die ondersteund door dit systeem, daar was toch iets mee met NTFS ofzo?
Huidige biossen kunnen niet booten van 3 TB disken, je kunt ze wel prima als 2de disk gebruiken voor data. Of er wat met NTFS en 3 TB is weet ik niet, who cares als je ZFS hebt  :D

riwi

Mooie kast vind ik. Netjes. 10 TB is zeker lekker ruim hoor. Die schijven vullen hem ook mooi op :)
Hoef je de eerste tijd niet echt te denken of je het nog even bewaard of toch maar weg gooit :)

Welk kaartje had je dat het niet werd herkend onder solaris? Ik heb een promise en een highpoint die onder linux iig zonder problemen worden herkend.
Heb je nog iets speciaals als voeding genomen? Ik heb een (poos geleden) met mijn NAS PC gehad dat er telkens sata schijven 'uit' vielen. Na reboot was dan alles weer OK. Bleek uiteindelijk een te krappe voeding te zijn die met 10 schijven aan z'n max zat. Wel gek want met 320G schijven was er geen probleem en met de 750G disks had ik dat probleem toen. Zal net die paar extra watt'jes zijn denk ik dan.

hifiman

Citaat van: riwi op mei 16, 2011, 21:10:30
Mooie kast vind ik. Netjes. 10 TB is zeker lekker ruim hoor. Die schijven vullen hem ook mooi op :)
Hoef je de eerste tijd niet echt te denken of je het nog even bewaard of toch maar weg gooit :)
:)

Citaat van: riwi op mei 16, 2011, 21:10:30
Welk kaartje had je dat het niet werd herkend onder solaris? Ik heb een promise en een highpoint die onder linux iig zonder problemen worden herkend.
Een Asus U3S6, doet het prima onder linux en freebsd, maar open-solaris moet er niks van weten  ;)

Citaat van: riwi op mei 16, 2011, 21:10:30
Heb je nog iets speciaals als voeding genomen? Ik heb een (poos geleden) met mijn NAS PC gehad dat er telkens sata schijven 'uit' vielen. Na reboot was dan alles weer OK. Bleek uiteindelijk een te krappe voeding te zijn die met 10 schijven aan z'n max zat. Wel gek want met 320G schijven was er geen probleem en met de 750G disks had ik dat probleem toen. Zal net die paar extra watt'jes zijn denk ik dan.
Nou nee niet echt, een Be Quiet met 12cm Fan die 2x 18A stroom kan leveren op de 12V.
Wel vaag dat een 750G disk blijkbaar meer trekt dan 320G schijven, of het moet zijn omdat het om een ander merk/type ging?

Groetjes,

Ronald

Kjelt

Citaat van: Audioloog op mei 17, 2011, 10:53:04
el vaag dat een 750G disk blijkbaar meer trekt dan 320G schijven, of het moet zijn omdat het om een ander merk/type ging?
Hoe meer platters intern des te meer vermogen je nodig hebt om deze te laten draaien maar ik zou dan eerder problemen verwachten bij het opstarten want dan moet er zeer kortstondig een veel grotere stroom worden getrokken om de motor op te starten. Verder zou inderdaad bv 5400 vs 7200 tpm een groot verschil kunnen uitmaken in vermogen.

hifiman

Citaat van: Kjelt op mei 17, 2011, 12:02:55
Hoe meer platters intern des te meer vermogen je nodig hebt om deze te laten draaien maar ik zou dan eerder problemen verwachten bij het opstarten want dan moet er zeer kortstondig een veel grotere stroom worden getrokken om de motor op te starten. Verder zou inderdaad bv 5400 vs 7200 tpm een groot verschil kunnen uitmaken in vermogen.
2 goede punten inderdaad!  :)

hifiman


Ejorne


celerontje

Hij is een pizzapunt gaan eten! (of friet in een puntzakje :D)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

riwi

Citaat van: Kjelt op mei 17, 2011, 12:02:55
Hoe meer platters intern des te meer vermogen je nodig hebt om deze te laten draaien maar ik zou dan eerder problemen verwachten bij het opstarten want dan moet er zeer kortstondig een veel grotere stroom worden getrokken om de motor op te starten. Verder zou inderdaad bv 5400 vs 7200 tpm een groot verschil kunnen uitmaken in vermogen.

Die 320 waren Seagate en de 750 allemaal (hete, snelle) Samsung inderdaad. Inmiddels zijn die ook al weer retired :) tot offline backup schijf of weg gegeven.
En die sata kaartjes doen "staggered spinup" dus dan gaan niet alle schijven tegelijk aan. In ieder geval liep het soms een uur of meer goed, maar net tijdens het spelen van een film viel er soms ineens een schijf uit. Soms niet eens de schijf waarvan ik speelde. Nieuwe voeding erin gedaan met meer Amps op de 12V rail en alle problemen waren als sneeuw voor de zon :)

hifiman

Het buizenbuffer projectje weer uit de kast gehaald, andere condensatoren toegepast en een 6H30P-DR supertube in bestelling  :happy:

De opstelling zoals op de foto zal geen schoonheidsprijs winnen, maar dat hoeft ook niet want ik ben van plan om op korte termijn de boel netjes in te gaan bouwen in de geintegreerde versterker.  8)