hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: )p( op oktober 24, 2009, 14:39:32
Als inguz niet opschiet mag je me binnenkort wel helpen met sc op een linux box te installeren ;)

peter
Ik vind het prima hoor!  :)

hifiman

Toch nog effe lekker bezig geweest vanmiddag.

Met bybees in een stekkerblok bouwen  :D

Gelijk ook nog maar even wat varistors (overspanningsbeveiliging) die ik nog had liggen erin gezet  ^-^

hifiman

En een 100nF X2 condensatortje om de ergste HF troep weg te halen   ;)
Natuurlijk ook wat weerstandjes om de boel veilig te houden (condensator ontladen).

hifiman

Helaas ook nog wat collateral damage  :-X Geen idee hoe het gebeurd is maar toen ik klaar was met het stekkerblok terugplaatsen zag ik opeens dit.

Andere deel zit nog in de receiver  :'(

Zonde van het dure optische kabeltje  :-\ Maar goed , dat hoort bij hobby, waar gewerkt wordt...

)p(

Citaat van: Audioloog op oktober 24, 2009, 15:31:49
Ik vind het prima hoor!  :)

O0

En ik pm je binnenkort een keer om een afspraak te maken om te komen luisteren...op dit moment heb ik het nog even te druk...

peter

Erik van Voorst (in memoriam)

Heb je eerst nog ge-experimenteerd met de Bybees op de Avatars....

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

celerontje

Citaat van: Audioloog op oktober 24, 2009, 15:37:00
Helaas ook nog wat collateral damage  :-X Geen idee hoe het gebeurd is maar toen ik klaar was met het stekkerblok terugplaatsen zag ik opeens dit.

Andere deel zit nog in de receiver  :'(

Zonde van het dure optische kabeltje  :-\ Maar goed , dat hoort bij hobby, waar gewerkt wordt...
Dat valt toch wel te lijmen?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Uitje

Ronald,

ik ben toch weer blij dat ik je heb kunnen helpen om deze deprimerende regenachtige dag door te komen  ;D

Effe lekker een pizzaatje gegeten, en ik ben nu ook in het bezit van zo'n super modern stekkerblok inclusief bybees  O0
Ow ja en ik heb er nog een extra opening aan over gehouden ook, omdat we (moet eigenlijk zeggen ronald) meteen maar even m'n 1 euro Isoplug heeft ingebouwd in m'n stekkerblok.

Grappig is ook na nog even gexperimenteerd te hebben met single wire vs biwire dat we toch allebei tot de conclusie zijn gekomen dat biwire in mij set het beste is.
Ben er weer blij mee.

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op oktober 24, 2009, 17:30:44
Heb je eerst nog ge-experimenteerd met de Bybees op de Avatars....


Nee, om puur praktische redenen niet. Ik bedoel, het kan wel beter klinken maar hoe sluit ik ze dan op een normale manier aan  :wacko:

hifiman

Citaat van: celerontje op oktober 24, 2009, 17:37:13
Dat valt toch wel te lijmen?
Nou nee, heb net de receiver uit de kast gehaald en die hele ingang is niet meer bruikbaar  :-X Blijkbaar heb ik met kracht tegen de optische connector aangezeten, waarschijnlijk met het achter de kast vandaan halen van het stekkerblok...  :blink:

Ik vind mechanisch gezien zowiezo die optische spdif dingen helemaal niks, maar ja mijn blu ray speler heeft geen coaxiale uitgang
(moest verboden worden). Misschien daar binnenkort maar eens wat aan doen  >:(

hifiman

Citaat van: Uitje op oktober 24, 2009, 20:25:53
Ronald,

ik ben toch weer blij dat ik je heb kunnen helpen om deze deprimerende regenachtige dag door te komen  ;D

Effe lekker een pizzaatje gegeten, en ik ben nu ook in het bezit van zo'n super modern stekkerblok inclusief bybees  O0
Ow ja en ik heb er nog een extra opening aan over gehouden ook, omdat we (moet eigenlijk zeggen ronald) meteen maar even m'n 1 euro Isoplug heeft ingebouwd in m'n stekkerblok.

Grappig is ook na nog even gexperimenteerd te hebben met single wire vs biwire dat we toch allebei tot de conclusie zijn gekomen dat biwire in mij set het beste is.
Ben er weer blij mee.

Precies, altijd leuk om aan familie en collega's te vertellen dat je bybees in je stekkerblok gebouwd hebt van het weekend  ^-^

Pizza'tje was prima, maar vrees toch dat Domino's mijn favoriet blijft  ;)

En inderdaad dat biwire klonk bij jou gewoon beduidend beter!  :)


celerontje

Citaat van: Audioloog op oktober 24, 2009, 20:55:48
Nou nee, heb net de receiver uit de kast gehaald en die hele ingang is niet meer bruikbaar  :-X Blijkbaar heb ik met kracht tegen de optische connector aangezeten, waarschijnlijk met het achter de kast vandaan halen van het stekkerblok...  :blink:

Ik vind mechanisch gezien zowiezo die optische spdif dingen helemaal niks, maar ja mijn blu ray speler heeft geen coaxiale uitgang
(moest verboden worden). Misschien daar binnenkort maar eens wat aan doen  >:(
Dus je gaat een nieuwe ingang in je receiver solderen?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Overigens heb ik het vanmiddag dus uiteindelijk nog druk gehad, het begon met het openmaken van de surround speakers (spontane ingeving  ;) ) om te kijken of er aan het filter nog wat te verbeteren viel. Had eigenlijk bipolaire elco's verwacht, maar er zaten hele nette c'tjes in en dus heb ik maar besloten er verder niks aan te gaan veranderen.

Daarna dus de bybees in mijn stekkerblok gebouwd, iets wat ik al langer van plan was maar nooit zin in had vanwege het enorme gedoe om het stekkerblok achter de kast vandaan te halen en weer terug te plaatsen, afijn zoals gebleken is was die tegenzin niet geheel onterecht, gezien het per ongeluk gesloopte optische kabeltje/ingang   :notify:

Daarna dus naar Uitje geweest om zijn stekkerblok (op zijn verzoek) ook aan te passen en ook voor de gezelligheid natuurlijk  ^-^

Dan nu nog even wat aan de subwoofer afstelling klooien en dan is het weer mooi geweest voor vandaag :P

hifiman

Citaat van: celerontje op oktober 24, 2009, 20:59:44
Dus je gaat een nieuwe ingang in je receiver solderen?
Nog niet, dat zal namelijk een heel gedoe zijn en heb nog 2 optische ingangen die ik niet gebruikte  ;)
Maar wellicht dat ik dat een keer doe, kan ook zijn dat ik het zo laat, immers er moet toch een keer een moderne HD surround formaten receiver komen  :D Maar heb mijn lesje wel geleerd, als ik nog eens achter die kast ga klooien haal ik eerst alle optische verbindingen (eentje dus ) los  :thumbs-up:

celerontje

Citaat van: Audioloog op oktober 24, 2009, 21:04:47
Nog niet, dat zal namelijk een heel gedoe zijn en heb nog 2 optische ingangen die ik niet gebruikte  ;)
Maar wellicht dat ik dat een keer doe, kan ook zijn dat ik het zo laat, immers er moet toch een keer een moderne HD surround formaten receiver komen  :D Maar heb mijn lesje wel geleerd, als ik nog eens achter die kast ga klooien haal ik eerst alle optische verbindingen (eentje dus ) los  :thumbs-up:
Je wilde toch iets te solderen/prutsen hebben?
Vervangen die hap! :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Uitje

Denk dat we hier een reden hebben om de surround versterker binnenkort maar eens te vervangen :)

hifiman

Citaat van: Uitje op oktober 24, 2009, 21:11:50
Denk dat we hier een reden hebben om de surround versterker binnenkort maar eens te vervangen :)

Heeft niet zo een heel hoge prioriteit voor me, maar zal toch een keer met mijn tijd mee moeten inderdaad  ^-^

hifiman

Citaat van: celerontje op oktober 24, 2009, 21:11:33
Je wilde toch iets te solderen/prutsen hebben?
Vervangen die hap! :D
Heb jij wel eens zo'n SR7400 van binnen gezien? Daar wordt je niet vrolijk van. Maar goed alles is mogelijk en zoals ik al zei, wie weet doe ik het wel, jammer dat nou net morgen de electronica winkels weer dicht zijn  :-X

celerontje

Vrolijk? Niet echt echt :D, maar als je even de tijd neemt om wat stekkertjes los te trekken en boardjes los te schroeven, moet het wel lukken:

Het eerste boardje boven het main board moet je hebben.

Hier kan je de PCB connector bestellen die in jouw receiver zit:
http://uk.farnell.com/jsp/bespoke/bespoke7.jsp?bespokepage=farnell/en/ed_world/tech_first/opto/fibre_optics/transceiver/toshiba.jsp
TOTX/RX***L
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op oktober 24, 2009, 21:30:49
Vrolijk? Niet echt echt :D, maar als je even de tijd neemt om wat stekkertjes los te trekken en boardjes los te schroeven, moet het wel lukken:

Het eerste boardje boven het main board moet je hebben.

Hier kan je de PCB connector bestellen die in jouw receiver zit:
http://uk.farnell.com/jsp/bespoke/bespoke7.jsp?bespokepage=farnell/en/ed_world/tech_first/opto/fibre_optics/transceiver/toshiba.jsp
TOTX/RX***L
Na al dit voorwerk kom je hem er vast ook nog even voor me insolderen?  ;)

hifiman

Zojuist de Samsung BDP-1500 blu-ray speler maar eens opengechroefd om te kijken wat er mogelijk is mbt het bijplaatsen van een coaxiale spdif output. Nou, ik heb hem snel maar weer dichtgemaakt want ik werd er niet zo blij van, alhoewel niet echt een verrassing, dat er voor de huis tuin en keuken hobbyist als mij weinig aan te vangen valt met deze vormen van Very Large Scale Integration  :-X

Wel grappig om te zien dat het loopwerkje een drive met een SATA interface is.  ^-^

Voor diegenen die zich afvragen waarom ik een apparaat heb gekocht met alleen optisch spdif, dit had te maken met een coulance regeling van Samsung toen mijn BDP-1400 (die wel coaxiaal spdif out had) kapot ging en niet meer leverbaar was. Take it or leave it zeg maar :P Daarnaast ging (en ga) ik er vanuit dat ik uiteindelijk toch overga op hdmi uit en het spdif verhaal dan niet meer zal gebruiken.

hifiman

Ondertussen maar een nieuw Van den Hul Optocoupler kabeltje besteld om de gesneuvelde te vervangen.  :blush:

Ben trouwens nog niet overtuigd van de meerwaarde van de bybees vwb het stereo gedeelte (bybees + PS Audio P500 + interne filtering in apparatuur, wellicht wat teveel van het goede). Hetgeen niet echt een punt is want ik heb 2 stekkerblokken achter de kast liggen, het idee is dus eentje vers vervuilde stroom en de andere "gefilterd", zodat ik altijd kan kiezen waar ik wat in stop  :D Alleen een beetje jammer dat wegens gebrek aan 230V kabel dit nog niet het geval is en nu alles verplicht op de bybees staat. Kortom, dat wordt nog even wat kabel bestellen, wellicht gelijk maar overstappen dan van de LAPP naar Belden.

Edit: Echt conclusies trek ik echter nog niet, mijn oren zitten momenteel een beetje dicht (verkouden)  :-X

celerontje

Citaat van: Audioloog op oktober 25, 2009, 09:53:26
Na al dit voorwerk kom je hem er vast ook nog even voor me insolderen?  ;)
Wil ik best doen, ik woon alleen niet echt in de buurt. ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Toch nog maar even mijn stekkerblokkie aangepast vandaag, 1e stopcontakkie is nu "ongefilterd" , de rest gebybee-filtered  ^-^ PS Audio P500 in de ongefilterde.

Maakt het nu echt wat uit? Dat zal ik jullie vertellen als mijn  oren niet meer verkouden zijn  ;)

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op oktober 25, 2009, 11:26:49
Echt conclusies trek ik echter nog niet, mijn oren zitten momenteel een beetje dicht (verkouden)  :-X
Je kanaal in ieder geval niet, daar kabbelt het weer lekker.

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....