hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

ivo1986


Icarus314

Zeg er valt me opeens iets op. Audioloog heeft bijna 15.000 posts!  :o

Roderick

Hoi Audioloog,

ondanks dat ik zelf een korte luistersessie heb gehad op een Symphonic Line RG10 MKIV reference en dus een redelijke indruk heb van hoe SL klinkt ben ik erg benieuwd naar je verslag van je nieuwe aanwinst.
Veel luisterplezier.

Groeten,
Roderick

BuSpu


scrutinizer

Citaat van: BuSpu op mei 28, 2009, 21:59:39
hij zit nu nog even in de tuin    ;D
... met pilsje en zak chips op schoot, zich te ergeren dat zijn AB niet werkt onder deze hoek. :devil:
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: Roderick op mei 28, 2009, 21:51:10
Hoi Audioloog,

ondanks dat ik zelf een korte luistersessie heb gehad op een Symphonic Line RG10 MKIV reference en dus een redelijke indruk heb van hoe SL klinkt ben ik erg benieuwd naar je verslag van je nieuwe aanwinst.
Veel luisterplezier.

Nog even geduld, ergens komend weekend zal ik mijn bevindingen hier neerpennen  ^-^

hifiman

Citaat van: scrutinizer op mei 28, 2009, 22:09:11
... met pilsje en zak chips op schoot, zich te ergeren dat zijn AB niet werkt onder deze hoek. :devil:
Was dat maar waar  ;D

Overigens is het inderdaad wel even afzien om het volume te regelen zonder display  :nervous:  ;)
Om nog maar niet te spreken over het feit dat  ik nu naar de versterker moet lopen als ik van muziek naar TV kijken wil switchen  :-X  :P

celerontje

Was je maar niet zo audiofiel geweest, dan had je alles lekker via de Marantz receiver kunnen laten lopen ;D
Hoe doet de nieuwe versterker het met films?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman


celerontje

Dat kan een stokoude JVC versterker van ons ook wel :P
HOE KLINKT DE NIEUWE VERSTERKER? :devil:
We worden zeer ongeduldig... :devil:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Ik heb overigens wel plannen om de tape input om te gaan bouwen naar een HT throughput input. Ik heb vandaag een mail naar Symphonic Line gestuurd met de vraag of ik een servicemanual cq schema zou kunnen bekomen  :xmas:

Ook heb ik gevraagd of zij zelf plannen in die richting hebben voor de nabije toekomst.

Audiofiel

Citaat van: celerontje op mei 29, 2009, 11:14:27
Was je maar niet zo audiofiel geweest, dan had je alles lekker via de Marantz receiver kunnen laten lopen ;D
Hoe doet de nieuwe versterker het met films?

Wat is daar mis mee? ???
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op mei 29, 2009, 11:50:46
Wat is daar mis mee? ???
Ach hij heeft wel een punt, in die zin dat het leven dan een stuk eenvoudiger was geweest  :smile:

BuSpu


celerontje

Citaat van: Audioloog op mei 29, 2009, 11:55:48
Ach hij heeft wel een punt, in die zin dat het leven dan een stuk eenvoudiger was geweest  :smile:
Precies!
Heerlijk tweaken, wat wil een mens als Ronald nog meer? ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op mei 29, 2009, 12:09:44
Precies!
Heerlijk tweaken, wat wil een mens als Ronald nog meer? ;D
In de tuin tweaken met een biertje erbij  :colgate:

hifiman

Ik zou nog wat roepen over mijn nieuwe versterker, de Symphonic Line RG9 MK4, dus bij deze  :happy:

Hoe is het zo gekomen?
Alvorens wat over de SL RG9 te roepen eerst nog even een stapje terug in de tijd toen de Naim Nait XS van BB&G hier nog ter demo stond.
Ik heb volgens mij 2 dagen naar de combinatie Naim Nait XS en mijn Avalon monitoren (met filter en basreflex modificaties) geluisterd en dat klonk toen helemaal niet verkeerd. De Naim ging terug naar zijn baasjes en ik dacht dat ik wel weer snel aan het Lyngdorf geluid zou wennen. Nou niet dus  :-X Vanaf dat moment kon ik er niet meer (met plezier) naar luisteren, het klonk plat, onnatuurlijk en (nooit gedacht dat ik dat zou zeggen over deze versterker) met een digitaal randje eraan. Afijn, ik moest het er toch nog even mee doen en ging mij bezinnen hoe nu verder (welke andere versterker?).

Zoals ik reeds verteld heb, heb ik toen besloten om liever op een goed advies van een deskundig en ervaren persoon af te gaan die mijn set kent, mij kent (waarschijnlijk nog het belangrijkste  ;D ) en veel ervaring heeft met Avalon luidsprekers in allerlei combinaties dan op de gok een hoop versterkers te gaan proberen voor zover dat uberhaupt al mogelijk zou zijn (zonder ze eerst te kopen). Zo ben ik dus gekomen op de beslissing om op jacht te gaan naar een Symphonic Line RG9 of RG10. Kijkende naar leeftijd (van de versterkers), de markt en mijn budget kwam ik zo al snel op een RG9 MK4 als gewenst model uit.

Afijn de rest is bekend, even op en neer gekart naar Berlijn, hetzelfde weekend nog de Lyngdorf verkocht (puur toeval maar kwam mooi uit) en hoppa, opeens had ik een andere versterker  ;D

hifiman

En hoe klinkt tie dan?
Na thuiskomst uit Berlijn wat ik zo gaar (bijna non stop heen en weer gereden) dat ik niet meer de energie had om de SL RG9 aan te sluiten  :P Ik ben dus eerst wat uurtjes gaan slapen. Later op de dag was ik weer een beetje het ventje en toen werd ik natuurlijk toch wel heel erg benieuwd. Echter alvorens de versterker aan te sluiten heb ik deze eerst (met katoenen handschoentjes aan) helemaal gepoetst met de meegeleverde chroom poets  ;D

Na het aansluiten ging ik zitten en de eerste klanken kwamen uit de luidsprekers....

Heel even was daar een licht gevoel van teleurstelling, geen spectaculair geluid of instant wow effect, iets wat je blijkbaar (al dan niet onbewust) toch een beetje verwacht als je net je portemonnee leeg geschud hebt  ;) Ik zei echter al snel tegen mezelf dat ik ook helemaal niet op zoek ben naar een spectaculair geluid (gaat vaak snel vervelen!) en ging rustig verder met luisteren.

Een aantal zaken werden snel duidelijk en mijn mening daarover is nu anderhalve week verder eigenlijk nog exact dezelfde  ^-^ De natuurlijkheid van de Naim was er opeens weer zei het misschien in iets mindere mate als bij de Naim. Ik verklaar dit uit het feit dat de Naim toch een specifieke sound heeft (prettig sausje?) en de SL wellicht een stukje neutraler klinkt. In alle andere opzichten komt de SL gelijk al beter uit de verf dan de Naim of de Lyngdorf, een opener geluid, duidelijk veel dynamischer dan de Naim of de Lyngdorf, een significant hogere resolutie hetgeen zich uit in het beter horen van geluiden op de achtergrond. Met dat laatste bedoel ik dus niet een analytisch karakter, maar meer dat als er een achtergrond geluid is, je nu een stuk beter herkent wat het precies is wat je hoort, terwijl dat voorheen altijd een beetje vaag bleef.

Al met al klonk deze versterker gelijk beduidend beter dan de Lyngdorf en ik heb dan ook in de resterende 2 dagen dat de Lyngdorf er nog was niet meer de neiging gehad deze aan te sluiten. Frappant was ook wel de reaktie van mijn vrouw toen deze de SL 's avonds voor het eerst hoorde. Ze riep toen gelijk dat het niet meer zo saai klonk als de Lyngdorf. Iets wat ik gelijk herkende, deze versterker klinkt dynamischer, levendiger en heeft "ballen".   :thumbs-up:

solitaire

Je concluderende indruk van de Lyngdorf komt overeen met mijn indrukken van Lyngdorfs. Ook herkenbaar: het onbehaaglijke gevoel na een upgrade terug te kijken en je te moeten afvragen hoe je in vredesnaam zo lang zo tevreden naar de oude set hebt kunnen luisteren :-\ :yinyang:.

Wel een stevige verantwoording die je op de schouders van je adviseur legt zo ;D ;). Maar daarvoor is 'ie ook 'adviseur' natuurlijk !

Wel een goede keus IMO: ik ken de combi met de rest van je setup niet natuurlijk, maar op sich een pracht apparaat 8).



luisterse ! (en experimenteerse :thumbs-up:)



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

hifiman

Kippenvel ?
Dan wil ik nog iets kwijt wat ik zelf heel raar vind. Toen ik de versterker voor het eerst beluisterde kreeg ik achter elkaar kippenvel. Iets wat bij mij zeer zeer uitzonderlijk is en het was echt jaren geleden dat ik dat ervaren heb. Ik vond dat een super goed teken, maar het rare is, na die eerste luistersessie was het ook gelijk weer over met het kippenvel, is dus daarna ook niet meer voorgekomen  :-X Hoe kan dat vraag ik me dan af? Kreeg ik dan kippenvel omdat ik bijvoorbeeld op dat moment ook nog erg moe was, of omdat je op dat moment voor het eerst een verschil waarneemt en er daarna weer aan gewend bent? Ik weet het niet.. Het is ook niet zo belangrijk, maar ik vond het gewoon erg frappant.

hifiman

Balans  :yinyang:
Al met al is het denk ik wel duidelijk dat ik blij ben met deze versterker "move". Helaas betekent dat echter niet dat ik nu in audo nirvana ben. Ik denk dat ik het het beste als volgt kan omschrijven. Ik had voorheen een minder goede set die aardig goed in balans was. Nu heb ik een betere set maar eentje waarin de balans nog gevonden moet worden. Er zal dus nog een en ander gesleuteld moeten worden om een geluid te krijgen waar ik echt happy mee zal zijn. Dit is overigens geen verrassing ofzo, hier had ik al op gerekend. Ik zie het zelf zo, ik heb nu een veel betere basis om vanuit verder te bouwen. Het zal nog enige investering in tijd en moeite (en geld  :ph34r: ) kosten alvorens de set echt tot zingen zal komen.

Dat betekent overigens niet dat het nu niet lekker klinkt, er is al erg goed naar te luisteren. Het enige wat me op dit moment echt stoort is vrees ik de bron, de transporter. Door de verhoogde resolutie in de set wordt nu toch (enigszins pijnlijk) duidelijk dat de DAC van de transporter wat plat en digitaal klinkt met een wat harde slissende s-klank in vrouwenstemmen  :nervous: Het plan is dan ook (zoals ik het ooit ook bedoeld had) om de transporter uiteindelijk echt als transport in te gaan zetten en wederom met een externe DAC te gaan werken. Dit zal waarschijnlijk een DHZ NOS DAC worden, maar niks is nog zeker en ik moet mijn strategie in deze nog gaan bepalen  ^-^

garmtz

Citaat van: Audioloog op juni  1, 2009, 10:25:05
Kippenvel ?
Dan wil ik nog iets kwijt wat ik zelf heel raar vind. Toen ik de versterker voor het eerst beluisterde kreeg ik achter elkaar kippenvel. Iets wat bij mij zeer zeer uitzonderlijk is en het was echt jaren geleden dat ik dat ervaren heb. Ik vond dat een super goed teken, maar het rare is, na die eerste luistersessie was het ook gelijk weer over met het kippenvel, is dus daarna ook niet meer voorgekomen  :-X Hoe kan dat vraag ik me dan af? Kreeg ik dan kippenvel omdat ik bijvoorbeeld op dat moment ook nog erg moe was, of omdat je op dat moment voor het eerst een verschil waarneemt en er daarna weer aan gewend bent? Ik weet het niet.. Het is ook niet zo belangrijk, maar ik vond het gewoon erg frappant.

De eerste keer laat je het gewoon over je heen komen, ga je nog niet analyseren (zeker niet als je moe bent). Daarna ga je (ik ken je... ;)) steeds analytischer naar 'de klank' luisteren en blijft kippenvel uit. Mijn advies: luister naar de MUZIEK! Goede manier is om NIEUWE muziek te luisteren en niet op de klank, maar op de bedoeling van de muziek te concentreren. Dat is de enige manier om ver weg te blijven van 'audio hell'.

hifiman

Citaat van: solitaire op juni  1, 2009, 10:23:23
Je concluderende indruk van de Lyngdorf komt overeen met mijn indrukken van Lyngdorfs. Ook herkenbaar: het onbehaaglijke gevoel na een upgrade terug te kijken en je te moeten afvragen hoe je in vredesnaam zo lang zo tevreden naar de oude set hebt kunnen luisteren :-\ :yinyang:.
Ik moet er natuurlijk (ter relativering) nog wel even bij zeggen dat de Symphonic Line 4600 euro nieuw kost, tegenover 1790 voor de Lyngdorf die ik had.
Ik heb toendertijd zelf een vergelijking gedaan tussen de Lyngdorf en wat andere versterkers in die prijsklasse en vond toen de Lyngdorf de beste prijs/prestatie hebben. Echter, na de Naim Nait XS gehoord te hebben die in dezelfde prijsklasse als de Lyngdorf zit zou ik nu geen moment twijfelen en op zeker voor de Naim Nait XS gegaan zijn. Ik denk dat ik samengevat kan stellen dat ik de Lyngdorf ontgroeid ben, maar daarmee ook die prijsklasse  ;D Wat ik bedoel te zeggen is dat de Lyngdorf voor iemand anders nog steeds de juiste keuze kan zijn!

Citaat van: solitaire op juni  1, 2009, 10:23:23
Wel een stevige verantwoording die je op de schouders van je adviseur legt zo ;D ;). Maar daarvoor is 'ie ook 'adviseur' natuurlijk !
De verantwoording voor mijn keuzes neem ik uiteraard helemaal zelf, ik zie het zelf meer als een stevig vertrouwen in de persoon in kwestie  :angel:

Citaat van: solitaire op juni  1, 2009, 10:23:23
Wel een goede keus IMO: ik ken de combi met de rest van je setup niet natuurlijk, maar op sich een pracht apparaat 8).
Dank je  :)

Citaat van: solitaire op juni  1, 2009, 10:23:23
luisterse ! (en experimenteerse :thumbs-up:)
Van hetzelfde!  :bigsmile:

hifiman

Citaat van: garmtz op juni  1, 2009, 10:36:35
De eerste keer laat je het gewoon over je heen komen, ga je nog niet analyseren (zeker niet als je moe bent). Daarna ga je (ik ken je... ;)) steeds analytischer naar 'de klank' luisteren en blijft kippenvel uit. Mijn advies: luister naar de MUZIEK! Goede manier is om NIEUWE muziek te luisteren en niet op de klank, maar op de bedoeling van de muziek te concentreren. Dat is de enige manier om ver weg te blijven van 'audio hell'.
Bedankt voor het advies Garmt. Je hebt zeker gelijk, ik vind het zelf wel logisch om bij een nieuwe aanschaf in analytische luistermode te gaan, maar die zou je (lees: ik) daarna inderdaad weer snel moeten verlaten. Op zich kan ik wel aardig naar de muziek luisteren nu, het zijn nog net even die slissense s-klanken (deja-vu) die me er zo nu en dan ruw weer uithalen  :-X

Edit: waarom denk ik dat het slissen aan de DAC van de transporter ligt? Omdat het slissen met een meegenomen NOS DAC van een audio vriend niet het geval was  ;)

hifiman

Dan ter afsluiting van het Symphonic Line verhaal nog even wat losse kabel flodders.

Ik heb de afgelopen tijd een aantal interlinks de revue laten passeren:
Cardas Crosslink
Cardas B300
Cardas Quadlink
MIT RG-6

Om een lang verhaal kort te maken, de MIT RG-6 vond ik te helder en wat te "lichtgewicht" klinken. Van de Cardassen was (zoals te verwachtten) de Quadlink de best klinkende, lekker muzikaal gewoon. Het is dan ook de Cardas Quadlink die ik vooralsnog even aanhoudt als mijn nieuwe baseline interlink in mijn set.

Qua luidsprekerbekabeling ben ik nog steeds bij de Cardas Crosslink gebleven. Wel had ik een praktisch probleempje dat (ivm de kast waar de versterker in staat) er geen gewone bananen meer in kunnen (kast niet diep genoeg). De binding posts van de SL kunnen helaas geen spades aan en barewire is het gat te klein voor het double single wiring wat ik toepas. Als tussenoplossing heb ik er nu even Bochinni bananen tussen (haaks weglopende draden!) maar ik heb als uiteindelijke oplossing een set WBT Nextgen haakse lockable bananen in de bestelling staan.  ^-^ Deze WBT's zullen voor een beter contact zorgen (omdat je ze kunt laten uitzetten), ik vind gewone bananen er nogal "losjes" inzitten en dat vind ik maar niks :P