hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: frank2 op april  7, 2009, 11:23:02
nee ik heb de essentie van jouw probleem niet gemist. de 38 Hz bas die teveel bij jouw is. Maar nogmaals een monitor zal daar geen last van hebben. Dus ook een Usher niet. Een monitor kan deze zware tonen eigenlijk niet fatsoenlijk weergeven. Dus open of gesloten is eigenlijk geen issue
In zekere zin heb je toch de essentie gemist van wat er afgelopen week bij mij thuis duidelijk is geworden, kan natuurlijk ook zijn dat ik dat niet duidelijk uitgelegd heb.

Het 38 Hz staande golf probleem was reeds een oude bekende, echter dit verklaart niet het enorme overheersende laag probleem wat ik had met de MBL 311E monitoren die ik onlangs in huis had. Het laag overheersde continu en niet alleen bij die muziekstukken die laag <40 Hz bevatten. De enige logische conclusie die ik hier uit kan trekken is dat een basreflex poort aan de achterkant op zeker een recept for disaster is in mijn situatie.

Groetjes,

Ronald


hifiman

Citaat van: Blue-Eyes op april  7, 2009, 10:23:08
Lekker onbevangen, zonder vooraf wensen te definieren!
Tsja, waren het maar wensen, het gaat hier om het voorkomen van een keihard probleem.  :blink:

hifiman

Kortom, zoals jullie misschien al gemerkt hebben, ik zit nu gewoon even in dubio wat nu te doen.

Alle basreflexspeakers gelijk uitsluiten van mijn zoektocht?
Speakers bij anderen gaan luisteren met een grote kans dat het bij mij thuis vervolgens hetzelfde laag issue oplevert?
Speakers proberen met basreflex port aan de voorkant?
Alleen speakers luisteren die en een gesloten kast hebben en bij 38 Hz al minstens 10 dB afvallen?

In elk geval hanteer ik maar even de gouden stelregel: in geval van twijfel even een pas op de plaats.
Aan de andere kant, vaak moet je juist weer iets "doen" om uit een impasse te komen.

Ik weet het nog even niet, maar dat geeft niet, ik heb (vanuit portemonnee oogpunt) ook even geen haast  ^-^

hifiman

Citaat van: AV123.nl | Roderick op april  7, 2009, 11:22:10
Ronald, als je wilt mag je hier eens de AVI (Neutron of ADM9.1) komen beluisteren.

Met deze speakers zul je zeker geen basprobleem krijgen en zijn wellicht datgene wat je zoekt.
Waarom denk je dat Roderick? Die basreflexpoort aan de achterkant voorspelt niet veel goeds (in mijn situatie)  ;)

Aktieve speakers wil ik niet, ik wil graag met een losse versterker blijven werken om allerlei praktische redenen.

frank2

Citaat van: Audioloog op april  7, 2009, 12:20:06
In zekere zin heb je toch de essentie gemist van wat er afgelopen week bij mij thuis duidelijk is geworden, kan natuurlijk ook zijn dat ik dat niet duidelijk uitgelegd heb.

Het 38 Hz staande golf probleem was reeds een oude bekende, echter dit verklaart niet het enorme overheersende laag probleem wat ik had met de MBL 311E monitoren die ik onlangs in huis had. Het laag overheersde continu en niet alleen bij die muziekstukken die laag <40 Hz bevatten. De enige logische conclusie die ik hier uit kan trekken is dat een basreflex poort aan de achterkant op zeker een recept for disaster is in mijn situatie.




Nee dat had ik er niet uitgehaald. Maar ik heb bij MBL altijd iets van disco achtig, bonken bij wijze van. Misschien onterecht, maar niet vergelijkbaar met Avalons, usher e.d. denk ik. (ik heb ze nooit beluisterd)

Dus nogmaals niets uitsluiten eerst thuis uitproberen. De ene speaker is de andere niet.

Usher heeft in ieder geval de baspoort voor zitten. Dat heeft als voordeel natuurlijk dat het niet aan de achterkant kaatst tegen de muur.

Een ander iets is om wat meer demping te gebruiken, aan de wanf hangen e.d. zie toine....
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

hifiman

Citaat van: frank2 op april  7, 2009, 12:53:30
Nee dat had ik er niet uitgehaald. Maar ik heb bij MBL altijd iets van disco achtig, bonken bij wijze van. Misschien onterecht, maar niet vergelijkbaar met Avalons, usher e.d. denk ik. (ik heb ze nooit beluisterd)

Dus nogmaals niets uitsluiten eerst thuis uitproberen. De ene speaker is de andere niet.

Usher heeft in ieder geval de baspoort voor zitten. Dat heeft als voordeel natuurlijk dat het niet aan de achterkant kaatst tegen de muur.

Een ander iets is om wat meer demping te gebruiken, aan de wanf hangen e.d. zie toine....
Hallo Frank,

Ok je hebt wellicht een punt. Misschien zijn mijn conclusies ten onrechte wat te "stellig" nu tav basreflex monitoren.

Ushers vind ik overigens best mooi klinken dus misschien eens proberen inderdaad!

Ronald.

reMC

Citaat van: Audioloog op april  7, 2009, 10:17:26
Voor mij is de keuze wat "lastiger", ik bezoek eigenlijk nooit live muziek en heb dus ook geen drang om die "situatie" te evenaren in de huiskamer. Voor mij moet het gewoon lekker klinken waarbij ik een sensatie van ruimtelijkheid wel weet te waarderen. Maar zoals ik al zei, ik denk dat het nastreven van een 3D weergave gezien plaatsing van mijn speakers al erg lastig wordt. Het aspect "3D" is om die reden voor mij al wat minder belangrijk. Ook heb ik vaak het idee dat het hele 3D verhaal nogal kunstmatig is. Wat ik daarmee bedoel is dat ik bijvoorbeeld een drum ver buiten een speaker hoor, een piano een end naar achteren, maar eigenlijk nooit wat "tussen" die ruimtes. De 3D effecten komen op mij vaak over als precies dat: effecten. En niet alsof ik ECHT naar een 3D beleving luister.

Conclusie: De avalons hebben die derde dimensie die veel speakers ontberen, echter gezien de plaatsing van mijn speakers EN het feit dat ik die derde dimensie als kunstmatig ervaar heb ik er niet zoveel moeite mee om dit 3D aspect in een weergave weer te laten varen.

Edit: 3D niet te verwarren met het "loskomen" van het geluid van de speakers, een aspect waar ik WEL heel erg veel waarde aan hecht!

Ok, ik snap je helemaal!

Citaat van: Audioloog op april  7, 2009, 12:20:06
De enige logische conclusie die ik hier uit kan trekken is dat een basreflex poort aan de achterkant op zeker een recept for disaster is in mijn situatie.

Of de luidspreker / het gedrag van het laag uit die luidspreker (MBL) is wellicht niet zo goed als je wilt? Soms mag je best een keer een luidspreker de schuld geven ;) (ik zeg niet dat het zo is, maar zou natuurlijk kunnen)

Ik zou als ik jou was geen type luidspreker uitsluiten. Daarvoor lopen de karakters BINNEN een type (transmissielijn, basreflex, open etc.) teveel uiteen vind ik.

Mag ik dan eens schaamteloos iets suggereren: Audio Note AN-K? Heeft wel een beetje dat grootste beeld dat je volgens mij mooi vindt, en combineert warmte met hoge resolutie en veel dynamiek. Naja, zelf luisteren natuurlijk maar kan me er wel iets bij voorstellen. ;)

Kjelt

Of een scheidingsfilter gebruiken en een subwoofer nemen. In mijn geval was dat een enorme verbetering want de luidsprekers kregen veel meer lucht omdat ze de lage tonen niet meer hoefden weer te geven.
Mijn huidige situatie heb ik een Bryston filter die bij 70 Hz filtert, alles eronder gaat naar de twee Velodyne subwoofers die zelf weer een aktieve filtering van de lage probleemfrequenties verzorgen. Alles boven de 70Hz gaat naar de stereoversterker en de twee luidsprekers.
Genoeg mogelijkheden over dus. Ik geloof zelf niet meer in 1 luidspreker die 30Hz tot 20kHz probleemloos weergeeft, met uitzondering van enkele topmodellen zoals Erik die dan heeft gebouwd. Ook is het volgens mij makkelijker en goedkoper om het laagspannings bronsignaal goed te filteren dan het luidsprekersignaal (lastige en zeer kostbare filters), maar wellicht is dat larie. Laat ik het anders zeggen de kwaliteit die deze Bryston van 2000 euro neerzet gaat een veelvoud kosten om dat in een luidsprekerkast te bewerkstelligen als je alleen al de condensatoren doorrekent  ;)
Als je het helemaal goed wilt doen heb je eigenlijk meerdere filters nodig en meerdere losse luidsprekers  ;D

hifi | Roderick

Citaat van: Audioloog op april  7, 2009, 12:50:17
Waarom denk je dat Roderick? Die basreflexpoort aan de achterkant voorspelt niet veel goeds (in mijn situatie)  ;)

Aktieve speakers wil ik niet, ik wil graag met een losse versterker blijven werken om allerlei praktische redenen.


De ADM9.1 heeft een zeer controleerd laag (elektronisch filter, erg krachtige versterking), als de ADM9.1 al teveel bas produceerd in je kamer valt dat denk ik met geen enkele andere speaker op te lossen.

De ADM9.1 zijn zelfs beter dan de voor-en eind versterking van AVI (en kosten minder dan enkel de geintegreerde versterker alleen).
Citaat

It is widely accepted that active loudspeakers sound better than passive ones. This is because the crossovers can be made truly transparent and power amplifiers can be optimised for the particular drive units chosen. Contrary to traditional Hi Fi opinion, you achieve a far better result by integrating as much of the system as possible. There are the massive savings to be made and it is no exaggeration to state that ADM9.1s will outperform, by an appreciable margin, separates systems costing many times their price.  For example despite their costing much more, our Lab Series CD player and Integrated Amplifier driving Duos/ Pro-Nine-Plus/Neutron 4's -( or any passive two way speaker for that matter) - simply cannot sound as good, because the quality of the front end (any front end) is sabotaged by the passive crossover in loudspeakers. This is fact not hype.

De Neutron 5 klinkt heel gebalanceerd en heeft ook zeker geen diep of overheersend laag, maar juist erg 'tight & controlled' - ondanks de baspoort aan de achterkant (zegt ook niet alles).

Eind april komt er een bijpassende subwoofer uit die tevens ook een versterker voor de Neutron 5, een DAC en 4 digitale inputs + 1 analoog aan boord.

hifiman

Citaat van: Kjelt op april  7, 2009, 13:00:26
Of een scheidingsfilter gebruiken en een subwoofer nemen.
Ook zeker een interessant alternatief.  :)

Is het deze toevallig?

hifiman

Citaat van: AV123.nl | Roderick op april  7, 2009, 13:15:05
De ADM9.1 heeft een zeer controleerd laag (elektronisch filter, erg krachtige versterking), als de ADM9.1 al teveel bas produceerd in je kamer valt dat denk ik met geen enkele andere speaker op te lossen.

De ADM9.1 zijn zelfs beter dan de voor-en eind versterking van AVI (en kosten minder dan enkel de geintegreerde versterker alleen).
De Neutron 5 klinkt heel gebalanceerd en heeft ook zeker geen diep of overheersend laag, maar juist erg 'tight & controlled' - ondanks de baspoort aan de achterkant (zegt ook niet alles).

Eind april komt er een bijpassende subwoofer uit die tevens ook een versterker voor de Neutron 5, een DAC en 4 digitale inputs + 1 analoog aan boord.
A ok, de neutrik is ook aktief dus , dat had ik nog even niet door.

Bedankt voor de info  :) maar op dit moment heb ik geen interesse in een aktieve speaker oplossing..

hifiman

Citaat van: reMC op april  7, 2009, 12:57:33
Mag ik dan eens schaamteloos iets suggereren: Audio Note AN-K? Heeft wel een beetje dat grootste beeld dat je volgens mij mooi vindt, en combineert warmte met hoge resolutie en veel dynamiek. Naja, zelf luisteren natuurlijk maar kan me er wel iets bij voorstellen. ;)
Bedankt voor de suggestie, op dit moment weet ik echt nog even niet wat ik wil maar ik zal deze zeker in gedachten houden.

Eigenlijk ben ik nog steeds het meest nieuwsgierig naar de Harbeths, vind het alleen jammer dat ze er zo uitzien als ehhh goedkope simpele dingen  ;D  ;)

hifi | Roderick

Citaat van: Audioloog op april  7, 2009, 15:05:29
A ok, de neutrik is ook aktief dus , dat had ik nog even niet door.

Bedankt voor de info  :) maar op dit moment heb ik geen interesse in een aktieve speaker oplossing..

Nee, de Neutron 5 zijn niet actief.

hifiman


)p(

Citaat van: Audioloog op april  7, 2009, 15:07:35

Eigenlijk ben ik nog steeds het meest nieuwsgierig naar de Harbeths, vind het alleen jammer dat ze er zo uitzien als ehhh goedkope simpele dingen  ;D  ;)

Van de positieve kant bekijken...retro jaren 70 chic  ;D

Let wel op de bbc dip...moet je van houden ;)

peter

hifiman

Citaat van: )p( op april  7, 2009, 15:20:25
Let wel op de bbc dip...moet je van houden ;)
Daar is geen sprake van bij de Harbeth's  ;)

http://www.harbeth.co.uk/uk/index.php?section=products&page=faq#13

hifi | Roderick


)p(

Citaat van: Audioloog op april  7, 2009, 15:32:53
Daar is geen sprake van bij de Harbeth's  ;)

http://www.harbeth.co.uk/uk/index.php?section=products&page=faq#13

Ah ok...dacht altijd van wel...ik vind ze meestal lekker maar wat terughoudend klinken maar het is al weer heel wat jaren geleden dat ik voor het laatst een Harbeth heb gehoord.

peter

reMC

Citaat van: Audioloog op april  7, 2009, 15:07:35
Eigenlijk ben ik nog steeds het meest nieuwsgierig naar de Harbeths, vind het alleen jammer dat ze er zo uitzien als ehhh goedkope simpele dingen  ;D  ;)

Snap ik, zijn waanzinnige luidsprekers! Oa het middengebied is subliem (vooral stemmen zijn om te :-* en de plaatsing is erg goed (maar niet té scherp).

bmateijsen

Citaat van: reMC op april  7, 2009, 16:41:42
Snap ik, zijn waanzinnige luidsprekers! Oa het middengebied is subliem (vooral stemmen zijn om te :-* en de plaatsing is erg goed (maar niet té scherp).

Idem hier... zo verliefd geworden dat ik er 5 heb staan van de P3 ;).

Groet,

Bjorn

Kjelt


hifiman

Citaat van: bmateijsen op april  7, 2009, 17:25:03
Idem hier... zo verliefd geworden dat ik er 5 heb staan van de P3 ;).

Groet,

Bjorn
Leuk om te horen dat je ze zelf gebruikt !  :)

hifiman

Na er een nachtje over geslapen te hebben, veel erover gelezen te hebben en er ook nog bijna een uur aan de telefoon over gekletst te hebben  ;) is de knoop doorgehakt voor wat betreft welke kant ik opga na het wat roerige MBL weekje vorige week  ;D

Ik ga de Harbeth HL-P3ES-2 binnenkort thuis eens proberen   :music:

Ik ben echt heel erg benieuwd!  :exclamation:

Icarus314

Het is zo te zien ook een speaker die roept om zelfbouw  :baaa:

hifiman

Citaat van: Icarus314 op april  8, 2009, 09:27:11
Het is zo te zien ook een speaker die roept om zelfbouw  :baaa:
Wat let je  ;)
Ik ben zelf niet echt handig met hout enzo, daarnaast moet je natuurlijk wel over de drivers kunnen beschikken en het schema van het zorgvuldig ge-engineerde x-over filter. Om over de maten van de kast constructie en de afwerking nog maar niet te spreken  ;D
Ik begin er in elk geval niet aan. Bouw liever een DAC ofzo dat ligt me beter  :)