hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

celerontje

Volgens mij staat op de S/PDIF uitgang van je Marantz, gewoon het S/PDIF signaal zoals je reciever 'm binnenkrijgt van de bron.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op augustus 13, 2008, 21:43:00
Volgens mij staat op de S/PDIF uitgang van je Marantz, gewoon het S/PDIF signaal zoals je reciever 'm binnenkrijgt van de bron.
Dat zou heel goed kunnen  ^-^

hifiman

Citaat van: Audioloog op augustus 13, 2008, 14:03:59
Even een geheugensteuntje aan mijzelf na een nachtje woelen in bed  ;D

De volgende zaken ten uitvoer brengen:

  • tijdelijk een schakelaar aanbrengen op randaarde naar stereo versterker en kijken of er hoorbaar verschil is met/zonder randaarde
Sinds 2 dagen schakel ik nu tussen met of zonder randaarde. Ik had hier toch wel wat verschil van verwacht, maar tot op heden heb ik geen enkel verschil kunnen constateren. Ik laat dit experiment nog even wat langer doorlopen alvorens conclusies te trekken.

hifiman

Citaat van: Audioloog op augustus 13, 2008, 14:03:59

De volgende zaken ten uitvoer brengen:

  • zelf aangelegde randaarde in cd transport weer verwijderen, apparaat is er niet voor ontworpen en doel was met name een beter netsnoer. Als ik het zie zitten tevens een chassisdeel plaatsen zodat er een LAT netsnoer op kan.

Mission completed, viel reuze mee eigenlijk en nog recht ook dit keer  :D
Tevens dus randaarde niet meer aangesloten (deze speler heeft af fabriek ook geen randaarde) en het eerder aangebrachte netfilter verwijderd (deze werkte met y-condensatoren en ik heb geen zin in 110V op de behuizing nu ik weer zonder randaarde speel ;D )

hifiman

Als bonus ook maar even een foto gemaakt van de Tentlabs XO3 module zoals deze nu aangeloten zit (spdif in/out met coax en het kloksignaal met zeer korte twisted wire die overigens niet te zien is op deze foto omdat deze aan de onderkant van de print zit).

hifiman

Citaat van: Audioloog op augustus 13, 2008, 14:03:59
AC outlet van Marantz SR-7400 naar Berhringer DSP1124, erg handig gaat de behringer tegelijk aan en uit met de Marantz, tevens kan dit dan dus met de AB ipv handmatig  ;)
Helaas pindakaas, deze uitgang blijkt unswitched en heeft altijd spanning, zelfs als de Marantz echt "uit" staat. :P

hifiman

Citaat van: Audioloog op augustus 13, 2008, 14:03:59
De volgende opties nader onderzoeken:

  • analoge connecties van de op de TV aangesloten dvd speler (oppo) en karaoke dvd speler (maxgear) eventueel verwijderen van de stereo versterker, deze twee zaken worden nauwelijks gebruikt en als ze dan een keer nodig zijn dan kan dit via de Marantz waar deze apparaten reeds digitaal op aangesloten staan.
Goed nieuws  >:D De vrouw gaf aan het karaoke gebeuren niet meer boeiend te vinden (was inderdaad al zeker een jaar niet meer gebruikt). Dat is dus weer een setje interlinks minder op de Lyngdorf :P

De analoge verbinding van de oppo dvd speler naar de Lyngdorf mag ook weg, deze was ooit aangelegd om nog cd's te kunnen draaien, aangezien er nu weer een cd speler (TEAC VRDS-10) aanwezig is, is deze interlink ook overbodig geworden  ^-^ De oppo blijft uiteraard digitaal aangesloten staan op de Marantz om nog de mogelijkheid te hebben DVD/VCD op de TV af te spelen, echter de coax interlink zal vervangen worden door een optische. Het project galvanische scheiding tussen stereo en HT set begint zo steeds meer vorm te krijgen  8)

hifiman

Nu de karaoke speler weg is uit de set is er wat meer ruimte en heb ik gelijk maar een extra plankje gemaakt  :)

celerontje

Mooi om te horen dat je plankenkoorts over is! ;D
Even serieus, 't ziet er netjes uit!
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Deleted member

Netjes Ronald en 't is altijd een fijn idee om niet meer gebruikte apparatuur en aansluitingen uit de keten/set te halen!  :)

)p(

De Duet controller heeft ook een karaoke plugin...wellicht kun je daarmee je vrouw overtuigen om zo'n ding aan te schaffen ;)


peter

hifiman

Citaat van: Antoine op augustus 16, 2008, 12:14:39
Netjes Ronald en 't is altijd een fijn idee om niet meer gebruikte apparatuur en aansluitingen uit de keten/set te halen!  :)
Inderdaad, die karaoke speler was me al 5 jaar een doorn in het oog  >:D
Overigens bewaren we hem wel zodat tie altijd nog op een verjaardag ofzo kan worden ingezet  ^-^

hifiman

Citaat van: )p( op augustus 16, 2008, 13:57:40
De Duet controller heeft ook een karaoke plugin...wellicht kun je daarmee je vrouw overtuigen om zo'n ding aan te schaffen ;)
Haha dat wist ik niet joh. Ach die controller komt er misschien nog wel een keer maar heeft nog even niet zo'h hoge prioriteit (mede gezien de prijs van 300 euri :P )

hifiman

Even een verslagje van afgelopen week en de daaruit getrokken conclusies en voortgekomen akties  ^-^

Centraal aardpunt
Zoals jullie weten heb ik vorige week de randaarde in de powercords van bijna alle apparaten losgehaald op die van de stereo versterker na.
Ik had toen gelijk al het idee dat transientweergave (Nils Lofgren!) minder goed geworden was. Die indruk stond nog steeds na een week luisteren zonder dat ik het idee had dat er nu echt iets positiefs voor in de plaats gekomen was.

Met/zonder randaarde
Tevens had ik halverwege de week een schakelaar aangebracht om de stereo versterker (die nu centraal aardpunt was) te kunnen omschakelen tussen met en zonder randaarde. Na zelf honderden keren geschakeld te hebben en ook de vrouw dit te hebben laten doen (zowel blind als niet blind) kwam ik tot de volgende conclusie: 70% van de keren meende ik geen enkel verschil te horen. 30% van de keren meende ik wel een miniem verschil te horen en dit bleek altijd (!) in het voordeel van met randaarde te zijn. Zonder randaarde klonk het allemaal wat dunner zonder dat daar een voordeel (zoals minder grain ofzo) voor terugkwam meende ik dan. Frappant is dat de vrouw blind tot dezelfde conclusie kwam, vaak geen verschil en als ze het hoorde koos ook zij voor met randaarde en zij noemde als voordeel een wat warmer/prettiger geluid. Deze test is zowel doordeweeks als in het weekend, zowel 's middags als 's avonds uitgevoerd.

Mijn conclusie was duidelijk: lekker laten zitten die randaarde!

Centraal aardpunt deel II
Ik zat echter nog steeds met die transientweergave in mijn maag. Kwam dat door het centraal aarden of misshien door de LAT netsnoeren die ik onlangs heb aangeschaft en 1 dag voor de centrale randaarde operatie had aangesloten?
Afijn aangezien de onvrede nu al een hele week onveranderd bestond ben ik aan de slag gegaan en heb de randaarde in alle powercords weer netjes aangesloten. En geloof het of niet, mijn transientweergave zoals ik die gewend was, was weer terug en ik merkte geen enkel nadeel op van deze terugdraai aktie  :) Ik was nog even bang dat het transientweergave verhaal aan de net aangeschafte powercords zou liggen maar dat is dus niet zo.

Veiligheid
Alhoewel het mijns inziens allemaal wel losloopt met die onveiligheid van het niet gebruiken van randaarde op niet-witgoed apparatuur is het toch wel een prettig idee dat de audiofiel beste oplossing ook de veiligste blijkt te zijn  ;D

Unbalanced Interlinks
Dan is er nog het verhaal van de unbalanced interlinks die ik omgedraaid had, aangezien na het terugzetten van de randaarde ik mijn oude geluid weer terug had, heb ik niet het idee dat deze aktie iets negatiefs had gebracht, zowiezo verwacht ik weinig invloed op het stereo geluid aangezien de DAC wel gebalanceerd aangesloten staat.

Omdat ik wel van mening ben dat het good practice is om zo min mogelijk randaarde lussen te creeeren heb ik 2 overbodig worden RCA interlinks (karaoke en oppo dvd speler) verwijderd van de stereo versterker. Ook heb ik de digitale verbinding tussen Oppo dvd speler en de surround receiver gewijzigd in optisch ipv coax (galvanische scheiding). De coax verbinding van blu-ray speler naar surround receiver had ik vorige week al galvanisch gescheiden middels een pulse trafo.

Nu zijn er nog maar 2 unbalanced analoge verbindingen naar de Lyngdorf, namelijk de TV en de Marantz surround receiver. Ik heb uitgebreid geluisterd met en zonder deze interlinks aangekoppeld maar ik kan met de beste wil van de wereld geen enkel verschil waarnemen, blijkbaar valt het dus wel mee met de negatieve invloed van het gekoppeld hebben van stereo en HT gedeelte  :D Daarbij moet ik natuurlijk wel opmerken dat er al verschillende akties gedaan zijn om het aantal galvanische koppelingen te minimaliseren en dat dat wellicht zo zijn (positieve) invloed heeft gehad!  ^-^

Verdere conclusies:
- Blijkbaar is mijn randaarde een stuk schoner dan ik had gedacht
- Galvanisch scheidden van Marantz en Lyngdorf blijkt niet nodig, dat scheelt weer een hoop gedoe met trafo's en/of relais en trigger uitgangen  :P
- De nieuw aangeschafte powercords blijken na al deze akties uiteindelijk (gelukkig) alleen maar een positieve bijdrage te leveren en blijven dus in de set zitten  :)

Het hele lichtnet/randaarde verhaal
Alle akties van de afgelopen week gaven best wat innerlijke onrust en die onrust is nu verdwenen. Dankzij al deze akties heb ik de voor mij beste manier van aarden cq filteren gevonden. Ik ken mezelf als ik al die zaken niet geprobeerd had dan zou ik altijd een zekere onrust gehouden hebben omtrent het lichtnet verhaal. Voor mijzelf is nu duidelijk geworden dat de combinatie van mijn zelfbouw parallel lichtnetfilter plus de LAT powercords een hele goede is en ik heb heel sterk het gevoel dat ik het nu gewoon lekker zo moet laten en niet meer verder moet gaan met scheidingstrafo's enzo. Ik sluit niet uit dat ik ooit nog eens een regenerator probeer maar voor nu sluit ik het hele lichtnet en aarding verhaal even af  ^-^

Hoe nu verder?
Zoals gezegd het lichtnetfiltering en aarding verhaal sluiten we even af. Wat ik nog wil doen is nog 1 LAT powercord 2de hands op de kop tikken want ik mis er nog eentje (squeezebox) nu ik ook een LAT powercord op de TEAC heb kunnen aansluiten dankzij mijn boor en vijl aktie van eergisteren  ;D Ook wil ik de no-name optische interlink van Oppo DVD speler naar de Marantz receiver nog even vervangen door iets beters.

En dan wordt het dus zoeken naar en sparen voor een goed streaming based loopwerk  ;D

Hoe klinkt het nu?
Ik heb gisteravond en nu vanochtend met plezier zitten luisteren. Het klinkt nu naar verwachting!  :D Naar verwachting klinkt wellicht wat "tam", maar een groter compliment kan ik mijn eigen set niet geven! Naar verwachting betekent dus niet dat ik de perfecte set heb staan en ook niet dat het hier beter klinkt dan bij een ander, het betekent dat het klinkt zoals ik vind dat het zou moeten klinken met de spullen die ik heb staan, een waarde-oordeel dus gebaseerd op het uitgegeven bedrag en de luisterervaringen met heel veel andere sets in de afgelopen jaren  8)

Ik ben het continu vergelijken van de afgelopen week nu ook een beetje beu en wil eigenlijk maar 1 ding en dat is nu voorlopig weer eens even gewoon lekker muziek luisteren!  O0

)p(


CitaatNa zelf honderden keren geschakeld te hebben en ook de vrouw dit te hebben laten doen (zowel blind als niet blind)

:o Het leven van een non-believer is een stuk gemakkelijker  ;D

CitaatAlle akties van de afgelopen week gaven best wat innerlijke onrust en die onrust is nu verdwenen. Dankzij al deze akties heb ik de voor mij beste manier van aarden cq filteren gevonden. Ik ken mezelf als ik al die zaken niet geprobeerd had dan zou ik altijd een zekere onrust gehouden hebben omtrent het lichtnet verhaal.

Zodra een bepaalde onrust in jouw opwelt is er geen weg terug...daarvan is deze hele thread wel HET bewijs van...dus alles afgewogen toch een geslaagde actie  :)

peter

hifiman

Citaat van: )p( op augustus 17, 2008, 10:59:54
:o Het leven van een non-believer is een stuk gemakkelijker  ;D
Das een ding wat zeker is  ;D

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op augustus 17, 2008, 09:46:01
Even een verslagje van afgelopen week en de daaruit getrokken conclusies en voortgekomen akties  ^-^
(.....)


Ik ben het continu vergelijken van de afgelopen week nu ook een beetje beu en wil eigenlijk maar 1 ding en dat is nu voorlopig weer eens even gewoon lekker muziek luisteren!  O0
:) ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman


hifiman

Forumlid Audiofiel was zo aardig om mij aan te bieden om eens langs te komen met zijn PS Audio P500 AC regenerator  :D

Een aanbod waar ik natuurlijk geen nee tegen zeg, en alhoewel ik in principe van plan ben om het er qua stroomvoorziening even te laten voor wat het is laat ik mij graag overtuigen  ;D

Ik heb gehoord wat verschillende netfilters kunnen doen in mijn set en dat is veel (maar niet altijd zonder nadelen), ik ben dus heel erg benieuwd naar deze in theorie superieure oplossing!  8)

Vanavond gaat het gebeuren en uiteraard zal ik hier nadien mijn ervaringen vertellen  ^-^ Ik verwacht er veel van en hoop voor mijn portemonnaie dat mijn verwachtingen niet uit zullen komen  ;)

Ongeacht de uitkomst van vanavond, heel hartelijk dank voor dit initiatief Arjen!  :)

Audiofiel

Ik heb er in ieder geval zin in. Ben wel benieuwd wat hij in jouw set doet, temeer omdat bij jou ook de hele (eind)versterking er zonder problemen op kan (bij mij kunnen alleen de bronnen en de voorversterker(s) er op). :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op augustus 27, 2008, 16:39:47
Ik heb er in ieder geval zin in. Ben wel benieuwd wat hij in jouw set doet, temeer omdat bij jou ook de hele (eind)versterking er zonder problemen op kan (bij mij kunnen alleen de bronnen en de voorversterker(s) er op). :D
Ik zie het ook wel zitten zeg maar  ;D

Ik ben ervan overtuigd dat de versterker ook op schone stroom zetten veel goeds zal doen, de vraag is even hoe een en ander zich tot elkaar verhoudt en daar ben ik erg benieuwd naar. Ook ben ik benieuwd of ik iets ga merken van de negatieve kanten die sommigen opnoemen als het om dit apparaat gaat  ::)

Afijn tot straks dus en vertil je niet  ;D

Jean Sibelius

Collega van me heeft momenteel zo'n PS-audio op bezoek en na zijn huidige ervaringen ben ik bang dat het hem geld gaat kosten ;)

Dus weet waar je aan begint... Veel luisterplezier vanavond!
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Richi

Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

hifiman

Voor ik naar bed ga alvast de samengevatte conclusie: Arjen is weer naar huis, de P500 niet  ;D

Deleted member

Citaat van: Audioloog op augustus 28, 2008, 01:24:34
Voor ik naar bed ga alvast de samengevatte conclusie: Arjen is weer naar huis, de P500 niet  ;D

O jee!  ;D