hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: ivo1986 op juli  2, 2008, 17:59:03
Hmm dan vind ik dat er een waarschuwende banner moet komen met de tekst: DEZE SITE IS SCHADELIJK VOOR UW PORTEMONNAIE.
En Uw psychische gezondheid ;D

tiptop

Zou eigenlijk een psycholoog en reclasseringsbegeleiding vastgelinkt moeten worden aan dit forum. ;D
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

)p(

Citaat van: tiptop op juli  2, 2008, 20:45:13
Zou eigenlijk een psycholoog en reclasseringsbegeleiding vastgelinkt moeten worden aan dit forum. ;D

Die schrijft dan gewoon een simpel blind abx testje voor  ;D

peter

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

hifiman

Ik heb zojuist 2 nieuwe stekkerblokken besteld voor de set.

Een kunststof niet al te duur blok voor de TV en surround componenten (zie 1e foto) en een veel duurder aluminium blok voor de stereo componenten (zie foto 2) welke dan achter het netfilter wat ik heb gebouwd zal worden aangesloten. Op beide stekkerblokken afgeschermde LAPP bekabeling.
Vanaf het filter krijg RFI dus geen enkele kans meer  ;D

hifiman

Hier een foto van het netfilter.
De netsnoeren in en uit gaan nog vervangen worden en dan wordt de interne bekabeling nog wat netter gemaakt!

Edit: Dit is inmiddels gebeurd en heb de foto vervangen voor een up to date exemplaar.

solitaire

Citaat van: Audioloog op juli  3, 2008, 10:33:31
Hier een foto van het netfilter.
De netsnoeren in en uit gaan nog vervangen worden en dan wordt de interne bekabeling nog wat netter gemaakt!

mooi man 8); 'k ben altijd een beetje jalours op mensen die dingen als dit zelf kunnen bouwen  :-\

maar over "interne bekabeling nog wat netter" gesproken:
- netter is vaak 'recht leggen', in een 'rechte lijn' leggen (even een aanname nu over wat jij onder 'netter' verstaat ;)), ofwel:
- netter als in 'korter'

>> kabels zo aangelegt dat ze een de minimale afstand tussen A naar B overbruggen, lijkt me een goed idee: het zal kan kans dat stralingen opgenomen dan wel uitgestraal worden evenredig kleiner maken; tenzij de kabels daarmee ook 'strak getrokken', in een rechte lijn gelegt worden

>> kabels gedrappeerd in een rechte lijn hebben een uitstraling/inwerking die gebundeld is uit/in een uitgesproken richting;willekeurig gelegde kabels daar in tegen hebben een willekeurig gerichte/getunede uitstraling/inwerking, en daarmee een sterk verminder waarschijnlijkheid tot het oppikken dan wel uitstralen van bv. RF en/of magnetisme

kort om: waarom zou je 'de interne bekabeling nog wat netter' maken ?



W.

PS: hoop dat mijn uitleg een beetje te volgen is  ...  :(
Hinterm Horizont geht's weiter.

hifiman

Bedankt voor je uitleg. Ik bedoelde overigens met netter "functioneel netter", dus korter of direct op de condensator gesoldeerd ipv met extra draden  ^-^

oud_account_1

Citaat van: Audioloog op juli  3, 2008, 10:30:57
Ik heb zojuist 2 nieuwe stekkerblokken besteld voor de set.

Een kunststof niet al te duur blok voor de TV en surround componenten (zie 1e foto) en een veel duurder aluminium blok voor de stereo componenten (zie foto 2) welke dan achter het netfilter wat ik heb gebouwd zal worden aangesloten. Op beide stekkerblokken afgeschermde LAPP bekabeling.
Vanaf het filter krijg RFI dus geen enkele kans meer  ;D
Mocht je je nog eens vervelen (ik schat dat dat ongeveer dinsdag is, ten slotte ben je dit weekend al klaar met het filter >:D)...
Dan kan je ook wat tijd stoppen in het ster-bedraden van dit stekkerblok :D
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

hifiman

Citaat van: squadra op juli  3, 2008, 15:33:15
Mocht je je nog eens vervelen (ik schat dat dat ongeveer dinsdag is, ten slotte ben je dit weekend al klaar met het filter >:D)...
Dan kan je ook wat tijd stoppen in het ster-bedraden van dit stekkerblok :D
Dat zou kunnen ja  ;D

hifiman

Het netfilter is inmiddels "netter" gemaakt en met de juiste lengte (voor mijn situatie) in en uitgaand netsnoer. De foto die hierboven ergens staat heb ik vervangen, dus even omhoog scrollen a.u.b.  ;)

hifiman

De nieuwe stekkerblokken zijn inmiddels ook in gebruik  :)

Hiermee is een einde gekomen aan het consolideren van een aantal zaken in mijn set volgens plan.

What's next? Voorlopig even niks, maar ik wil wel verklappen dat ik eens wat andere DACjes in de toekomst wil proberen. Het hoog vind ik nog wat "fel" en ik verdenk hier de DAC van. De toekomst zal het leren!

We gaan eerst maar weer eens gewoon wat muziek luisteren nu  8)

hifiman

En nog een stukje WAF factor toegevoegd aan het netfilter, zoals afgesproken met de vrouw  ;D

blue-eyes

Toen ik je posting zag moest ik direct aan bloemetjes stickers denken. Nu ik de foto heb gezien zat ik er niet zover vanaf ;D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

hifiman

Citaat van: Blue-Eyes op juli  5, 2008, 16:44:38
Toen ik je posting zag moest ik direct aan bloemetjes stickers denken. Nu ik de foto heb gezien zat ik er niet zover vanaf ;D
Haha, nee gelukkig geen stickers zeg  :o

)p(

Citaat van: Audioloog op juli  5, 2008, 16:58:23
Haha, nee gelukkig geen stickers zeg  :o

Gelukkig heb je wel geen kleine die de vaas met water eens lekker omgooit... :-X

Feli met het filter  :)...wel een beetje vreemd gezicht die zware stekkers samen met die marmitek ;)

Toch weer een nos dacje proberen dan? Hoe is het hoog als je wat verder van de achterwand gaat zitten? Ik vond het hoog bij jouw de laatste keer als ik op de bank zat vooral wat onrustig niet echt fel...op het puntje van de bank had ik dat gevoel een stuk minder...maar ja ondertussen is er weer zoveel veranderd in je set.. ;D

peter

solitaire

Citaat van: )p( op juli  5, 2008, 17:12:05
... Ik vond het hoog bij jouw de laatste keer als ik op de bank zat vooral wat onrustig niet echt fel...op het puntje van de bank had ik dat gevoel een stuk minder...maar ja ondertussen is er weer zoveel veranderd in je set.. ;D
...

"onrustig niet echt fel" klinkt mij als "bad vibrations": voetjes / koppelaars ~ ontkoppelaars / ondergrond / ...



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

hifiman

Citaat van: )p( op juli  5, 2008, 17:12:05
Gelukkig heb je wel geen kleine die de vaas met water eens lekker omgooit... :-X
Haha, nee dat zou niet zo best zijn :P Overigens waren die bloemen maar even ter illustratie neergezet, er komt namelijk een plant op te staan  ;D

Citaat van: )p( op juli  5, 2008, 17:12:05
Feli met het filter  :)...wel een beetje vreemd gezicht die zware stekkers samen met die marmitek ;)
Ja ach, je moet toch wat he  :-\

Citaat van: )p( op juli  5, 2008, 17:12:05
Toch weer een nos dacje proberen dan?
Daar ben ik best wel weer eens nieuwsgierig naar ja! Maar heb op dit moment nog een DAC op het oog ofzo hoor, ik wilde alleen aangeven dat als er nog wat gaat wijzigen het waarschijnlijk de DAC zal zijn. Al is het maar om eens te proberen wat dat "doet".  ^-^

Citaat van: )p( op juli  5, 2008, 17:12:05
Hoe is het hoog als je wat verder van de achterwand gaat zitten?
Anders, beter, maar het felle blijft.

Citaat van: )p( op juli  5, 2008, 17:12:05
Ik vond het hoog bij jouw de laatste keer als ik op de bank zat vooral wat onrustig niet echt fel...op het puntje van de bank had ik dat gevoel een stuk minder...maar ja ondertussen is er weer zoveel veranderd in je set.. ;D
Het zou natuurlijk kunnen dat we hetzelfde bedoelen maar het anders benoemen  ::) Maar er is inderdaad veel veranderd, dus de constatering van toen is waarschijnlijk niet meer van toepassing :P

hifiman

Citaat van: solitaire op juli  5, 2008, 17:21:02
"onrustig niet echt fel" klinkt mij als "bad vibrations": voetjes / koppelaars ~ ontkoppelaars / ondergrond / ...
Wie weet, zou best kunnen  ^-^

tiptop

Ziet er mooi uit Ronald.

Is er ook een verschil in klank geconstateerd?
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

hifiman

Citaat van: tiptop op juli  6, 2008, 21:08:50
Is er ook een verschil in klank geconstateerd?
Jazeker, het filter zorgt voor een minder rommelig geluid. Een betere omschrijving kan ik even niet verzinnen. Je hoort het met name als je het filter er weer tussenuit haalt. De scheidingstrafo van Scrutinizer klonk beter, ik denk dat dat met name komt omdat de randaarde dan ook buiten spel wordt gezet. Iets wat ik ook nog voorzichtig overweeg om eens te proberen.

tiptop

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

hifiman

Citaat van: tiptop op juli  7, 2008, 20:06:25
Kwestie van afplakken :)
Haha, ja dat snap ik  ;D Punt is meer dat ik het geen fijn idee vind zonder randaarde, ooit een flinke schok gehad toen ik de dvi kabel in de dvd speler stopte, dat was toen de druppel en reden om randaarde aan te leggen :P De dvd speler is nu wel vervangen door een blu-ray speler met een kunststof behuizing dus dat probleem zou opgelost moeten zijn  ;D

hifiman

Nu mijn set aardig op orde is, begin ik steeds nieuwsgieriger te worden naar het geluid van een NOS dac in mijn set  ::) Zoals ik al eerder aangaf vind ik het hoog (cymbals en dergelijke) nogal "fel" of wat "schel" klinken. Mijn hoop is dat met een NOS DAC dit min of meer verdwijnt (NOSjes klinken meestal wat donkerder en afgeronder en hebben ook daadwerkelijk een hoogafval (sinx vervorming!) van 1 dB@10kHz tot 3dB@20kHz). Daarnaast klinken ze altijd zo lekker natuurlijk.

Afijn hoe dat uitpakt weet ik niet maar het zou me niet verbazen als een NOS DAC net even alles op zijn plaats laat vallen. (of niet natuurlijk maar daar komen we dan vanzelf achter)

Dan is de lastige vraag natuurlijk, WELKE NOS dac  ??? Ik wil niet zomaar wat op de gok kopen en er eerst eens eentje proberen. Audio Note lijkt mij wel wat (werd mij ook min of meer aangeraden door Scrutinizer) maar die (met name de hogere series) zijn wel erg duur zeg! Een 2de handsje is dan zeker een optie.

Afijn geen concrete plannen dus maar wel een duidelijke richting waar ik nu naar op zoek ben :P

)p(

Ik heb hier nog een shek nos dac liggen die je zou kunnen proberen. Als ie bevalt mag je hem ook gratis houden. Ik heb verschillende nos dacs uitgebreid beluisterd en mij bevalt de inherente hoog afval niet...

http://www.sigtone.net/shekd1.html

peter