Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Gestart door Cyreg, juli 24, 2011, 14:57:21

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

raindog

@Garmt, kun je aangeven wat je precies mist zonder de sub?

@Bas, ik zit nu tussen de 2 en 2.5 meter van de speakers. De speakers zelf staan maar 1.6 meter van elkaar. Het lijkt misschien wat krap maar in de praktijk pakt het goed uit. Het geluid komt helemaal los van de speakers, het podium lijkt een halve meter achter de speaker ste staan. Bij BBG heb ik een set custom stands in bestelling staan, wanneer die binnen zijn dan kan ik ze ietsje breder plaatsen.

Luister jullie altijd met sub of is dit afhankelijk van muziekkeuze en/of volume?
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Mr.M

ik luister alles met sub. hij is wel heel laag afgesteld. (niet echt hoorbaar)maar wel voelbaar.
je mist meteen een soort druk/ruimtelijkheid/live gevoel als het uitstaat.
ik zal niet zonder kunnen.
gr maz
**UNDER CONSTRUCTION**

raindog

Citaat van: maz op mei 21, 2013, 23:56:10
je mist meteen een soort druk/ruimtelijkheid/live gevoel als het uitstaat.

Hmm... Klinkt dan toch als een aanvulling die ik wel zou kunnen waarderen. In mijn TV-set in de woonkamer heb ik een kleine Rel staan. Ik zal van de week eens proberen of ik met die sub ook al iets extra's kan produceren. Maar goed, het is natuurlijk geen krachtpatser.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

garmtz

Een REL kan goed integreren, mits heel laag (laagste frequentie of daar in de buurt) en niet te hard afgesteld.

Als ik de sub niet gebruik, mis ik body, energie en 'slam' (als de muziek erom vraagt). Ook ruimtelijkheid en 'rust' boeten in.

Bas Akkerman

#2104
Citaat van: garmtz op mei 21, 2013, 22:07:19
Ik denk dat de CS600 die energie wel kan bieden, maar ik heb inderdaad niet voor niets een subwoofer. Als je hem hebt, neem je hem voor lief (als hij goed is), maar als hij een tijdje weg is (zoals nu bij mij), mis je het toch wel node... Komt overigens wel bij dat ik liefst een Harbeth speaker hoor op wat krachtigere versterkers, zeker met de muzieksoorten die ik luister (veel modern en elektronisch).
Ik las er overheen, maar waarom is je subwoofer weg?

Citaat van: raindog op mei 21, 2013, 23:39:42
@Garmt, kun je aangeven wat je precies mist zonder de sub?

@Bas, ik zit nu tussen de 2 en 2.5 meter van de speakers. De speakers zelf staan maar 1.6 meter van elkaar. Het lijkt misschien wat krap maar in de praktijk pakt het goed uit. Het geluid komt helemaal los van de speakers, het podium lijkt een halve meter achter de speaker ste staan. Bij BBG heb ik een set custom stands in bestelling staan, wanneer die binnen zijn dan kan ik ze ietsje breder plaatsen.

Luister jullie altijd met sub of is dit afhankelijk van muziekkeuze en/of volume?
Met veel muziek mis ik het zeker, bij sommige muziek minder. Net zoals Garmt zegt, mis ik soms de slam (niet alleen meer bas, maar ook de lucht in piano of drum) en diepte. Diepte bedoel ik dan zowel in stage waar ik dan ook breedte, hoogte en laagte (denk aan een orkesbak) mee bedoel. En ik mis, mits de opname dat ook bevat, zeer zeker ook gelaagdheid.

Ik moest ook nog aan een voorbeeld denken waar ik de subwoofer echt miste. Bij Mumford and Sons! Dat is heel "compact" opgenomen waardoor je het gevoel hebt dat de bandleden bij elkaar op schoot zitten. Met de subwoofer werd de brij van muzikanten net wat minder en dat maakte de genietbaarheid een stuk beter.

Metaforisch gezien is de weergave zonder sub alsof ik een puber zie. Energiek, spannend, maar ook nog niet helemaal volwassen. De weergave met sub is voor mij als een man, nog steeds spannend en energiek, maar ook vollediger, wijzer en met meer autoriteit. Volwassen dus.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

twani

Citaat van: corry op mei 21, 2013, 11:22:51
Zijn dat custom design stands twani? Ze lijken nogal op een grotere uitvoering vd sq404 die ik onder de p3es2 heb.
Hier zat overigens inert filler bij; ook goed toch Garmt? of is vogelzand/droge rijst beter?

Nee hoor ::)http://www.ebay.de/itm/2xHighEnd-Boxenstander-60cm-BX-20-/230712747362?pt=DE_Lautsprecher_Martin&hash=item35b78d2562


Meerdere hoogtes en kleuren leverbaar. Pas op je rug als de postbode komt :D

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

botsen

Citaat van: Bas Akkerman op mei 22, 2013, 07:32:04
Metaforisch gezien is de weergave zonder sub alsof ik een puber zie. Energiek, spannend, maar ook nog niet helemaal volwassen. De weergave met sub is voor mij als een man, nog steeds spannend en energiek, maar ook vollediger, wijzer en met meer autoriteit. Volwassen dus.

En een slecht ingestelde sub is als een uitgebluste volwassene. Wel de zwaarte, maar niet meer de energie en lichtvoetigheid.
Voor mij de reden om lang zonder sub te spelen, maar nu ik m eindelijk goed heb ingesteld: OEF! Wat lekker

Bas Akkerman

Citaat van: botsen op mei 22, 2013, 10:48:02
En een slecht ingestelde sub is als een uitgebluste volwassene. Wel de zwaarte, maar niet meer de energie en lichtvoetigheid.
Voor mij de reden om lang zonder sub te spelen, maar nu ik m eindelijk goed heb ingesteld: OEF! Wat lekker
Zeker, mooi gezegd!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Martin!!!

Ik sluit me qua sub-gebruik bij Bas en Botsen aan  :headbanging: nog geen moment spijt gehad van de aanschaf...

Maar waar is die dekselse DD10+ van Garmt?
mainly British stuff

garmtz

#2110
De DD10 komt terug, geen paniek! ;)

lynch1979

Citaat van: garmtz op mei 21, 2013, 19:33:26
Boven- en onderplaat van MDF, poten van PVC, trekstangen van staal tussen de boven- en onderplaat.

Dankjewel voor je antwoord.
Ik snap ook best dat er wat aan verdient moet worden, maar gezien de materialen die er gebruikt worden blijf ik het een hoog bedrag vinden.

garmtz

Citaat van: lynch1979 op mei 22, 2013, 12:32:15
Dankjewel voor je antwoord.
Ik snap ook best dat er wat aan verdient moet worden, maar gezien de materialen die er gebruikt worden blijf ik het een hoog bedrag vinden.

Dat mag je vinden... :)

lynch1979

Citaat van: garmtz op mei 22, 2013, 12:32:52
Dat mag je vinden... :)

Maar het neemt niet weg dat ze er erg mooi uitzien, zeker in combinatie met Harbeth.

Mr.M

Citaat van: raindog op mei 22, 2013, 00:33:24
Hmm... Klinkt dan toch als een aanvulling die ik wel zou kunnen waarderen. In mijn TV-set in de woonkamer heb ik een kleine Rel staan. Ik zal van de week eens proberen of ik met die sub ook al iets extra's kan produceren. Maar goed, het is natuurlijk geen krachtpatser.
ik heb zelf ook een oudere serie van rel. de q100e.
ik heb het getest tegen de nieuwere iets kleinere en hij won met gemak.ik dek door de grotere volume van de kast.
het is een heele muzikale sub.en best snel en droog.
ik heb er 250 euries voor betaald via mp.
ben er zeer blij mee.speelde veeeeeeel beter dan de 1300 euro sub van b&w.met dat dubbele woofer.
ik vind rel voor de prijs heel mooie sub.

echt moeite waard om een goed afgestelde sub neer te zetten.mij speakers moeten op papier tot 30 hz laag kunnen gaan. dat doen ze ook alleen een sub doet dat toch iets mooier en beter voelbaar.
**UNDER CONSTRUCTION**

Dr.Bedlo

Wat is die Leben toch mooi. Een luxman kloon maar buizen heb ik begrepen of een hybride? Vind de fineer van de Harbethjes wat druk overkomen.
Quad vintage.

Dirk

ik vraag me wel af waarom die kleine rondjes (zelfklevend foam?) op al z'n drivers zitten... :dontgetit:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Robiwan

Citaat van: fred19633 op mei 22, 2013, 18:07:10
Wat is die Leben toch mooi. Een luxman kloon maar buizen heb ik begrepen of een hybride? Vind de fineer van de Harbethjes wat druk overkomen.

soort van mijn bloemetjesbehang :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Mitch--

Citaat van: Dynky op mei 22, 2013, 18:13:58
ik vraag me wel af waarom die kleine rondjes (zelfklevend foam?) op al z'n drivers zitten... :dontgetit:

Voor het geluid, weet je wel  :tongue2:
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Dr.Bedlo

Citaat van: LPlover op mei 22, 2013, 19:11:14
soort van mijn bloemetjesbehang :D

Nou...zo erg dan ook weer niet.          ;)
Quad vintage.

raindog

Citaat van: Dynky op mei 22, 2013, 18:13:58
ik vraag me wel af waarom die kleine rondjes (zelfklevend foam?) op al z'n drivers zitten... :dontgetit:

Die foto's zijn volgens mij van Jeff's Place dus dan zullen die kleine rondjes wel van Acoustic Revive zijn. Die Jeff heeft zowat alle mogelijke tweaks van AR in zijn sets toegepast. De beste man beschikt over de prachtigste spulletjes van Harbeth, Leben en zelfs een paar Tannoy Westminster SE's... :inlove:
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

garmtz

#2121
Citaat van: fred19633 op mei 22, 2013, 18:07:10
Wat is die Leben toch mooi. Een luxman kloon maar buizen heb ik begrepen of een hybride? Vind de fineer van de Harbethjes wat druk overkomen.

Ieder buizenversterker is een 'kloon', het ontwerp is namelijk al 100 jaar oud... :)   Maar de ontwerper heeft voor Luxman ontworpen en nu dus voor Leben, misschien dat je dat bedoelt? Is geen hybride, maar volledig buizen.

edit: spelfout

raindog

#2122
Citaat van: fred19633 op mei 22, 2013, 18:07:10
Wat is die Leben toch mooi. Een luxman kloon maar buizen heb ik begrepen of een hybride?

De ontwerper, Taku Hyodo, heeft in het verleden wel bij Luxman gewerkt maar zijn designs (zowel optisch als technisch) zijn geheel origineel, dus geen kloon!

edit: Ah, Garmt was me net voor..
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

S@m

Citaat van: raindog op mei 21, 2013, 23:39:42
@Bas, ik zit nu tussen de 2 en 2.5 meter van de speakers. De speakers zelf staan maar 1.6 meter van elkaar.

Voor het mooie zou je dichter bij de luidsprekers 'moeten' gaan zitten.



Maar da's niets nieuws voor je neem ik aan.

raindog

Citaat van: S@m op mei 22, 2013, 20:48:53
Voor het mooie zou je dichter bij de luidsprekers 'moeten' gaan zitten.



Maar da's niets nieuws voor je neem ik aan.

Dank je voor het plaatje. De driehoeksverhoudingen zijn mij bekend, maar helaas kan ik ze nog niet veel breder plaatsen. Wel kan ik ietsje dichterbij schuiven. Het wordt tijd dat mijn stiefzoons het huis eens gaan verlaten, dan wordt de game-kelder annex hangplek in ons souterrain een dedicated, en 30m2 groot, hifi-hok en bioscoop...  ;D


Citaat van: garmtz op mei 22, 2013, 07:28:11
Een REL kan goed integreren, mits heel laag (laagste frequentie of daar in de buurt) en niet te hard afgesteld.

Zojuist heb ik de Rel aangesloten, het was wel even zoeken naar een geschikte plek. Ik ben nog wat aan het pielen met cross-over en volume maar de eerste indruk is best positief. Inderdaad meer ruimtelijkheid en lucht. Het klink groter maar nog niet direct meer energetisch. Ik merk wel dat de het laag van de sub minder snel is dan van de Harbeth. 
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)