Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Gestart door Cyreg, juli 24, 2011, 14:57:21

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Bas Akkerman

De reacties zijn ook wel grappig, ze staan op hun achterste benen vanwege het prijsverschil. Nu is het eens andersom. :tongue2:
Iemand gaat ook de Monitor 30.1 vergelijken met de KEF LS50, frappant!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Citaat van: Bas Akkerman op januari  6, 2013, 09:47:10
De reacties zijn ook wel grappig, ze staan op hun achterste benen vanwege het prijsverschil. Nu is het eens andersom. :tongue2:
Iemand gaat ook de Monitor 30.1 vergelijken met de KEF LS50, frappant!
... Zijn ieders een ander/eigen concept maar wel een vergelijkbare aanleiding om ze op de markt te brengen ...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Dr.Bedlo

Citaat van: garmtz op januari  2, 2013, 12:13:53
De P3 voelt zich thuis wat dichter bij de muur. Kan vanaf 30 cm, hoe verder van de muur, hoe dieper je geluidsveld, maar hoe minder diep je laag. Vervolgens de speakers zo neerzetten dat ze net geen 'gat in het midden' in hun afbeelding geven naarmate je ze verder uit elkaar zet (testen met een stem: beweeg je hoofd naar links en rechts vanuit het midden tussen de speakers. Als de stem meebeweegt of instabiel in het streo-beeld staat, speakers dichter bij elkaar en herhalen. Andersom, als de stem stabiel blijft, speakers verder uit elkaar tot stem diffuus wordt en focus verliest). Toe-in is niet relevant om in graden te meten: gewoon zo indraaien dat je net nog de binnenkant van de speakers kunt zien (echt nog net een reepje).

Zo, een crash course... :)

Dat is mooi verhaald Garmtz. Maar het 1ste probleem is dat ik mijn oren niet vertrouw en mijn 2de probleem is ( en dat is nog belangrijker)  is dat ik behoorlijk slecht ter been ben en dat gezeul met stands en speakers niet te doen is door mij. Ik zoek het dan ook meer in een wetenschappellijke methode en als dat goed staat dat als basis te nemen.

Toe in? Een streepje dan staan ze bij mij aan de voorkant gezien ( hoe anders) zowat recht tegenoverelkaar.
Quad vintage.

Deleted member

#1753
De "wetenschappelijke" methodes zijn bijna altijd uitgangspunten want die nemen in de regel niet jouw specifieke akoestiek mee. Fijnafstemming, plaatsing op gehoor kan je echt niet omheen en als je je eigen oren al niet vertrouwt, hoe kun je dan die van een ander vertrouwen?

(edit typo)

Bas Akkerman

En er is vast wel een buur of vriend die wil helpen met het verplaatsen. Je oren, goed of slecht, moet je gewoon vertrouwen zoals Antoine zegt. Uiteindelijk gaat het om het gewenste resultaat in jouw oren. Ook al klopt er dan volgens anderen of technische informatie niets van. Maar ik zou die adviezen wel als startpunt nemen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Citaat van: fred19633 op januari  2, 2013, 11:57:42En toe in! Mooi maar hoe meet je als geheel niet onderwezen persoon in de wiskunde een toe in van 10 graden? Geen idee.
Geodriehoek is misschien nog wel te doen? 

maar als ik instructies van Garmt naar het Nederlands vertaal,
dan richt je de speakers gewoon op de oren. 

Je ogen zitten iets dichter bij elkaar dan je oren (bij de meeste mensen iig wel)
dus dan zie je nog net iets vd binnenste zijkanten.


Martin!!!

Citaat van: fred19633 op januari 14, 2013, 16:20:53
Dat is mooi verhaald Garmtz. Maar het 1ste probleem is dat ik mijn oren niet vertrouw en mijn 2de probleem is ( en dat is nog belangrijker)  is dat ik behoorlijk slecht ter been ben en dat gezeul met stands en speakers niet te doen is door mij. Ik zoek het dan ook meer in een wetenschappellijke methode en als dat goed staat dat als basis te nemen.

Ik wil best een keertje een ochtend of middag bij je komen schuiven hoor, geen probleem!  :coffee:
mainly British stuff

garmtz

Citaat van: AbZ op januari 14, 2013, 18:23:22
Geodriehoek is misschien nog wel te doen? 

maar als ik instructies van Garmt naar het Nederlands vertaal,
dan richt je de speakers gewoon op de oren. 

Je ogen zitten iets dichter bij elkaar dan je oren (bij de meeste mensen iig wel)
dus dan zie je nog net iets vd binnenste zijkanten.

Dat klopt ongeveer wel ja... ;)

tompj

#1758
Citaat van: AbZ op januari 14, 2013, 18:23:22

Je ogen zitten iets dichter bij elkaar dan je oren (bij de meeste mensen iig wel)
dus dan zie je nog net iets vd binnenste zijkanten.
;D
Mijn ervaring met mijn speakers is dat je ook niet teveel moet indraaien, in ieder geval nog wel heel duidelijk een stuk van de binnenzijde van de speakers moet zien. Iets verder naar buiten resulteert in een wat breder, minder direct beeld, maar tonaal blijft alles overeind. Echter, te ver naar binnen klinkt het echt niet meer lekker. Beter iets te ver naar buiten dan iets te ver naar binnen dus.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

Deleted member

@Tompj; Garmt is liefhebber van de 'hyperfocus', althans hij zegt "'t kan niet gefocust genoeg zijn". Ik ben dat niet met 'm eens en deel jouw mening.

AbZ

Citaat van: Antoine op januari 14, 2013, 20:55:59
@Tompj; Garmt is liefhebber van de 'hyperfocus', althans hij zegt "'t kan niet gefocust genoeg zijn". Ik ben dat niet met 'm eens en deel jouw mening.
P3 zijn nearfield(ish) dus dan lijkt Garmts verhaal toch wel aannemelijk.

garmtz

Citaat van: Antoine op januari 14, 2013, 20:55:59
@Tompj; Garmt is liefhebber van de 'hyperfocus', althans hij zegt "'t kan niet gefocust genoeg zijn". Ik ben dat niet met 'm eens en deel jouw mening.

Heb ik dat gezegd? Misschien als grapje... :)  De Harbeth speakers zijn erg directioneel, dus toe ik ze aardig in. Ik toe echter niet in naar mijn smaak, dan zou ik namelijk bij alle speakers op hetzelfde uitkomen, wat zeker niet zo is: Linn speakers zet ik vrijwel recht vooruit en ook Wilson Benesch toe ik veel minder in.

garmtz

Citaat van: tompj op januari 14, 2013, 20:48:34
;D
Mijn ervaring met mijn speakers is dat je ook niet teveel moet indraaien, in ieder geval nog wel heel duidelijk een stuk van de binnenzijde van de speakers moet zien. Iets verder naar buiten resulteert in een wat breder, minder direct beeld, maar tonaal blijft alles overeind. Echter, te ver naar binnen klinkt het echt niet meer lekker. Beter iets te ver naar buiten dan iets te ver naar binnen dus.

Heb je ze uiteindelijk anders neergezet dan ik ze heb achtergelaten?

tompj

#1763
Citaat van: garmtz op januari 14, 2013, 21:05:33
Heb je ze uiteindelijk anders neergezet dan ik ze heb achtergelaten?
Eerst jouw opstelling een tijdje geprobeerd. Daarna vder uitgedraaid en zo een tijdje beluisterd. Toen weer terug ingedraaid, maar zo dat ik echt nauwelijks iets van de binnenzijde meer zag. Dat ging echt niet goed. Nu staan ze denk ik weer zo'n beetje zoals jij ze hebt achtergelaten. Misschien een tikje meer naar buiten (weet ik niet zeker! Maar zal nauwelijks iets schelen).
Kan me dus vinden in jouw opstelling, waarschuw alleen voor teveel toe in. Als ik ze iets verder indraai is het direct veel minder.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

garmtz

Citaat van: tompj op januari 14, 2013, 21:09:32
Eerst jouw opstelling een tijdje geprobeerd. Daarna vder uitgedraaid en zo een tijdje beluisterd. Toen weer terug ingedraaid, maar zo dat ik echt nauwelijks iets van de binnenzijde meer zag. Dat ging echt niet goed. Nu staan ze denk ik weer zo'n beetje zoals jij ze hebt achtergelaten. Misschien een tikje meer naar buiten (weet ik niet zeker).

Ik zie altijd echt nog wel een behoorlijk reepje hoor... Als je de binnenkant bijna niet meer ziet, ga je een beetje een tunnelgevoel krijgen... :)   Ik ken die dingen op mijn broekzak, dus ik 'vrees' dat ze nu weer staan zoals ik ze heb achtergelaten... :D

tompj

Citaat van: garmtz op januari 14, 2013, 21:11:48
Ik zie altijd echt nog wel een behoorlijk reepje hoor... Als je de binnenkant bijna niet meer ziet, ga je een beetje een tunnelgevoel krijgen... :)   Ik ken die dingen op mijn broekzak, dus ik 'vrees' dat ze nu weer staan zoals ik ze heb achtergelaten... :D
Zit er dik in!
Maar ik heb in ieder geval ook zelf geexperimenteerd en ondervonden wat de verschillen zijn.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

garmtz

Citaat van: tompj op januari 14, 2013, 21:18:43
Zit er dik in!
Maar ik heb in ieder geval ook zelf geexperimenteerd en ondervonden wat de verschillen zijn.

Heel goed!

twani

Citaat van: tompj op januari 14, 2013, 21:18:43
Zit er dik in!
Maar ik heb in ieder geval ook zelf geexperimenteerd en ondervonden wat de verschillen zijn.
Ik kan bij mij nog precies een glimp van de binnenzijdes zien, dit bij 75 cm vanaf de achterwand gemeten vanaf achterzijde speaker......

Deleted member

Citaat van: garmtz op januari 14, 2013, 21:04:39
Heb ik dat gezegd? Misschien als grapje... :)  De Harbeth speakers zijn erg directioneel, dus toe ik ze aardig in. Ik toe echter niet in naar mijn smaak, dan zou ik namelijk bij alle speakers op hetzelfde uitkomen, wat zeker niet zo is: Linn speakers zet ik vrijwel recht vooruit en ook Wilson Benesch toe ik veel minder in.

Toegegeven 't is heel lang geleden, in 2006 bij mij thuis! Ik was zelf zo groen als gras in al deze materie en jij hebt ondertussen ook een bak meer ervaring opgedaan!  ;D

In 2007 heb ik 't nog eens in Ronald (Audioloog) z'n topic opgeschreven. Fijn he zo'n olifantengeheugen!! ;)

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=23357.msg834714;topicseen#msg834714

Anyway, je verhaal is duidelijk en 't verschilt per LS zeg je.

garmtz

Citaat van: Antoine op januari 14, 2013, 21:22:08
Toegegeven 't is heel lang geleden, in 2006 bij mij thuis! Ik was zelf zo groen als gras in al deze materie en jij hebt ondertussen ook een bak meer ervaring opgedaan!  ;D

In 2007 heb ik 't nog eens in Ronald (Audioloog) z'n topic opgeschreven. Fijn he zo'n olifantengeheugen!! ;)

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=23357.msg834714;topicseen#msg834714

Anyway, je verhaal is duidelijk en 't verschilt per LS zeg je.

Tja, daar denk ik nu inderdaad anders over... :)  Verschilt inderdaad per speaker.

tompj

Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

garmtz

#1771
Citaat van: tompj op januari 14, 2013, 21:34:22
Jeetje, inderdaad indrukwekkend.

Ja, bizar en impressive. Heeft Bjorn ook... Ik heb het geheugen van een mug helaas... Behalve voor onbelangrijke zeer technische flut-details dan, die juist niemand onthoudt... :)

Deleted member

Haha, ik heb 't alleen met onderwerpen die me écht interesseren, kennis zuig ik dan op als een spons! En nee, ik ben geen autist/heb geen Asperger! ;)

Maar goed, sorry, back on topic!  :)

Timvg

Minder toe-in is ook automatisch meer off-axis, dus het hoog wordt minder nadrukkelijk. Harbeths hebben opzich al een geluid dat heel vloeiend klinkt, dus wat meer toe-in is heel logisch. Een speaker die wat meer upfront klinkt zal dan logisch gezien ook baat hebben bij een rechtere afstraling. Juist of onjuist?

AbZ

#1774
Citaat van: Timvg op januari 14, 2013, 21:44:22
Minder toe-in is ook automatisch meer off-axis, dus het hoog wordt minder nadrukkelijk. Harbeths hebben opzich al een geluid dat heel vloeiend klinkt, dus wat meer toe-in is heel logisch. Een speaker die wat meer upfront klinkt zal dan logisch gezien ook baat hebben bij een rechtere afstraling. Juist of onjuist?
Je kunt er wel wat scherpte mee vermijden maar dit lijkt me niet de reden om bv Linn meer recht te zetten.  Zal ook met gelijkmatige afstraling (& zijwanden) samenhangen wat goed werkt.