Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

vanzomereng

Citaat van: minplus op oktober 24, 2022, 21:01:58
Je onderschat het aandeel van het brein dat in de loop der jaren ontiegelijk veel geleerd heeft in het verwerken van muziek.
Ik onderschat niks en ben ervan overtuigd dat je hersenen in staat zijn, bepaalde imperfecties, te compenseren (interpoleren, extrapoleren)
Echter zijn m.i.z. vele audiofielen zich niet voldoende bewust, dat diezelfde hersenen ook in staat zijn je "gehoor" te misleiden.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Rob_Dingen

Citaat van: Soundsgood op oktober 25, 2022, 21:53:56
Zelfs bij een digitale bron?
Het is een Digitaal naar analoog converter dus de bron is altijd digitaal.

Rob

Pinda13

Wat jammer dat ik niet in NL ben, had graag langs gekomen met mijn Spring Audio buizen dac. Een NOS dac met de tda1540 alle inputs i2s dus usb, hdmi i2s en spdif (spdif gebruik ik cs8416 als receiver chip). En netjes tot en met 24bit 192khz door geeft, dmv een processor.
Ergens 2de kwartaal volgend jaar, wie weet wil je eens een buizendac proberen tegen die tijd.. Mooie dacs zie ik voorbij komen en succes met vergelijken!
" no loss of fine detail "

mmuetst

#13853
Citaat van: Pinda13 op oktober 26, 2022, 16:41:56
Wat jammer dat ik niet in NL ben, had graag langs gekomen met mijn Spring Audio buizen dac. Een NOS dac met de tda1540 alle inputs i2s dus usb, hdmi i2s en spdif (spdif gebruik ik cs8416 als receiver chip). En netjes tot en met 24bit 192khz door geeft, dmv een processor.
Ergens 2de kwartaal volgend jaar, wie weet wil je eens een buizendac proberen tegen die tijd.. Mooie dacs zie ik voorbij komen en succes met vergelijken!
Mooi hoor, maar als je een streamer hebt die Hi-RES kwaliteit kan leveren?
Dit gaat tot 16 bit cd kwaliteit neem ik aan.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Pinda13

#13854
Citaat van: Pinda13 op oktober 26, 2022, 16:41:56
Wat jammer dat ik niet in NL ben, had graag langs gekomen met mijn Spring Audio buizen dac. Een NOS dac met de tda1540 alle inputs i2s dus usb, hdmi i2s en spdif (spdif gebruik ik cs8416 als receiver chip). En netjes tot en met 24bit 192khz door geeft, dmv een processor.
Ergens 2de kwartaal volgend jaar, wie weet wil je eens een buizendac proberen tegen die tijd.. Mooie dacs zie ik voorbij komen en succes met vergelijken!

Citaat van: mmuetst op oktober 28, 2022, 22:10:46
Mooi hoor, maar als je een streamer hebt die Hi-RES kwaliteit kan leveren?
Dit gaat tot 16 bit cd kwaliteit neem ik aan.

Dat is geen probleem met deze DAC. ik maak gebruik van een cpu bestaande uit IC's die de mclk clock voor zijn rekening neemt en het signaal tot max 24bit 192khz omzet. Geen gedoe tot max 16bit gewoon full op een tda1540: heerlijk! Als ik in NL ben mag je hem gerust lenen om te testen. ik heb verschillende versies, als in andere buizen, andere caps, ander formaat etc. Daarom zeker interessant voor Huub denk ik. Tegen die tijd hebben we wel contact.
" no loss of fine detail "

mmuetst

#13855
Citaat van: Pinda13 op oktober 29, 2022, 07:48:27
Dat is geen probleem met deze DAC. ik maak gebruik van een cpu bestaande uit IC's die de mclk clock voor zijn rekening neemt en het signaal tot max 24bit 192khz omzet. Geen gedoe tot max 16bit gewoon full op een tda1540: heerlijk! Als ik in NL ben mag je hem gerust lenen om te testen. ik heb verschillende versies, als in andere buizen, andere caps, ander formaat etc. Daarom zeker interessant voor Huub denk ik. Tegen die tijd hebben we wel contact.
Iets met beter lezen  ;D mooi gebouwd ( dank voor je PM) ben zelf niet zo handig. Heb zelf wel gekeken naar Doge audio DAC
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

minplus

Citaat van: VANZOMERENG op oktober 26, 2022, 14:30:40
Ik onderschat niks en ben ervan overtuigd dat je hersenen in staat zijn, bepaalde imperfecties, te compenseren (interpoleren, extrapoleren)
Echter zijn m.i.z. vele audiofielen zich niet voldoende bewust, dat diezelfde hersenen ook in staat zijn je "gehoor" te misleiden.

Vanzelfsprekend kunnen je brein en je zintuigen je belazeren, maar dat is niet het punt. Of misschien wel en mogelijk zijn we het eens.
Het gaat erom dat het brein van in dit geval Huub getrained is in het waarnemen van details in geluid bij muziek. Dat zit nog altijd in het brein en kan het brein nog steeds invullen ook al ontbreken er sommige details in frequenties.
Mijn gehoor is echt niet meer wat het 50 jaar geleden was, maar m'n muziek klinkt niet minder dan toen.
Bij m'n pa was het ook zo, alles klonk nog steeds super, tot bij hem toen hij 90 was door zuurstof tekort een deel van zijn brein in het akoestische deel kapot ging. Vanaf dat moment klonk muziek hopeloos en heeft hij alles weg gedaan.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Markus2

Citaat van: twani op oktober 24, 2022, 21:44:19
Spannend... 

Al kan het ook zo zijn dat een betere streamert juist de tekortkomingen van de Neumanns blootlegt...

Tekortkomingen die nu door de Atoll mooi onder de pet worden gehouden zeg maar.

T is een beetje omdenken, ik weet het...

Jarenlang met de UniQute gedraaid trouwens. Ongelooflijk fijn ding.  Still in love....

Feeder  ;D

Je keuze voor de Neumann's lijkt een hele goede te zijn geweest Huub! Mooi!
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

vanzomereng

Citaat van: Markus2 op november  2, 2022, 09:01:37
Feeder  ;D

Je keuze voor de Neumann's lijkt een hele goede te zijn geweest Huub! Mooi!

Behaalde resultaten in het verleden, bieden geen garantie voor de toekomst
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

HuubF

Citaat van: VANZOMERENG op november  2, 2022, 10:43:48
Behaalde resultaten in het verleden, bieden geen garantie voor de toekomst

Mwah, de Neumanns zijn onomstreden. Die zijn zo goed dat ik denk dat andere oplossingen hoogstens anders zullen klinken.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

vanzomereng

Citaat van: HuubF op november  3, 2022, 13:13:12
Mwah, de Neumanns zijn onomstreden. Die zijn zo goed dat ik denk dat andere oplossingen hoogstens anders zullen klinken.

Goed om te horen....
By the way,  het is wel de laatste weken rustiger en saaier in jouw topic maar wellicht een goed teken.
Wellicht meer tijd voor andere hobby's ?..... ik dacht zo aan bierbrouwen  ;D
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

katwax

Ik gun het Huub dat hij een speaker heeft gevonden die hem rust brengt.
Hoewel het voor andere misschien saai is, denk ik dat het voor Huub best leuk is. Muziekje opzetten en je niet ergeren  ;)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

brt

Er staat een mooie review op AA over de Atoll ST300, Huub
https://www.alpha-audio.nl/review/review-atoll-st300-streamer-en-atoll-am300-eindversterker/

Misschien had je em al gelezen, maar anders wellicht een feest van herkenning (?)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

HuubF

Citaat van: brt op november  3, 2022, 15:56:43
Er staat een mooie review op AA over de Atoll ST300, Huub
https://www.alpha-audio.nl/review/review-atoll-st300-streamer-en-atoll-am300-eindversterker/

Misschien had je em al gelezen, maar anders wellicht een feest van herkenning (?)

Ja ik heb wel eens een review van de ST300 gelezen. Wat ik herken is de rust en het gevoel dat je niets mist. Ik ga dan ook geen alternatief in dezelfde prijsklasse zoeken. Op den duur mag een Mola Mola Tambaqui bewijzen hoe goed hij is. Dat lijkt een niet al te extreem geprijsd wonder te zijn.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

twani

#13864
Citaat van: Markus2 op november  2, 2022, 09:01:37
Feeder  ;D

Je keuze voor de Neumann's lijkt een hele goede te zijn geweest Huub! Mooi!

Er is hier zo te zien maar één iemand de feeder.......


Ik reken mijzelf dan weer méér tot de realisten.

Bovendien....  Huub kent mij nu alweer een tijdje en is uitstekend in staat mijn onzinnige bijdrages óf te pareren óf te negeren...

Dát waardeer ik nu zo aan hem. Kunnen velen een voorbeeld aan nemen.

HuubF

Citaat van: twani op november  3, 2022, 19:12:34
Er is hier zo te zien maar één iemand de feeder.......


Ik reken mijzelf dan weer méér tot de realisten.

Bovendien....  Huub kent mij nu alweer een tijdje en is uitstekend in staat mijn onzinnige bijdrages óf te pareren óf te negeren...

Dát waardeer ik nu zo aan hem. Kunnen velen een voorbeeld aan nemen.

Dankjewel.  :inlove:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Contour

Vandaag eindelijk Huub in real life ontmoet, hij had een zogenaamde 'audio tegel' over, die kwam hij langsbrengen, na een vrolijke ontmoeting met ons dochtertje hebben we ook nog wat muziek geluisterd in mijn bescheiden luisterkamertje. Wat ik al vermoedde klopte wel, beiden nogal verschillende muzieksmaak. Al pratende waren we het er wel over eens, dat je toch, misschien onbewust, de set tuned naar de muziek die je het meeste draait.

Groetjes Walter

ProgRocker

Daar is niets onbewust aan, je neemt toch de muziek mee die je het beste kent om een nieuw component te beluisteren? Voor mij geldt dat in elk geval wel...

HuubF

Was gezellig vandaag, Walter! Ik kom morgen met een verhaaltje want nu mijn geliefde aan het reanimeren ivm Ajax-PSV.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

mmuetst

Misschien heb ik daarom zoveel luidsprekers....ik hou van heel veel verschillende muziek  ;D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Contour

Misschien niet zozeer soort muziek, maar aspecten van de weergave waar je het meeste belang aan hecht, hoewel dat natuurlijk ook weer met de muziek samenhangt.

Groetjes Walter

mmuetst

Citaat van: HuubF op november  6, 2022, 22:12:30
Was gezellig vandaag, Walter! Ik kom morgen met een verhaaltje want nu mijn geliefde aan het reanimeren ivm Ajax-PSV.
Als ze maar niet als een hooligan je speakers te lijf gaat  :D anders begint de zoektocht weer opnieuw  :P
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

#13872
Maar, eh, plankje en lamp de deur uit....ander inzicht in geloof?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

HuubF

Citaat van: mmuetst op november  6, 2022, 22:49:00
Maar, eh, plakje en lamp de deur uit....ander inzicht in geloof?

Niet in geloof, maar te veel spullen. De Atoll ST300 staat nog gewoon op een tegel. Mijn WAF haatte de lamp die toch weinig of geen grip leek te hebben op de nogal intimiderende Neumann's (die doen ook niet aan inspelen, opwarmen of gevoelig zijn voor tweaks).
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

#13874
Gisteren dan eindelijk Contour ontmoet, de legendarische onderkoelde, vriendelijke, onverstoorbare audiofiel die al behoorlijk veel posts op de naam heeft staan. Ik was echt benieuwd wie daar nou achter die avatar zou zitten: een ouwe vent? Een vrouw? Het bleek een leuke Walter hetende jonge vent met een gezinnetje in opbouw in een zeer nette nieuwbouwwijk. De begroeting werd enigszins gekaapt door een schattig peutermeisje die geen verslapping van aandacht duldde. Na een kopje koffie togen we dan ook naar boven waar Walter een bescheiden mancave bleek te bezitten.

De mancave zag eruit zoals het hoort: 1 comfortabele stoel aan de ene kant en een enorme hoeveelheid apparatuur aan de andere kant: opvallende speakers, dac, streamer, voorversterker, eindversterker, kabels, erg veel dempende materialen. Geen grote ruimte maar goed genoeg voor wat een man nodig heeft.

De indrukwekkend ogende zelfbouw-speakers zijn gebaseerd op een experimenteel D-Audio ontwerp en bevatten ook de drivers en filters van dat merk. Omdat er bij deze speaker geen sprake is van een kast zullen ze klinken als het origineel. Verder heeft Walter voor elk component een afgewogen keuze gemaakt, eindigend met een ogenschijnlijk bonte verzameling apparaten van allerlei merken maar wel met precies de klank die hij wenst voor de muziek die hij luistert.

We spreken af dat we om de beurt 2 nummers aan elkaar laten horen; zo leer ik de set kennen en snuffelen we aan elkaars muzikale voorkeuren. Een geweldig plan want daardoor kwamen we er al na 4 nummers achter dat we compleet verschillende muzieksmaken hebben. Hij houdt van stemmige jazzy muziek, niet te snel, niet teveel instrumenten. Ik hou vooral van pop, rock en klassiek. Na een uurtje muziek draaien bleken Patricia Barber en AKA Twigs de enige artiesten te zijn die we beide goed vonden. Nadat ik wat pesterig No One Knows van QOTSA had gedraaid waarbij de D-Audio's hardhandig uit hun slaap werden gewekt hebben we alleen nog nummers van Walter gedraaid.  ;D

Hoe dat allemaal klonk? Erg mooi! Die kastloze speakers hebben vaak een wat ijl geluid maar dat is hier helemaal niet zo. Mooi vol, veel beleving, ruimtelijk en gewoon goede en voldoende bas. Niet voldoende om Queens of the Stone Age realistisch weer te geven maar dat vind ie toch vreselijke muziek dus is geen issue. Verder vallen de mooi voor me staande stemmen van vlees en bloed me op.

Dus de Huub-score: mooi klinkende met veel liefde opgebouwde set. Rockt niet maar daar heeft hij dus geen last van.

Walters keuze: Youn sun Nah, Angelina Wismes, Melanie de Biasio, Allan Taylor, Patricia Barber, Melody Gardot
Huub's keuze: QOTSA, FKA Twigs, Death Cab For Cutie
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)