Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

HuubF

Citaat van: naish123 op december 11, 2021, 16:20:52
Betekent dit ook dat de volume regeling iets subtieler wordt? Buiten de klank verbetering.

Hij heeft in ieder geval ongelofelijk veel stapjes.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

De afgelopen dagen heb ik een 2e Topping xlr kabel geprobeerd tussen de PRE90 voorversterker en de Roksan Blak. Dat is dan weer een beetje teveel van het goede. Terug naar 2 keer Atlas Mavros was het ook niet. Het verschil is tamelijk zielloze preciezigheid versus lekker klinkende vaagheid (ik overdrijf enigszins).

Beste combi is de Topping xlr tussen D90se en PRE90 en voor de rest alleen Atlas Mavros kabels.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

jellejanssen

Goed om te weten en mooi dat je de juiste (compromis) hebt gevonden voor jezelf!

HuubF

Citaat van: jellejanssen op december 15, 2021, 11:52:32
Goed om te weten en mooi dat je de juiste (compromis) hebt gevonden voor jezelf!

Heb je je PRE90 al?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Carrol

Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

HuubF

Citaat van: Carrol op december 15, 2021, 19:01:24
Huub, laat jij je installatie altijd aan staan...🤔

Ja, zolang er iets aan het inspelen is staat 's nachts zelfs de muziek aan. Als dat niet meer het geval is gaat alleen de versterker op stand by (als dat kan).
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Xander32

Welk nut heeft het aan laten staan van de apparatuur op momenten dat je die niet gebruikt (buiten het inspelen om)?
Heeft het ook nadelen? 🤔
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

AudioEnZo

Ik laat apparatuur nooit meer aan staan. Ik heb een keer narigheid gehad met een Sphinx eindversterker en dat wil ik nooit meer.
Ik had de set lekker aangezet, deze monoblokken hadden geen standby, en de middagdienst ingegaan, waren ze lekker warm als ik thuis zou komen 🙄
De linker Sphinx Project 12 eindbak is op deze mooie middag in mei gaan oscilleren en gaf daardoor een signaal van 3,5 MHz af aan die arme Xanadu luidspreker die ik nog op proef had ook.
Nou kunnen die dit vermogen wel hebben. En een condensator laat normaal gesproken hoge frequenties door, alleen die héle hoge frequenties, die zijn funest voor de condensatoren in het filter. Bij dit soort hoge frequentie gaat de verlieshoek van een condensator (de tangens-delta) een rol spelen en wordt de condensator bij die frequenties een weerstand. En ook bij dit lage vermogen krijg je, als het maar lang genoeg duurt, alles wel in de fik.

En aldus geschiedde, eerst de ene condensator, toen de volgende en daarna de aansluitterminal waar een gat in brandde. Ik kan uit betrouwbare bron vermelden dat die condensatoren in meer dingen goed zijn dan alleen hoge frequenties doorlaten, namelijk rook maken. Veel en dikke rook. Tegen de tijd dat mijn vrouw thuis kwam (ik zat lekker rustig op mijn werk) stond het gehele huis blauw en werd met gezwinde spoed de brandweer gebeld.
"Het is geen spoed hoor" had mijn lieve vrouw nog gezegd bij de melding. "Want ik zie geen vlammen" !!. Dus die rukte gelukkig met maar 12 man uit, inclusief een spuit- en ladderwagen. De brandweer had wel de bron snel ontdekt, nog voordat ze massaal alle spuiten open zouden trekken. Dat zou pas echt een bende hebben gegeven.
Het was een wijze les....

Hannibal_

Citaat van: AudioEnZo op december 16, 2021, 07:12:26
Ik laat apparatuur nooit meer aan staan. Ik heb een keer narigheid gehad met een Sphinx eindversterker en dat wil ik nooit meer.
Ik had de set lekker aangezet, deze monoblokken hadden geen standby, en de middagdienst ingegaan, waren ze lekker warm als ik thuis zou komen 🙄
De linker Sphinx Project 12 eindbak is op deze mooie middag in mei gaan oscilleren en gaf daardoor een signaal van 3,5 MHz af aan die arme Xanadu luidspreker die ik nog op proef had ook.
Nou kunnen die dit vermogen wel hebben. En een condensator laat normaal gesproken hoge frequenties door, alleen die héle hoge frequenties, die zijn funest voor de condensatoren in het filter. Bij dit soort hoge frequentie gaat de verlieshoek van een condensator (de tangens-delta) een rol spelen en wordt de condensator bij die frequenties een weerstand. En ook bij dit lage vermogen krijg je, als het maar lang genoeg duurt, alles wel in de fik.

En aldus geschiedde, eerst de ene condensator, toen de volgende en daarna de aansluitterminal waar een gat in brandde. Ik kan uit betrouwbare bron vermelden dat die condensatoren in meer dingen goed zijn dan alleen hoge frequenties doorlaten, namelijk rook maken. Veel en dikke rook. Tegen de tijd dat mijn vrouw thuis kwam (ik zat lekker rustig op mijn werk) stond het gehele huis blauw en werd met gezwinde spoed de brandweer gebeld.
"Het is geen spoed hoor" had mijn lieve vrouw nog gezegd bij de melding. "Want ik zie geen vlammen" !!. Dus die rukte gelukkig met maar 12 man uit, inclusief een spuit- en ladderwagen. De brandweer had wel de bron snel ontdekt, nog voordat ze massaal alle spuiten open zouden trekken. Dat zou pas echt een bende hebben gegeven.
Het was een wijze les....

Geeee...!!!
Wat een verhaal.

Fijn dat het niet allemaal dreef na afloop ook.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Kingpin

Heb wel eens per ongeluk 2 polen van een grote lipo batterij aan elkaar gehouden (tijdens solderen glipte 1 pool uit m'n vingers).
Niet normaal wat je dan ziet (of eigenlijk niets meer ziet) lijkt wel een lasapparaat  :nowink:
Vandaar dat ik alleen voor mezelf een lipo voeding bouw en niet voor anderen ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

twani

Citaat van: Xander32 op december 16, 2021, 06:44:36
Welk nut heeft het aan laten staan van de apparatuur op momenten dat je die niet gebruikt (buiten het inspelen om)?


Precies, wie doet dat nou...

Er zit toch niet voor niets een áán én uít knop op apparatuur.......

HuubF

Citaat van: twani op december 16, 2021, 12:34:32
Precies, wie doet dat nou...

Er zit toch niet voor niets een áán én uít knop op apparatuur.......

Ze zitten niet voor niks aan de onderkant of aan de achterkant.  :devil:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

twani

Citaat van: HuubF op december 16, 2021, 12:41:26
Ze zitten niet voor niks aan de onderkant of aan de achterkant.  :devil:

Afstandsbediening, App, knop voorzijde........

Je kunt zoveel met moderne apparatuur :D

jellejanssen

De PA5 is binnen en eerste conclusie is dat t zeker e moeite waard is ! Zeker om eens te testen

bramsat


En die conclussie binnen een paar uur....das rap!,ik wacht altijd 1 week met zoiets...moet ja ook nog inspelen oftewel de

elco'tjes moeten toch nog vol lopen...teminste dat beweerd de voormalige reparateur van een bekende audiozaak.....

Maar of dat allemaal klopt...dat weet ik zo ook niet :unsure:
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

Roksan

KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

twani


chansig

 :D

Die gaat meer over het waarnemen van verschillen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

fugazi_2009

Citaat van: chansig op december 17, 2021, 08:36:32
:D

Die gaat meer over het waarnemen van verschillen.

Gr. Hans

Veel langer is ons audiogeheugen waarschijnlijk ook niet, dus makes sense.  ;D
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

jellejanssen

Citaat van: bramsat op december 16, 2021, 21:21:50
En die conclussie binnen een paar uur....das rap!,ik wacht altijd 1 week met zoiets...moet ja ook nog inspelen oftewel de

elco'tjes moeten toch nog vol lopen...teminste dat beweerd de voormalige reparateur van een bekende audiozaak.....

Maar of dat allemaal klopt...dat weet ik zo ook niet :unsure:

Lekker laten lopen die elco's... en meningen. Een eerste indruk verwacht ik niet na een paar dagen, dan zijn mijn Elco's wel leeg

Hannibal_

Citaat van: jellejanssen op december 18, 2021, 13:42:07
Lekker laten lopen die elco's... en meningen. Een eerste indruk verwacht ik niet na een paar dagen, dan zijn mijn Elco's wel leeg

sowieso bijzonder ontwerp als elcootjes vol moeten lopen en daar significante tijd voor nodig hebben.
laten we zeggen als in > 10 seconden
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

HuubF

Tsja dan bespreek je al een jaar of 20 alle wel en wee rond je setje, leest al die teksten eens terug, dan moet ik constateren dat er wat u-bochten, 360-flips en doodlopende wegen passeren. De eindeloze discussies gaan eigenlijk altijd over gevoel: weet je dat het goed of slecht is of voel je dat het beter kan? Die benaderingswijzen mengen niet met elkaar, dat is onmogelijk gebleken.

Je leert wel van elkaar natuurlijk. Zo ben ik al weer een tijdje een enorme fan van de meet-nerd Amir van AudioScienceReview. Ik ben overigens geen fan van zijn volgelingen.

Maar goed, wat voel ik nu dus. Wat gebeurt er in het 20ste jaar van mijn setje met mijn setje en met mij.

Ik heb de bank ingekort met 1 segment waardoor de set aan de rechterkant veel meer ruimte heeft gekregen. De subwoofer staat niet meer in het gedrang, de rechterspeaker kon iets meer naar rechts, de linkerspeaker iets meer naar links, het mini-hifitorentje staat nu ook wat verder van de speaker af.

De bekabeling is weer terug naar 100% Atlas Mavros. De Topping kabels zijn gewoon goed maar ik voel (yep) meer als ik de Atlassen gebruik. Misschien wat minder precies maar dat is niet erg.

Ik heb het gevoel dat de ATC speakers nog steeds heel subtiel aan het veranderen zijn. Geen verschil van dag tot dag maar wel van maand op maand. Onmogelijk te verifiëren maar wel positief. Normaal ga ik me in de loop der tijd steeds meer ergeren aan speakers dus ik neem dit kerstkadootje maar in dankbaarheid aan.

Komen er dan nooit nieuwe speakers? Voorlopig niet want daar moet ik dan eerst geld voor hebben. Maar voor een mooie set actieve SCM40's of niet te oude SCM50's wil ik in de toekomst nog wel gaan. Daarom wordt er ook niet meer geëxperimenteerd met de versterking. De krachtige Roksan Blak met de meer precieze A*BNB nCore blijven de versterkers waar ik het mee moet doen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

AudioEnZo

Dit leest als een uitgerijpte set met een uitgerijpte luisteraar Huub. Tevreden zijn in de wetenschap dat het altijd beter/anders kan, maar zeker niet moet, is een fijn gevoel. Hier is de set ook al een poos niet meer verandert en kan er erg van genieten, nooit gedacht dat dat punt ooit bereikt zou worden, dus het "einde van de reis" is nog zo gek nog niet.

Verandert er dan nooit meer iets in de set? Ach dat zal best, dat zal bij jou niet veel anders zijn, maar de grootste stappen zijn wellicht achter de rug. Geniet ervan!

Richi

Mooi om te lezen Huub. Lekker luisteren en als je er zin in hebt, dan gooi je de set gewoon weer op de kop. Doe ik ook af en toe., maar de laatste tijd kom ik steeds weer bij de huidige opstelling terug. Het gefriemel beperkt zich nu tot af en toe de sub een tandje harder of zachter, maar dat is het dan ook wel. Voor nu.  :D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

HuubF

Ja dat blijft toch raar, die prikkel. Ik heb hier nu genoeg spullen staan om te blijven variëren. Het meeste blijft hier ook gewoon staan omdat ik het aan de straatstenen niet kwijt kan.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)