Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

HuubF

Citaat van: Kwabbernoot op augustus 15, 2021, 12:21:25
Waarom? Twijfel je aan je eigen waarneming?

Groeten...

Nee dat niet. Gewoon om ook even een andere configuratie te proberen.

Inmiddels heb ik de Topping weer gewoon staan hoor. Je went snel aan een objectief correct en subjectief mooi geluid. Toegegeven, het is ook goed voor het gevoel.

Het is alleen tamelijk veel werk om de goed-metende apparaten er uit te halen die ook nog goed klinken. Wat dat betreft zijn er veel misverstanden.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Xander32

Wat ik mij afvraag: geeft een objectief correct mooi geluid ook voldoende spanning om je te boeien en je geboeid te houden?

Brengt deze de content op zo'n wijze dat je in de muziek wordt gezogen, dat je alsmaar wil blijven luisteren? Zijn er kippenvel momenten, een mee tikkend voetje of iets dergelijks?
Zet jouw huidige opstelling je er toe om opnieuw kennis te willen maken met jouw favo muziek?

Citaat van: HuubF op augustus 15, 2021, 13:06:34
Nee dat niet. Gewoon om ook even een andere configuratie te proberen.

Inmiddels heb ik de Topping weer gewoon staan hoor. Je went snel aan een objectief correct en subjectief mooi geluid. Toegegeven, het is ook goed voor het gevoel.

Het is alleen tamelijk veel werk om de goed-metende apparaten er uit te halen die ook nog goed klinken. Wat dat betreft zijn er veel misverstanden.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

HuubF

Citaat van: Xander32 op augustus 15, 2021, 13:55:51
Wat ik mij afvraag: geeft een objectief correct mooi geluid ook voldoende spanning om je te boeien en je geboeid te houden?

Brengt deze de content op zo'n wijze dat je in de muziek wordt gezogen, dat je alsmaar wil blijven luisteren? Zijn er kippenvel momenten, een mee tikkend voetje of iets dergelijks?
Zet jouw huidige opstelling je er toe om opnieuw kennis te willen maken met jouw favo muziek?

Dat vind ik een serieus goede vraag.  :worship:

Wat ik associeer met ingezogen worden in de muziek: Lavardin, 47 Labs, Audio Note, Naim. Allemaal geweldige merken waar je vroeg of laat van begrijpt waarom het zo lekker klinkt. En vooral: wat er eigenlijk helemaal niet zo goed is. Het levert altijd een compromis op. Tenzij je de duurste Naim of Audio Note spullen in huis haalt.

Nu zit ik op een compleet ander spoor omdat ik me een beetje overgeleverd heb aan die $#%@-metingen. Met als motto: meet ie goed en klinkt ie goed dan niets meer aan doen (dus niet: meet ie goed dan niets meer aan doen!). Daarvoor moet je apparaten zonder of met mindere meetresultaten volkomen links laten liggen. Niet omdat ze niet goed zouden zijn maar puur omdat je dan sneller kan selecteren.

En verduiveld, nu ik dat doe kom ik er achter dat het prima werkt, mede omdat de ATC monitors tamelijk no-nonsense zijn. De dac en versterker doen zo ontzettend niets anders dan waarvoor ze zijn gemaakt dat het variëren van het endpoint of een ander xlr interlinkje al een heel verschil maakt.

Endpoint en kabeltjes zijn nou net componenten waar metingen niet kunnen helpen; niemand weet waarom ze verschillend zouden kunnen klinken. En uiteraard vinden veel mensen dat dat ook helemaal niet zo is.

Nu de hamvraag: vind ik het ook echt goed klinken, ga ik voor de 5.361e keer mijn virtuele muziekverzameling door, loop ik de hele dag in een eenzame polonaise rondjes in de huiskamer?

Ja eigenlijk wel. Ik vind het geluid heel geloofwaardig en goed klinken. En omdat 2 componenten tegen de perfectie aan zitten weet ik dat het nauwelijks beter kan. Ook niet als ik er nog eens een paar duizend euro extra in steek.

Dus nu nog maar eens koekeloeren of ik nog iets meer aan de akoestiek kan doen.  ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Rob_Dingen

Het heeft niet alleen met geld te maken.
Iedere set of speaker is een compromis ook met de duurste spullen die er zijn.
En dat geld ook nog steeds als je een kamer met perfecte akoestiek hebt.
En ook met betrekking tot akoestiek speelt smaak een grote rol.
Er zijn er die het totaal dood willen hebben om ieder detail er uit te persen, en er zijn er die de levendigheid er in willen houden.

Rob

ProgRocker

Sowieso is 'perfect de vijand van het goede'. Ik heb zelf, sinds ik mijn nieuwe speakers en Cd speler heb, het idee dat mijn set 'af' is. Mocht ik beter willen, dan moet ik geld gaan uitgeven dat ik niet heb.

Na dagen schuiven met de speakers en andere experimenten (heb ik ook een topic over gemaakt hier op het forum), heb ik een tijdje geleden de uiteindelijke, perfecte, plek in de ruimte gevonden. En nu klinkt het, tja, perfect. Chansig benoemde het, hij zei iets van 'volgens mij zit het bij jou wel goed' en hij had gelijk.

Maar wat ik nu merk, nu alles op zijn plek valt en alleen de muziek overblijft, is een soort storende rust. Ik geniet met volle teugen van allerlei muziek die ik al tijden niet gehoord heb, alles klinkt zoals ik denk dat het moet. Sommige muziek is zo waanzinnig mooi opgenomen dat ik de repeat knop blijf gebruiken en andere muziek valt door de mand. Maar als het mooi is, is het ook echt mooi. Ik draai nu ook wat harder dan voorheen, omdat het nu ook op die volumes mooi blijft.

Maar die storende rust. Ik zoek onbewust naar fouten, naar afwijkingen. Ik vind ze niet, en daar word ik onrustig van. Dit kan leiden tot verkeerde beslissingen, het impulsief wisselen van componenten, omwille van het wisselen, want dat doe ik al 25 jaar. Maar waarom nog? En zo kom je bij de vraag; ben ik muziekliefhebber of apparatuur liefhebber? Ik noem mezelf muziekliefhebber, maar is dat wel zo...? Hoe belangrijk heb ik in mijn hoofd de apparatuur gemaakt? Het begon ooit met muziek, als kleine jongen, met een oud Philips dingetje..

Ach, opa vertelt of zo. ;D

Rob_Dingen

Citaat van: ProgRocker op augustus 15, 2021, 19:05:01
Sowieso is 'perfect de vijand van het goede'. Ik heb zelf, sinds ik mijn nieuwe speakers en Cd speler heb, het idee dat mijn set 'af' is. Mocht ik beter willen, dan moet ik geld gaan uitgeven dat ik niet heb.

Na dagen schuiven met de speakers en andere experimenten (heb ik ook een topic over gemaakt hier op het forum), heb ik een tijdje geleden de uiteindelijke, perfecte, plek in de ruimte gevonden. En nu klinkt het, tja, perfect. Chansig benoemde het, hij zei iets van 'volgens mij zit het bij jou wel goed' en hij had gelijk.

Maar wat ik nu merk, nu alles op zijn plek valt en alleen de muziek overblijft, is een soort storende rust. Ik geniet met volle teugen van allerlei muziek die ik al tijden niet gehoord heb, alles klinkt zoals ik denk dat het moet. Sommige muziek is zo waanzinnig mooi opgenomen dat ik de repeat knop blijf gebruiken en andere muziek valt door de mand. Maar als het mooi is, is het ook echt mooi. Ik draai nu ook wat harder dan voorheen, omdat het nu ook op die volumes mooi blijft.

Maar die storende rust. Ik zoek onbewust naar fouten, naar afwijkingen. Ik vind ze niet, en daar word ik onrustig van. Dit kan leiden tot verkeerde beslissingen, het impulsief wisselen van componenten, omwille van het wisselen, want dat doe ik al 25 jaar. Maar waarom nog? En zo kom je bij de vraag; ben ik muziekliefhebber of apparatuur liefhebber? Ik noem mezelf muziekliefhebber, maar is dat wel zo...? Hoe belangrijk heb ik in mijn hoofd de apparatuur gemaakt? Het begon ooit met muziek, als kleine jongen, met een oud Philips dingetje..

Ach, opa vertelt of zo. ;D
Ik denk dat heel veel mensen dit hebben die op deze manier met muziek en apparatuur bezig zijn.
Heb ook 2 hobby's waarvan een muziek luisteren is en twee verbeteringen zoeken in mijn set en daar mee experimenteren.
Een ander feit tenminste bij mij is dat hoe langer je naar een set luistert en hoe beter je die leert kennen en weer zaken op gaan vallen die misschien beter kunnen.

Zie ook vaak opmerkingen dat het veel meer moet gaan kosten als je verbeteringen wilt.
Ik ben van mening dat een goede monitor met een mooie buizen versterker bijv en een cd speler/streamer voor 95% de essentie van muziek weer geeft.
Alles wat je daar vanaf wijkt krijg je misschien her en der wat verbetering in bijv laag en controle maar verbeterd dat echt de essentie van muziek?????
Ik heb zo vaak zeer dure sets gehoord die me niet konden bekoren en dan stap je bij iemand binnen met zo'n klein setje en je zit meteen in de muziek.

Rob

HuubF

Ik heb bij MichelDW een mooie A*BNB met 2 500mp modules besteld. Het demoexemplaar dat nu draait is lekker ingespeeld en klinkt erg natuurlijk met veel definitie. Uiteindelijk heeft hij de, ook aanwezige, Purifi versterker het nakijken gegeven. Die klinkt nog steeds wat frissig en daar heb ik een grondige hekel aan.

De Topping D90se is de beste dac die ik ooit in huis heb gehad. Niet niks want hier heeft heel wat moois gestaan. Maar de D90se is de enige dac die een volledig bereik met veel resolutie verenigt met een mooi natuurlijk geluid, uitgebreide mogelijkheden en een foutloze werking.

De A*BNB en de Topping zijn dus een goed stel. De indruk blijft dat ik naar iets aan het luisteren ben wat logisch en waarheidsgetrouw is. Een ervaring die ik hier tot nu toe niet zo heb gehad.

Naast Qobuz heb ik er ook weer een Tidal abonnement bijgenomen (misschien gaat Qobuz er dan uit). Voor MQA maar ook voor wat muziek die je op Qobuz niet kan vinden. Helaas kan ik tot nu toe niet de voordelen van MQA horen. Misschien hebben de speakers net te weinig in huis om het hoorbaar te maken.

Maar eens extra goed luisteren komende dagen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Richi

Persoonlijk vind ik Qobuz beter klinken dan TIDAL met MQA, maar er zijn mensen die het tegenovergestelde vinden. De verschillen zijn klein en zonder 1 op 1 vergelijk, hoor ik geen verschil.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

katwax

Huub misschien is er geen verschil met MQA. MQA blijft toch een vaag iets
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

HuubF

Citaat van: Richi op augustus 18, 2021, 12:36:08
Persoonlijk vind ik Qobuz beter klinken dan TIDAL met MQA, maar er zijn mensen die het tegenovergestelde vinden. De verschillen zijn klein en zonder 1 op 1 vergelijk, hoor ik geen verschil.

Om de één of andere reden vind ik sommige muziek wel op Tidal maar niet op Qobuz. Zoals de upgrade nieuwe versie van All Things Must Pass van George Harrison. Staat een stukje van in de Volkskrant, leuk, op Tidal gewoon te vinden.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

katwax

Citaat van: HuubF op augustus 18, 2021, 14:18:21
Om de één of andere reden vind ik sommige muziek wel op Tidal maar niet op Qobuz. Zoals de upgrade nieuwe versie van All Things Must Pass van George Harrison. Staat een stukje van in de Volkskrant, leuk, op Tidal gewoon te vinden.
Tja qua aanbod is Youtube music en Spotify de ruimste volgens mij.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

HuubF

Citaat van: katwax op augustus 18, 2021, 13:59:18
Huub misschien is er geen verschil met MQA. MQA blijft toch een vaag iets

Ja kan best. Dergelijke kleine verschilletjes vervliegen hier in de akoestiek ben ik bang.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Richi

Citaat van: HuubF op augustus 18, 2021, 14:18:21
Om de één of andere reden vind ik sommige muziek wel op Tidal maar niet op Qobuz. Zoals de upgrade nieuwe versie van All Things Must Pass van George Harrison. Staat een stukje van in de Volkskrant, leuk, op Tidal gewoon te vinden.
Dat herken ik wel ja. Daarom heb ik mijn TIDAL abonnement erbij gehouden, maar wel teruggezet naar 320kb AAC. Klinkt eigenlijk ook prima meest van de tijd.  :ph34r:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

scoc

Citaat van: HuubF op augustus 18, 2021, 12:14:24
Ik heb bij MichelDW een mooie A*BNB met 2 500mp modules besteld. Het demoexemplaar dat nu draait is lekker ingespeeld en klinkt erg natuurlijk met veel definitie. Uiteindelijk heeft hij de, ook aanwezige, Purifi versterker het nakijken gegeven. Die klinkt nog steeds wat frissig en daar heb ik een grondige hekel aan.

De Topping D90se is de beste dac die ik ooit in huis heb gehad. Niet niks want hier heeft heel wat moois gestaan. Maar de D90se is de enige dac die een volledig bereik met veel resolutie verenigt met een mooi natuurlijk geluid, uitgebreide mogelijkheden en een foutloze werking.

De A*BNB en de Topping zijn dus een goed stel. De indruk blijft dat ik naar iets aan het luisteren ben wat logisch en waarheidsgetrouw is. Een ervaring die ik hier tot nu toe niet zo heb gehad.

Naast Qobuz heb ik er ook weer een Tidal abonnement bijgenomen (misschien gaat Qobuz er dan uit). Voor MQA maar ook voor wat muziek die je op Qobuz niet kan vinden. Helaas kan ik tot nu toe niet de voordelen van MQA horen. Misschien hebben de speakers net te weinig in huis om het hoorbaar te maken.

Maar eens extra goed luisteren komende dagen.

Dat je bij MQA vaak geen verschillen hoort ligt niet aan je set of je oren oid. Er is immers vaak geen verschil en vaak is MQA gewoon een groot marketing ding/truk.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Carrol

Citaat van: HuubF op augustus 18, 2021, 12:14:24
Ik heb bij MichelDW een mooie A*BNB met 2 500mp modules besteld. Het demoexemplaar dat nu draait is lekker ingespeeld en klinkt erg natuurlijk met veel definitie. Uiteindelijk heeft hij de, ook aanwezige, Purifi versterker het nakijken gegeven. Die klinkt nog steeds wat frissig en daar heb ik een grondige hekel aan.

De Topping D90se is de beste dac die ik ooit in huis heb gehad. Niet niks want hier heeft heel wat moois gestaan. Maar de D90se is de enige dac die een volledig bereik met veel resolutie verenigt met een mooi natuurlijk geluid, uitgebreide mogelijkheden en een foutloze werking.

De A*BNB en de Topping zijn dus een goed stel. De indruk blijft dat ik naar iets aan het luisteren ben wat logisch en waarheidsgetrouw is. Een ervaring die ik hier tot nu toe niet zo heb gehad.

Naast Qobuz heb ik er ook weer een Tidal abonnement bijgenomen (misschien gaat Qobuz er dan uit). Voor MQA maar ook voor wat muziek die je op Qobuz niet kan vinden. Helaas kan ik tot nu toe niet de voordelen van MQA horen. Misschien hebben de speakers net te weinig in huis om het hoorbaar te maken.

Maar eens extra goed luisteren komende dagen.

Huub, misschien een domme vraag...wat is A*BNB...🤔
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Roksan

Citaat van: Carrol op augustus 18, 2021, 19:37:39
Huub, misschien een domme vraag...wat is A*BNB...🤔

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=174464.0

Het eigen merk van MichelDW
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

brt

Citaat van: HuubF op augustus 18, 2021, 14:18:21
Om de één of andere reden vind ik sommige muziek wel op Tidal maar niet op Qobuz. Zoals de upgrade nieuwe versie van All Things Must Pass van George Harrison. Staat een stukje van in de Volkskrant, leuk, op Tidal gewoon te vinden.

Toen ik mijn abonnement van Tidal naar Qobuz wilde overzetten miste ik opeens bijna 30% van mijn collectie. Ik draai veel indie / singer-songwriter / americana / ambient etc. Daar loopt Qobuz dus wel flink achter.

Ook heb ik de tracks vergeleken en ik vond het geluidsvoordeel de ene keer in het voordeel van Qobuz, en andere keer in Tidal. Overigens vond ik de verschillen niet enorm groot, meer nuance verschillen. Maar het ontbreken van bijna 30% van mijn albums in Qobuz maakte de keuze voor Tidal wel heel erg makkelijk. En dan vind ik Qobuz te duur om het er voor die paar albums die ietsje beter klinken erbij te nemen.

EDIT: typo: miste met dubbel T  :angel:
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3


vergeerr72

Citaat van: HuubF op augustus 18, 2021, 14:18:21
Om de één of andere reden vind ik sommige muziek wel op Tidal maar niet op Qobuz. Zoals de upgrade nieuwe versie van All Things Must Pass van George Harrison. Staat een stukje van in de Volkskrant, leuk, op Tidal gewoon te vinden.
Stond bij mij op Qobuz op de eerste pagina...
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

HuubF

Citaat van: vergeerr72 op augustus 19, 2021, 13:49:38
Stond bij mij op Qobuz op de eerste pagina...

Als eerste van de nieuwe releases.  :clapping:

Dan zijn ze gewoon een paar daagjes later.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

vergeerr72

Citaat van: HuubF op augustus 19, 2021, 15:44:54
Als eerste van de nieuwe releases.  :clapping:

Dan zijn ze gewoon een paar daagjes later.
Is een beetje met de Franse slag....
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

HuubF

Citaat van: vergeerr72 op augustus 19, 2021, 15:45:44
Is een beetje met de Franse slag....

Qobuz heeft erg veel klassiek, modernere muziek helaas wat minder.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: twani op augustus 19, 2021, 09:38:04
Jawel, tijd om die ook eens te proberen.

Tsja moet wel want mijn versterker is kaput. Dus het komt me wel goed uit dat de oplossing perfect is en relatief weinig kost.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

bramsat


Een review van all things must pass...het origineel 50 jr geleden en de remaster :unsure:

https://youtu.be/fcWFZB01Cgc
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

HuubF

Elke ochtend kijk ik even op CNN hoe de dag in de States is verlopen en op AudioScienceReview of er nog iets gemeten is. Deze keer maar weer eens een Marantz receiver die tot het laatste bitje en schroefje volkomen werd afgebrand.

Dat doet me denken aan een lange tijd terug, toen ik een oude Philips versterker dacht te kunnen verbeteren met een Marantz receiver. Het geluid werd daardoor zo verschrikkelijk slecht dat ik aanvankelijk dacht dat de Marantz kapot was. Het zal een jaar of 20 geleden zijn.

Die ervaring nam ik mee in veel van de discussie's die er zijn geweest over versterkers. The mob beweerde: een correct gebouwde versterker MOET gewoon goed zijn, dus waarom zou een receiver dan minder klinken? Daarmee de bewijslast maar weer neerleggend bij de dommerd die het in zijn hoofd haalde zo'n botte bewering te doen.

Welnu, een recente Marantz receiver blijkt nog steeds een bagger-apparaat te zijn dat je vooral niet moet gebruiken in je hifi-setje. Voor surround zal het vast prima voldoen (en er zullen zeker betere zijn) maar ik heb geen surround want ik heb een vriendin.

Dus mijn haat-liefde verhouding met AudioScienceReview duurt voort. Liefde omdat voorman AmirM erg deskundig is, haat omdat je vooral geen kanttekeningen moet plaatsen waarmee zijn kritiekloze volgers worden getriggerd. Dan word je met pek en veren afgevoerd en al heel gauw van het forum gelazerd. Daar ben ik voorzichtig mee, één keer van een forum gelazerd worden (hififorum, wegens belediging van de eigenaar) vind ik wel genoeg.

Amerikanen lopen al kritiekloos achter betweters aan die absolute onzin beweren (gisteren weer even een hilarische docu gezien over flat-earthers). Maar als ze achter iemand aanlopen die objectieve waarheid verkondigt worden de messen pas echt geslepen.

Dusssss, wat doe ik er zelf mee? De tests van Topping dacs vond ik reuze interessant, ik heb er 3 gehad, maar uiteindelijk vond ik alleen het top-model D90es gewoon goed klinken. Waarbij al die details nou eens niet verzopen in een poel van ergernis. Dat topmodel kost 'slechts' 890 euro en kan alles wat ik belangrijk vind. De ASR gemeenschap vindt hem nog steeds te duur want een D10 kost maar een fractie en die test toch ook goed genoeg? Yeah right.

Wat betreft versterkers scoren nCore en Purifi versterkers erg hoog, alleen een Benchmark AHB2 eindversterker zou nog beterder zijn. De allergoedkoopste is en blijft een dikke nCore dus die staat er nu als vervanger van de kapotte Roksan. Op de Dynaudio Contour 20i klonk een nCore 250 erg matig maar bij de ATC SCM19's gaat het goed. Matchen van versterkers en speakers is gewoon een belangrijk punt, laat je niet afleiden door mensen die je kunnen voorrekenen dat een 50-wattertje best kan op een ATC. Keep on dreaming.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)