Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

brt

Citaat van: TabCam op mei 19, 2021, 11:03:54
Ongekleurd zou ik het niet willen noemen. Veel buizenversterkers geven wat meer tweede harmonischen evenals bv Nelson Passversterkers. Dat geeft een aangenaam geluid (wetenschappelijk vastgesteld) maar het kan evenzo ontsporen met teveel hogere oneven harmonischen.

We zijn ook "gewend" aan die verkleuring en willen graag dat alles lekker klinkt. Helaas blijken sommige opnames en/of de afmixen gewoonweg beroerd. Alles hemels laten klinken is gewoonweg onmogelijk :nopompom: en de juiste balans zal voor iedereen anders zijn.

Er zijn zeer neutraal klinkende buizenveresterkers Tabcam, ik heb er zat gehoord. Jij hebt bij mij de Unison S9 gehoord. Die kleurde idd wat meer. Inmiddels ben ik qua smaak ook wat meer opgeschoven naar neutraal met een toefje warmte, en dat klinkt bij heel veel muziek toch wel verdomd lekker :)
Maar er zijn dus ook buizenversterkers die extreem neutraal klinken, op het saaie af. En die zullen ook slecht meten op ASR. Qua sound is dat is wat minder mijn ding.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Ralf67

Zoals je zegt buizenversterkers is een kwestie van smaak.

En smaken verschillen.

Wat is neutraal klinken ?

brt

Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

AudioEnZo



Citaat van: brt op mei 19, 2021, 10:45:05
Apparaten die niet goed meten werken ook correct.
Voorbeeld: buizenversterkers en r2r dacs.
Er bestaan ook R2R dac's die heel goed meten ;)

HuubF

Citaat van: brt op mei 19, 2021, 11:50:36
Zwitsere buizenversterkers klinken heel neutraal  ;D

Die hebben dan ook de beleving van een stoffige gletsjer.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

marcush

Citaat van: HuubF op mei 19, 2021, 11:10:57
Helemaal mee eens. Maar met mijn 67 jaar besteed ik door tijdgebrek geen aandacht meer aan dergelijke apparaten.

Het omgaan met correct metende apparaten is al tijdrovend genoeg.

Je kunt het ook van een andere kant bekijken Huub. Als gepensioneerde heb je zeeën van tijd en met jouw omloopsnelheid heb je nog veel meer aankoopmomenten voor de boeg dan vrijwel ieder ander hier, ongeacht de leeftijd. 😉😎

addesmo

Ik voor mijzelf persoonlijk zie helemaal niet wat leeftijd ermee te maken heeft! Er zijn dertigers die leven als bejaarden en tachtigers die vitaal zijn als een koe in mei in de wei. Hooguit gaat je gehoor in de loop der jaren achteruit, maar persoonlijk til ik daar niet al te zwaar aan. Denk nog steeds bijna alles goed te horen wat ik wil horen. ;)

Hannibal_

Is er al een tipje van de sluier te lichten mbt de komenden luidsprekers?

De spendors hebben budget opgeleverd, dacht ik?

Ja? Ja?  :smile:
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

HuubF

Citaat van: Hannibal_ op mei 19, 2021, 19:34:32
Is er al een tipje van de sluier te lichten mbt de komenden luidsprekers?

De spendors hebben budget opgeleverd, dacht ik?

Ja? Ja?  :smile:

Jawel, de Spendors hebben een eerste aanzet gegeven tot een begin van de start!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

addesmo

Nou, misschien de dynaudio Contour 3.4 S LE op marktplaats?

Hannibal_

Citaat van: HuubF op mei 19, 2021, 20:45:42
Jawel, de Spendors hebben een eerste aanzet gegeven tot een begin van de start!

Inderdaad...
Tipje?

Nou?
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

roeleken

https://www.wifimedia.eu/nl/xeo-30.html?channable=02283f69640031323634343237313871&id=126442718

Hier, ben je gelijk van een boel verlost, verkoop je je Atlas kabels aan mij, praten we nergens meer over  ;)
Oh nee, dat laatste is ook maar saai
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

HuubF

Citaat van: Hannibal_ op mei 19, 2021, 21:13:03
Inderdaad...
Tipje?

Nou?

Op dit moment ben ik erg gelukkig met het geluid van de JBL's. Ze hebben wat lastige testtracks (w.o. Mahavishnu Orchestra) met verve doorstaan. Het geluid is geweldig, soms als je hard draait een beetje over the top. Maar dan heb je wel mooi de top gehoord.

De heilige graal was het laag plaatsen van de speakers en de komst van de IsoAcoustic stands. Die staan nu wat raar op een 20cm hoog en 40 cm lang plateautje (de oude stands) dus daar moet ik nog wel wat aan doen. Maar alles klinkt meeslepend en ook eigenlijk hifi-technisch gewoon goed. Veel te horen in bijvoorbeeld piano-klanken, geweldige gitaren, direct, goede balans, ongelofelijk laag, mooi ruimtelijk. Klassiek prachtig, rock rockt eindelijk.

Dus tja, wat nu? Ik kan nog een beetje schuiven en de boel wat op maat zagen. Alle vloerstaanders staan veel hoger dus ik vraag me af of die hier ooit beter kunnen klinken. Misschien zou een JBL L100 beter zijn maar die kost dan gelijk weer serieus geld.

In ieder geval verklaar ik de huidige set en opstelling als the sound to match voor eventuele nieuwe aankopen.

Edit...Een mooie test is hoe Yello wordt weergegeven. Dat is best aardige elektronische pop die altijd wel goed klinkt. Maar soms heb je een set waarmee Yello ineens boven zichzelf uitstijgt en al die elektronische tonen een meeslepende coherente wolk van genialiteit vormen waar je naar kunt blijven luisteren. De piepjes en kraakjes krijgen ineens een betekenis en je wil de cd, ondanks dat het maar Yello is, helemaal uitluisteren, benieuwd naar elk volgend nummer. Zoiets.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Hannibal_

Citaat van: HuubF op mei 19, 2021, 23:49:30
Op dit moment ben ik erg gelukkig met het geluid van de JBL's. Ze hebben wat lastige testtracks (w.o. Mahavishnu Orchestra) met verve doorstaan. Het geluid is geweldig, soms als je hard draait een beetje over the top. Maar dan heb je wel mooi de top gehoord.

De heilige graal was het laag plaatsen van de speakers en de komst van de IsoAcoustic stands. Die staan nu wat raar op een 20cm hoog en 40 cm lang plateautje (de oude stands) dus daar moet ik nog wel wat aan doen. Maar alles klinkt meeslepend en ook eigenlijk hifi-technisch gewoon goed. Veel te horen in bijvoorbeeld piano-klanken, geweldige gitaren, direct, goede balans, ongelofelijk laag, mooi ruimtelijk. Klassiek prachtig, rock rockt eindelijk.

Dus tja, wat nu? Ik kan nog een beetje schuiven en de boel wat op maat zagen. Alle vloerstaanders staan veel hoger dus ik vraag me af of die hier ooit beter kunnen klinken. Misschien zou een JBL L100 beter zijn maar die kost dan gelijk weer serieus geld.

In ieder geval verklaar ik de huidige set en opstelling als the sound to match voor eventuele nieuwe aankopen.

Ow....

Ik had niet verwacht dat je zou berusten in de huidige, tijdelijke opstelling...
(Zit hier naar big world van Joe Jackson te luisteren en vraag me af wat je er meer in zou willen/kunnen horen.... net de inrichting ingrijpend veranderd).

Maar als je de muziek tot je krijgt conform verwachting... tja... dan is de holy grail misschien wel evident bereikt.

Dacht eigenlijk dat je nog ietsje subtieler dingetjes op het netvlies had.
Maar...
Subtiel en goed genoeg, is gewoon okay toch?

Zelf maak ik me al, enigszins, zorgen om het geluid door de wijzigingen die ik maak aan de inrichting... niet wakker-liggen-en-piekeren soort van zorgen, hoor.... maar toch.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Xander32

Steevast wanneer je schrijft "dat je op dit moment erg blij bent met component/speaker x", dient er zich de dag/dagen erna een andere aan  ;D

Citaat van: HuubF op mei 19, 2021, 23:49:30
Op dit moment ben ik erg gelukkig met het geluid van de JBL's. Ze hebben wat lastige testtracks (w.o. Mahavishnu Orchestra) met verve doorstaan. Het geluid is geweldig, soms als je hard draait een beetje over the top. Maar dan heb je wel mooi de top gehoord.

De heilige graal was het laag plaatsen van de speakers en de komst van de IsoAcoustic stands. Die staan nu wat raar op een 20cm hoog en 40 cm lang plateautje (de oude stands) dus daar moet ik nog wel wat aan doen. Maar alles klinkt meeslepend en ook eigenlijk hifi-technisch gewoon goed. Veel te horen in bijvoorbeeld piano-klanken, geweldige gitaren, direct, goede balans, ongelofelijk laag, mooi ruimtelijk. Klassiek prachtig, rock rockt eindelijk.

Dus tja, wat nu? Ik kan nog een beetje schuiven en de boel wat op maat zagen. Alle vloerstaanders staan veel hoger dus ik vraag me af of die hier ooit beter kunnen klinken. Misschien zou een JBL L100 beter zijn maar die kost dan gelijk weer serieus geld.

In ieder geval verklaar ik de huidige set en opstelling als the sound to match voor eventuele nieuwe aankopen.

Edit...Een mooie test is hoe Yello wordt weergegeven. Dat is best aardige elektronische pop die altijd wel goed klinkt. Maar soms heb je een set waarmee Yello ineens boven zichzelf uitstijgt en al die elektronische tonen een meeslepende coherente wolk van genialiteit vormen waar je naar kunt blijven luisteren. De piepjes en kraakjes krijgen ineens een betekenis en je wil de cd, ondanks dat het maar Yello is, helemaal uitluisteren, benieuwd naar elk volgend nummer. Zoiets.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

bramsat


Tuurlijk zijn de L100 stukken beter...kosten een paar cent maar dan heb je ook wat...Het zijn geen kleintjes 27 kilo stuk.

Dus Huub ga niet de hele dag sjokken met die boxen want dan kom je bij jouw huisarts nog terecht ;)

https://www.hifi-schluderbacher.de/de/product/jbl-synthesis-l100-classic-paar-orange-27417/?gclid=EAIaIQobChMIodeZ77vX8AIVlrt3Ch3EMgCNEAAYAyAAEgLosvD_BwE
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

HuubF

Citaat van: Xander32 op mei 20, 2021, 06:45:38
Steevast wanneer je schrijft "dat je op dit moment erg blij bent met component/speaker x", dient er zich de dag/dagen erna een andere aan  ;D

Ik heb nog nooit Tannoy in huis gehad. Leg jij eens uit waarom Tannoy zo goed is? En is er een uitstekende monitor (die ik dus net zo laag kan neerzetten als nu) met live-achtige maar toch audiofiele weergave?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

twani

Citaat van: HuubF op mei 20, 2021, 07:51:25
Ik heb nog nooit Tannoy in huis gehad. Leg jij eens uit waarom Tannoy zo goed is? En is er een uitstekende monitor (die ik dus net zo laag kan neerzetten als nu) met live-achtige maar toch audiofiele weergave?

Tannoy....Als je de JBL zo lekker vindt.....

Ik wil niet zeuren maar...........

Xander32

Wat versta jij onder een audiofiele weergave?

Citaat van: HuubF op mei 20, 2021, 07:51:25
Ik heb nog nooit Tannoy in huis gehad. Leg jij eens uit waarom Tannoy zo goed is? En is er een uitstekende monitor (die ik dus net zo laag kan neerzetten als nu) met live-achtige maar toch audiofiele weergave?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

HuubF

Citaat van: twani op mei 20, 2021, 08:28:06
Tannoy....Als je de JBL zo lekker vindt.....

Ik wil niet zeuren maar...........

Mag hoor, voor mijn gevoel is Tannoy ook wel in staat zo'n live-ervaring te leveren. Maar... alleen in de 70-er jaren een keer gehoord.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: Xander32 op mei 20, 2021, 08:38:55
Wat versta jij onder een audiofiele weergave?

Ambiance, microdetails. That kind of shit.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Xander32

Tannoy is voor mij diens Prestige serie. Ik heb verschillende ls uit hun andere series mogen horen, maar die konden mij niet/veel minder bekoren. Een monitor zoals jij die waarschijnlijk voor ogen hebt, kent de Prestige serie niet.

De Mini Autograph is de enigste monitor in hun Prestige lijn en die doet dat 'mini' recht aan.
Verder kennen ze op dit moment een Legacy serie, met daarin een soort van monitor met een 10" driver.

Maar Tannoy is niet meer, d.w.z., ze zijn overgenomen door een Chinese maatschappij en hebben eind 2019 zich daar ook geheel gevestigd. Ruim voordien zijn hun voornaamste mensen (die met de kennis en kunde) vertrokken en voor zichzelf begonnen, zij hebben Fyne Audio opgericht. Hetgeen ik van hun 700 serie heb mogen horen, maakte indruk. Twee monitoren maken deel uit van die serie, één van de actieve forum sponsoren is dealer van dit merk (Marcel).

Citaat van: HuubF op mei 20, 2021, 08:42:36
Ambiance, microdetails. That kind of shit.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Kwabbernoot

Citaat van: HuubF op mei 19, 2021, 23:49:30
<knip>
De heilige graal was het laag plaatsen van de speakers en de komst van de IsoAcoustic stands. Die staan nu wat raar op een 20cm hoog en 40 cm lang plateautje (de oude stands) dus daar moet ik nog wel wat aan doen. Maar alles klinkt meeslepend en ook eigenlijk hifi-technisch gewoon goed. Veel te horen in bijvoorbeeld piano-klanken, geweldige gitaren, direct, goede balans, ongelofelijk laag, mooi ruimtelijk. Klassiek prachtig, rock rockt eindelijk.
<knip>

Misschien had je de Spendors nog op de kop kunnen zetten? 8)

Groeten...

katwax

Is de JBL dan nu gelijk of beter dan wat je van de Spendor kreeg? Want als ik het goed begreep gaf je daaraan toch de voorkeur.

Ps ik ben helemaal mee met wat je zegt ivm Yelo, hoewel ik bijna nooit een album van hen opzet, als er in een playlist een nummer van hen voorbij komt zal ik niet skippen. Heb dan ook vaak problemen om niet te beginnen meegaan in muziek (tikken, knikken, ....)
Denk dat de JBL de lat wel hoog legt voor eventuele opvolgers :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

HuubF

Citaat van: katwax op mei 20, 2021, 10:38:39
Is de JBL dan nu gelijk of beter dan wat je van de Spendor kreeg? Want als ik het goed begreep gaf je daaraan toch de voorkeur.

Ps ik ben helemaal mee met wat je zegt ivm Yelo, hoewel ik bijna nooit een album van hen opzet, als er in een playlist een nummer van hen voorbij komt zal ik niet skippen. Heb dan ook vaak problemen om niet te beginnen meegaan in muziek (tikken, knikken, ....)
Denk dat de JBL de lat wel hoog legt voor eventuele opvolgers :)

Na het ideale plekje te hebben gevonden voor de JBL's passen die beter bij mij dan de Spendors. Het heeft me wel enigszins hardhandig herinnerd aan de invloed van de ruimte. Het is dat ik oneindig veel tijd heb anders zou ik er nooit achter zijn gekomen dat speakers die erg laag staan in deze ruimte goed gaan klinken. Dat zou dan ook betekenen dat ik maar beter geen vloerstaanders meer kan nemen.

Ja de lat ligt hoog want het klinkt spetterend en ik mis zo gauw niets. Het is af en toe wel een beetje heftig. Ik vermoed dat het nog wel wat verfijnder kan hoewel ik zo gauw niet zou weten waarom dat nodig zou zijn.

Vandaar mijn vraag over Tannoy, dat lijkt me nog wel een merk dat behalve meeslepend ook verfijnd kan klinken.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)