Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HuubF

Citaat van: katwax op januari 12, 2021, 13:05:32
Die akoestiek op zich kan je ook meten, maar ook bij akoestiek blijkt niet iedereen hetzelfde "prettig" te vinden (hoe doods een ruimte is). Echter akoestische aanpassingen zijn bij Huub een no go :)

Neen die zijn geen no go, geen idee hoe je daarvan komt. Ik zit alleen in een huiskamer dus ik moet het doen met veel meubelen, overgewicht, een kleed, gordijnen, een wand met houtstrips, een asymmetrisch huis en een kast die uitgekozen is op ernstige aantasting van houtworm.

Ik zou graag iets aan het plafond willen hebben maar dat gebeurt alleen als ik de langstlevende ben.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

toetertje

Bedankt Koen, was bijna vergeten mijn kabels uit de vriezer te halen.  ^^

katwax

Citaat van: HuubF op januari 12, 2021, 14:07:44
Neen die zijn geen no go, geen idee hoe je daarvan komt. Ik zit alleen in een huiskamer dus ik moet het doen met veel meubelen, overgewicht, een kleed, gordijnen, een wand met houtstrips, een asymmetrisch huis en een kast die uitgekozen is op ernstige aantasting van houtworm.

Ik zou graag iets aan het plafond willen hebben maar dat gebeurt alleen als ik de langstlevende ben.
Zijn ze nu wel of geen no-go? Ik dacht toch al enkele malen gelezen te hebben dat je de akoestiek van de woonkamer niet wil aanpassen of heb ik dit mis?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

HuubF

Citaat van: Koen K op januari 12, 2021, 14:01:54
Bij voorbaat excuses voor het nogmaals in dit draadje posten...

Ik geloof dat er nog steeds wat onduidelijkheid bestaat over de relatie tussen meten en horen. Nogmaals: meten heeft alleen zin in dienst van het horen, dus als die twee zaken niet overeenkomen is er per definitie iets mis met één van beide. Als je iets waarneemt wat niet uit metingen blijkt zijn er twee mogelijkheden:

1. Je kunt het blind waarnemen --> Je hoort het daadwerkelijk --> De metingen zijn niet representatief. Misschien is de meting niet goed gedaan (gebeurt vaak), of er is iets over het hoofd gezien (gebeurt vaak), of er is een fenomeen waargenomen dat nog niet bekend is. Dat laatste leidt tot nieuwe wetenschappelijke hypotheses, die vervolgens getoetst worden totdat duidelijk is hoe het gehoorde fenomeen werkt en hoe je het kunt meten. Wetenschappers zijn er helemaal niet op uit om de status quo te bewaren, integendeel: ze jagen voortdurend op nieuwe inzichten, want dat is hoe ze carrière maken.

2. Je kunt het blind niet waarnemen --> Iets anders dan je oren zorgt ervoor dat je een verschil waarneemt. De audiowereld is in zoverre uniek dat de meeste audiofielen deze conclusie koste wat kost vermijden. In plaats van de gewoonste zaak van de wereld te aanvaarden blijft men liever hangen in een echokamer van eigen gelijk. Er wordt dan weer een of ander sprookje* verzonnen, meestal dóór mensen die amper weten waar ze het over hebben (goeroes), vóór mensen die er al helemaal de ballen van snappen (recensenten en consumenten). De hifi-industrie en de audioblaadjes / –websites verdienen er grof geld aan om deze situatie in stand te houden.

*zie: audiofiele zekeringen, groene stift, diepgevroren kabels, rodium stekkers, audiolampen, CD-demagnetizers, kabelvoetjes, ...

Mijn hemel Koen, ben je thuis aan het werken of zo?  :nopompom:

Ik snap er de ballen van, laat me een oor aannaaien met advertenties en door goeroes (vreemd genoeg behalve jou), geloof in sprookjes en de hele (!) hifi industrie berust op louter leugens.

Interessante invalshoek hoor! *pakt zijn Topping D50s weer uit en gaat heerlijk luisteren*
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Koen K

Citaat van: Richi op januari 12, 2021, 14:05:01
Als je geld uitgeeft, het niet blind kan horen, maar er toch gelukkig van wordt, dan is dat toch geen probleem?   :ph34r:

Zeker niet! Zei ik dat dan?

De hobby zou erg saai worden als er een verplichting bestond om je strikt rationeel te gedragen en alles puur op basis van feitelijke hoorbaarheid te beoordelen. Daar zou ik zeker niet voor pleiten, want dan kan ik mijn platenspeler ook wel bij het grofvuil zetten. Maar laten we in ieder geval erkennen dat veel zaken niks met geluid te maken hebben, en ophouden elkaar helemaal gek te draaien door alles aan het geluid toe te schrijven terwijl dat overduidelijk niet voldoende verklaart.

HuubF

Citaat van: katwax op januari 12, 2021, 14:12:49
Zijn ze nu wel of geen no-go? Ik dacht toch al enkele malen gelezen te hebben dat je de akoestiek van de woonkamer niet wil aanpassen of heb ik dit mis?

Ja je hebt het mis. Ik wil hem niet verder aanpassen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: Koen K op januari 12, 2021, 14:17:56
Zeker niet! Zei ik dat dan?

De hobby zou erg saai worden als er een verplichting bestond om je strikt rationeel te gedragen en alles puur op basis van feitelijke hoorbaarheid te beoordelen. Daar zou ik zeker niet voor pleiten, want dan kan ik mijn platenspeler ook wel bij het grofvuil zetten. Maar laten we in ieder geval erkennen dat veel zaken niks met geluid te maken hebben, en ophouden elkaar helemaal gek te draaien door alles aan het geluid toe te schrijven terwijl dat overduidelijk niet voldoende verklaart.

Niemand hier beweert iets anders, we willen alleen gezellig kunnen ouwehoeren over hifi.  ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Kwabbernoot

Citaat van: HuubF op januari 12, 2021, 14:07:44
Neen die zijn geen no go, geen idee hoe je daarvan komt. Ik zit alleen in een huiskamer dus ik moet het doen met veel meubelen, overgewicht, een kleed, gordijnen, een wand met houtstrips, een asymmetrisch huis en een kast die uitgekozen is op ernstige aantasting van houtworm.

Ik zou graag iets aan het plafond willen hebben maar dat gebeurt alleen als ik de langstlevende ben.
Twee vliegen in één klap, lijkt mij.  ::)  :tounge:

katwax

Citaat van: HuubF op januari 12, 2021, 14:18:10
Ja je hebt het mis. Ik wil hem niet verder aanpassen.
Ok dan had ik het deels verkeerd begrepen, je hebt al enkele aanpassingen gedaan, maar wil niet verder gaan :) (hoewel dat plafond wil je wel, maar mag je niet  :P)

En heb je dan nu ook een duidelijk zicht op welke "problemen" er zich eventueel voordoen in jouw ruimte of is de akoestiek in orde?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

HuubF

Citaat van: katwax op januari 12, 2021, 14:24:18
Ok dan had ik het deels verkeerd begrepen, je hebt al enkele aanpassingen gedaan, maar wil niet verder gaan :) (hoewel dat plafond wil je wel, maar mag je niet  :P)

En heb je dan nu ook een duidelijk zicht op welke "problemen" er zich eventueel voordoen in jouw ruimte of is de akoestiek in orde?

We wonen er nu 8 jaar, een jaar of 6 geleden heeft Martijn Mensink hier metingen gedaan en toen viel het redelijk mee. Sindsdien is er ongelofelijk veel zooi bijgekomen plus de houtjesmuur, gordijnen, vloerkleed en poreuze oude kast ipv Ikea kastjes. Converseren kan nu gewoon en als je in je handen klapt lijkt er niet teveel echo te zijn. Verschillen tussen kabeltjes en apparaten zijn prima te horen, de speakers zijn niet te groot.

Over het algemeen draai ik vrij zachtjes en dan hoor ik geen problemen. Pas is er iemand langs geweest om te luisteren en toen ging het ineens (voor mij) extreem hard. Ik hoorde toen nog steeds geen problemen die aangepakt moeten worden.

Het kan beter natuurlijk.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Koen K

Citaat van: HuubF op januari 12, 2021, 14:14:05
Mijn hemel Koen, ben je thuis aan het werken of zo?  :nopompom:

Ik snap er de ballen van, laat me een oor aannaaien met advertenties en door goeroes (vreemd genoeg behalve jou), geloof in sprookjes en de hele (!) hifi industrie berust op louter leugens.

Interessante invalshoek hoor! *pakt zijn Topping D50s weer uit en gaat heerlijk luisteren*

Grappig dat je mij een goeroe noemt (als ik je goed begrijp). Het enige opzicht waarin dat klopt is dat ik van de meeste dingen geen verstand heb. Misschien zou ik dat vaker moeten benadrukken.

De zwartwittermen die je noemt heb ik niet geschreven. Dus ofwel je leest niet goed, ofwel je maakt bewust een stromanargument. Ik ga er maar van uit dat het eerste het geval is, want het tweede zou niet fraai zijn.

Citaat van: HuubF op januari 12, 2021, 14:19:56
Niemand hier beweert iets anders, we willen alleen gezellig kunnen ouwehoeren over hifi.  ;)

Er wordt hier aan de lopende band van alles aan geluid toegeschreven wat er in feite niks mee te maken heeft. En dat voor één van de drukstbezochte topics van dit hele forum. Jammer, want ik weet uit ervaring dat "nieuwelingen" hierdoor lelijk het bos in gestuurd worden en pas vele jaren / duizenden euro's later misschien een keer tot inzicht komen, als ze niet voorgoed in de echokamer verdwijnen.

HuubF

Citaat van: Koen K op januari 12, 2021, 14:36:51
Grappig dat je mij een goeroe noemt (als ik je goed begrijp). Het enige opzicht waarin dat klopt is dat ik van de meeste dingen geen verstand heb. Misschien zou ik dat vaker moeten benadrukken.

De zwartwittermen die je noemt heb ik niet geschreven. Dus ofwel je leest niet goed, ofwel je maakt bewust een stromanargument. Ik ga er maar van uit dat het eerste het geval is, want het tweede zou niet fraai zijn.

Er wordt hier aan de lopende band van alles aan geluid toegeschreven wat er in feite niks mee te maken heeft. En dat voor één van de drukstbezochte topics van dit hele forum. Jammer, want ik weet uit ervaring dat "nieuwelingen" hierdoor lelijk het bos in gestuurd worden en pas vele jaren / duizenden euro's later misschien een keer tot inzicht komen, als ze niet voorgoed in de echokamer verdwijnen.

Ik mag hopen dat je je niet opwerpt als hoeder van de waarheid in een, kennelijk gevaarlijk, topic met dommerds die gewoon opschrijven wat ze horen.

De gewone consument gaat geen blinde test doen, met een lijntje naar een team wetenschappers die even iets kunnen uitzoeken als dat nodig is. Je leeft op de verkeerde planeet.

Wel een gezellige planeet.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

toetertje

Misschien zijn er ook mensen, die dat pad zelf graag willen bewandelen.
Die daar misschien ook duizenden euronen voor over hebben, om dat te ontdekken?
Ben in mijn leven al zo vaak gewaarschuwd voor dingen die ik beter niet had kunnen
doen, en ze hadden achteraf misschien ook gelijk, maar ik ben toch blij dat ik die ervaringen
zelf op heb kunnen doen.

HuubF

Citaat van: toetertje op januari 12, 2021, 14:53:24
Misschien zijn er ook mensen, die dat pad zelf graag willen bewandelen.
Die daar misschien ook duizenden euronen voor over hebben, om dat te ontdekken?
Ben in mijn leven al zo vaak gewaarschuwd voor dingen die ik beter niet had kunnen
doen, en ze hadden achteraf misschien ook gelijk, maar ik ben toch blij dat ik die ervaringen
zelf op heb kunnen doen.

Ja maar Koen is een beetje bang dat anderen dat dan ook gaan doen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

katwax

Citaat van: HuubF op januari 12, 2021, 14:34:29
We wonen er nu 8 jaar, een jaar of 6 geleden heeft Martijn Mensink hier metingen gedaan en toen viel het redelijk mee. Sindsdien is er ongelofelijk veel zooi bijgekomen plus de houtjesmuur, gordijnen, vloerkleed en poreuze oude kast ipv Ikea kastjes. Converseren kan nu gewoon en als je in je handen klapt lijkt er niet teveel echo te zijn. Verschillen tussen kabeltjes en apparaten zijn prima te horen, de speakers zijn niet te groot.

Over het algemeen draai ik vrij zachtjes en dan hoor ik geen problemen. Pas is er iemand langs geweest om te luisteren en toen ging het ineens (voor mij) extreem hard. Ik hoorde toen nog steeds geen problemen die aangepakt moeten worden.

Het kan beter natuurlijk.
ok, maar je hebt er dus eigenlijk geen zicht op momenteel :)
Ben wel niet mee hoe je een probleem, dat er mogelijk is zou gaan horen als een probleem, je bent dit reeds gewoon dus gaat dit zeker niet als probleem horen. Sterker nog moest men dit "probleem" aanpaken zou het zelfs kunnen dat jij dit als slechter gaat ervaren.

Ik lees graag over je avonturen, waarbij ik mijn mening zo weinig mogelijk tracht te geven, echter soms wil ik wel eens beetje meer inzicht.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

HuubF

Citaat van: katwax op januari 12, 2021, 14:56:28
ok, maar je hebt er dus eigenlijk geen zicht op momenteel :)
Ben wel niet mee hoe je een probleem, dat er mogelijk is zou gaan horen als een probleem, je bent dit reeds gewoon dus gaat dit zeker niet als probleem horen. Sterker nog moest men dit "probleem" aanpaken zou het zelfs kunnen dat jij dit als slechter gaat ervaren.

Ik lees graag over je avonturen, waarbij ik mijn mening zo weinig mogelijk tracht te geven, echter soms wil ik wel eens beetje meer inzicht.

No problem.  ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Koen K

Citaat van: HuubF op januari 12, 2021, 14:50:59
Ik mag hopen dat je je niet opwerpt als hoeder van de waarheid in een, kennelijk gevaarlijk, topic met dommerds die gewoon opschrijven wat ze horen.

De kwalificaties "gevaarlijk" en "dom" zijn wederom van jouw hand, niet van de mijne.

Citaat
De gewone consument gaat geen blinde test doen, met een lijntje naar een team wetenschappers die even iets kunnen uitzoeken als dat nodig is. Je leeft op de verkeerde planeet.

Nee, maar de gewone consument heeft er wel baat bij dat de informatie die hij/zij krijgt verband houdt met de realiteit. In vrijwel alle andere onderwerpen dan hifi is dat volstrekt normaal.

Citaat van: toetertje op januari 12, 2021, 14:53:24
Misschien zijn er ook mensen, die dat pad zelf graag willen bewandelen.
Die daar misschien ook duizenden euronen voor over hebben, om dat te ontdekken?
Ben in mijn leven al zo vaak gewaarschuwd voor dingen die ik beter niet had kunnen
doen, en ze hadden achteraf misschien ook gelijk, maar ik ben toch blij dat ik die ervaringen
zelf op heb kunnen doen.

En dat is uiteraard ieders goed recht. Waar zeg ik dat dat niet zo is?

Citaat van: HuubF op januari 12, 2021, 14:55:22
Ja maar Koen is een beetje bang dat anderen dat dan ook gaan doen.

Voor zover die anderen daar geen behoefte aan hebben lijkt het me ook hun goed recht tegen onnodige uitgaven en onrust beschermd te worden. Voor je het weet hebben ze ook een karavaan die als een dronkeman van hot naar her zwalkt zonder ooit maar een steek vooruit te komen.

vanzomereng

Citaat van: HuubF op januari 12, 2021, 14:07:44
en een kast die uitgekozen is op ernstige aantasting van houtworm.

Zitten die houtwormpjes nog in die kast HuubF ?..... anders kan ik jou nog wel wat muziek aanraden,
waardoor deze beestjes heel snel de biezen nemen  :D

Heb je nog wat met mijn link gedaan (zie onder...) deze heb ik speciaal alleen voor jouw geselecteerd maar je kop zit zo vol met
hardware-spinsels en andere discussies hiero, dat je vergeet dat het VOORAL OM MUZIEK GENIETEN GAAT :notify:

https://www.youtube.com/watch?v=aiMtw-nKNxI
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

HuubF

@Koen, ik ben met pensioen man, je denkt toch zeker niet dat ik daar tijd voor heb?

Ik heb een paar honderd posts geleden uitgelegd wat mijn drijfveren zijn. Daar kun je lezen dat ik het experimenteren leuk vind, dat ik veel leer van flarden die ik goed vind, dat daardoor een soort einddoel in mijn hoofd zit en dat de apparatuur die ik binnenhaal net te goedkoop is om failliet te gaan. Als ik er echt geld in zou steken zou ik misschien eerder mijn doel bereiken maar ik zou ook vast kunnen komen te zitten met onverkoopbare spullen.

Als je het niet leuk vind om te lezen doe je dat niet. Het 'ingrijpen' en me dan ook uitmaken voor dronkeman wordt niet zo op prijs gesteld.

Onderdehand moet voor jou toch duidelijk zijn dat ik luisteren wel belangrijk vind. Spullen moeten goed zijn gebouwd maar daarna is het uitproberen geblazen, waarbij elk detail telt. Hier is het verschil tussen een iets te magere sound en precies goed 1 interlink, grappig genoeg die van Martijn.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: VANZOMERENG op januari 12, 2021, 15:03:59
Zitten die houtwormpjes nog in die kast HuubF ?..... anders kan ik jou nog wel wat muziek aanraden,
waardoor deze beestjes heel snel de biezen nemen  :D

Heb je nog wat met mijn link gedaan (zie onder...) deze heb ik speciaal alleen voor jouw geselecteerd maar je kop zit zo vol met
hardware-spinsels en andere discussies hiero, dat je vergeet dat het VOORAL OM MUZIEK GENIETEN GAAT :notify:

https://www.youtube.com/watch?v=aiMtw-nKNxI

Nee de beestjes zijn 12 eigenaren terug naar de eeuwige jachtvelden gejaagd.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Koen K

Citaat van: HuubF op januari 12, 2021, 15:14:54
Als je het niet leuk vind om te lezen doe je dat niet. Het 'ingrijpen' en me dan ook uitmaken voor dronkeman wordt niet zo op prijs gesteld.

Als je iets online zet kun je verwachten dat je tegengesproken wordt. De term "dronkeman" had betrekking op de slingerende aard van jouw audiokaravaan—je blijft dingen lezen die ik niet schrijf en dingen niet lezen die ik wel schrijf. Inmiddels kan ik niet echt meer geloven dat dat onopzettelijk is, dus bij dezen: veel plezier ermee.

HuubF

Citaat van: Koen K op januari 12, 2021, 15:29:05
Als je iets online zet kun je verwachten dat je tegengesproken wordt. De term "dronkeman" had betrekking op de slingerende aard van jouw audiokaravaan—je blijft dingen lezen die ik niet schrijf en dingen niet lezen die ik wel schrijf. Inmiddels kan ik niet echt meer geloven dat dat onopzettelijk is, dus bij dezen: veel plezier ermee.

Graag gedaan, tot de volgende keer.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Hm, ik begin weer een beetje te onvriendelijk te worden, slechte zaak. De tegendruk van de blinde testmeterds neemt ook een beetje toe, ze zullen wel tijd over hebben. Kost best veel energie.

Ik neem een paar dagen vrij. Morgen de hele dag op kleinkinderen passen, donderdag hele dag op moeders passen, met tussendoor nog een beetje luisteren.

Vrijdag hier weer terug... Tabee.  ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

roeleken

tot vrijdag Huub, zullen wij je topic wel verder vervuilen :) 

Have fun with the kids!
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

toetertje

Hmm, zal ik anders een topic starten over mijn schumann resonator, om ze tot vrijdag bezig te houden?  ;)